Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 9668
Fra høsten av skal jeg til USA som utvekslingsstudent et skoleår. Fikk godkjent søknaden i forrige uke, så veit ennå ikke hvor jeg skal eller noe om min fremtidige familie. Har bare fått lest andres erfaringer via EF (selskapet jeg resier med) sine offisielle papier, og der vises jo alt ifra den beste siden. Dermed lurer jeg på om noen av dere har vært utvekslingsstudent og har noen tips, råd eller bare noe informasjon å komme med. Skal forresten ta året som et tellendes skoleår, så jeg starter i 3. klasse allmenn.
Master debater
Dekilaz's Avatar
EF har vel et rykte på seg for å ha veldig varierende oppfølging. Kjenner folk som har hatt det topp med EF og folk som har hatt det skikkelig kjipt. Bare husk at om du støter på problemer må du bare mase og mase på EF til de hjelper deg ut av problemene (eksempelvis bytte vertsfamilie).
jeg skal til new zealand til høsten, og fikk papirene mine i dag. har søkt med sts, og har en haug av papirer å fylle ut. hadde søkt med ef i høst, men plutselig fikk jeg beskjed om at de ikke hadde nok plasser til nz allikevel, og lurte på om jeg kunne ta til takke med usa i stedet (BITCH!). etter dette har jeg fått et heller kjølig forhold til ef. søstera til en jeg kjenner hadde hatt det toppers med ef though, med kjempebra turer og opplegg. det er vel noe i det dekilaz sier. og alle jeg har snakket med sier at det er kjempelurt å slenge seg på alt av tilbud og bli med på kjempemasse, så jeg tror det kan være smart også.
en som gikk i klassen min på grunnkurs allmen skulle ta et år i usa. Han gjorde så slik, og nå er han forlova med ei millionerdatter. Han går 3. året der borte også, og koser seg.
Jeg var utvekslingsstudent i USA ifjor med EF. I bunn og grunn kan jeg vel si at ingen organisasjon er noe bedre enn en annen. Det hele er helt opp til hvordan vertsfamilien din er. Jeg hadde et fantastisk bra år. Mye grunnet en veldig bra familie. Eneste jeg kan si sånn kjapt er vel at de EF Discovery Tours er ekstremt oppskrytt, og det samma er EF Language Camp. Ikke det at jeg var på noen av de, men det var hvertfall det alle jeg pratet med sa. Language camp er bare fyllt opp av tyskere, og på discovery tour var opplegget labert.
Send meg PMs hvis det er noe du lurer på, hafsal. Svarer gjerne på spørsmål
Trådstarter
oink: Tok du skoleåret som godkjent, og var skolen vanskelig syntes du?

Hvordan er det med drikking og ungdomm i USA? Er det samme kultur som norge, eller røyker de fleste?
Jeg skal til Nice i mars, være der i 3-6mnd. *Gleder meg* Skal gå på college og lære fransk! Whohoo...
Ikke nøl med å bytte familie hvis dere ikke går overens.
Selvfølgelig prøv, men etter en viss stund så skjønner man tegninga, ihvertfall i et land man snakker språket godt fra starten.

Det er ikke alle man kan bo med, så drit heller i at familien kan bli litt småsur istarten for at du bytter enn at begge parter skal kaste bort mye tid på noe som ikke er bra.
hafsal: Jeg tok året godkjent/tellende. Det anbefaler jeg deg til å gjør. Ikke bare får du en pause fra det norske skolesystemet, men du får også bli russ sammen med vennene dine, og du innkaserer et flott stipend på 45 tusen i samma slengen.
Skolen var forhåndsvis enkel så lenge du gjorde leksene dine. Du får poeng for leksene som blir gjennomgått hver dag. Disse blir lagt sammen i slutten av hvert 'quarter'. Å få skoleåret godkjent er ikke noe problem forresten. Selv hadde jeg riktignok A i samtlige fag, men en kompis som kom hjem fra Italia uten karakter i noen fag fikk året godkjent.
Forskjellige meninger om drikking og ungdomskultur i USA. Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha opplevd det utenfor Chicago hvor jeg bodde var at det er rimelig stor forskjell. De aller fleste røyker. Selv de du ikke i din villieste fantasi ville tro gjorde det. "get your priorities straight - get your sack before u pay off ur debt" var noe en venn av meg sa hele tiden. Selv holdt jeg meg unna både weed å alkohol. Angrer litt på at jeg ikke drakk, men det var igrunn av respekt for vertsfamilien min som var helt fantastisk at jeg ikke gjordet det. Dette varierer fra stat til stat, men i Illinois og i Kane County var det nok at du var tilstede på en fest hvor mindreårige var påvirket av alkohol eller lignende, så ble du taua inn og måtte kausjoneres ut fra fengsel. Noe som igjen resulterte i at du ville bli sendt hjem til Norge av utvekslings organisasjonen. Det var ikke verd det i mine øyne.
Ei veninne av meg er for tiden i Brasil, gjør ingenting annet enn å feste og røyke, for hun fatter ikke driten av språket, og de snakker Brasiliansk på skolen.
Ei anna er i USA, hos en styrtrik familie..

Men ingenting slår hun som de fortalte hu ene veninna mi om. Hun hadde havna hos en presidentfamilie i ett eller annet Sør-Amerikansk land. Eneste hun gjorde var å stille opp på fotografier hvor hun skulle smile, så endte hun opp på store bannere over hele byen/landet; "One big happy family. Vote <noe>", eller noe sånt. Resten av tiden fikk hun renne rundt palasset så mye hun ville..

Og det verste var at hun ikke likte det og dro hjem..


Har grusomt lyst å ta ett år eller to i utlandet jeg også, men ikke sikker... Går GK nå, er det for sent å søke?
Wow, Brasiliansk sier du? Det har jeg ikke hørt om før, hvordan hørtes det ut? For ordens skyld snakker det Spansk og Portugisisk i Brazil. Og forsåvidt resten av det Amerikanske kontinent, sør for USA.

En jente søstern min gikk i klasse med ifjor er i USA med EF. Hun kom til en sykt rik family, hvor det endte opp med at faren i huset voldtok henne..
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg har mange og lange historier om mitt år i USA - en del dårlige, men mange, mange bra.

Jeg endte opp der, bare for å finne ut at "familien" jeg hadde fått utdelt ikke eksisterte! Områderepresentanten hadde "funnet opp" en familie, slik at jeg kunne komme til USA. Hun sa det var greit at jeg kunne bo hos dem. Familien var helt psycho - Dattra dems var større enn en vågehval, og kom hjem med en hund (huset var fullt av dyr) som var full al lus, siden dyre-kennelen hun bodde på skulle sende den til avliving. Det bodde 4 utvekslingsstudenter der - bare rot og faenskap. Så jeg bad om å få flytte (ganske pikant situasjon - om jeg ikke hadde kunnet flytte, så hadde jeg måttet bli i familien hvor jeg ikkev ille være, og som VISSTE at jeg ikke ville være der).

Mange små episoder og idioti, før jeg 12 dager senere ble flyttet til en annnen familie i Jackson, Georgia. Hvor jeg stortrivdes og lærte ekstremt mye om meg selv og andre.

Utvekslingsstudent er det beste jeg har gjort i mitt liv - bra valg, mann!

Haje
Hva er standar alder på å være utveklsings student og hvor lang tid tar søke prossesen? Er 18 atm og har de to årene fremover planlagt med skole, så da er jeg minst 20 når jeg får ett år ledig. Så har man armyen. Er ett år i Australia godkjent grunn for utsettelse (er det vanlig/mulig å reise som utveklings student til Australia, USA frister ikke så mye pga kultur osv..)?
Jeg har også fått godkjent søknaden min og drar i høst en gang.
Gleder meg vilt blir bare litt kjipt å reise fra alle vennene og dama..
hvordan gikk det til dere som har opplevd det?
Bruttern bodde et år i USA som utvekslings student gjennom STS. Han trivdes i USA, men vertsfamilien var ikke noe særlig. Bruttern måtte male huset dems å vaske og rydde, mye mer enn barna i huset. Han prøvde å få bytta værtsfamilie, men fikk ikke lov av STS. Det var visst en utmerket vertsfamilie som ikke hadde fått en klage tidligere, så det var nok bruttern som var den vanskelige, fikk han høre. Men alt i alt så hadde han det fett.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
STS var forresten de jeg reiste med også.

jeg tror utvekslingsstudenter stort sett er 16-18 år gamle. Det er mulig å være eldre, men da er det mye bedre å ta et år på US College i stedet - bo i dorms og oppleve college-livet.

h
SharQ: Hvordan kan du si at det er mye bedre å ta et år på US College? I to helt forskjellige aldre opplever du helt forskjellige ting. I mine øyne blir det vanskelig og sammenligne disse to. Skal du følge utvekslingsprogrammet inbefatter det at du bor hos en vertsfamilie. Hvor kult er det i en alder av rundt 20?
Jeg har bare gode ord å si om high school exchange hvertfall. Vertsfamilien min var topp, og jeg var heldig å fikk reise rundt mye i gedigen camper. Var gjennom 25 stater, å så ufattelig mye. Det aller beste er å ta VK1 i utlandet. Hvis noen er interessert og ikke allerede har søkt, så har jeg et lite tips. Vær veldig spesifikk på søknaden din. Jeg førte på veldig enkelt og greit at jeg likte å reise, spille fotball, at jeg gjerne ville komme til en familie med jevnaldrene unger, og at jeg var villig til å prøve nye ting. Alt det ble "bevilget". Et pluss er også å se bra ut på bildet. Naturlig smil. Trynefaktoren slipper du aldri unna.
Er det ikke sånn at du ikke kan få VK2 godkjent i Norge, hvis du tar det året i utlandet. Det var i alle fall det jeg fikk høre da jeg ringte både STS og EF. De sa at det var kun Grunnkurs og VK1, du kunne få godkjent i Norge.
Trådstarter
Takk for svar folkens, gleder meg bare mer og mer for hver dag som går. Blir knall!
Opprinnelig postet av hafsal
Takk for svar folkens, gleder meg bare mer og mer for hver dag som går. Blir knall!
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å få VK2 i USA godkjent i Norge? I følge EF og STS var dette ikke mulig.

Edit: Eller mente du kanskje at du starter i 3. klasse allmen når du kommer tilbake, altså at du går VK1 i USA?
Sist endret av intenzo; 29. januar 2004 kl. 23:40.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er mulig om du går spesielle fag. Men High School i USA har ofte mange sære fag du kan velge mellom, og min anbefaling er å ikke forsøke å få året godkjent - ta heller så mange merkelige fag du kan, og "kast bort" året. Få ståkarakterer, for all del, men du trenger ikke jobbe hardt for å få til dét i USA-iansk skolesystem.

Det jeg mente med college, er at dersom du er vesentlig over high-school alder, så er det poengløst å prøve exchange / vertsfamilie osv. Prøv heller au-pair eller å komme inn på et college.

h
Nå er jo først og fremst ikke jeg utvekslingsstudent, men jeg bor tross alt i USA.

Som flere overfor har nevnt, spesielt oink, så har det nesten alt å si hva slags verts-familie du kommer til. Jeg har blitt kjent med fleste utvekslingsstudent fra bla; finnland, norge, sveits, østerriket, frankriket ++. De aller fleste jeg har blitt kjent med her borte har havnet hos noen nogen lunde kule verts-familier. Det var også flere av vennene mine hjemme i Norge som dro over til USA etter sommeren i fjord. Jeg har ikke oppeholdt kontakten med alle, men de jeg har snakket med stor trives.

SharQ: Tatt ett eller to år på college i USA virker temmelig fett. Det vil mest sannsynelig være veldig vanskelig å gjennomføre ved mindre du kjenner til skole systemene her borte. Det er en rekke prøver man må ta for å komme inn på college i det hele tatt. Søke opplegget er ikke bare bare det heller.

Jeg snakker ikke om noe utvekslingsstudent hos noen verts-familie nå, vi snakker vi en liten jobb i tillegg til skolen og hybel på college campus. Med andre ord, oppleve hvordan amerikanerne virkelig fester

intenzo: Få godkjent VK2 i utlandet er mulig. Drar du f.eks til USA og tar ett år på college, etter high school) får u diploma som tilsvarer nesten studiekompetanse. Det gir deg hvertfall tilgang til Universitet i Norge..
Sist endret av MacGyver; 30. januar 2004 kl. 01:00.
Jeg har bodd i usa i flere år og var der først som utvekslings student. Kom til en helt jævlig familie de først 3 månedene, men etter at jeg fikk ny familie gikk det greit.
Det er veldig vanskelig å snakke om statene under ett i og med at det er veldig forskjellig fra sted til sted. Det første man legger merke til er hvor strenge de er på alkohol. En må være 21 for å få kjøpt alkohol, men det er sikkert derfor det er så mye dop der

Ellers er de generelt veldig vennlig innstilte mot nordmenn og du kommer sikkert til å få det jævla gøy. Prøv å komme i kontakt med lokale folk, det er let å bare holde seg til de andre utvekslings studentene og da blir det lett kjedelig. Til slutt: Pass deg for onkel politi, og hvis du skulle komme bort i dem vær veeeldig høflig å si med en gang at du er utvekslings sudent fra Norge. Spesielt hvis du er full når de kommer rundt 11-12 tida om kvelden for å stenge festene.
Som 0750 sa, det 21 års aldersgrense på å kjøpe alkohol i hele USA. Grunnen til at det er såpass mye dop har etter min mening kun med at aldersgrensen for alkohol er såpass høy.

Havner du forøvrig hos en litt fet familie, kan de være de tillater deg å drikke, og dermed kjøper alkohol til deg. Dette er lovlig så lenge du oppholder deg rundt dem.

'..vær veeeldig høflig å si med en gang at du er utvekslings sudent fra Norge.' Dette er uten tvil det dummeste jeg har hørt i dag. Dette spiller ingen rolle what so ever. Tror du virkelig lovens høyre hånd lar deg slippa når du kjører hjem i fylla, bare siden du er en liten utlending fra norge? Neppe.

Det er forresten noe som heter 'curfew' i alle, eller hvertfall nermest alle, stater i USA. Dette er state law som varierer fra sted til sted og fra stat til stat. Oppholder du deg f.eks etter klokken 00.00 på et spesielt sted, som regel inni en by, har politiet rett til å arrestere deg. Dette ender som regel alltid med sannfunns tjeneste.
buttnaked: Hvorfor i alle dager skriver du på engelsk? Du er da norsk som alle oss andre. Dette er da tross alt et norsk forum, ikke at det er noe galt med å poste på engelsk, men vi snakker da alle (nesten) flytende norsk.

By the way, det ser ut til at du har blitt litt små påvirka av neger kulturen der oppe. Er det Harlem Renaissance basillen som har tatt deg?
Trådstarter
Det jeg lurer litt på, er det mulighet for å ta billappen i statene, og få kjøre når jeg kommer hjem? evt. ta glattkjøring eller noe annet jeg må ha? For hørte at det kosta 45$ for lappen der, hadde vært smart og tjent litt penger sånt sett
Så lenge du er over 18, kan du bruke den i Norge og. Er ikke helt sikker men tror nok det er slik det funker
Fotsopp: Det er slik det fungerer. Amerikanske sertifikat gjelder også i Norge.


hafsal: Høres fett ut å dra ut av landet og studere !!!
Ikke vær for sikker på at du får tatt lappen der borte, hafsal. Jeg hadde selv de samme planene, men det lot seg ikke gjennomføre. Reglementet varierer fra stat til stat, og for eksempel i Illinois, så må du ha et social security number (noe kun amerikanske statsborgere har) for å ta lappen. Samtidig må du også ut med forsikring hvis du har planer om å kjøre der borte, noe som fort vil vise seg å bli en dyr affære. Og det at det koster $45 varierer også.
hafsal: Det stemmer at man får lappen i Norge hvis man har tatt den i USA. Det krever selvsagt at man er over 18 og har hatt lappen i over ett år. Om det kreves glatt- og mørkekjøring vet jeg ikke. Prisen for å gjøre det amerikanske sertifikatet til Norsk ligger på 200 NOK.

oink: Du tar litt feil der. For å få et Socail Security nummer trenger du ikke å være amerikansk statsborger.

Forsikring er forøvrig påbudt. Jeg har hørt en rumor om at hvis du flytter til California får du lappen, uten noen teoretisk eller praktisk øvelse, gratis. Hvor vidt dette stemmer vet jeg ikke.

I Texas er det 15 års aldersgrense for å øvekjøre og 16 for å få lappen. Det kreves derimot 6 månder, etter du har fått en 'permit', at du kjører med noen over 21 år i bilen. Det heller ikke tillatt å kjøre med flere enn en person i bilen til en hver tid.
'..vær veeeldig høflig å si med en gang at du er utvekslings sudent fra Norge.' Dette er uten tvil det dummeste jeg har hørt i dag. Dette spiller ingen rolle what so ever. Tror du virkelig lovens høyre hånd lar deg slippa når du kjører hjem i fylla, bare siden du er en liten utlending fra norge? Neppe.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at det hjalp når en kjører i fylla, men når de "bust the party" og du ikke er 21, kan du lett slippe unna bot ved å spille litt på at du er norsk. Dette sier jeg av egen erfaring og jeg har bodd i USA i nesten åtte år, så jeg har vært på endel fester som har fått besøk av politiet.
Det er forresten bare tull at du får lappen gratis uten test i CA. Det kostet $8 for teoriprøven og $13 for oppkjøringen i 1999 da jeg flyttet dit. Begge er latterlig lette. Du må ha SS# i California også.

Det skal også jævla mye til å bli tiltalt for å bryte curfewen, hvis en er litt (eller veldig) ydmyk for du tilfredstilt makt behovet som 99% av amerikanske politi folk har og alt går greit.
Er ikke helt sikker på hvorvidt dette lar seg gjøre. Jeg har mine tvil om at det går, men på de søknadskjemaene;
Kan man "velge" hvordan type familie man vil til? F.eks meg, vil gjerne til en søkkrik familie som liker å skjemme ut unger som ikke er deres (f.eks meg).
Opprinnelig postet av duxo
Er ikke helt sikker på hvorvidt dette lar seg gjøre. Jeg har mine tvil om at det går, men på de søknadskjemaene;
Kan man "velge" hvordan type familie man vil til? F.eks meg, vil gjerne til en søkkrik familie som liker å skjemme ut unger som ikke er deres (f.eks meg).
Vis hele sitatet...
Du kan ikke velge det, nei.

Personlig vurderer jeg faktisk å gå på college i USA.
kreves det noe for å bli utvekslingstudent ? og hvilke år på vidergående burde man reise. og når burde man søke ?
Opprinnelig postet av Panybs
kreves det noe for å bli utvekslingstudent ? og hvilke år på vidergående burde man reise. og når burde man søke ?
Vis hele sitatet...
du må være under atten, ha minst tre i alle fag, være gjennomsnittlig interessert i skolen og kunne språk bra nok. det er vanligst å dra andre videregående året, og ef's frist er 1. mars.

www.ef.com
www.sts-education.com
www.aspect.no
www.afs.no/
0750: Jeg har dratt den 'jeg er norsk og var ikke klar over det' en gang for. Det fungerte faktisk, men det betyr jo selvsagt ikke at det alltid virker.

Curfew loven har nok endret sett etter du var her sist. Det er state law og flere og flere bolig distrikt faar det. Jeg kjenner ogsaa flere som har blitt stoppet av snuten paa vei hjem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmm.. orker dessverre ikkje aa bidra saa svaert paa temaet, men vil heller komme med eit nytt sporssmaal som kan passe under traaden:

Viss du vil bytte familie naar du er utvekslings student.. kor langt vekk kan du eventuelt komma deg? Er stranda i smalltown iowa naa, aa e saers hypp paa i da minsta komma meg bort til ein fjellstat om daa ikkje heilt til ein solskinnstat. Er i grunn ikkje saa altfor galen familie, men eg trur aldri eg har misstrivest saa masse paa ein stad i heile mitt liv.. De vennene eg har faatt faar eg ikkje verr med pga de royker pot osv..regler som da.

Noken forslag?
En ting, ALLE røyker hasj i USA. Flere som røyker enn som drikker. Så vet du det.
Arganath: Alle organisasjoner vil først se etter en familie som er i samme skoledistrikt, slik at du kan fortsette på samme skole. Du kan ikke forvente at du skal havne hos en mangemillionær på Key West i Florida eller lignende. (Dette trenger på langt nær ikke å vær så bra som du kanskje skulle tro heller..)

Derimot, hvis du faktisk mistrives så har du all grunn til å klage. Ring din IEC eller RC evt. organisasjon og si ifra. De kan ikke lukte at du ikke trives. Du bør isåfall ha grunnlaget klart når de spør, itillegg til at du aller helst burde prate med vertsfamilien din først.

duxo: ja, og her i Norge har vi isbjørner i gatene......
Opprinnelig postet av duxo
En ting, ALLE røyker hasj i USA. Flere som røyker enn som drikker. Så vet du det.
Vis hele sitatet...
Les: MaryJane (da hasj ikke er særlig utbredt i det langstrakte kontinent.. )
Takker for svaret Oink

Men, det er akkuratt det. Stiller ikkje all verdens krav til familie saa lenge det hadde vaert noke i det heile aa gjer paa. Paa skjemaet mitt hadde eg skrivd ned surfing, snobrett og skate. Eg vaert plassert saa lang fraa hav som mulig, aa saa lang fraa fjell og, som overhode mulig. Naar det i tillegg viser seg aa ikkje vere noken aktiviter som kan vege delvis opp for at eg ikkje kan fortsette intressene mine her(forventa egentlig ikkje aa faa snowboarde surfe uansett) saa blir ting litt.. traakit. Men, eg veit'kje om da helde som grunn, sjolv om eg egentlig og kan hevde at eg komme ikkje sa godt overens med ungdommen heller (daa sidan eg ikkje faar lov til aa verr med de eg har komt best overens med pga pot/alcohol osv).

The bottom line er vel at eg har aldri kjeda meg saa masse i heile mitt liv. Aa eg kjem fraa eit oy samfunn.. heh

Tar vel ein telefon til ef idag. Ringer nok til boston sidan iec'en min er 5 fot tall men snakke paa ein maate som antyde at hu ser sterkt ned paa meg.


Edit: Liten formulerings feil.
Sist endret av Arganath; 18. februar 2004 kl. 07:02.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av madbertha
en som gikk i klassen min på grunnkurs allmen skulle ta et år i usa. Han gjorde så slik, og nå er han forlova med ei millionerdatter. Han går 3. året der borte også, og koser seg.
Vis hele sitatet...
*4 år senere*

Hvordan går det med han nå?



Faen, var jo det nordmenn gjorde for 90 år sia også jo, bare da var det grave etter gull

heldig faen han der
Hvor stor tror du sjangsen for at akkuratt han kommer til å se innlegget ditt 4 år senere? Send han en PM.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg skal til USA neste år som utvekslingsstudent og reiser med STS.
Er det noen som har erfaringer med STS eller som generelt kan komme med tips for å få et best mulig år ?
Jeg skal til Kina neste år, jeg skal få året godkjent og må lære meg Kinesisk på to måneder gjennom et intensivtkurs(akkurat som vanlig skoledag) før jeg blir plasert i offentlig skole.
Noen som har prøvd?
▼ ... noen uker senere ... ▼
torsken: Eg har sçkt siste aaret paa bacheloren min i Kina til hçsten. Saa eg havner omtrent i samme baat som deg.. Med ein mnd intensivkurs

lesusa: No worries. Vaer tolmodig og saa aapen som mulig, og kjangsene er store faor at du kommer til aa kose deg ihjel. Som du kan lese fra posten min saa var turen min nesten worst case scenario ( fra mitt 18 aarige perspektiv), men allikevel angrer eg ikkje eit sekund idag.. Sjçlv om det var rart saa er det ikkje saa mange som har hatt seniorpartyet sitt i ein laave.. Og eg skal opp aa besçke familien min no om ein mnd, saa forholdet er all good. Sitter aa chiller i Brazil akkuratt naa though, saa eg drçyer besçket littegrann

Lykke til begge to.

No worries!
Sitat av madbertha
en som gikk i klassen min på grunnkurs allmen skulle ta et år i usa. Han gjorde så slik, og nå er han forlova med ei millionerdatter. Han går 3. året der borte også, og koser seg.
Vis hele sitatet...
Damn.... Det er da drømmen!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis jeg tar vk1 media i norge, kan jeg da ta vk2 i usa og i tillegg få det som et gjeldende år?

noen som veit?
Sitat av whaat?
Hvis jeg tar vk1 media i norge, kan jeg da ta vk2 i usa og i tillegg få det som et gjeldende år?

noen som veit?
Vis hele sitatet...
du kan prøve, men jeg prøvte noe lignende:
Ferdig meg VG1 Elektro nå, ville ta VG2 automatisjon/automatisering i Australia, men fikk for lite timer i enkelte fag, og de har ikke fag som heter "prosjekt til fordpyning" så jeg hadde ikke fått det godkjent.
Men dette er Australia ikke USA, og elektro ikke media. Så kom i kontakt med EF, STS eller et annet byrå som driver med dette, spørr dem.

Men STS hadde aldri hatt noen med yrkesfag, ivertfall ikke i Australia dit jeg skulle.
selvom man da ikke får det godkjent, kan man ta ett år dit likevel? og så ta vk2 når man kommer tilbake til norge?