Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1043
Jeg kom pluttselig på at jeg ikke har firewall jeg. Trodde NOD32 hadde det, men nei det hadde vært for vanskelig.

Så det jeg spør etter er: Hva er en god GRATIS firewall? Gratis er veldig viktig. Eller en lett crackbar en.
Sist endret av Luric; 25. september 2005 kl. 02:04.
Tatt opp mange ganger før her på forumet....
ZoneAlarm, eller Sygate Personal Firewall for eksempel.
Er jo en firewall i sp2, teknisk sett er den vel ikke gratis men om du har xp så betaler du ikke noe ekstra ivertfall.
Badeballen: det står faktisk god i titlen.
Xp sin funker jo ok da, stopper jo det verste, selvfølgelig hvis noen vil inn så klarer dem jo det via den, men hvem har lyst til å hacke akkurat en privat person! Nei, men ZoneAlarm funker bedre enn Sygate på den måten at det er mer brukervennlig...
Jeg må si Sygate jeg også. Den fungerer helt nydelig og er ikke så vanskelig å kontrollere.
Windows XP SP2 firewallen ER faktisk god. De fleste andre (kommersielle/semi-gratis alternativer) har hatt flere sikkerhetshull og den er mye lettere å sette opp. Eneste minuset er at den ikke gjenkjenner services så greit. Jeg bruker den konsekvent på alle Windowsbokser jeg installerer.
Jeg har kombinert AVG med ZoneAlarm og har aldri hatt noen irriterende intrenger. Anbefales!

Begge er forsåvidt gratis, om du cracker dem. Ellers er det vel 30 dagers trail.
Kerio Personal Firewall
Eller en veldig minimal linux box som kaster alt annet en trafikk på port 80 for eksempel?
Sygate personal firewall er bra om du vil kjøre den lokalt på maskinen din, men de er dog kjøpt opp så det er usikkert hvor lenge den fortsetter å være gratis..

Om du har en ekstra maskin av eldre kaliber er Smootwall og IPCop greie
Jetico det er en veldig bra gratis brannvegg
Hvis jeg skal anbefale en standalone brannmur må jeg anbefale SmoothWall. Den er genial og lett og sette opp.