Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1449
Hei!
Bare en ting som jeg begynte å lure på..
Taper ikke musikkindustrien på at Spotify har alle sangene å albumene ute gratis? Jeg vet de har avtaler med musikkindustrien, men fortsatt så burde de jo teoretisk sett tape en del?
Jeg selv har ikke kjøpt en eneste CD siden jeg fann ut om Spotify. Ikke har jeg premium heller å det har vell de fleste heller ikke.
Men de som har betaler vell en 99kr månden, det er da ingenting som musikkindustrien kan få igjen på av alle de CD'ene de ikke får solgt?
Taper jo enda mer når alle går heller på bukta å laster ned platene derifra da. Istede for og evt. blir premium bruker av spotify.
Taffer'n
Taffer's Avatar
Trådstarter
Men de som vanligvis kjøper musikk legit da? Så slutter de da de hører om Spotify..
Sitat av Taffer Vis innlegg
Men de som vanligvis kjøper musikk legit da? Så slutter de da de hører om Spotify..
Vis hele sitatet...
De er i mindretall i forhold til de som lastet ned før og gikk over til spotify.
Taffer'n
Taffer's Avatar
Trådstarter
Sitat av mikkello Vis innlegg
De er i mindretall i forhold til de som lastet ned før og gikk over til spotify.
Vis hele sitatet...
Men er vell enda mindere av de som faktisk betaler for Premium da?
Siden de ikke har betalt før når de laster ned illegalt, så da tviler jeg på de betaler for Premium
Som du sier så bruker du jo ikke premium, og da er det som du vet en del reklame. De som reklamerer for produktene sine må betale for det, og noe av disse pengene går til plateselskapene. Tviler på at det er snakk om store summer, men de får da fortsatt mer for det enn om folk laster ned på piratebay.

Sitat av Taffer Vis innlegg
Men de som vanligvis kjøper musikk legit da? Så slutter de da de hører om Spotify..
Vis hele sitatet...
Om man først er en ihugga musikk-kjøper så tviler jeg på at man slutter med dette bare fordi det har kommet enda en gratisløsning for musikk på internett. Er da ikke noe vanskeligere å laste ned fra feks tpb enn det er å installere spotify.

Ninja-edit:
Her kan du lese litt om plateselskapenes frustrasjon over at de ikke får pengene de ble lovt:
http://www.dagbladet.no/2010/03/17/k...wimp/10864954/

Det meste publiserte skrekkeksemplet er at en million Spotify-avspillinger av Lady Gagas «Poker Face» over en fem måneders periode angivelig bare skal ha gitt en utbetaling på en snau tusenlapp (167 dollar) fra den svenske rettighetsforvalteren STIM.
Vis hele sitatet...
Men allikevel er en tusenlapp mer enn ingenting
Sist endret av etsi; 4. april 2010 kl. 18:37.
De skulle senket prisen betraktelig(selv om den ikke er så dyr fra før av) og fjernet den reklamefinansierte versjonen. Jeg kjenner ikke mange selv, som ikke hadde betalt. For slik det er nå puster musikkbransjen dem i nakken.
Sitat av xsiv Vis innlegg
Taper jo enda mer når alle går heller på bukta å laster ned platene derifra da. Istede for og evt. blir premium bruker av spotify.
Vis hele sitatet...
Tja, alt er jo på en plass + det er mye enklere og finne og søke opp sanger.. slipper og laste ned for vær gang. Noe jeg ikke vill si er rette veien hvis planene er å få slutt på pirate nedlastning av musikk.
Sitat av Taffer Vis innlegg
Men er vell enda mindere av de som faktisk betaler for Premium da?
Siden de ikke har betalt før når de laster ned illegalt, så da tviler jeg på de betaler for Premium
Vis hele sitatet...
Nei, men de har likevel klart å samle de som lastet det ned illegalt på en legal plattform, også får de jo inntekter fra reklame, selv om det ikke er veldig store summer.
Spotify er bygd opp slik at de store blir større, akkurat slik musikkindustrien ønsker det. Er du et tålelig godt kjent band fra Norge, har du etter 6 måneder på Spotify tjent nok til at bandet kan dele på en øl.
Jeg har aldri betalt for musikk i mitt liv, før jeg fant spotify og kjøpte premium.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
I likhet med papirpressen ser det ut til at musikkbransjen taper store summer på at internett med sin tilgjengelighet fort tar over som distributør av musikken/nyhetene, og dette attpåtil gratis . Når du kjøper et abonnement på en avis for du litt ekstra godsaker også, ting som rabatt på kulturarrangementer og mye mer faktisk stoff i avisen er hovedsaklig det jeg ser på som pressens overtak. Men folk flest later til å klare seg lenge med internetaviser og da gikk det slik som det har gått (mediehusene taper store summer).

Musikkbransjen taper store summer av samme grunn, de kan tilby et platecover, hefte med lyrics og en fysisk CD du kan stappe rett inn i ett anlegg. Av og til følger også en nedlastingkode med slik at du slipper å måtte ta musikkfilene fra CD til PC for å ha dem tilgjengelige i resten av samlingen din. Men dette er ikke nok til at folk foretrekker fysisk handel fremfor den enkle og gratis nedlastingen på internett, man får bare musikken, men den er gratis og det er det viktigste.


Spotify, WIMP og eventuelle andre liknende aktører sørger for at du kan få en gedigen musikksamling tilgjengelig når som helst så lenge du har internett. Du får fremdeles bare musikken, men det er enda enklere enn nedlasting og det er fremdeles gratis. Minuset kommer i form av reklame, med mindre man vil betale en slant.
Siden kom PDA mobilene med iPhone i spissen. Er du villig til å betale for Spotify kan du få Spotify på telefonen din, enda mer tilgjengelig musikk altså. Det er grunnen til at jeg betaler 99.- i måneden (når WIMP klarer app til iPhone skifter jeg).

Disse pengene du bruker på Spotify eller Wimp, og reklame attpåtil, går tilbake til artistene og dermed finansierer mye av problemene som piratnedlasting fører med seg. Denne løsningen skaffer hele den musikaske verdenen i lomma til enhver og gir penger til dem som har opphavsrett på musikken. Dog får artister utrolig lite av kaken, så vi forbrukere burde betale mye mer for tjenester som Spotify.

Musikkindustrien som f.eks platekompanier og.l for også mye penger fra aktører som Spotify, derfor er min konklusjon at løsninger som Spotify og.l slettes ikke ødelegger musikkbransjen, men heller kan være dens løsning på det store problemet som piratnedlasting har resultert i.
Sist endret av Sio; 4. april 2010 kl. 18:54.
Musikkindustrien, som andre industrier, må kunne fornye seg om de skal holde på kundene. Hvis folket vil ha musikken sin digitalt, med god kvalitet, og til en rimeligere penge - ja da skaffer de seg den slik på en eller annen måte. Om musikkindustrien selv vil være den som tilbyr dette, eller om de vil la folket få tak i musikken sin via illegale metoder, er opp til dem. Det er uansett tydelig at modellen med å måtte gå i butikken og kjøpe en fysisk CD med et dusin sanger for 200kr er utdatert. Folk vil ha sangene sine på mobile medier, og da helst uten begrensninger. Derfor synes jeg det er greit at det kommer et billig alternativ til å måtte piratkopiere for å faktisk fylle mine behov.

Jeg har ingen intensjon om å ruinere artistene jeg liker, men jeg er heller ikke villig til å betale mye for teknologi jeg ikke ønsker å bruke. Selv om artistene får femkroningen sin per CD-salg. At musikkindustrien skal holde på gamle tradisjoner og heller saksøke potensielle kunder framfor å tilby det de vil ha tyder på et alvorlig tilpasningsproblem. At industrien i tillegg søker sympati ved å spille offer blir nesten kvalmt.
Sist endret av Dyret; 4. april 2010 kl. 19:10.
Hvis vi ser det slik at å laste ned=å ikke kjøpe i det hele tatt.
Så vil løsningen med spotify og reklameinntekter være en oppgradering for musikkindustrien
jeg spår at spotify kommer til å vise seg som noe veldig positivt for musikkindustrien, så fort det blir etablert i usa,
og på verdensbasis. Store plate labels kan for eksempel annonsere der, for deres produkter, og det blir mange som kommer til premium etter hvert.
Musikk kjøpt via iTunes var begynnelsen, men tror spotify er starten på program som ikke ødelegger musikkindustrien i det hele tatt. tvert i mot. etter min mening.
Vi har jo hatt gratis musikk igjennom radio rimelig lenge, det ødela ikke akkurat musikkmarkedet.

Et gratis alternativ de kontroller er veldig mye bedre enn alternativ de ikke kontroller, og musikkbransjen allerede har masse erfaring igjennom bruken/manipuleringen av radio.
Kommer jeg over et bra band på Spotify så kjøper jeg plata dems. Dessuten kan du kjøpe sanger der nå men å ha en skive er par hundre ganger bedre.

Bruker spotify til å finne og høre på bra musikk.

Spotify er et ekstremt bra tiltak hvis man vil komme fram med musikken sin. Det er kanskje det beste tingen som har hendt ny oppstartede band. Blir du kjent på spotify har du verden med deg.
Sitat av Sacrito Vis innlegg
Hvis vi ser det slik at å laste ned=å ikke kjøpe i det hele tatt.
Så vil løsningen med spotify og reklameinntekter være en oppgradering for musikkindustrien
Vis hele sitatet...
Hvorfor se det slik? Er det ikke åpenbart at dette er utrolig simpelt - nærmest på linje med sannsynlighetsregning i barneskolen - og dermed utelukkende feil og unøyaktig i praktisk sammenheng? Man tar ikke med i betraktingen at om tilbudet om gratis nedlasting ikke hadde vært der, måtte man ha kjøpt musikken for å høre på den. Kompliserte og viktige faktorer utelukkes, og resultatet er en utrolig feil modell av virkeligheten - som med litt frivillig trangsynthet kanskje ikke høres så feil ut likevel.


Jeg er en hykler. Jeg laster ned musikk, hensynsløst, slik jeg enn måtte ønske selv. Og det er galt - jeg tror de fleste som gjør det, innerst inne, forstår at dette egentlig ikke er helt riktig. Joda, platebransjen var steinrik og mektig, men det i seg selv er da ingen grunn til å ruinere den ved å ødelegge muligheten dens til å kunne selge sitt hovedprodukt? For det er jo kanskje det tilbudet om ulovlig nedlasting gjør; å skape et bedre tilbud enn lovlig salg av fysiske produkter.

Spotify er i mine øyne, etter det jeg vet, også en katastrofe for platebransjen - dog en mindre katastrofe enn ulovlig nedlasting. Bransjen tjener promiller av hva den kunne ha tjent, men det er jo bedre enn ingenting.

For artistene sin del, vil man kanskje etterhvert gå tilbake til situasjonen man hadde før salg av innspillinger ble aktuelt, der man levde av å holde konserter. Tenk på klassiske musikere før år 1900. Kanskje vil konsertene bli dyrere, flere, eller kanskje begge deler? En følgende konsekvens er kanskje at platene - innspillingene - forsvinner, eller blir sjeldne og reservert for de største musikerne. Kanskje vil innspillinger i fremtiden kun brukes for å promotere musikere, og bli gitt ut gratis? For noe må musikerne leve av, og historien viser tydelig at musikere ikke er avhengig av å selge plater; man hadde da vitterlig musikere for hundre år siden.


Synsing til side: dette med ulovlig nedlasting - og opplegg som Spotify - vil uansett, på sikt, forandre hvordan musikk blir dratt næring av.
Sist endret av potetsaus; 6. april 2010 kl. 03:13.
"plateselskapenes" manglene evne til å følge naturlig utvikling er muisikkindustriens egen fiende. Tiden der folk betalte Lastebilsjåfører, fabrikkeiere, kontorrotter, overbetalte sjefer, stressa bensinstasjon ekspiditører og andre unødvendige mellomledd for å høre "hit me baby one more time" på et utdatert format er forbi.

Min drøm er at store plateselskaper som har foret oss med intelektuelt søppel i alle disse årene går under.
Slik at selvstendige plateselskaper dukker opp fortere enn kviser på pannen til en underernært 14 åring forran pc skjermen.

Kanskje da vil vi slippe flere dusin rappere som forteller oss hvor villige horer er til å slikke ballene dems over autotune. Kanskje også vi slipper avdanka idol vinnere som prøver så desperat å jage en karriere som aldri var ment for dem. Og kanskje vi kunne for første gang gitt navnet til Micheal Jackson en velfortjent hvil i fred.

Jeg ville heller sendt artister en donasjon med en hilsen og en begrunnelse hvorfor han/hun fortjener pengene mine.
Istedenfor å betale tjukke, halvveis skallet, svette bedriftsledere for andre menneskers intelektuelle eiendom(riktig begrep?)

Store plateselskaper er som McDonalds, næringsfattig og smakløst hvis det ikke var for alle tilsetningsstoffene.