Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  207 18237
Noen som kan anbefale noe litteratur om tidsreiser?

Bryner meg til stadighet på problemstillinger rundt dette. Eks: Tanken om at man kan reise tilbake i tid for å forandre nåtiden må falle på sin egen urimelighet iom at nåtiden er et resultat av fortiden. Hvertfall hvis man forutsetter en linær tidslinje, og utelukker tanker om alternative/parallelle virkeligheter.

Forestill deg at du var en av de få gjenlevende etter at verden hadde blitt rammet av et fryktelig virus som utslettet så godt som alt og alle, og du fikk muligheten til å reise tilbake i tid for å stoppe viruset. Like før avreise blir du lamslått av tanken på at du i realiteten umulig kan forandre noe som helst. Men vil årsaken til at du ikke kan forandre noe som helst være bevisstheten om at fortiden umulig kan forandres, altså vil din kapitulering være forutbestemt. Hvordan ville du forholdt deg til en slik tanke i nevnte situasjon?

(Er det logiske brister i mitt resonement?)
Har ikke lest alle postene, men har hatt denne diskusjonen før.
For å gå tilbake i tid må du ha mer enegi enn det eksisterer i universet, derfor "skape energi" som ikke er mulig hvis du tenker tilbake til naturfags timene, "energi kan ikke skapes eller fjernes".
Det fins visse teorier som er uenig med deg, til tross for at du peker til en vitenskapelig sannhet. Så lenge det fins teoretiske muligheter, så er det mulig. En annen side derimot, er hvorvidt det er mulig å få til menneskeskapte tidsreiser eller i det hele tatt være i stand å kontrollere en sådan. Ser for meg at et sort hull, ormehull eller reiser raskere enn lysets hastighet kan by på noen komplekse problemer, ja.

Det som er interessant å spørre seg, hvis en antar at tidsreiser er mulig, er hvorfor alle mener det skal være mulig å huske at en slik reise ble gjennomført? Når en tidsreisende havner på ankomststed sier det seg selv at hukommelsen ikke kan hente informasjon av noe som ennå ikke har skjedd, medførende til at den tidsreisende ikke vil huske at han kommer fra fremtiden. Den delen av hukommelsen ligger jo lagret i hjernen som noe som ennå ikke har hendt!

Derfor, om vi går ut i fra at tidsreiser er menneskeskapte, anbefales det å tatovere i panna en innskrift med store bokstaver: "JEG ER FRA FREMTIDEN. VI KOMMER I FRED!" Helst med rød skrift, det hadde vært prikken over i-en..

[fra spøk til alvor, jeg er åpen for at det fins muligheter for tidsreise, thou jeg kan ikke forklare hvorfor]
Om en skulle rette på den dagen man sa ja til den røyken - til den gjengen som gjorde deg til heroinmissbruker, skulle man da ikke fått endret på det?

Sitat av steinarlima Vis innlegg
Altså, poenget er at det er mulig i teorien. Ingen sitter her å påstår at de skal ta en tur til fremtiden i morgen. Hvis du leter etter forsøk med levende organismer, så er det desverre lenge til noe slikt vil være mulig å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Det skal man jo forsåvidt
Sist endret av Genetic; 14. mars 2009 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For å reise tilbake i tid så må vel alt som har skjedd være lagret et sted, noe jeg tviler på det blir. Så tidsreiser er nok umulig.
Tenker du deg at tid og rom er ett, og derfor gir begrepet tidsrom en mening, kan du forestille deg at det ikke nødvendigvis må være lagret. Det heter seg så at tidsrommet er i konstant bevegelse, og følger universets utvidelse. Det var før Big Bang verken tid eller rom, alt startet i det øyeblikket Big Bang skjedde og da ble tidsrommet født. Det som forstås av ordet utvidelse er at retningen til tidsrommet beveger seg fremover, og det gjør naturligvis reise tilbake i tid vanskeligere enn fremover i tid. En spekulasjon er verdt å ta med, at hva skjer når universet stopper å utvide seg.

Hvis en heller til teorien om at universet vil da krympe, ser vi at tidsrommet vil endre retning til bakover, og dermed muliggjøre reise tilbake i tid også. Da blir tidsrommets syklus fra fødsel-livet-død til død først, deretter leve livet og tilslutt risikerer den å bli født - sånn ca. Tidsrommet går nå baklengs og betyr dette at vi her på jorda også ville gått bakvendt? I så fall kan det forstås at det fins ormhull som kobler til en passasje mellom utvidelses-perioden og krympe-perioden, som begge er underlagt tidsrommets eksistens, og slik må det altså være mulig også å reise tilbake i tiden (eller no sånt)

|-------[COLOR="deepskyblue"]-[/COLOR]---------> Utvidelse
<-------[COLOR="DeepSkyBlue"]-[/COLOR]---------| Krymping

Der de to blå prikkene befinner seg over hverandre er tiltenkt en passasje. Den kobler altså opp mot utvidelses-tidsrommet fra krympe-tidsrommet og omvendt (ormehull) og dermed skulle en tidsreise være mulig uten at det foreligger noen lagring av informasjon. En observasjon av lyset gir oss muligheten til å studere fenomenet videre ved at vi kan "se" tilbake i tiden bare ved å studere lysets reise gjennom tidsrommet og til det når oss. Den informasjonen kan dateres til så og så i et gitt tidsperspektiv. Jeg vet ikke om jeg klarte å forklare hva jeg egentlig mener særlig grundig nå, men det får gå.

Aberet med denne teorien er at slik tidsreise som beskrevet gjelder vel i all hovedsak romtiden. Det er forskjellig tid på forskjellige plasseringer uti verdensrommet, der mars-tid og jord-tid ikke vil være det samme eksempelvis. Tidsrommet i verdensrommet er ment å kunne inneholde slike ormehull som forbinder to sorte hull i en passasje som knytter tiden til hverandre. Eller no sånt.

[jeg gjør oppmerksom på at jeg suger i fysikk så ikke ta dette her for god fisk]
▼ ... over en uke senere ... ▼
Å reise bakover i tid vil for alltid være umulig. Men å bremse tiden for seg selv ved å reise veldig fort, er mulig.

-Eller ved å oppholde seg en tid i nærheten av veldig sterk gravitasjon, det bremser også opp tiden. Så når man kommer tibake fra en reise i f. eks nær lysets hastighet eller fra et opphold i nærheten av noe supermassivt, så vil mer tid ha gått på jorda enn det har gått for deg på ditt oppholdssted. Men å reise bakover i tid er umulig, vi lever i ett, historisk,kronologisk univers der det som har skjedd, har skjedd. For å kunne reise "bakover i tid, måtte det vel eksistere mange parallelle universer og at en reiste til ett av dem, liksom. Jeg tror de fleste fysikere er enige om at reiser bakover i tid er praktisk umulige. Jeg så en veldig kjent fysiker på BBC som sa at det kanskje i prinsippet ikke er totalt umulig, dog, men at det er >"så usannsynlig at det neppe vil skje en eneste gang i løpet av flere universers levetid". Det var han japansk/amerikanske fysikeren som sa det i sin TV-serie i episoden om tid.
Sist endret av Drøggs; 23. mars 2009 kl. 08:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det noen som vet noe om hvordan vitenskapen stiller seg til nedfrysing av mennesker? Er det egentlig mulig?

Edit: selvfølgelig er det jo mulig, men er det mulig å våkne opp igjen? Det var vel det egentlige spørsmålet :P
Sist endret av Gamgee; 25. mars 2009 kl. 20:25.
Hei. Nei, problemet er visst blant annet at alle cellene er fulle av vann, og når vann fryses ned så ekspanderer det og river i filler arvematerialet og det meste annet i cellene. Så de fleste er enige om at de som lar seg fryse ned i dag, med dagens teknologi, aldri vil kunne vekkes til live igjen. Synd men sant, jeg kunne godt tenkt meg å våkne opp igjen om et par hundre eller tusen år selv, jeg..
Sist endret av Drøggs; 25. mars 2009 kl. 21:19.
hvis det går ann å reise frem i tid vil ikke det bety at vi lever i fortiden?
Det går an å bremse tiden ved å bevege seg fort eller være ved noe veldig massivt, slik at du vil ha eldes mindre enn folk på Jorda når du kommer tilbake fra rom-reisen din. Fordi tiden har gått sakte der du har vært. Det er slik man tenker seg "å reise fremover i tid":
Det er vel ikke deffinert som å reise i "tid", da kan du liksågodt fryse deg ned til de finner fram til en god måte å tine deg opp på.
Det er den eneste måten det er teoretisk mulig å få gjort det på. Sånn er det bare. "Tidsmaskiner" og slikt vil nok dessverre for alltid forbli bare science fiction.
Hvis man bruker det at det ikke har vært noen fra fremtiden i vår fortid som et argument på at tidsreise aldri kommer til å skje.
Så kan man jo se på alle påstander om aliens og romskip gjennom tidene, selv egypterne og grekerene hadde freaks som sa de møtte og så altvitende orakler og maskiner av en annen verden.
Jeg kan tro at reisende fra fremtiden kan oppfattes som aliens eller guder eller whatever.
Jeg holder en knapp på den med at det er oss mennesker som har skapt begrepet "tid". Leste en bok for litt siden som handlet om en som lurte på dette med tid, og spesielt at tiden gikk fortere på toppen av empire state building i ny enn den gjorde nede på bakken. Når jeg reiser til England, stiller jeg klokken en time tilbake, jeg reiser ikke tilbake i tid, men stiller klokken for å kunne opprettholde de rutiner vi mennesker har skapt. Sitat fra Wikipedia "Tid er et abstrakt begrep hovedsakelig benyttet som en betegnelse for hendelsers konstante bevegelse fra fortid til nåtid til fremtid. Hvis tid menes som tidspunkt måles den i år, måneder, uker, dager, minutter og sekunder, og angis ved klokkeslett, avhengig av hvilken tidsberegning som blir brukt. Tid kan også bety intervallet mellom to hendelser."
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det er like dumt som å si at størrelse er en menneskelig oppfinnelse fordi vi har måleenheter og målestokk...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er like dumt som å si at størrelse er en menneskelig oppfinnelse fordi vi har måleenheter og målestokk...
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg litt nysjerrig. Kan du venligst begrunne det svaret, med tanke på at størrelser kan måles fysisk... ?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Egentlig et godt poeng. Tid kan ikke måles "fysisk", men det betyr ikke at tid ikke finnes. Tid måles som du sier, abstrakt, og alle seriøse fysikere er enige om at tid finnes, og at tid er relativt.

Hva gjorde du for 24 timer siden? Der har du det: Tid.
tid kan man ikke se bare tegn på tid. feks. du blir gammel planter dør osv.
størrelsen på ting kan man se.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Snakket med en indisk student her om dagen, som drev og forsket litt rundt akkurat dette.
Han snakket om at man kunne reise tilbake i sitt eget minne, og at de allerede hadde store fremskritt på dette. De hadde plassert en mus i en labyrint, og med noen apparater hadde de klart å kartlegge musen sin tenkemåte.
Med mer forskning ville de også klare å teste dette på mennesker.

Synes i alle fall dette virket mer sannsynlig enn tidskapsler man flyr tilbake i tid med.
Meget interessant, har selv luftet rundt muligheten av å reise tilbake i tid psykisk i en annen tråd omhandlende hppd her på forumet. Den teorien ble lansert på grunnlag av forløpet i tråden, der jeg sympatiserte med synspunktet til en annen bruker, og tilegnet derfor litt av min egen tanke rundt tidsreiser pluss mye annet rart.

Tidlig i min søken etter informasjon hva angår bevissthet og tilstander, kom jeg frem til en ganske rar konklusjon som for meg utgjør et faktum så lenge alle har opplevd det samme som meg. Nå har det seg slik at det kan umulig alle ha gjort, så selve hypotesen eller teorien ble noe merkelig og rart, selvom den hadde en grei sluttpoeng.

Mye som kunne vært rettet på i ettertid, men tanken på at det går an å reise tilbake i tid psykisk er jeg helt med på. Jeg har bare et forklaringsproblem som er helt ut på viddene, så videre informasjon eller referanse til museforsøket eller lignende eksperimenter mottas med takk. Skulle vært interessant å se hvilke vitenskapelig forklaring de kom frem til, og om den kunne forenes med min egen teori om mentale tidsreiser..
Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det "å reise i tid", men regresjon er vanlig i forbindelse med blant annet senilitet. Da begynner folk å huske ting som skjedde for lenge siden og kjenner ikke igjen barna sine fordi "de er jo bare små barn, ikke fullvoksne mennesker"... Personlighetsforandringer skjer også, men til slutt degenererer de fleste til barnestadier.
For det første tror jeg at hvis denne fantastiske teknologien faktisk eksisterer ville den aldri ha blitt nådd ut til offentligheten. Dette er noe en gruppe mennesker som i såfall har kunnskap om dette og ikke vil dele den. Og nå kan vi igjen diskutere hvor lenge den eventuellt faktisk kan ha eksistert. Det kan jo ha vært en hemmelighet som har vært kanskje skjult i århundrer og blitt benyttet av mennesker som har fått kunnskap om dette grunnet sitt navn eller ry. Sykt kul tanke egentlig.
Det andre du nevner er at du mener ingen fra fremtiden har i såfall besøkt "informasjonens tidsalder", eller reist tilbake til vår tid. Dette kan ha to grunner (dette er absolutt helt mine egne tanker og kan ikke finnes som noe som helst vitenskaplig teori):
Det første er jo selvfølgelig at vi ikke vet hva fremtiden er. Vi kan ha 1. utslettet oss selv. 2. Blitt utsatt for en verdensomfattende katastrofe. Der har du med en gang et logisk svar hvorfor dette ikke er mulig.
Det andre punktet er som nevnt ovenfor at denne fremdeles fenomenale teknologien kan ha blitt holdt som hemmelig av den utvalgte gruppen av mennesker - også inn i fremtiden, og at dette er ikke noe som skal komme ut i offentligheten. Tenk hvis alle skulle bare drive å reise frem og tilbake i tid. Misbruke det rett og slett. Det hadde blitt masse-kaos. Dette er no de fint vil beholde for dem selv.

Jeg så en dokumentar for en stund tilbake hvor tidsreising var nevnt. Det ble sagt at det er folk som har sett en angivelig stol som har den evnen å bringe deg frem og tilbake i tid. Denne stolen kan gå tilbake i tid, men ikke lenger enn til 2012. Der er det som om man bare beamer mot en vegg.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg så en dokumentar for en stund tilbake hvor tidsreising var nevnt. Det ble sagt at det er folk som har sett en angivelig stol som har den evnen å bringe deg frem og tilbake i tid. Denne stolen kan gå tilbake i tid, men ikke lenger enn til 2012. Der er det som om man bare beamer mot en vegg.
Vis hele sitatet...
Sikker på at dette var en dokumentar? Siden det er merkelig hvis en maskin som gjør at du kan reise til bake i tid og som det har vert en "dokumentar" om på tv ikke har vert mer ute i media. I tillegg så er det jo forskere som prøver å finne ut om det er mulig og det ville vert latterlig om det skulle eksistere en "stol" som uten videre kan sende folk tilbake i tid.

Noen folk hevder at de har blitt bortført av ailiens eller snakket med gud, men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har tatt det de sier som en politelig kilde noe en dokumentar er.
Sist endret av Bernhard; 14. april 2009 kl. 14:39.
Hihi, "dokumentar", ja... Uten fnugg av bevis el referanser til annet enn utfrika lystløgnere som sitter og forteller historier..haha, tviler på at fakta-redaksjoner i NRK eller andre seriøse kanaler ville ha kalt programmet en "dokumentar".. (Med mindre det kanskje hadde handlet om lystløgnere og mentaltilfellers ville skrønemakeri, hehe Med noe MRI-scanning av hjernen deres mens de jugde og sånn kanskje, hehe. DET kunne jo vært en artig dokumentar
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Sikker på at dette var en dokumentar? Siden det er merkelig hvis en maskin som gjør at du kan reise til bake i tid og som det har vert en "dokumentar" om på tv ikke har vert mer ute i media. I tillegg så er det jo forskere som prøver å finne ut om det er mulig og det ville vert latterlig om det skulle eksistere en "stol" som uten videre kan sende folk tilbake i tid.

Noen folk hevder at de har blitt bortført av ailiens eller snakket med gud, men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har tatt det de sier som en politelig kilde noe en dokumentar er.
Vis hele sitatet...
Jeg sa at jeg så en dokumentar hvor tidsreising var nevnt, og jeg tror heller jeg utrykte noen som helst form for at jeg trodde på det jeg så.
Uansett. Nå har jeg sjekket opp i det. Det er et foredrag holdt av en mann navn David Wilcock, og filmen ligger ute på youtube under navnet "enigma 2012". Sjekk den ut. Tidsreisingen er nevnt lenger ut i foredraget.

Det og i det hele tatt tro vi er de eneste i universet er en søt tanke :-)
Sist endret av Jersey Schultz; 15. april 2009 kl. 05:17.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det "å reise i tid", men regresjon er vanlig i forbindelse med blant annet senilitet. Da begynner folk å huske ting som skjedde for lenge siden og kjenner ikke igjen barna sine fordi "de er jo bare små barn, ikke fullvoksne mennesker"... Personlighetsforandringer skjer også, men til slutt degenererer de fleste til barnestadier.
Vis hele sitatet...
Hvis det er regresjon det museforsøket gjaldt, så har jeg nok misoppfattet hele posten. Syntes det hørtes merkelig ut, da jeg trudde han henviste til tidsreiser.
Før man starter å fundere på reise må man spørre hva man reiser i.
I dette tilfellet snakker vi om "tid".
Som jeg ser det eksisterer taktyl tid like mye som verdien av penger er reèll. Tid er et målesystem skapt av mennesker for å forenkle sammenkjøring av større grupper individer, om jeg ikke husker feil er det vi anser som et sekund noe sånt som 8 miliarder svingninger av det ytterste elektronet i caesium atomet ved 25 grader celsius @ 1 bar. (alt utfra hvilken hastighet observatøren beveger seg relativt til gitt objekt)
Tid er altså ikke annet en et menneskeskapt verktøy som sammen med elektronsyklusen i caesium gjør det lettere for oss å kordinere og samarbeide.
Det vi da under den menneskeskapte nosjonen av tid sitter igjen med er sykluser, sykluser som begrenset til lysets hastighet fåregår i nuet.
Nuet er det som er og for den fysiske ikkementale virkeligheten er det det eneste som er fast.

Vi sitter altså igjen med materie som relativt til seg selv beveger seg i x, y og z aksene, 3 dimensjoner.
"Tid" er ikke annet enn bevegelse i nuet, og de tredimensjonelle forflytningene av materie som kinetisk energi eller vårt sinn dirigerer er det vi har og forholde oss til.
Fortid eller fremtid eksisterer matrielt altså like mye som materien til fantaserte objekter, utenfor vår fysiske rekkevidde.

Tror nå jeg i allefall
Sist endret av .:Thebird:.; 21. april 2009 kl. 13:58.
Sitat av excubated Vis innlegg
Hvis noen hadde reist tilbake til f.eks. Einstein (et sannsynlig tidsreisemål); Ville ikke mannen sagt noe om å ha møtt en tidsreisende?
Vis hele sitatet...
Kanskje Einstein faktisk VAR fra fremtiden! :O og som da sikkert den enste som fikk godkjennelse til å reise tilbake i tid, og lære oss matte så vi klarte å unngå å bli smadret av en astroide som "traff" oss "om" 10.000år? :P
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er like dumt som å si at størrelse er en menneskelig oppfinnelse fordi vi har måleenheter og målestokk...
Vis hele sitatet...
Tid er en måleenhet vi har skapt gjennom astronomi. Trodde folk lære det på skolen?
Sist endret av Geiten; 23. april 2009 kl. 23:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Geiten Vis innlegg
Tid er en måleenhet vi har skapt gjennom astronomi. Trodde folk lære det på skolen?
Vis hele sitatet...
Er det? Er ikkje det ein universell storleik som alle vil observere likt uavhengig av utdanning? Tid kan jo definerast som ei fjerde referanseramme for ei hending, i tilleg til dei vanlege romkoordinatane. Eg kan sei at eg befinn meg i x,y,z ved tidspunktet t - t er her ei essensiell tillegsopplysning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det? Er ikkje det ein universell storleik som alle vil observere likt uavhengig av utdanning? Tid kan jo definerast som ei fjerde referanseramme for ei hending, i tilleg til dei vanlege romkoordinatane. Eg kan sei at eg befinn meg i x,y,z ved tidspunktet t - t er her ei essensiell tillegsopplysning.
Vis hele sitatet...
Ved vidreformidling eller dokumentering av informasjon er tid selvfølgelig en utrolig praktisk verdi, men spørsmålet her er hva folk tror om å fysisk reise på kryss og tvers av verdien, ikke forventet x. y. z. Koordinat på et gitt tidspuknt i forhold til retning og hastighet.
men å reise gjennom tid vil si det å være på ett tidspunkt mens en er fra ett annet. men herav er det et Tids paradoks
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det? Er ikkje det ein universell storleik som alle vil observere likt uavhengig av utdanning? Tid kan jo definerast som ei fjerde referanseramme for ei hending, i tilleg til dei vanlege romkoordinatane. Eg kan sei at eg befinn meg i x,y,z ved tidspunktet t - t er her ei essensiell tillegsopplysning.
Vis hele sitatet...
Jordens dreining om sin egen akse er såpass konstant at denne har i hele menneskets historie blitt brukt som en tidsmåler, og en dag er tiden jorden bruker på én omdreining. Rotasjonen har som regel ikke blitt målt direkte, men ved å se på solens tilsynelatende bevegelse over himmelen. Jorden går også i bane om solen med en relativt konstant periode. Denne perioden defineres da som et år. Et år er delt inn i tolv måneder. Månedene er delt inn i et forskjellig antall dager, fra 28 til 31. Dagene er delt inn i 24 timer, og en time er delt inn i 60 minutter. Et minutt er igjen delt inn i 60 sekunder.

om vi snakker om fortid og framtid, så må det nesten finnes andre dimensjoner med minne av vår fortid som vi kan reise til.

fram i tid? ja, da må det finnes en skaper som alerede har skrevet hva som kommer til å skje slik at det er dokumentert.

medmindre vi finner på en genial ting som kan regne ut alle hendelser som skjer slik at den kan kalkulere fram resultatet, men then again da kan vi forsatt ikke reise fram i tid, bare _se_ fram i tid.


btw, jeg tenkte på barneskolen, ikke universitet
Sist endret av Geiten; 24. april 2009 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror nokk ikke at viss de finner opp en slik maskin, så setter de det på hylla på fremtidige Expert akkurat.
Tror det blir mere en hemmelig ting eid av høye autoriteter med strenge regler, som de har i kjelleren, 40 meter under jorda på pentagon...
klarer ikke å tenk på slikt jeg, får enten hodepine, eller så tenker jeg å tenker uendelig og ender med hodepine x)
Geiten:
Tid eksisterer andre steder enn på Jorden og planetene også, dette kalles ganske enkelt romtiden. Denne romtiden kan en for eksempel måle med lysets ferd gjennom verdensrommet, der lysets hastighet måles i tid. Avstandene til stjerner, galakser og fjerntliggende objekter måles også i tid, nemlig den tiden det tar lyset å nå disse fjerne avstandene - lysår. Hvordan forklarer du dette med menneskeskapt måleenhet?

Klart at det er menneskeskapt, siden det er et begrep vi mennesker bruker for å forstå en gitt ting, eller en viss hendelse, eller et fenomen - som jeg er ganske sikker på at tid omfatter de alle (ting, hendelse og fenomen). Koordinasjonene x, y, z er vår tredimensjonale virkelighet og hva vi virkelig vet er at t = tid, er en "koordinasjon" som vi mennesket kan "se" i realiteten, og dermed så skaper vi forklaringer, begrep eller definisjoner, alt etter hvordan denne koordinasjonen skal avleses.

Ser du i et diagram, så betyr ikke det nødvendigvis at fremtid er skapt av en skaper, eller fortid rommer våre minner. Ser du diagrammet som et rom, så betyr dette bare at fortid er noe tilbakelagt i en ferd gjennom det rommet, mens fremtid er noe en kommer til. For eksempel, så vil jeg på min ferd fra Oslo til Asker tilbakelegge hendelser som skjer i øyeblikket - for eksempel en dame som går over veien, barn som leker i en hage, fugler som flyr eller andre biler som kommer meg i møte.

Når jeg har kjørt forbi disse hendelsene er de fortid for meg, men kanskje fortid for dama som gikk over veien, nåtid for barna som leker, nåtid, fortid og fremtid for fuglene som flyr, og fremtid for bilene som kom meg i møte. Uten at en skaper trenger å være tilfellet eller noe som lagrer minnene om den aktuelle hendelsen. Det er rett og slett den bevegelsen gjennom rommet som skapte tidsbegrepet i dette øyeblikk, og som forklarer hendelsene i fortid og fremtid, mens det i realiteten bare er snakk om "nåtid".

Vanskelig å forstå? Hvem sier at fortiden og fremtiden kun gjelder for den som kjører bilen. Hva med førerne som kommer han eller henne i møte? Den strekningen som sjåføren allerede har kjørt er fortid for han/henne, men for de førerne som kommer i møte er samme strekning fremtid. Skjønner? Og før du ser damen som går over veien, altså før det blir en del av din nåtid, er dette en hendelse inn i fremtiden, og vil være frem til du ser den aktuelle hendelsen. Men for damen som går over veien er dette nåtid og i samme øyeblikk vil det være fortid.

Fuglene som flyr kan du ha sett før du kommer til den aktuelle i hendelsen med damen, men at de kan av uante grunner flydd strekningen eller parallelt med strekningen foran deg, altså inn i din fremtid men i deres nåtid, som umiddelbart blir deres fortid straks de flyr vekk fra hendelsen der du stopper opp for dama. I tillegg til forklaringen med bilene som kommer deg i møte, de har allerede vært i din fremtid, altså den strekningen du er på vei til, men de har ennå ikke kommet frem til den strekningen du har tilbakelagt, altså din fortid. Din fortid er for disse bilene deres fremtid.

For en observatør utenfor vil derimot i et diagram kalt romtiden kunne plotte inn hver enkelt hendelse i en x, y, z koordinat og dermed konstatere en bevegelse gjennom tid (tid=diagram) og denne grafen utgjør kanskje den siste koordinasjonen, t, hvor t kanskje befinner seg synlig på et punkt der de andre punktene krysses. Eller noe sånt. Eller om t koordinasjonen er punkter som eksisterer overalt i hele diagrammet og det er punktene som plottes i x, y og z som utgjør objektets ferd gjennom t. Slik er tid like uendelig som rommet tiden befinner seg i. Denne forklaringen gjelder uansett om du befinner deg midt i verdensrommet eller på planeten Tellus, også kalt Jorden..
Sist endret av paranoy; 24. april 2009 kl. 14:16.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvordan vet vi at noen IKKE har reist tilbake i tiden og endret framtiden ?
Vis hele sitatet...
det vet vi ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Geiten: at vi bruker menneskeskapte eininger endrer fortsatt ikkje det faktum at kor eg befant meg for eitt sekund sidan ikkje tilsvarer kor eg befinn meg no, om sola er referanseramme i koordinatsystemet vårt. Det er snakk om rimelig mange meter forskjell også...
Sitat av Geiten Vis innlegg
om vi snakker om fortid og framtid, så må det nesten finnes andre dimensjoner med minne av vår fortid som vi kan reise til.
Vis hele sitatet...
En dimensjon er koordinatene som trengs for å definere et punkts plassering i rom. Tid er én av de fire dimensjonene -- ift. generell relativitet. Romtid-dimensjonen kan defineres som bevegelse; tid er avstanden mellom hendelse A og hendelse B på en lineær tidslinje.

Jeg antar at det du mener der, er et parallelt univers.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå har jeg ikke orket å lese hele tråden så dette kan sikkert ha blitt nevnt før, men angående argumentet som sier at tidsreiser ikke fins og ikke kommer til og finnes pga da ville vi visst det er bare tull syns jeg. Da de som hadde eventuelt klart å mekke en sånn maskin er da garantert smart nok til å se at man da kan da for faen ikke besøke Einstein eller noe sånt <.< Tenk på hva det ville gjort med han? Det ville garantert gjort en forskjell på arbeidet hans. Men for alt vi vet, kan fortiden, og framtiden ha blitt endret mange ganger uten at vi ville visst det, men det har hvertfall ikke noe med Dejavu og gjøre :P

Har derimot tenkt på at Ufoer kunne kanskje være tidsreisende? :O Og den tradisjonelle Alien formen (små hvite duder) kan være en utviklet menneske rase som et resultat av evolusjonen, som f eks hvit fargen, hvis vi hadde bare vært i romskip og sånne ting hele tiden kan fargen på huden ha vært meningsløs? Korte slanke kropper og fingrer, som et resultat av lite fysisk arbeid, derfor meningsløst å være stor og sterk. Mer tillegnet å jobbe med ting som pc'er å sånn?:P Selfølgelig ikke en pc, men dere skjønner vel poenget! Og større hodet som et resultat av større hjerner!Og ufoer da er demmes dags ungdoms rebeller som drar til fortiden for å råne litt i jordas atmosfære ? Tenker at jeg ga deg noe å tenke på jeg!

Dette høres jo seff ganske absurd ut, var mest ment som en spøk, men alt er jo mulig med tanke på den slags!
Hehe, jeg har også vært inne på den tanken, men i en annen versjon

Må innrømme at aliens i min versjon er fremtidig genmodifiserte kloner designet for tidsreiser i et fartøy, bygd av metaller fra andre planeter i spesiallegeringer med jordiske metaller - som støpt for harde påkjenninger som ormehull og enorme energiproduksjoner. Det er en Boeing på speed med andre ord. Fra genmodifisert menneske-dna dyrkes en ny rase kalt homo aliens og disse er innprogrammert til kun forskning og en eller annen ku-abduksjon i ny eller ne. De er planteetere og lever stort sett på cannabis - ikke så ulikt 1,000,000 av den norske befolkningen.

Eneste aberet er at disse klonene kun kan kommunisere via telepati, så de eneste de kan opprette kontakt med er schizofrene. Siden schizofrene ofte er den gruppen mennesker som ikke blir tatt seriøst hvis de legger ut en påstand om alienskontakt, så har forskerne fra fremtiden vår et seriøst problem. De kan nemlig ikke vise seg for oss da dette kan resultere i at de aldri blir skapt i fremtiden og dermed ikke kunne klones for å dra tilbake i tiden. Løsningen var noen kornåkre der sirkler var favorittmønsteret de brukte for å kommunisere til oss.

Men som seg hør og bør er for en sånn opplyst tidsalder vi lever i, så fins det selvfølgelig noen oppmerksomhetskåte bønder som med en planke, taustykke og en porsjon påståelighet får overbevist en hel verdensbefolkning at de står bak samtlige kornsirkelmysterier over hele verden, for det finnes ikke noe sånt som aliens! Dette gjør klonene så opprørt at de mister kontrollen på fartøyet over Area 51, USA, under en time-jump, der millitæret straks tar hånd om etterlevningene og restene av fartøyet.

Amerikanerne satte munnkurv på personale og prøvde å legge lukk over hele saken, mens de i skrivende stund både har tidsmaskinen og klonene i full granskning og analysering - i den tro at det er et utenomjordisk farkost og -vesener. Noen konspirasjonsteorier oppstod det selvfølgelig i etterkant av hemmeligholdet. I de neste 501 årene bruker de på å analysere og forstå romvesenene og farkosten, og legge frem teorier for reproduksjon av farkosten og genmodifisering med alien-dna. Gjennombruddet kom da Jorda endelig er blitt en velutviklet romfartsplanet og finner perfekte matcher på metall utvunnet på andre planeter, sammenlignet med farkostens legeringer.

Kloke hjerner antyder at farkosten fordi den brøt med fysiske lover hva gjaldt hastighet og trykk og sånt, kanskje kunne bli brukt til å reise gjennom rom og tid. Det foreslås å klone menneske-dna og genmodifisere det med alien-dna. Den nye rasen blir kalt homo aliens. De utenomjordiske metallene blir støpt inn i en legering med jordiske metaller, og nesten identisk rekonstruert fra den havarerte farkosten. Modellen for klonene er de samme homo aliens som nå skal dyrkes frem og av praktiske årsaker valgt som planteetere - hovedsakelig cannabis - og innprogrammert kun til forskning og en eller annen ku-abduksjon. Resten av historien kjenner dere til..

Denne teorien forklarer grunnen til hvorfor vi mennesket ikke har sett snurten av fremtidsmennesker som reiser tilbake i rom og tid, aliens og ufo-mysteriet, forklaringen på hvorfor schizofrene opplever alienskontakt og ikke de andre, kornsirkelmysteriene og sannheten om Area 51. Puh, slitsomt ass! Hva kaller man egentlig en slik teori? Paradoks..?
det er faktisk helt sykt kult å tenke på. kommer frem til forskjellig svar hver gang påenmåte... men jeg vil tro det er mulig, fordi vi kun setter våre egne grenser!
Eh, jeg tror du har misforstått historien min. Legg merke til at jeg har understreket homo aliens to steder i teksten. Hvis du leser noen setninger fra hver av disse stedene, vil du oppdage at det er helt likt, bare formulert annerledes. Det betyr at når du kommer til siste homo aliens, så begynner du egentlig fra første homo aliens. Historien gjentar seg i det uendelige. Det er det samme som skjer, klonene fra fremtiden er planteetere, cannabis, farkosten er legert med utenomjordiske metaller, menneske-dna modifiseres og dyrkes, de innprogrammeres til kun forskning og ku-abduksjon..

Cluet er at uten havariet som skjedde i fortiden, ville ikke fremtidens kloner eksistert, siden menneske-dna som genmodifiseres, modifiseres med dna fra fortidens kloner. Dermed er klonen med på å skape seg selv ved at den havarerte i fortiden over Area 51. Men hvordan er det mulig, siden klonene som havarerte i fortiden kommer fra klonene i fremtiden, som blir til ved å modifiseres med dna fra klonene fra fortiden. Skjønner? Hele historien min går i sirkel, fra første understrekede homo aliens til siste understrekede homo aliens og sånn går det over og over igjen, fordi fremtidens kloner er nødt til å havarere i fortiden for at de skal bli til - både farkostmessig og klonemessig. Skjønner?
Sitat av excubated Vis innlegg
Satt på dass og tenkte litt; Hvorfor har vi ikke reist i tid enda? Vi skulle jo visst hvordan for lengst, noen hadde sikkert reist tilbake i tid og sagt hvordan, eh? ..heywait..! Hvis noen hadde reist tilbake til f.eks. Einstein (et sannsynlig tidsreisemål); Ville ikke mannen sagt noe om å ha møtt en tidsreisende? Ingen hittil har rapporter om å ha møtt en tidsreisende, altså har ingen forover i tid reist tilbake til "Informasjonens tidsalder"

Sådet.. Tanker, folks?
Vis hele sitatet...
Om man reiser tilbake i tid, å gir bort teknologi som enda ikke er oppfunnet, endrer man historien og resutatet blir da ukjent. Ikke så smart.
Er di så smart å reiser i tid, så er di ikke så dumme og sier: hei jeg er ifra fremtiden. Di ville nokk bare se på oss får å lære om sin egen historie. Om i heletat det gåran å reise i tid?
Hele ideen om å reise tilbake i tid, blir helt ulogisk for meg.
Hva er tid? Tiden er konstant og den går verken fortere eller saktere noen steder og tiden er lik over hele universet.
Om man mot alle odds skulle ha klart å reise i tid, så ville man bare kunne se fortiden. Om man reiser fortere en lyset selv. Om du ser en person ifra fortiden, kunne du ta hånden din igjennom den. Fordi denne personen lever i fremtiden. Det som er blitt gjort i fortiden, er blitt gjort og kann ikke gjøres om.
Om disse personene i fortiden, kunne føle, tenke selv, så er det ikke deg selv i fortiden, men en "kopi"
Tid er et begrep på hendelser. Om du tenker på tid som en lineær vektor mellom x og y, hvorav startpunktet er i 0,0 , så vil du aldri kunne se tilbake på et tidligere punkt, kun den kontinuerlige økningen, nåtid. For å kunne se tilbake på et tidligere tidspunkt måtte man opprettet et nytt begrep med tid, som måtte kunne bryte denne vektoren for å få et kryssningspunkt. Igjen, hva er tid? Det er ikke noe vi oppretter, men en tilstand som alltid vil være der, og som øker konstant.

På grunn av at dette er et begrep, og ikke et objekt, er det noe vi ikke får manipulert.
Vi får eksempelvis manipulert luft, ved at vi kan trosse fysikken for å fly, og vi vet at luft er bygd opp av partikler.

Hva er tid bygd opp av?
Gratulerer, dere gjorde akkurat tidsreiser kjedelig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
La oss si at du står og ser på en person 1km unna, ser du ikke rent teoretisk tilbake i tid iom at lyset bruker tid på å komme fram til deg som står 1km unna ? Da får ikke begrepet "nuet" for deg den samme betydning som "nuet" for personen 1km unna. Eller ?

Edit: Har ikke lest heele tråden så kan godt hende at dette har blitt sagt/spurt om før..
Sist endret av fEsk; 12. september 2009 kl. 15:36.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Hele ideen om å reise tilbake i tid, blir helt ulogisk for meg.
Hva er tid? Tiden er konstant og den går verken fortere eller saktere noen steder og tiden er lik over hele universet.
Om man mot alle odds skulle ha klart å reise i tid, så ville man bare kunne se fortiden. Om man reiser fortere en lyset selv. Om du ser en person ifra fortiden, kunne du ta hånden din igjennom den. Fordi denne personen lever i fremtiden. Det som er blitt gjort i fortiden, er blitt gjort og kann ikke gjøres om.
Om disse personene i fortiden, kunne føle, tenke selv, så er det ikke deg selv i fortiden, men en "kopi"
Vis hele sitatet...
Hehe, hvis du hadde lest tråden, så ville du funnet ut at tid nettopp IKKE er en konstant. Tiden kan bøyes og manipuleres.

Nå er jeg ikke jeg den råeste på forumet ang. dette, men Einstein fant f.eks. ut at tiden går saktere desto fortere du beveger deg. Tenk deg at du setter deg i et romskip som reiser med lysets hastighet, og reiser til en fjern stjerne. La oss for moro skyld si at dette tar DEG (som sitter i romskipet) 10 år med lysets hastighet, tur-retur. Når du kommer tilbake til jorden da, så vil det ikke ha gått 10 år på jorden - det vil ha gått 50 eller 100 år. (sannsynligvis et annet tall; jeg er ingen ekspert på detaljene, kun konseptet)

Så alle de menneskene som var like gamle som deg, når du dro, vil enten være mye eldre enn deg (tenk grått hår) eller døde.

Men du vil altså kun være alderen din når du dro + 10 år (reisens lengde).
Sist endret av Stormen; 12. september 2009 kl. 16:24.