Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2702
Hvilket hjemmesideprogram er det aller beste?
Nå de siste årene har jeg bare funnet ferdige scripte på internett, men skal nå åpne en side der jeg ønsker at alt har et system. (MySQL og php osv.) Siden skal gjerne kunne bli lagd i flash:P
Ønsker å lage en side som http://ungdomsiden.no hvilket program passer best da?
Program?
Personlig foretrekker jeg dreamweaver - Code view. Mye dill, men syntax highlightningen er bare deilig.
Flash er det bare et program som funker til: Macromedia Flash MX.

Regner med at du fikser koden sjøl.
Shit! Det var en rar post. De fleste anbefaller Dreamwaver til å lage hjemmeside. Men hvis du skal lage en side i falsh, så er vel Flash det beste.

Jeg bruker notepad/textpad når jeg koder, men det er nå meg

Det er mye arbeid hvis du skal kode et system i PHP/MySQL hvis du ikke har noen erfaring, men go for it!
Sist endret av xcv; 2. oktober 2005 kl. 17:47.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det beste er jo notepad.. eller "vi" som vi unix folka bruker
Det finnes notepadder med syntax highlightning. Notepad 2 eller no. Jeg liker bare ikke fargene syntax highlightningen genererer.
Det er absolutt ikke programmet som avgjør det ferdige resultatet. Man kan få til de styggeste sider med DW og de vakreste sider med en ren teksteditor. Du bruker helst et bilderedigeringsprogram i tillegg til det du kaller hjemmesideprogram for å lage grafikk, etc. Om du vil bruke en teksteditor eller en generator har vel mer med hva du kan å gjøre. Selv bruker jeg programmet SubEthaEdit (kun til mac), en teksteditor med highlight av kode + et par andre fancy ting jeg aldri har brukt.
textpad<3 syntax highlightningen og tabs
Jeg tror dere har missforstått han.. Han mener vell noe beste MAL, templat, CMS eller noe i den duren... TROR
Det KAN hende at du har rett i det. Uansett så får han poste et innlegg å oppklare saker og ting
Namo Webeditor
Frontpage
Frontpage? ILOL@U
Notepad ftw!
Notepad.. Forutsetter at du kan kodingen ((X)HTML, CSS etc.)
Synes Dreamweaver er bra jeg

Til Flash er vel Macromedia Flash vel og bra. Men hørte om et program som heter Xtivity ( http://www.tivity.com/ ) som visstnok skal gjøre jobben litt enklere.. Du kan jo ta en kikk på det..
Zend Stuio liker jeg, Ganske fin 'syntax highlightning' på den og enkelt og sette opp prosjekter og ha oversikt over hvilke filer. Denne har mange fine dille funksjoner, der noen er brukbare og andre ikke. Og den har og en grei debugger, slik at du slipper og laste opp siden hver gang du skal se o mden virker. Anbefales! (Er vel mere beregnet til selve kodinga av siden da)
Til selve flash delen vil jeg. som mange andre, anbefale Macromedia Flash MX.
Til de nybegynnerene som koder i notepad og faktisk tror dette er et bra program; skaff deg en skikkelig editor. Dette er den verste typen ignoranse jeg kommer over og jeg blir rett og slett frustrert. Hva gjør notepad til en bra editor? Joda, den kan åpne og lagre filer, samt skrive tekst - og det er omtrent alt den kan. Den har ingen syntax highlight, ingen mulighet for å åpne flere filer på én gang. Den kan heller ikke konvertere tabs til whitespaces. Greie muligheter for å egendefinere språk og filtyper? Neppe. Jeg sier det igjen, skaff deg en skikkelig editor og ikke sitt med notepad fordi du tror det er kult.
Synes faktisk adobe Golive funker fett! Skriver ren kode også!
Idle
Jeg bruke notepad før. Helt til jeg oppdaget slike ting som du snakker om der.

For de som vil være kul osv. og bruke noe enkelt og leet hax, notepad++.
http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm

Here are the features of Notepad++ :

Syntax Highlighting and Syntax Folding
WYSIWYG
User Defined Syntax Highlighting
Auto-completion
Multi-Document
Multi-View
Regular Expression Search/Replace supported
Full Drag ‘N' Drop supported
Dynamic position of Views
File Status Auto-detection
Zoom in and zoom out
Multi-Language environment supported
Bookmark
Brace and Indent guideline Highlighting
Macro recording and playback
Vis hele sitatet...

Golive brukte jeg og en stund, er fin den. Der jeg fant ut hva CSS var, ganske fint oppsett på det.
Ja, har faktisk hørt pene ting om go live for de som kun holder seg til html og css, og ikke trenger php og den slags, tror jeg skal ta en titt på det selv også. Utenom det er vel dreamweaver den store herskeren. Husker jeg brukte cute html ganske mye før, for leenge siden... finnes det fremdeles? Eller enda bedre - finnes det noe liknende til mac? Gjerne en mellomting mellom dreamweaver (alt for tungt å starte...!!) og subethaedit. Egentlig høres Notepad++ ut som ca det jeg tenker meg, men altså for mac?
Sist endret av atomet; 3. oktober 2005 kl. 14:40.
Mener å huske at det var sånn PHP-saker og i Golive? Kan hende jeg tar rivruskende feil..

CuteHTML så jeg noe om her en dag. Husker ikke hva men.. heh.
http://www.cuteftp.com/cutehtml/
hehe, se der ja... det fantes fremdeles, var det og htmlgoodies jeg lærte alt av html fra once upon a time
Jeg har brukt notepad i et år nå, men kan bare kode HTML, og ikke PHP osv.
Men dere som setter opp systemer av php osv., koder dere bare i notepad??
Om ikke i Notepad, så bruker man som regel kun en editor for å skrive i PHP. Det er ingen designmessige (grafiske sådan) aspekter med språket, så du vil nok kun komme noen vei med å skrive, hvis det var det du tenkte på. Så ja, det er i så tilfelle kun notepad eller annet som vil bli brukt. Jeg personlig har faktisk brukt Dreamweaver til koding av php i en stund nå, dette på grunn av dens geniale mulighet for kontakt med serveren direkte når du koder. Men dog, jeg leter etter et annet program som ikke bruker tilsvarende ressurser. Koder jeg under Linux har jeg holdt meg til en editor som kalles SciTE, som du også kan få til Windows.

Edit: Jeg kom selvfølgelig på NuSphere PHPed som jeg tidligere har brukt. Genialt program, det er absolutt å anbefale - bruker noe minne men dog.
Sist endret av m0b; 4. oktober 2005 kl. 12:08.
Sitat av charzer
Frontpage? ILOL@U
Notepad ftw!
Vis hele sitatet...
Kan du drite i Notepad'en din? Når en spør etter et "hjemmeside program" så ber en sansynligvis etter en webeditor, noe Frontpage og Namo er. Notepad er jo ikke et "hjemmeside program" selv om det kan brukes til samme nytten som et "hjemmeside program" kan, som er å lage en nettside. Notepad er egentlig et skriveprogram, og dersom man bruker det må man KODE, i et "ekte" hjemmeside program, så koder man ikke, man velger åssen det skal se ut.
JA, koden blir rævva etc, men slik er verden WYSIWYG
Please ikke si jeg så bjerkreimruler si at Namo Webeditor er bra! Det er det dårligste programmet jeg har kommet over!
Som jeg har skrevet i de andre "hjemmesideprogram"-trådene, så bruker jeg Macromedia Homesite. I det programmet må man kode selv. Noe som faktisk er veldig enkelt om man gidder å sette av noen kvelder.

i et "ekte" hjemmeside program, så koder man ikke,
Vis hele sitatet...
*sjokkert* - Ikke si at jeg har kodet i flere år i et et uekte hjemmesideprogram :O Best jeg konverterer til WYSIWYG og rævva kode med en gang...
Så klart koder man i et ekte hjemmesideprogram.. :P men når det er snakk om en noob som skal lage hjemmeside er ikke notepad det store.. Nå er jo ikke notepad noe hjemmesideprog heller..

Pers. lager jeg hjemmesider med Photoshop og Dreamweaver..
I motsetning til andre, så skisser jeg ikke i photoshop. Jeg bruker InDesign (layoutprogram), dette er mye mer egnet å sette opp sider i, og enklere å flytte og endre på ting.
Dere går surr i tullete uttrykk! Seriøst folkens, skjerp dere. Det er en vesensforskjell mellom teksteditorer, teksteditorer med syntax highlight o.l. og wysiwyg-editorer. "Hjemmeside program" er både feil ifølge det norske språk / standarden for lingo blant oss nerder.
Hvis du vil ha flash-program, så er Macromedia Flash du bør prøve - så kan du kombinere fint med Macromedia Dreamweaver. De heter kanskje Adobe Flash/Dreamweaver snart siden Adobe kjøpte Macromedia?
Sitat av kontrax
Please ikke si jeg så bjerkreimruler si at Namo Webeditor er bra! Det er det dårligste programmet jeg har kommet over!
Vis hele sitatet...
Kan du vise meg hvor jeg sa det var bra?
Jeg nevnte bare to programmer
Du sa ikke at det var bra, du sa det var det aller beste.

Trådstarter spurte hva som var det aller beste, og du svarte Frontpage og Namo. Så det så...
Jeg ga i det minste forslag til hjemmesideprogrammer, noe notepad IKKE er!
EvrSoft's 1StPage er et greit program med det meste stæsjet, og den herlige preview-knappen.
ellers så er jo notepad den gode gamle, hvertfall for min del..
kom over et anna program for nybegynnere og, hvor man kunne dra og slippe rutene hvor man ville ha dem osv. kommer selvfølgelig ikke på navnet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Til php syns jeg Zend Studio er det absolutt beste. Utrolig lett å finne frem i funksjoner og metoder, oversiktlig og bra. Det er vel de samme som står bak php som står bak zend.. eller noen innen samme firma eller noe sånn
vi eller vim

Eller til Mac så er SubEthaEdit å annbefale Deilig highlight osv.
Siden du refererer til i første post er bygget opp av CMS-løsningen CuteNews. Det er et et av de meste brukte gratis CMS-løsningene man finner på internett.

http://cutephp.com/cutenews/

Ellers så vil nok programmene nevnt over være et ypperlig valg for å kode siden i HTML/CSS, og inkludere CMS-et ved bruk av PHP. CuteNews er forøvrig et CMS som bruker flatfiles, noe som gjør at du slipper MySQL.