Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 4546
Hei!

Hadde mekka meg vaffler (Som faktisk ble jævla gode) til meg og lillebroren min.
Vi satt å bladde gjennom kanaler, vi så en film osv.
Når den var ferdig var vi fortsatt ikke mett på underholdning.

Så kommer over Inter Sport.
Der går jo selvfølgelig WCW (World Championship Wrestling).
Og lillebroren min er jo helt med, selv om han er 14 og burde visst bedre.

Men jeg vet jo selv for 10 år siden, når jeg var 7-8 år gammel og så wrestling på tv, det var jo helt utrolig rått!


Men, når jeg ble eldre og så hva de egentlig holdt på med, så var det en festbrems liksom.
Begynte å lese litt osv, og fikk vite at stort sett all wrestling brytes etter manus.
Det kunne jeg ikke tro, de var jo hardbarka wrestlere, store muskler, trange tøffe drakter som utformet musklene deres helt perfekt, de var enhver liten gutts helt.

Så kom jeg til å tenke på at de overdriver alltid, ikke det at jeg ikke trodde at det hadde gjort vondt å fått en knyttneve eller et kne i kjeven.
Men når de ble slått så holdt de seg bestandig i panna eller i maven, og viste publikum at de hadde 'utrolig vondt'. I vanlig fighting gjør man aldri det, man bare sloss videre til andre karen ikke klarer å reise seg.


Men til poenget med tråden;

Det jeg ikke kan fatte, er at amerikanerne klarer å la seg underholde av dette teateret med nok så dårlig skuespill.
Aldersgruppen er som regel gutter på 14-19 år og menn på 35-48 års alderen.

Og at de faktisk klarer og leve seg så inn i 'teateret' og bli forbannet vist deres wrestler "taper".
Noe som faktisk er avtalt på forhånd, hvordan han skal tape, hvordan han skal reagere osv.
Jeg personlig synes det egentlig er ganske latterlig og nesten flaut å se voksne menn i speedoer overdriver med forholdsvis dårlig slåssing, som ikke er ekte.

[Og ja, jeg vet at noen gang går det over styr så klart, ulykker osv.]

Og at det faktisk er mesterskap i wrestling, når alt er avtalt på forhånd.
Dette er jo bare min personlige mening om wrestling, ikke heng meg pga. det.

Jeg er glad i kampsport, men da skal det være ekte!
f.eks Cage-Fighting, de er ekte fightere.
Som faktisk må slite og faktisk.. sloss for og vinne.


Det jeg vil, er å høre hva resten av dere freakere har som synspunkt på dette emnet.
Wrestling, hva synes dere?
Er det spennende? Kan man faktisk kalle det ekte kampsport?

Diskuter.
Sist endret av Ondskap; 20. oktober 2009 kl. 01:00. Grunn: skriveleif
Nei, det er ingen kampsport i mine øyne.
Det er et skuespill med muskuløse personer, som forøvrig er veldig dårlige til å spille rollene sine troverdig.
Ja, det er det jeg også mener.

Og derfor synes jeg det er rart at de arrangerer verdensmesterskap osv. hvor vinneren håver inn penger.
Noe han egentlig ikke har vunnet fordi han er god til å wrestle, men fordi manuset sluttet slik?
Om ikke annet så kan man utmerket kalle det sport. Selvom det hele er koreografert så faller det inn under sportsjangeren for meg. Men å kalle det kampsport blir helt feil.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Wrestling er nok ingen kampsport i mine øyne heller. Men derimot er det en naturlig form for underholdning med tanke på at vold selger bra. På denne måten får man faktisk se folk som banker hverandre halvt i hjel, uten at noen egentlig blir skadet. De aller fleste profesjonelle wrestlere gjør en god jobb vil jeg si. Jeg ser for meg at det må være utrolig vanskelig å underholde på denne måten.

Hvem som vinner er jo ganske enkelt de som er mest populære og de som "danser" best. Å skape et godt image og være overbevisende som skuespiller er nok det som er viktigst for en wrestler vil jeg tro. Det er nok ikke bare tilfeldig eller bestemt årevis i forkant. Siden wrestling er så stort som det er i USA, syns jeg iallfall det blir rart å feie det unna som et hjernedødt konsept.

Det er naturlig nok ikke en tradisjonell kampsport, men det er underholdning, og det er ment som sådan. Alle vet at alt er skuespill, og at utfallet av enhver kamp er bestemt på forhånd, men det er like fremt underholdende for publikum. De vet ikke hva som skal skje og hvem som vinner. De vet heller ikke om det oppstår noe "uforutsett" under kampen. Alle som har sett på wrestling har sikkert fått med seg at det fra tid til annen skjer et eller annet som snur kampen eller gir hele kampen en ny vinkling (for eksempel andre folk som kommer inn i bildet, noen får hjelp o.l).

Og jeg vet ikke helt hvordan det henger sammen, men mange av topputøverne i UFC har faktisk bakgrunn i wrestling.

Wrestling er en rar greie. Men jeg skjønner fascinasjonen.
Driten som vises på internasjonalt fjernsyn er dølt. Amerikansk bygdewrestling og japansk prowrestling er gjerne mer brutalt, ofte blodig, og ganske underholdende noen ganger.
Vil bare benytte sjansen til å minne folk om filmen, "The Wrestler" som kanskje sier litt om hvordan wrestling fungerer, for dere som lurer på det.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Og jeg vet ikke helt hvordan det henger sammen, men mange av topputøverne i UFC har faktisk bakgrunn i wrestling.

Wrestling er en rar greie. Men jeg skjønner fascinasjonen.
Vis hele sitatet...
Dette har ingenting med wrestling i denne formen å gjøre.

I Norge hetere denne typen med skuespill wrestling, i tillegg har vi en sport som heter bryting. Det er dette UFC utdøverene har bakgrunn i. Wrestling er et felles ord for både skuespiller delen og bryting i USA. Litt dårlig forklart men men.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wrestling
"Professional competitive wrestling is uncommon. Professional wrestling refers in practice to "sports entertainment", where matches are commonly 'worked' to an arranged outcome, as a result of staged combat."
Sist endret av Nordbyjoa; 20. oktober 2009 kl. 10:03.
Det er mye jeg synes er langt mere kjipt en wrestling som går på tv som jeg ikke fatter at folk ser på. Formel 1 er en av de tinga, samme med F.eks Indy 500 som er fåpopulært i statene. Indy racet er jo bare en rund bane hvor man kjører 500 runder. F1 er litt mer variert men det tar jo så laaaaaaang tid. Men dette er jo basert på mine interesser og jeg klassifiserer ikke de som ser på det som dumme bare fordi jeg ikke skjønner det.

Hva wrestling angår så er det klart det er en sport selv om det er koreografert, dans er jo en sport. Men kampsport? Tja.. det er jo en sport som baseres rund kamp. Det er kansje ikke så interessant for de som er interessert i fullkontakt, men for de som bare vil underholdes er det vel greit.
Wrestling er som en TV serie. alt er lagt opp etter manus og hvem som skal i kamp mot hvem osv. Vis en wrestler blir "uvenn" i en tagmatch (2VS2) med en annen så blir de det liksom resten av sesongen.
Ja, jeg skjønner hva du mener.

Men Formel 1 og Indy 500 er jo motorsport, som man faktisk må være gode sjåfører for og vinne.
Man bruker masse taktikk, og er ikke bare å ta en reodor felgen å trå pedalen gjennom gulvet, vist du forstår hva jeg mener.

Men klart, det ser jo helt hjernedødt ut, 500 runder i en ring, da skal man ha bra lite å gjøre vist man sitter å drikker en kasse øl, spise 40 pølser med brød å ser på Indy 500.
Sånn sett vil jeg jo si at wrestling er mere underholdende.

Men det er den sports ånden i publikum jeg synes er helt sykt.
Det er jo koreografert, og folk tar helt av under eventene.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Ja, jeg skjønner hva du mener.

Men Formel 1 og Indy 500 er jo motorsport, som man faktisk må være gode sjåfører for og vinne.
Man bruker masse taktikk, og er ikke bare å ta en reodor felgen å trå pedalen gjennom gulvet, vist du forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Joda det er klart. Men siden jeg har liten interesse for sporten så ser ikke jeg disse taktikkene. Jeg ser bare biler som kjører i ring med de samme 3 stykkene som vinner hver gang. Men som jeg sa, jeg fatter godt at de med interesse ser på det. De som ikke liker fotball ser jo bare 22 mennesker som sparker en lærkule rundt, tilsynelatende uten kontroll
Hehe, jeg har også null interesse for Indy 500 osv.
Men der vet jeg liksom at man må være gode å kjøre, og alt er liksom ikke planlagt på forhånd.

Og ja, fotball kan også virke ganske så hjernedødt, med 22 idioter som springer etter en jævla fotball, men der må man også ha skills.
f.eks hvem som helst kommer jo ikke inn på f.eks Manchester United.
Talentspeidere som vet hva de ser etter finner talent, ikke folk som kan bare en overstegsfinte liksom.

Men igjenn, fatter jeg hva du mener.
Jeg har heller ikke interesse for å sitte å se på en plen full av svette folk som springer etter en lærkule:P

Selv om jeg har spilt fotball selv.


Men jeg vet ikke hvorfor, men det er denne wrestlingen jeg ikke får ut av hodet.
Det eeer jooo såå latterlig
Sitat av Nordbyjoa Vis innlegg
Dette har ingenting med wrestling i denne formen å gjøre.

I Norge hetere denne typen med skuespill wrestling, i tillegg har vi en sport som heter bryting. Det er dette UFC utdøverene har bakgrunn i.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. Hva med Kazushi Sakuraba? Ken Shamrock? Brock Lesnar, nåværende tungvektsmester i UFC? Her er 17 til.
Jeg så også wrestling for noen dager siden for første gang på lenge.
Å jeg må si at jeg ble ganske oppgitt over hvor ekstremt dårlig skuespill det var og hvor sinnsykt mye de gjorde utav det.
Alle satt også jubla og skreik noe hinsides på tribunene over noe som etter min mening var ganske tamt og se på.

Det var også veldig dølt skuespill når dem sto og snakka med hverandre for og hisse hverandre opp før kampen.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Ja, jeg skjønner hva du mener.

Men Formel 1 og Indy 500 er jo motorsport, som man faktisk må være gode sjåfører for og vinne.
Man bruker masse taktikk, og er ikke bare å ta en reodor felgen å trå pedalen gjennom gulvet, vist du forstår hva jeg mener.
Vis hele sitatet...
Og hva er ikke wrestling. Tviler sterkt at mange hadde greid seg bra etter en sånn "kamp" uansett om det er planlagt eller ikke. Det ligger ÅR med trening bak disse folka. Det er kanskje planlagt, men helvete det gjør vondt å bli kasta fra 2 meter og rett ned i gulvet uansett hvordan man lander. Selvfølgelig går det an å lande slik at man demper fallet. Men det krever jo trening!
Mener du også da at dans og skuespill er dårlig da siden det er planlagt og koregrafert?
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Og hva er ikke wrestling. Tviler sterkt at mange hadde greid seg bra etter en sånn "kamp" uansett om det er planlagt eller ikke. Det ligger ÅR med trening bak disse folka. Det er kanskje planlagt, men helvete det gjør vondt å bli kasta fra 2 meter og rett ned i gulvet uansett hvordan man lander. Selvfølgelig går det an å lande slik at man demper fallet. Men det krever jo trening!
Mener du også da at dans og skuespill er dårlig da siden det er planlagt og koregrafert?
Vis hele sitatet...
Dans er ikke en kampsport der man slåsst fysisk mot hverandre, hvor man skal banke driten ut av den andre utøvern.

Å det gjør ikke så forbanna vondt å bli kasta i gulvet i de ringene dær.
Har du sett hvordan gulvet fjærer?
Klart man kan få vondt noen ganger, men tviler på at det gjør så vondt som du sier.

Å så klart det ligger mye trening bak dette, men likevel.
Mange sier det er kampsport, men da skal man faen bruke styrken sin til å vinne, ikke et manus.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Og hva er ikke wrestling. Tviler sterkt at mange hadde greid seg bra etter en sånn "kamp" uansett om det er planlagt eller ikke. Det ligger ÅR med trening bak disse folka. Det er kanskje planlagt, men helvete det gjør vondt å bli kasta fra 2 meter og rett ned i gulvet uansett hvordan man lander. Selvfølgelig går det an å lande slik at man demper fallet. Men det krever jo trening!
Mener du også da at dans og skuespill er dårlig da siden det er planlagt og koregrafert?
Vis hele sitatet...
jeg mener wrestlere har en god del å lære av skuespillere, for hadde skuespillet i det minste vært bra så hadde jeg hatt respekt for sporten. Men det blir så dårlig skuespill at man ikke en gang med godvilje klarer å tro på det. Med tanke på hvor sto "sporten" er, hadde jeg forventet mye bedre skuespill av de som "ranket" som de beste wrestlerene.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Dans er ikke en kampsport der man slåsst fysisk mot hverandre, hvor man skal banke driten ut av den andre utøvern.

Å det gjør ikke så forbanna vondt å bli kasta i gulvet i de ringene dær.
Har du sett hvordan gulvet fjærer?
Klart man kan få vondt noen ganger, men tviler på at det gjør så vondt som du sier.

Å så klart det ligger mye trening bak dette, men likevel.
Mange sier det er kampsport, men da skal man faen bruke styrken sin til å vinne, ikke et manus.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om disse ringene. De fleste gulv og lignende hadde fjæret slik som de gjør. De bruker samme ringer som boksere bare hardere. Og det er jo ikke noe fasit på hva som er en kampsport. Det er vel ikke meninga i Judo og andre kampsporter og banke driten ut av hverandre, det handler vel mer om selvforsvar. Så da kan jo kampsporten wrestling handle om skuespill og overdrivene angrep.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Hva vet du om disse ringene. De fleste gulv og lignende hadde fjæret slik som de gjør. De bruker samme ringer som boksere bare hardere. Og det er jo ikke noe fasit på hva som er en kampsport. Det er vel ikke meninga i Judo og andre kampsporter og banke driten ut av hverandre, det handler vel mer om selvforsvar. Så da kan jo kampsporten wrestling handle om skuespill og overdrivene angrep.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at det ikke er kampsport, å hva dere skal mene.

Jeg skrev klart og tydelig at det var min mening, at wrestling ikke er en kampsport i mine øyne, hvor alt er sydd sammen til en 'god' forestilling på forhånd.
som jeg også sa, da kan det hende denne kampsporten går ut på å lage en forestilling. Og du skriver jo at du vil vite hva vi mener..
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det stemmer ikke helt. Hva med Kazushi Sakuraba? Ken Shamrock? Brock Lesnar, nåværende tungvektsmester i UFC? Her er 17 til.
Vis hele sitatet...

er du klar over hva du sier? de driver med bryting, ikke wrestling, om du har sett en ekte brytekamp før hadde du lagt merke til dette, og de fleste trener det i UFC for nettop å være vanskelig å ta ned på bakken, og for å lære metoder hvor de sliter ut motstanderen ved å gjøre relative "små ting"

og nei, jeg ser ikke poenget i den linken, den viser kun at personer som har drevet med teater sport har gått over til bryting, det de driver med er helt forskjellige ting, men begge benytter teknikker for å ikke bli skadet i ringen.

Det kan hende de driver med samme ting, men de gjør det hvertfall på to helt forskjellige måter, slika t det er umulig å kjenne igjen stilen for WWE ser mer ut som et barslagsmål en en brytekamp.

Lesnar er btw en stor pussy med 1 win tactic, legge seg oppå og slå, om du vil se en god bryter, søk på Dan Henderson, ekstremt god på gresk-romesk bryting
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det stemmer ikke helt. Hva med Kazushi Sakuraba? Ken Shamrock? Brock Lesnar, nåværende tungvektsmester i UFC? Her er 17 til.
Vis hele sitatet...

Brock Lesnar

Drev med bryting lenge før han startet med pro wrestling, Jeg har sett UFC 1 til nåværende og når de referer til at de har en wrestling bakgrunn mener de ikke pro wrestler.

Hentet fra wiki
"Brock Lesnar attended Webster High School in Webster, South Dakota where he had a wrestling record of 33-0-0 in his senior year.[15] Lesnar later attended the University of Minnesota on a full wrestling scholarship for his junior and senior years of college; his roommate was fellow professional wrestler Shelton Benjamin who also served as Lesnar's assistant coach.[16] Lesnar won the 2000 NCAA wrestling championship as a heavyweight after placing second in 1999.

Prior to joining the Minnesota Golden Gophers, Lesnar also wrestled at Bismarck State College in Bismarck, North Dakota.[1] Lesnar finished his amateur career as a two-time NJCAA All-American, 1998 NJCAA Heavyweight Champion, two-time NCAA All-American, two-time Big Ten Conference Champion, and the 2000 NCAA heavyweight champion with a record of 106–5 overall in four years of college."

Jeg tviler på at du kommer veldig langt i UFC ved å bruke teknikker fra Pro wrestling.

Disse trener jo på å ungå skader, løfte og falle riktig, rent skuespill.

Bloggen du har linket til viser kun at de har prestert som Pro wrestler før de har prestert i UFC, samtlige av disse har drevet med bryting før dette (college/University), valg og gå Pro wrestling da det er flere som ser på derav bedre betalt. Og videre deretter.
Ch-check it stilen er en kampsport den kommer av noe som heter catch wrestling.Mma folk som Sakuraba og Josh Barnett er 2 store gode fightere som bruker den stilen.

altså dere blander ihop amatør bryting (OL) og PRO bryting (wwe/wwf/tna) catch wrestling er de låsa som de bruker av og til i pro wrestling matchene.
The Great Muta.

søk på det på Youtube, dette er ikke vanlig wrestling :P

OT: jeg syns wrestling er veldig underholdende når jeg føler for det.
Har selv et ganske "wrestling er dårlig underholdning" syn på wrestling. Men her for 2 uker siden skulle det være Wrestling på UKA her i Trondheim. Jeg og en kompis bestemte oss for å gå, for å få litt "anderledes" input. Og jeg må si, etter 3-4 pils og om du virkelig engasjerer deg for hvem du vil skal vinne, så er det usansynlig moro :P

Men både før og etter. Wrestling er ikke en sport, men underholdning.
Wrestling er rein underholdning. Ingenting i veien å gå fullstendig bananas av rein underholdning. Hvis folk ikke gjorde det ville det vært sprøtt å kalle det underholdning. Det er heller ingenting i veien å lage underholdning av kampsport. Det gjør ikke underholdningen til mer kampsport for det..
Jeg dør litt inni meg hver eneste gang en eller annen kanal viser muskelbunter som "slår", "sparker" og "kaster" andre menn rundt. Skuespillet er på linje med 4. klasse sitt julespill, men det har i det minste litt sjarm. Er helt utrolig at en så latterlig sport er populær... jaja, det sier litt om hvor moden verden egentlig er :P

UFC derimot, DET er sport det. Her er det ikke skuespill, men ren teknikk, styrke, timing og flaks.
UFC er jo piss kjedelig, 2 random dudes skal slåss uten grunn?!? Helt greit etter 1 match men er jo det samme over and over and over and over again
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av makari Vis innlegg
UFC er jo piss kjedelig, 2 random dudes skal slåss uten grunn?!? Helt greit etter 1 match men er jo det samme over and over and over and over again
Vis hele sitatet...
Haha! Det kan du si om alle kampsporter, eller ja sporter i seg selv.
Fotball er akkurat det samme om og om igjen hvis du ser det på den måten.

Hvordan er en match som går til decision og en som blir TKO det samme?
Hvordan er Brock Lesnar vs Frank Mir det samme som Georges St-Pierre vs Matt Serra?

Jeg vil si wrestling er en kampsport. Mange kampsporter er lagd for å underhole, wrestling har klart dette bra. Personlig ser jeg ikke på wrestling, men grunnen til at jeg ser på det som en kamsport er at de trener og lærer teknikker særegnet wrestling.
Sist endret av Widow; 20. oktober 2009 kl. 17:43. Grunn: la til noe
I mine øyne er heller ikke Wrestling noen kampsport, noe som er det faktiske tilfellet. Noe jeg dog synes er rart er at de faktisk driver med det, de har jo flotte kropper (Nei, jeg er hetero) store og sterke, er det ikke morsommere for de og da gå en kampsport de faktisk får slå seg skikkelig løs.

Jeg trener selv Kyokushinkai og har trent det noen år, anbefales. Siden du får gå fullkontakt med begrensninger (tidligere semi-kontakt) veldig tidlig, og fullkontakt når du er litt eldre.
Jeg mener absolutt at det er en kampsport. Det er en form for kamp (skuespill eller ei) og det er en sport/idrett. At det er arrangert og iscenesatt er for meg lite relevant, det er teknikkene som gjør det til en kampsport.
Sitat av StaiN Vis innlegg
altså dere blander ihop amatør bryting (OL)
Vis hele sitatet...
lo littegranne inni meg der ja...
når det er snakk om de låsene jeg har sett i det du kaller PRO-Wrestling så er det på samme tekniske nivå som hos barnehagebarn, alle kan headlocke, og når du tenker på andre locks altså armbar/legbar/heelhook etc så går det under grappling og ikke bryting, i bryting altså det du kaller amatør-bryting så er det bodywork og de bruker ikke locks fordi det er ikke det bryting går ut på (annet en å få motstanderen på rygg eller utenfor matta).

amerikansk wrestling er pur underholdning, om du ser på noen av karene så er det første du lurer på hvor lenge de har drevet med bol(google etter bodybuilding konkuranser som er bolfrie og du vil se forskjellen). i absolutt ingen seriøs sport ville de sluppet unna dopingprøver, med mindre de ser gjennom fingrene ettersom de ville vært nødt til å utslette en 100% amerikansk oiled up muscle extravaganza blow up shit yeah! underholdning.

det vil vi vel ikke ha noe av
Alikevel, jeg vil fortsatt si at wrestling er en kampsport. Som sagt tidligere så er det ikke noe fasit på hva kampsport er. Om man skal banke dritten ut av en stakkar, eller forsvare seg eller om man skal fake. Man må være trent og spesialisert til kampsporten du skal utføre.

Poenget med wrestling er som de fleste såpeoperaer. De blir uvenner, de slåss, de kommer på lag igjen, blir "kompiser" og redder hverandre, før en av de vinner eller blir skada osv. Setter man seg skikkelig inn i det blir det som å se på LOST eller Hotel Cæsar, you name it.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nei, det er ingen kampsport i mine øyne.
Det er et skuespill med muskuløse personer, som forøvrig er veldig dårlige til å spille rollene sine troverdig.
Vis hele sitatet...
kan du forklare det til arrangøren av TG?
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
. Som sagt tidligere så er det ikke noe fasit på hva kampsport er.
Vis hele sitatet...
kampsport er to utøvere som slåss(konkurerer) under kontrolerte forhold oh begge parter har et mål enten poeng eller K.O,TKO avhenging av kamsport man utøver, det blir utført av parter som ikke har forhåndsbestemt slagene eller vinneren.

å kalle wrestling kampsport ville blitt det samme som å ta 2 skuespillere fra barneskolen også sette dem i en ring også kaller man det wrestling (snodig nok så er det fint lite bryting der, kun slag dask spark etc) wrestling er vel det du sammenlignet det med, nettopp en macho såpeserie, men husk nå at skuespillere kan bli skadet på settet
Sitat av enerlighter Vis innlegg
kampsport er to utøvere som slåss(konkurerer) under kontrolerte forhold oh begge parter har et mål enten poeng eller K.O,TKO avhenging av kamsport man utøver, det blir utført av parter som ikke har forhåndsbestemt slagene eller vinneren.

å kalle wrestling kampsport ville blitt det samme som å ta 2 skuespillere fra barneskolen også sette dem i en ring også kaller man det wrestling (snodig nok så er det fint lite bryting der, kun slag dask spark etc) wrestling er vel det du sammenlignet det med, nettopp en macho såpeserie, men husk nå at skuespillere kan bli skadet på settet
Vis hele sitatet...
Kilder?
Trur ikke dette før jeg får se det.
trenger du virkelig kilder, har du aldri tenkt selv? tenk etter, og det er slik de fleste vil definere en kampsport? om du er virkelig ivrig etter kilder kan du ta å lete på wiki(likemye kilder som det folk skriver her) selv, også se om jeg tar helt feil etter det. men om du velger å avfeie det pga det ikke er funnet fra internett og heller tatt fra et par hoder som driver/drevet med kampsport så må jeg beklage og si at allt du finner på nett er jug, selv om moren din skriver at hun er morra di så er det jug.
Omfg. Du er tydeligvis ikke kjent med forum. Når man sier noe som man sier er riktig kan ikke det bare komme fra hodet til en som skriver. Folk her inne krever kilder når du sier slikt. Når jeg sier at det ikke er noe fasit på hva kampsport er, og du prøver å svare som om det skulle kommet ut fra en eller annen paragraf fra en bokseklubb eller noe vil jeg jo selvfølgelig se hvor du har fått dette fra. Jeg stoler mer på nettet enn jeg gjør på en eller annen type bak en annen skjerm i alderen mellom 13-60 år som utgir seg for å være et oppslagsverk.
forum er jeg kjent med, men når det kommer frem til ekstremt banale spørsmål som f.eks hva definerer kampsport så trenger man ikke copy + paste fra en side, og per definasjon så er et forum et sted der mennesker kan snakke fritt, om du er keen på å bli klokere på fakta, så er kanskje ikke forum din ting, med mindre du sitter på et vitenskapelig forum, noe dette ikke er. jeg kan skjønne om folk vil ha kilder når det er noe som er ulogiskt, ikke gir mening eller noe som er fullstendig fanteri, noe jeg med manglende evne klarer å finne i det jeg klarte å "finne opp" i mitt eget hode.

allt du sitter å leser på nettet er funnet opp av en person bak en skjerm i alderen 8-99 år kanskje med et fancy Dr. eller proff. foran navnet, men det betyr bare at de er bedre på sitt felt, men når det er som jeg sa snakk om ting som er noe man kan diskutere med en 9 åring om så forventer jeg ikke at noen skal komme å skrike "kilder kilder" bare fordi de ser en anledning til det.
Andarockaz nå må vi ikke glemme at det meste på nettet kommer fra en eller annen type bak en annen skjerm, gjerne også i aldersgruppen 13-60 år. Jeg velger å gå tilbake til topic. Jeg mener at wrestling er underholding (dårlig eller ei) og ikke kampsport.


Edit : litt sen der
Sist endret av Eidee94; 20. oktober 2009 kl. 22:37.
Sitat av enerlighter Vis innlegg
forum er jeg kjent med, men når det kommer frem til ekstremt banale spørsmål som f.eks hva definerer kampsport så trenger man ikke copy + paste fra en side, og per definasjon så er et forum et sted der mennesker kan snakke fritt, om du er keen på å bli klokere på fakta, så er kanskje ikke forum din ting, med mindre du sitter på et vitenskapelig forum, noe dette ikke er. jeg kan skjønne om folk vil ha kilder når det er noe som er ulogiskt, ikke gir mening eller noe som er fullstendig fanteri, noe jeg med manglende evne klarer å finne i det jeg klarte å "finne opp" i mitt eget hode.

allt du sitter å leser på nettet er funnet opp av en person bak en skjerm i alderen 8-99 år kanskje med et fancy Dr. eller proff. foran navnet, men det betyr bare at de er bedre på sitt felt, men når det er som jeg sa snakk om ting som er noe man kan diskutere med en 9 åring om så forventer jeg ikke at noen skal komme å skrike "kilder kilder" bare fordi de ser en anledning til det.
Vis hele sitatet...
Beklager off-topic men greier ikke å dy meg. Hvorfor syntes du spørsmålet er så banalt? Det er maaange her inne som er usikre på om det er det eller ikke. Jeg vil ikke kalle det så veldig banalt da når det er flere her inne som ikke har svaret på det. Og grunnen til at jeg vil ha kilder er for å få vite om det er bare du som mener det. Jeg kan ikke på en fremføring på skolen si at Kong Olav fortsatt er kongen i Norge fordi det er noe jeg er sikker på. Når det ikke er riktig engang. Om din definisjon på kampsport er riktig vet jeg ikke, men det er derfor jeg vil ha kilder for å vite hvor det kommer fra. Og når jeg mener kilder tenker jeg ikke på noe hva som helst tull fra wikipedia ol. jeg tenker mer på noen regelverk innen kampsport eller noe i den dur. Jeg tror nemlig at de som skriver slike regelverk for store sporter har rimelig riktig.

JA JEG VIL BLI KLOKERE PÅ FAKTA OG IKKE BULLSHIT. DET ER DERFOR JEG ER HER.
spørsmålet er banalt for det å skjønne forkjellen mellom virkelighet(kamsport) og fiksjon er enkelt, det er noe et barn kan gjøre, men siden du er så ivrig på kilder så kan jeg gi deg disse som jeg fant frem nå, også kan vi nå se om jeg hadde trengt å lete først for å komme opp med det svaret, vet ene er wiki, men som jeg sa envher person kan tenke selv.

http://www.austlii.edu.au/au/legis/n...008170/s3.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Combat_sport
edit tenkte du skulle få enda en kilde siden wiki er skrevet av sånne som meg
http://www.martialdevelopment.com/bl...-martial-arts/

On-topic, som noen sa tidligere så går de inn i WWE eller de andre organisasjonene som arrangerer kamper med bakgrunn fra ofte bryting men eller treningsmiljøer, de setter opp et show hvor de skal underholde 30 åringer som for alt jeg vet har fått i seg et par øl og blir gira av å se buffe men falle og simulere et slagsmål. jeg er ganske sikker på om du hadde spurt en av wrestlerne om hva de drev med hadde nok ingen av de sagt at de drev med kampsport, se heller på dem som stuntmenn med muskler, akkuratt som filmer.
Sist endret av enerlighter; 20. oktober 2009 kl. 23:34.
Sitat av enerlighter Vis innlegg
er du klar over hva du sier? de driver med bryting, ikke wrestling, om du har sett en ekte brytekamp før hadde du lagt merke til dette, og de fleste trener det i UFC for nettop å være vanskelig å ta ned på bakken, og for å lære metoder hvor de sliter ut motstanderen ved å gjøre relative "små ting"

og nei, jeg ser ikke poenget i den linken, den viser kun at personer som har drevet med teater sport har gått over til bryting, det de driver med er helt forskjellige ting, men begge benytter teknikker for å ikke bli skadet i ringen.

Det kan hende de driver med samme ting, men de gjør det hvertfall på to helt forskjellige måter, slika t det er umulig å kjenne igjen stilen for WWE ser mer ut som et barslagsmål en en brytekamp.

Lesnar er btw en stor pussy med 1 win tactic, legge seg oppå og slå, om du vil se en god bryter, søk på Dan Henderson, ekstremt god på gresk-romesk bryting
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skal belære meg om MMA vennen min. Jo, det er profesjonell wrestling (altså wrestling, ikke bryting som heter amateur wrestling på engelsk) de drev med før de begynte med MMA (du påstod at UFC-fightere har bakgrunn i bryting, ikke wrestling). Selvfølgelig har de trent forskjellige andre kampsporter før de entret ringen, det må alle gjøre, men det var vitterlig wrestling som var hovedgesjeften for disse før de begynte med MMA. Jeg sier mao. ikke at en wrestler kan hoppe rett inn i en MMA-kamp, men det burde være åpenbart for enhver som har fulgt med litt at gode utøvere i pro-wrestling kan trenes opp til å bli gode MMA-fightere.
Sist endret av xtapolapocetl; 21. oktober 2009 kl. 00:01.
Sitat av enerlighter Vis innlegg
lo littegranne inni meg der ja...
når det er snakk om de låsene jeg har sett i det du kaller PRO-Wrestling så er det på samme tekniske nivå som hos barnehagebarn, alle kan headlocke, og når du tenker på andre locks altså armbar/legbar/heelhook etc så går det under grappling og ikke bryting, i bryting altså det du kaller amatør-bryting så er det bodywork og de bruker ikke locks fordi det er ikke det bryting går ut på (annet en å få motstanderen på rygg eller utenfor matta).

amerikansk wrestling er pur underholdning, om du ser på noen av karene så er det første du lurer på hvor lenge de har drevet med bol(google etter bodybuilding konkuranser som er bolfrie og du vil se forskjellen). i absolutt ingen seriøs sport ville de sluppet unna dopingprøver, med mindre de ser gjennom fingrene ettersom de ville vært nødt til å utslette en 100% amerikansk oiled up muscle extravaganza blow up shit yeah! underholdning.

det vil vi vel ikke ha noe av
Vis hele sitatet...
Det var til de oppfor meg som diskuterte bryting og wrestling.Og dessuten er det 2 forskjellige typer bryting du har greco roman og freestyle.Amerikansk wrestling er underholdning ja menne de som følger med på wrestling vet bra wrestling er i japan.forresten her http://en.wikipedia.org/wiki/Catch_wrestling her kan du lese litt om det og hvordan det blir brukt i mma.Dessuten mange av låsa i pro wrestling er valid bare at de feiker låsa og får det til å se ut som de funker feks "sleeper hold" som var en hit på 80'tallet er ment til å se ut som en vanlig blod choke som de bruker i jiu jitsu/catch wrestling og i andre kampsporter som involverer grappling, forskjellen er att på wrestling så choker de rundt haken/kjævelinjen så det ser ut som de choker på ordentlig.Det jeg skal fram til er att låsene funker menne når de holder på med pro wrestling så skal de jo ikke skade hverandre.

Btw grunnen til ufc og andre organisasjoner er er på plass idag er pro wrestling.En god pro-wrestler i japan ble kalt Tiger-Mask (den første av 3-4) lagde organisasjonen shooto i 1985 som egentlig var den første mma organisasjonen. http://en.wikipedia.org/wiki/Shooto
Ingenting som ikke tyder på at wrestling ikke er en kampsport.

A combat sport is, by definition, an athletic contest between two individuals, the main intention of which is, in the end, to assure the participants’ safety. Wrestling, judo, taekwondo and boxing are principal examples of combat sports.

"det er noe et barn kan gjøre". Så du mener at jeg kunne slengt lillebroren min på 6 ut i ringen å regna med at han kunne greid å stå på beina etterpå? Dette er jo bare helt teit, man trenger trening i wrestling som alle andre sporter. At det er fake har ingen ting med saken å gjøre. Vis du søker på korgrafert fight ol. på youtube så er du mange judo dudes som har en koregrafert kamp, og ja, det blir regna som en kampsport.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
"det er noe et barn kan gjøre". Så du mener at jeg kunne slengt lillebroren min på 6 ut i ringen å regna med at han kunne greid å stå på beina etterpå? Dette er jo bare helt teit, man trenger trening i wrestling som alle andre sporter.
Vis hele sitatet...
Han mener så klart ikke at han skal ut i ringen med en som er 20x større enn han selv.

Er broren din 6 år møter han vel mest sannsynlig en på hans størrelse og alder.
Ikke en som har ei stortå på størrelse med hodet til lillebroren din.

Tenk litt logisk mann.

edit:
Nå mener ikke jeg at man burde sende 6 åringer også ut i ringen, men var for å forklare hva jeg tror han mente.
Og ja, de fleste 6 åringer tror jeg hadde klart det. Bare at det er ikke sikkert de hadde forstått at de ikke skal slå hevrandre.
Så tror nok at de hadde kommet ut med et blått øye.
Sist endret av Ondskap; 21. oktober 2009 kl. 11:47.
det ser jo utrolig falskt ut :P men det er en litt underholdende hvis man kjeder seg veldig. Det er tross alt en anelse bedre enn de fleste såpeseriene som går på Tv....
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Han mener så klart ikke at han skal ut i ringen med en som er 20x større enn han selv.

Er broren din 6 år møter han vel mest sannsynlig en på hans størrelse og alder.
Ikke en som har ei stortå på størrelse med hodet til lillebroren din.

Tenk litt logisk mann.

edit:
Nå mener ikke jeg at man burde sende 6 åringer også ut i ringen, men var for å forklare hva jeg tror han mente.
Og ja, de fleste 6 åringer tror jeg hadde klart det. Bare at det er ikke sikkert de hadde forstått at de ikke skal slå hevrandre.
Så tror nok at de hadde kommet ut med et blått øye.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det for å illustrere at ikke hvem som helst kan få til dette. Og late som du slår kan alle få til. Men tviler sterkt på at alle dere kunne gjort mye av det samme uten trening.
Njaaa...

Som du sier å late som man slår kan alle få til.
Man må vel være ganske sterkt for å løfte en kar på over 100kg rett opp og ned å denge han i matta.
Sist endret av Ondskap; 21. oktober 2009 kl. 12:34.