Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2390
Jaja.. Min bærbare PC tok kvelden i går..
Når jeg prøver å skru den på, virker det som at den liksom ikke klarer å "lade" seg så opp at den får skrudd(strøm eller what not) på både skjerm + innvollene samtidig, noe som fører til en restart, og den prøver på nytt, uten hell selvfølgelig.

Den var brand new i Juli i fjor(2007), og den kosta 11lapper. Og den er av typen HP Pavillion DV9312 ( http://lanseringsguide.hardware.no/p...specifications )


Er det verdt å sende den på repp ? Eller er det like greit å kjøpe en ny?
Noen som vet noe spesielt om feks HP sin service? Er det verdt tid å krefter å sende den dit?

På forhånd takk for svar =) <3
Sist endret av t0g; 1. februar 2008 kl. 10:30.
jeg ville sendt den på rep og bedt om et prisoverslag i allefall.
jeg sendte min HP Pavillion dv6119 på service hos HP for noen veker siden.
problemet med pc'var at den ville ikke starte(svart skjerm, reboot, svart skjerm, reboot osv).
pc'en var over ett år. Hp kalte dette utvidet garanti. Leverte den til noen som heter InfoCare.
dem skiftet HK.
tok 10 dager pluss at den kom hjem på dør.

send mail til hp support og spør der. skal nesten vedde på at du får dette gratis(garanti)
Ut fra forbrukerkjøpsloven har du rett på og kreve reklamasjon jf § 27 2.ledd 2.pkt. pga. at departementet har gitt ting som elektroniske artikler en reklamasjonstid på 5 år. Det samme gjelder mobiltelefoner, tv osv.
Du har i dette tilfellet rett til avhjelp der ved at selgeren reparerer varen eller gir deg en ny (kalt omlevering).
Dette skal likevel ikke koste deg noe som helst, ut fra § 30 1.ledd. Så om du må kjøre bil for og få levert tingen, har du krav på det det vil koste for slitasje av bilen, samt drivstoff. Om du kjører buss, har du rett på busspengene dine tilbake av bedriften du krever avhjelp av.
Riktignok har ikke selgeren rett til og foreta mer enn to avhjelpsforsøk (retting eller omlevering) dersom samme feil har oppstått to ganger, og det på nytt skjer igjen tredje gang.

Etter tredje gang samme feil har skjedd kan du kreve prisavslag på tingen (jf § 31), i dette tilfellet en bærbar PC, eller du kan heve kjøpet etter § 32.
Sist endret av CorLeX; 1. februar 2008 kl. 10:54.
t0g
t0g's Avatar
Trådstarter
Takk for tips =)

Snakket akkurat med kundeserivce på HP, en usedvanlig hyggelig mann! Han sa jeg kunne prøve noe selv først (ta ut batteri og lader, holde "på"knappen inne i 15 sek, sette i lader og prøve på nytt), om ikke det funket, var det ikke noe problem i det hele tatt å sende pcen inn til service, så skulle de fikse alt som var galt, helt gratis! =)

Lenge siden jeg har snakket med like hyggelige kundekonsulenter.
HP er faktisk veldig koslige har jeg erfart, mor mi ødela kameraet sitt, hun mistet det på et fjell så skjermen sprakk, men jammen fikk hun nytt / reparert.

Bra det ordner seg for deg og.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du har 1 år garanti fra HP så fremt du ikke har betalt for mer (eller noe sånt), ihvertfall tilfelle de fleste gangene jeg ringer til HP. Det bør stå et merke under maskinen din med hvor lenge du har. + diverse lover og regler osv som andre har påpekt.
Sitat av flexd
Du har 1 år garanti fra HP så fremt du ikke har betalt for mer (eller noe sånt), ihvertfall tilfelle de fleste gangene jeg ringer til HP. Det bør stå et merke under maskinen din med hvor lenge du har. + diverse lover og regler osv som andre har påpekt.
Vis hele sitatet...
1 års garanti gjelder nok i dette tilfellet. De vil nok være mye enklere og ha med og gjøre når det er noe de "garanterer" for. Men likevel har du rett til og reklamere på varen om varen har en mangel eller at det forekommer en mangel/feil på denne.

Det er noe de garanterer at de mener varen kan holde.
Men det jeg tror du mener er at han ikke har reklamasjonsrett (når noe er gått galt med pcen) i mer enn 1 år. Les fkjl av 21. juni 2002 § 3. Der står det at det ikke kan avtales eller gjøre gjeldende vilkår som er ugunstigere enn det som står i loven. I ny rettspraksis har elektroniske artikler en reklamasjonsrett på 5 år.
Så reklamer på varen du
Sist endret av CorLeX; 10. februar 2008 kl. 22:14.
Jeg hadde problem med min hp pavilion dv9000. Skjermen var blitt ødelagt + at pcen va litt fucka. Det med skjermen hadde jeg nok gjort selv. Så leverte jeg den inn til elkjøp hvor jeg kjøpte den og fikk den tilbake etter en stund. De hadde byttet skjermen og hovedkort, men jeg betalte ingenting. Jeg hadde heller ikke kjøpe noe forsikring utenom. Pcen var litt over et år.