Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 11788
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
uff, håper du vinner. Sier litt om iq nivå på de. Lykke til
Vis hele sitatet...
Din kommentar sier vel litt om ditt nivå også. Du aner INGENTING om hva om faktisk har skjedd, men forusetter tydeligvis at politiet av en eller annen grunn skal lyve om dette. Hvilket insentiv har de for å gjøre det?

Godt mulig TS har rett, men poengent mitt er at DU trekker konklusjoner du ikke har grunnlag for å gjøre.
Sett din lit til at dommerne er bra mennesker - noe de ofte er. Og skaff deg advokat.
Ingen som har tenkt på Vtrl § 3?

§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Dette dekker en farlig forbikjøring....
Regner med at det gikk skikkelig dårlig i retten da?

Måtte du også betale rettsomkostninger eller holdt det med en strengere bot og at du mista lappen?
Boten pleier nesten alltid å øke når du nekter å vedta forelegg.

Sitat av crazyclomp Vis innlegg
BAre til info for de som lurte, så kjørte jeg forbi en bil som lå i ca 40-45 i en 70 sone. Var ikk over fartsgrensen under forbikjøringen..

Er det noen som vet om Politiet har lov å krysse sperrefelt uten blålys?
Vis hele sitatet...
Hva ble utfallet av saken din?
Sitat av EkNad Vis innlegg
Regner med at det gikk skikkelig dårlig i retten da?

Måtte du også betale rettsomkostninger eller holdt det med en strengere bot og at du mista lappen?
Boten pleier nesten alltid å øke når du nekter å vedta forelegg.



Hva ble utfallet av saken din?
Vis hele sitatet...
I og med at han enda ikke har vært her og jublet, så tror jeg og at det gikk filleveien dessverre.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Lurer også på hvorfor at et vitne må være 18år. Det er jo ikke opp til vitnet om de har sett noe. Så nei du å ikke være 18år for å forklare hva du har sett til en dommer. Om foreldrene må godta dette er jeg noe usikker på.

At politiets ord veier tyngre, enn den vanlige mann i gata er bra. Lurer på hvor mange som ville ha lurt seg unna fartsbota om dette ikke var tillfelle.
(Og ja, det er en myte at det må være to fra politiet for å kunne ta noen i fartskontroll)


Forstår ikke alle de som sier at du skulle ha valgt boten. De sier jo at du skulle ha sagt deg skyldig. Noe som blir helt feil. Bevis din uskyld.
Det har seg slik at det er en dommer som bestemmer hvem som "vinner". Og finner dommeren mistanke til tvil til oppservasjonene til politiet, vil det gå i ditt favør. For dommeren må være helt sikker på hendelsesforløpet og hva politiet har sett, om du klarer å så tvil til dette, er du langt på vei.
Vis hele sitatet...
Regner med at dette bare er byretten eller tingretten. Da er det tre dommere, to lekdommere og en fagdommer.

Nå er det sånn at lekdommere er som en jury, dvs de er to vanlige mennesker som har bijobb som dommere. Lekdommerne er alltid nesten unntak mildere enn et rasshøl av en fagdommer.

Men i noen sivile og opplagte saker som denne i tingretten så er det ofte kun en fagdommer. Så vektlegges sef politiets vitner når det i tillegg er to politimenn mot en 18 åring og en mindreårig dame.

Dette er jo kjipt om man i tillegg mener å være uskyldig, men sånn er det, systemet er fullt av feil og man blir rævkjørt av politi, aktor og dommere.

Du kan jo være glad om du ikke får fengsel.
Sist endret av EkNad; 7. september 2011 kl. 22:15.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Regner med at dette bare er byretten eller tingretten. Da er det tre dommere, to lekdommere og en fagdommer.

Nå er det sånn at lekdommere er som en jury, dvs de er to vanlige mennesker som har bijobb som dommere. Lekdommerne er alltid nesten unntak mildere enn et rasshøl av en fagdommer.

Men i noen opplagte saker som denne så vektlegges sef politiets vitner når det i tillegg er to politimenn mot en 18 åring og en mindreårig dame.
Vis hele sitatet...
Er du enig eller uenig i det jeg sa?
Kan være at jeg har vært for lenge på jobb.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Er du enig eller uenig i det jeg sa?
Kan være at jeg har vært for lenge på jobb.
Vis hele sitatet...
Er ikke enig i at han ikke skulle vedta boten.

Menigmann har ikke nubbsjangs om han ikke har fotobevis mot to politimenn. Her er det i tillegg en fersk 18 åring og den mindreårige dama hans. I 99% av sakene så lønner det seg å vedta forelegg.

Forelegg og bøter er jo en ny sjangse til deg, iom at det er snakk om en bot som IKKE henger seg fast på rulleblad og at du slipper fengsel.

En dom eller fengsel derimot, ser IKKE pent ut på rullebladet.

Til slutt siden systemet ikke er fritt for feil, så er det altså best å bite i det litt sure gresset å innrømme noe du ikke har gjort, enn å få en enda større belastning senere.
Dette var litt interessant. I slike tilfeller som dette i Norge er det somregel ikke skiltet med forbikjøring forbudt-skilt. Hva om man da kjører på et sted man aldri har vært og havner i en lik situasjon, men faktisk ikke får lagt seg inn før sperrelinjen har begynt? Jeg mener man ikke kan bli straffet for dette, isåfall bør det være et skilt som sier at forbikjøring ikke er lov om f.eks. 150m. Slik 50-sone blir varstlet noen steder i dag.

Man kan dessverre ikke spå at det plutselig dukker opp en sperrelinje på en oversiktilig strekning, og om man er på siden av bilen man skal kjøre forbi når denne dukker opp vil jeg si dette er ganske uskyldig.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Er ikke enig i at han ikke skulle vedta boten.

Menigmann har ikke nubbsjangs om han ikke har fotobevis mot to politimenn. Her er det i tillegg en fersk 18 åring og den mindreårige dama hans. I 99% av sakene så lønner det seg å vedta forelegg.

Forelegg og bøter er jo en ny sjangse til deg, iom at det er snakk om en bot som IKKE henger seg fast på rulleblad og at du slipper fengsel.

En dom eller fengsel derimot, ser IKKE pent ut på rullebladet.

Til slutt siden systemet ikke er fritt for feil, så er det altså best å bite i det litt sure gresset å innrømme noe du ikke har gjort, enn å få en enda større belastning senere.
Vis hele sitatet...
Totalt uenig her.

Du knuser meg i begrunnelser, for der er ikke så mange goder grunner for å gå til retten med dette.
Men mener uansett at du aldri skal godta noe du ikke har gjort.

Er faktisk så naiv, og mener at dommerne vil gjøre den rette besluttingen her.

Måtte trådstarter komme og informere oss litt her, slikt at min naivitet kan bli satt på plass.
Sist endret av clarionify; 7. september 2011 kl. 22:29.
Sitat av awt Vis innlegg
Dette var litt interessant. I slike tilfeller som dette i Norge er det somregel ikke skiltet med forbikjøring forbudt-skilt. Hva om man da kjører på et sted man aldri har vært og havner i en lik situasjon, men faktisk ikke får lagt seg inn før sperrelinjen har begynt? Jeg mener man ikke kan bli straffet for dette, isåfall bør det være et skilt som sier at forbikjøring ikke er lov om f.eks. 150m. Slik 50-sone blir varstlet noen steder i dag.

Man kan dessverre ikke spå at det plutselig dukker opp en sperrelinje på en oversiktilig strekning, og om man er på siden av bilen man skal kjøre forbi når denne dukker opp vil jeg si dette er ganske uskyldig.
Vis hele sitatet...
Spørs jo egentlig litt hvor det er da. Mange steder hvor det er sperrelinjer er det jo også skråstreker og skilter.. Er det snakk om noe sånt så burde man jo sett det...

Feks der jeg bor er det sånn, har sett folk kjøre forbi der, og det ser jo ikke akkurat pent ut.
Sist endret av EkNad; 7. september 2011 kl. 22:30.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lurer på hvordan det gikk med TS
Det gikk til helvete, han mistet lappen, måtte selge bilen for å få penger til boten og rettsomkostningene, og fikk dessuten fengselstraff.

Grunnen til at han ikke har svart her ennå er jo sef fordi han sitter inne..
Sist endret av EkNad; 21. september 2011 kl. 21:06.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Det gikk til helvete, han mistet lappen, måtte selge bilen for å få penger til boten og rettsomkostningene, og fikk dessuten fengselstraff.

Grunnen til at han ikke har svar her ennå er jo sef fordi han sitter inne..
Vis hele sitatet...
Så fort i svingene pleier det da ikke å gå!
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Ingen som har tenkt på Vtrl § 3?

§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Dette dekker en farlig forbikjøring....
Vis hele sitatet...
Dette er jo totalt urelevant! TS sier at han ikke brøt fartsgrensen og ikke krysset sperrelinjen. Så vidt jeg vet, så er det fullt lovlig å foreta en forbikjøring da.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Dette er jo totalt urelevant! TS sier at han ikke brøt fartsgrensen og ikke krysset sperrelinjen. Så vidt jeg vet, så er det fullt lovlig å foreta en forbikjøring da.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig, men man skal også kjøre etter de forholdene som hersker på stedet. Det er ikke slik at om det er 70 km/t sone på stedet så er det automatisk forsvarlig å kjøre i 70 i alle vær og siktforhold.
Det er også ikke alle steder det er forsvarlig å kjøre forbi uansett fartsgrense, nettopp på grunn av sikt. Uavhengig av sperrelinjen.

TS har vel anført at det var gode siktforhold på stedet, men også lagt til at det var mørkt og vått (som er politiets måte å dokumentere ikke optimale forhold).
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Så fort i svingene pleier det da ikke å gå!
Vis hele sitatet...
Hehe, bare prøvde å provosere ham til å svare for seg. Men det gikk nok skikkelig dritt siden han ikke svarer.

Synd det, men sånn er systemet vettu, bedritent og urettferdig.
Håper virkelig du vinner dette mot snuten! Vis at du har stålkuk og messingballer!
Sitat av twixtor Vis innlegg
Politiet i norge har alt for lite å gjøre, syns jeg leser slike historier hver eneste dag. Noen må da klare å sette dem på plass..
Vis hele sitatet...
Det som er felles for disse historiene er at politiets versjon som regel ikke kommer godt frem. Vi hører bare de "helt uskyldiges" versjon.

Sitat av muffinluv Vis innlegg
Det er vel som noen sa at de får mer pengestøtte jo flere saker de løser. Sånne saker er "enkle" i forhold til f.eks voldtekt. Og derfor velger de å gå etter sånne ting.
Vis hele sitatet...
Nei, slik er det ikke. Penger får de over statsbudsjettet.

Sitat av EkNad Vis innlegg
Lekdommerne er alltid nesten unntak mildere enn et rasshøl av en fagdommer.
Vis hele sitatet...
Det inntrykket sitter ikke jeg igjen med. Tvert imot har de fagdommerne jeg har sett kun vært opptatt av å se på hva fakta viser, og i slike enkle saker hva folk er idømt tidligere.

Fagdommere har ikke noe behov for å være drittsekker. De skal bare sørge for at dommen følger loven.

Men i noen sivile og opplagte saker som denne i tingretten så er det ofte kun en fagdommer.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke... Når det kun er fagdommer, så er det under et slags rettsmøte der du kan velge å erklære deg skyldig der og da, eller stå på din uskyld og bli sendt videre til en full sak med to lekdommere i tillegg.
Så må jeg nesten spørre, hvorfor skaffet du deg ikke en advokat som kunne banket gørre ut av politiet verbalt og med norges lover for hånden? De hadde ikke beviser, du hadde ikke beviser, advokaten din kunne trukket opp kløvertrea og sakt at dette var trakkasering av deg osv. VROOM så hadde politiet en dårlig sak.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Så må jeg nesten spørre, hvorfor skaffet du deg ikke en advokat som kunne banket gørre ut av politiet verbalt og med norges lover for hånden? De hadde ikke beviser, du hadde ikke beviser, advokaten din kunne trukket opp kløvertrea og sakt at dette var trakkasering av deg osv. VROOM så hadde politiet en dårlig sak.
Vis hele sitatet...
"Problemet" er vel at politiet har forholdsvis gode beviser. To tjenestemenn som antageligvis er kjent på stedet, har en del år på baken som politi og garantert har skrevet rapport etter hendelsen. Det siste punktet bidrar til at en politimann i retten fremstår veldig mye mer troverdig enn andre vitner.

Politimannen har på forhånd lest hva han selv skreiv om situasjonen, hvor de har gode vaner for å dokumentere nettopp det som det ofte hersker tvil om. Dette er politiet godt vant med å dokumentere og dermed kan de også friske opp hukommelsen og fremstå mye sikrere i retten når saken kommer opp 8-12-18 måneder etter situasjonen.

Er du uheldig har de også vært tilbake og målt litt avstander og har antageligvis konkrete tall på hvor de mener du var osv.

Det er forbløffende ofte at forsvarsadvokater blir avkledd i retten når det viser seg at de små tvilstilfellene som klienten har opplyst om viser seg å bli solid lukket av en eller flere tjenestemenn i retten.

Som de sier, det finnes minst tre versjoner av alle historier. Gjerningsmannens og politiets - og i mellom et sted ligger sannheten.