Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1385
God dag. Jeg trenger hjelp.

Jeg er på utkikk etter gode spørsmål eller utsagn som trigger diskusjon, filosofiske tanker, politiske meninger, menneskesyn, eller lignende mellom/hos folk. Situasjonen er at en håndfull personer skal bringes inn i et innspillingsstudio, hvor vi tar opp deres reaksjon på spørsmålene/utsagnene. Opptakene skal således brukes i en konsertproduksjon ala Dark Side of The Moon (Pink Floyd).

Eksempel på spørsmål, som kanskje er meget aktuelt for øyeblikket: "Hva synes du om innvandrere?" Liknende utsagn, som kanskje ville satt et sinne i kok, avhengig av hvem som blir spurt: "Innvandrere vandaliserer kulturen vår".

Jeg er altså ute etter interessante reaksjoner, som videre skal tas opp lydmessig. Kom gjerne med åpenbare klisjèer.


Tema: Død, angst, rasisme, krig, sosiale motsetninger, galskap, galskap i perspektiv, innvandring, asylsøkning

Takk
Har vi fri vilje?

Hvorfor er kapitalismen det beste økonomiske systemet?
Sist endret av elpa; 12. juni 2010 kl. 16:51.
Du kan spørre hva de mener om Israel - Palestina konflikten og deretter vise dem denne siden.
potetsaus's Avatar
Trådstarter
Takker : )

-

Glemte å legge til noe: legg gjerne ved eksempler på reaksjoner, som viser hvorfor akkurat forslaget ditt er fantastisk awesomt.
singularitet
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nå er det jo ikke spørsmålene alene som vil skape intense debatter. Man må gjerne enten velge spørsmål utifra panelet eller omvendt. Man må gjerne også forme spørsmålene litt på spissen for å skape reaksjoner. De fleste har et politisk korrekt svar på spørsmål om menneskeverd innvandring og lignende, men dersom man vinkler spørsmålet, og legger til en mening vil ikke et fasitsvar fungere, og med litt research treffer man en nerve, som utløser en hissig debatt. Det er dog viktig at påstandene i spørsmålene faktisk kan backes opp, men man trenger selvfølgelig ikke stå bak utsagnene selv. Typisk kan det jo være å ta opp arv og miljø, utviklingslæren osv. med et panel som er kommet heller dårlig ut av det, og som sannsynligvis vil forsvare sitt vesen fra det de oppfatter som negative påstander tilsiktet det de kanskje ser som et svakt punkt hos seg selv.

Debattantene er jo også viktige. Man kan aldri få en god eller underholdende debatt med tilbakeholdne personer, og man trenger ihvertfall en person som har litt kunnskap om emnet og kan debattere både på godt og ondt, som kan drive det fremover.

Man kan jo ikke forutsi reaksjonene dersom man skal prøve å skape en diskusjon ved å ta opp ymse emner bare for å gjøre det. Det er jo gjerne litt av greia. I så fall hadde det jo vært lite spennende. Sinne og frustrasjon er vel gjerne de reaksjonene som går igjen. Hvordan de viser de avhenger av personlighet. personlighet avhenger gjerne av miljø. Forvirrelse kan jo være et utfall om du drar debatten ut på viddene, for deretter dra frem bevis etter bevis, og kilde etter kilde på ting som ikke har et fnugg av sannhet. Kanskje morsomt, men lite konstruktivt

Unngå for all del disse kvasifilosofiske klisjeene. Det er jo ufattelig lite spennende, man kan stort sett forutse svarene. Og reaksjonene på en klisje? Ser jeg noen løfte et øyenbryn?
Sist endret av z0p; 13. juni 2010 kl. 06:18.
materialisme, vår undergang?
mennesket, et dyr, innse det og lev bedre.
hvite prikker på penis, talgkjertel eller sopp?
potetsaus's Avatar
Trådstarter
Sitat av z0p Vis innlegg
Nå er det jo ikke spørsmålene alene som vil skape intense debatter. Man må gjerne enten velge spørsmål utifra panelet eller omvendt. Man må gjerne også forme spørsmålene litt på spissen for å skape reaksjoner. De fleste har et politisk korrekt svar på spørsmål om menneskeverd innvandring og lignende, men dersom man vinkler spørsmålet, og legger til en mening vil ikke et fasitsvar fungere, og med litt research treffer man en nerve, som utløser en hissig debatt. Det er dog viktig at påstandene i spørsmålene faktisk kan backes opp, men man trenger selvfølgelig ikke stå bak utsagnene selv. Typisk kan det jo være å ta opp arv og miljø, utviklingslæren osv. med et panel som er kommet heller dårlig ut av det, og som sannsynligvis vil forsvare sitt vesen fra det de oppfatter som negative påstander tilsiktet det de kanskje ser som et svakt punkt hos seg selv.

Debattantene er jo også viktige. Man kan aldri få en god eller underholdende debatt med tilbakeholdne personer, og man trenger ihvertfall en person som har litt kunnskap om emnet og kan debattere både på godt og ondt, som kan drive det fremover.

Man kan jo ikke forutsi reaksjonene dersom man skal prøve å skape en diskusjon ved å ta opp ymse emner bare for å gjøre det. Det er jo gjerne litt av greia. I så fall hadde det jo vært lite spennende. Sinne og frustrasjon er vel gjerne de reaksjonene som går igjen. Hvordan de viser de avhenger av personlighet. personlighet avhenger gjerne av miljø. Forvirrelse kan jo være et utfall om du drar debatten ut på viddene, for deretter dra frem bevis etter bevis, og kilde etter kilde på ting som ikke har et fnugg av sannhet. Kanskje morsomt, men lite konstruktivt

Unngå for all del disse kvasifilosofiske klisjeene. Det er jo ufattelig lite spennende, man kan stort sett forutse svarene. Og reaksjonene på en klisje? Ser jeg noen løfte et øyenbryn?
Vis hele sitatet...

Jeg tror nok du har misforstått. Dette var ingen debatt. Forsøkspersonene, som jeg kaller dem, ble plassert alene - isolert fra andre - foran en mikrofon, èn om gangen. Foran mikrofonen ble de presentert spørsmålene, oppgavene, eller utsagnene (39 totalt), som altså var de samme for hver forsøksperson. Jeg stiller meg uenig i at reaksjoner på det du kaller kvasifilosofiske klisjèer er lite spennende. En overraskende variasjon i typer reaksjoner gjorde dette høyst brukbart. Det var ganske - hm - interessant å se hvor forskjellige folk kan vise seg å være, for å si det slik.


Det er mulig vi gjentar opplegget med enda flere folk under lupen. Pøs på med konkrete forslag.