Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 7169
Såeh.
Jeg bestemte meg for en tid tilbake å prøve ut uberman sleep schedule igjen. Jeg gjorde det for rundt 3 år siden med stort hell, men måtte slutte pga jobb. Hvis du ikke vet hva det er snakk om er det en måte å sove kun 2 timer dagen på, og det virker faktisk. Du sover kun 20 minutter hver fjerde time, og våkner opp hver gang som om du nettopp hadde sovet en god natts søvn.

Det er mye diskusjon rundt akkurat hva som skjer, og hvorfor det funker, noen sier du kun har REM søvn, and mener søvnfasene deles opp over tid, og andre har igjen andre teorier. Selv tror jeg at stort sett alle pattedyr som har tilpasset seg å være aktive enten dag eller natt, sover av tre hovedgrunner.
1. Når du sover er du trygg (i hulen din), ingen kan skade deg.
2. Når du sover sparer du mye energi, siden mennesker samler mat på dagen, er det ingen grunn til at vi skal være våkne på natta. Ergo sover vi.
3. Det å sove er en fysiologisk trang vi har fordi vi lagrer/postprosesserer minner og erfaringer

Jeg tror/håper du hovedsakelig kutter ut den meningsløse sovingen, og faktisk får gjort det som trengs av lagring og slikt. Forrige gang jeg gikk på uberman var jeg fantastisk våken hver periode, og hadde mer energi enn noen gang før. Jeg drev på i 3 måneder, og fikk ingen mèn av det.

Uansett kan du følge mitt andre forsøk her: http://ubermanpolyphasic.blogspot.com/
Jeg tar en del tester denne gangen, noe som kan vise seg å være meget interessant i den kommende uka

Mer informasjon om polyfasisk søvn finner du her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic
http://www.everything2.com/index.pl?node_id=892542
Og kva skal du bruke natta på når resten av Norge ligger tygt i hulen sin?
Det høres jo vel og bra ut, men problemet mitt (som tidspunktet på denne posten kan tyde på) er at jeg har problemer med innsovning, og da blir det vanskelig å sette alarmen til riktig tid. Bør man ikke vite hvor lang tid man bruker på å sovne, og gjerne sovne like fort hver gang, sånn at man kan sette på en alarm og våkne etter nøyaktig 20 minutter? Jeg har lest litt om dette tidligere, og kunne tenke meg å prøve det for å få mer tid å gjøre ting på i løpet av døgnet.
Kan jo hende gutten sitter og spiller natta lang? Ute og løper? Spiller kanskje ett
instrumment til sola står opp? :P Jeg klarer uten problem å være kreativ når jeg
kjeder meg hardt om natta.
araziel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xector
Det høres jo vel og bra ut, men problemet mitt (som tidspunktet på denne posten kan tyde på) er at jeg har problemer med innsovning, og da blir det vanskelig å sette alarmen til riktig tid. Bør man ikke vite hvor lang tid man bruker på å sovne, og gjerne sovne like fort hver gang, sånn at man kan sette på en alarm og våkne etter nøyaktig 20 minutter? Jeg har lest litt om dette tidligere, og kunne tenke meg å prøve det for å få mer tid å gjøre ting på i løpet av døgnet.
Vis hele sitatet...
Hehe, trust me, etter å ha vært våken i 40-50 timer klarer du til slutt å sovne på en nap. Men de første to døgnene kommer du sannsynligvis ikke til å merke noe som helst til at du 'sover' i 20 minutter, de fleste får ikke sove i det hele tatt.
Men et sted rundt 4-6 døgn så sier det plutselig 'klikk' og det kjennes ut som om du har sovet i flere timer når klokka ringer, da først funker faktisk 20-minuttene som de skal.

Jeg har enda ikke sovet, var på nippet til å duppe av på forrige hvil, men alarmen ringte akkurat når jeg var på vei inn i drømmeland. Har da vært oppe i 28 timer nå sånn ca, så regner med jeg får sove, om ikke neste, så iallefall den etter det.

Og til de andre 'hva skal du gjøre' folka. Hva i all verden gjør dere på dagen da? Jeg skal gjøre det samme som jeg ellers gjør, bare mer. Tegne, skrive, lese, snoke forumer, surfe, spille og ja jogge, jeg jogga faktisk akkurat :P
Hvordan fungerer dette med henholdt til klardrømming/Luciddreaming? siden jeg da har ca 2-3 klardrømmenetter iløpe av en uke vil jeg ikke gi slipp på det for å teste "ubersøvn"..
Problemet med mange av de alternative søvnrytmene som har dukket opp de siste åra er hovedsakelig at man ikke kan være våken hele "dagen", noe som er enormt upraktiskt med tanke på skole/jobb og sosialt liv. En annen negativ side er jo at man blir dritt lei av å tvinge seg selv til å stå opp etter (hva kroppen mener er) for lite søvn.
Uansett; lykke til, det er mye som tyder på at dine meninger om faktisk behov for søvn er korrekt, og hvis man faktisk greier å utnytte "tapt" søvntid så er jo det genialt, for min del er de negative sidene alt for mange til at det er verdt det.
araziel's Avatar
Trådstarter
Sitat av LetMeBleedPLZ
Hvordan fungerer dette med henholdt til klardrømming/Luciddreaming? siden jeg da har ca 2-3 klardrømmenetter iløpe av en uke vil jeg ikke gi slipp på det for å teste "ubersøvn"..
Vis hele sitatet...
Faktisk husker du mye mer av drømmene dine når du går på uberman, jeg husket minst en drøm hver gang jeg våknet, og jeg hadde en hel del lucid dreams mens jeg holdt på sist. Når man sover en gang om dagen husker man jo stort sett bare en, kanskje to drømmer, på uberman kan du huske en horde.
At det bare er 20 minutter ser ikke ut til å bety så mye, virker som man sover i flerfoldige timer siden man husker så mye av det man drømmer, faktisk virker døgnet helt avsindig langt. En annen ting er at jeg også hadde mye mer intense drømmer, og når jeg våknet tok det av og til noen sekunder før jeg visste helt at dette var virkelig :P


Og til thegeek, så absolutt. Sist måtte jeg jo slutte pga jobb. Ble stress å løpe på møterommet og ta en blund hver fjerde time. Ser ikke helt hvordan man kan klare uberman i vanlig 9-4 jobb over lengre tid. Men du 'tvinger' deg ikke opp. Etterhvert våkner du helt av deg selv etter 20 minutter. Hos meg tok det bare litt over en uke så kunne jeg ta naps uten bruk av vekkerklokke(selv om jeg hadde en på noen minutter senere i tilfelle).
Sosialt liv går jo som oftest greit. Man kan uten problem forskyve naps litt hit og dit, så skal du på fest er det bare å fikse det sånn av du sover 20 min før den, og kanskje forskyver neste 1 time eller 2. Alkohol er ikke anbefalt i store mengde tho, da du lett forsover deg
Og ellers er det jo ikke et stort problem å låne en sofa e.l. Det er tross alt snakk om 20 minutter, en litt lang dopause

I ettertid har jeg lest at folk har lykkes med å utsette en blund vha litt kaffe(dvs 8 våketimer), men de blir da trettere etter neste, med større sjanse for å forsove seg.
Sist endret av araziel; 6. juli 2006 kl. 11:50.
Ah, fikk inntrykk av at det var rimelig viktig at man var punktlig med soveperiodene (fra andre blogger og litteratur). Er vel uansett litt upraktisk å ha et søvnmønster som er så forskjellig fra resten av samfunnet(heh). Dette med at man venner seg til 20min sovetid kan jeg faktisk tro litt på, men jeg er ikke helt overbevist om at det er like digg som å våkne opp etter en god natts søvn;P

Som en liten avslutning; selv om et søvnmønster som dette høres fantastisk ut så finnes det faktisk seriøste studer som konkluderer med at dette fint fungerer. Det som derimot er litt mer usikkert er hvorvidt kroppen kan ta langvarig skade av slikt som dette, vi er tross alt utviklet til å sove på natta. Det er endel spekulasjon i at et søvnmønster som dette vil medføre større slitasje på kroppen, men det er ekstremt vanskelig å skaffe empirisk bevis for slikt som dette. Er dog noe man bør ta tenke på hvis man vurderer å prøve et alternativt søvnmønster.
Sist endret av TheGEEK; 6. juli 2006 kl. 12:16.
Jeg ser du bruker enkle tester for å sjekke hvordan denne døgnrytmen påvirker deg.. Men hvordan blir det hvis du skal konsentrere deg om en ting over lenger tid? Og hvordan blir det med f.eks. bykjøring med bil, hvor mye informasjon skal inn til hjernen på en gang..?

Edit: Kunne gjerne ha prøvd dette, men dessverre er jeg alt for glad i å sove..:P
Sist endret av Dolf; 6. juli 2006 kl. 12:27.
Sitat av TheGEEK
Det som derimot er litt mer usikkert er hvorvidt kroppen kan ta langvarig skade av slikt som dette, vi er tross alt utviklet til å sove på natta.
Vis hele sitatet...
Er vi virkelig det? Hvem sier det?
simdal: Spør gud når verden sover...

Jeg er ikke en som er imot å utfordre vedtatte sannheter. Men dette høres litt rart ut. Jeg prøvde noe lignende for et par år siden. Sov 15minutter hver tredje time og 3 timer hver femte dag eller noe.

Dette fungerte greit, jeg hadde mye energi og var generelt sett i god form. Problemene oppstod jo når man ramla utafor alle de rammene som er i samfunnet. Samfunnet er jo bygget rundt at man sover om natta, legge seg ned og sove midt i arbeidsdagen er jo ikke direkte populært.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Hadde aldri klart det sammen med jobb men ville gjerne ha prøvd det om jeg hadde hatt ferie eller vert arbeidledig. Har lest slike tråder før og finner det ganske intresangt.

Om man ikke sover på 6 timer skal man da sove i 40 minutt eller ? man må jo "ta igjen søvn" noe som ikke er overhode mulig igrunn.
Dette høres ganske så spennende ut. Men passer dårlig med alkoholvanene mine. Uansett plagsomt om man har kjærste, hun sover hele natta, og du sitter å dingler i mørket ved siden av ;P
Høres ganske artig ut. være våken 24/7 , må testes
Du blir vell ganske "hemma" til å gjøre ting når du må sove gjer 4 time? "Nei kan ikkje dra på kino, må sove om en halvtime..". Eller..?
Sitat av araziel
Faktisk husker du mye mer av drømmene dine når du går på uberman, jeg husket minst en drøm hver gang jeg våknet, og jeg hadde en hel del lucid dreams mens jeg holdt på sist. Når man sover en gang om dagen husker man jo stort sett bare en, kanskje to drømmer, på uberman kan du huske en horde.
At det bare er 20 minutter ser ikke ut til å bety så mye, virker som man sover i flerfoldige timer siden man husker så mye av det man drømmer, faktisk virker døgnet helt avsindig langt. En annen ting er at jeg også hadde mye mer intense drømmer, og når jeg våknet tok det av og til noen sekunder før jeg visste helt at dette var virkelig :P


Og til thegeek, så absolutt. Sist måtte jeg jo slutte pga jobb. Ble stress å løpe på møterommet og ta en blund hver fjerde time. Ser ikke helt hvordan man kan klare uberman i vanlig 9-4 jobb over lengre tid. Men du 'tvinger' deg ikke opp. Etterhvert våkner du helt av deg selv etter 20 minutter. Hos meg tok det bare litt over en uke så kunne jeg ta naps uten bruk av vekkerklokke(selv om jeg hadde en på noen minutter senere i tilfelle).
Sosialt liv går jo som oftest greit. Man kan uten problem forskyve naps litt hit og dit, så skal du på fest er det bare å fikse det sånn av du sover 20 min før den, og kanskje forskyver neste 1 time eller 2. Alkohol er ikke anbefalt i store mengde tho, da du lett forsover deg
Og ellers er det jo ikke et stort problem å låne en sofa e.l. Det er tross alt snakk om 20 minutter, en litt lang dopause

I ettertid har jeg lest at folk har lykkes med å utsette en blund vha litt kaffe(dvs 8 våketimer), men de blir da trettere etter neste, med større sjanse for å forsove seg.
Vis hele sitatet...
Hehe, det å huske er skjeldent stress ettersom jeg i uker med dager uten stress kan ha opptil 2-4 LD'er pr natt, vær av de med 'psykisk tidsrom' på 1 time til 1 dag...
spørsmålet er om det herper REM søvnen min siden REM normalt er hvert 90-100'ende minutt for meg. (altså jeg bør ha 90min søvn for å få en veldig klar og 'lang' drøm) =P
Uberman sleepschedual aka polyfasisk søvn.
Den søvntypen er faktisk mer effektiv enn vanlig søvn.
Grunnen er at etter normal søvn har man bare noen timers effektivsøvn (også kalt REM=Rapid eye Movement). Normalt får man 1.5 timer effektivsøvn av 8 timers normal søvn. Polyfasisk søvn derimot er fordelt i små doser utover hele døgnet. Det gjør alle de 2 timene i døgnet til effektivsøvn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polyphasic_sleep

Ifølge wikipedia tar det omtrent 2 uker å bli vandt til den, så hvis du har nok viljestyrke og fritid
så er det bare å slå seg løs.


Selv sover jeg bare 4 timer i døgnet. Som i dag f.eks. sovna jeg vel 6. på morgenen og våknet fullt uthvilt klokken 10. Hart gjort det omtrent et år nå. Går helt greit uten noen som helst plager.
araziel's Avatar
Trådstarter
B3ndx: Hehe, har dame ja, men hun bare ler av hele greia. Jeg har jo en periode søvn kl 00:00, dvs ca vanlig leggetid. Eneste forskjellen er at jeg står opp igjen 20 min senere
Er også i seng kl 08:00-08:20 så 'står opp' på likt også.

Dolf: Om bilkjøring, absolutt ikke anbefalt den første uka iallefall, ta kollektiv transport Du blir nokså zombie, og før du er helt inne i schedulen er du ikke i stand til å kjøre eller operate heavy machinery.

LetMeBleedPLZ: Hadde vært genialt om du kunne testa det og gitt feedback Selv LDer jeg særdeles sjeldent til vanlig, men ofte når jeg var på uberman. Har du noen spesielle tips/guides til LDing? Husker jeg leste mye om det en tid tilbake, men ble aldri til noe særlig.

Kripos: Som sagt er det sjeldent et problem å utsette en søvnperiode med 1 time eller flytte hele greia noen timer hvis du har planer. Selv flytta jeg ofte perioder med ca 1 time for å gjøre plass for diverse sosiale aktiviteter, men skal ikke nekte for at det i noen tilfeller blir litt kronglete ja. Men det er 20 minutter, det skal godt gjøres å ikke kunne ta 20 min pause fra hva enn du gjør, det er som å trykke på startknappen på supernintendo. Selv sov jeg jo på møterommet på jobb en tid.

TheGEEK: Finnes lite informasjon om akkurat hva deep-sleep gjør ja. Selv sier jeg jo hva jeg tror mesteparten er i førsteposten min, men det kunne vært interessant å f.eks skade seg litt og se hvor fort det gror e.l i forhold til vanlig :P
Det vi hovedsakelig vet er at folk som blir søvndepriverte, som meg, faller direkte i REM når de sover. Dette gjør det jo naturlig å tro at REM er den absolutt viktigste perioden. Når du kjører uberman får du tilnærmet like mye tid i REM som med vanlig søvn, men du mister de andre deep-sleep periodene.


Nå har jeg vært 'våken' i 40 timer ellerno, og det føles ikke slik. Jeg fikk sove de to siste 20-minuttene mine, og selv om jeg enda ikke faller rett i REM, får jeg litt hvile ut av de. Så langt ser det positivt ut.
Jeg sover kun 3 timer i døgnet... Legger meg rundt 04.00 og står opp kl 07:00 for å gå på skole. Nå når det er ferie legger jeg meg kl 04:00 og står opp uthvilt kl 10:00. Så sover ca 3 timer på hverdager når det er skole og litt lengre (ca. 5 timer i helgene). Morra mi sier det ikke er sunt så jeg prøvde å legge meg ved 00:00 en dag før skolen og det endte med at jeg forsov meg, jo nettopp fordi jeg var vant til å stå opp uthvilt etter 3 timer søvn. Akkurat som om jeg har en liten grense der.
- Sover jeg mer enn 3 - 4 timer forsover jeg meg.
- Sover jeg akkurat 3 - 4 timer står jeg opp uthvilt.

De hender flere ganger i ferien at jeg til og med står opp AKKURAT kl 07:00 +/- to - tre minutter fordi jeg er vant til det
Sist endret av simdal; 6. juli 2006 kl. 22:52.
jeg kjenner ensom prøvteseg på det. han ble lettere"gal" etter en stund distre, noyette osv. tror ikke det er noe og satse på i lengden
Jeg kjente en som døde av hjertesvikt under en joggetur, ergo, jogging er heller ikke noe man burde satse på i lengden? Enhver må kjenne sine egne begrensninger.
Nå er det jo ferie men hvilken jobb har du etter den?
Hva syns de om idéen?
Kan jo ikke være helt bra å bytte søvnmønster hele tiden.
Hvis du gjør det permanent tror jeg ikke det er så skadelig.
Virker som f.eks katter utvikler det, våken for det meste av dagen, untatt noen blunder iblant og om natten flyr de rundt etter rotter og mus.
Virker som de har omtrent samme sovemønster som du planlegger, mange små lurer istedenfor en stor.
Så finner du en jobb som aksepterer det virker det som en grei idé, noen har jo "bare fiks dette til imorgen så kan du gjøre hva du vil" regler, noen fleksibel arbeidstid(samme når du jobber bare du jobber 8 timer døgnet), finner du en sånn jobb så har du en hindring mindre.
Eller kanskje kinomaskinist?
Vet ikke hvor lenge en 35mm rull varer men la oss si 30 min? (her snakker jeg om en lang film som må deles opp for at spolene skal få plass)
Sett den på, ta deg en lur og når du våkner har du god tid til å starte den neste rullen.
Tror det ikke er noe problem å utføre denne rutinen. Men det er kanskje litt verre å få en arbeidsplass / skoleplass som aksepterer det.
Uansett vil det sosiale livet bli litt hemmet pga. du må sove hver fjerde time.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Jeg fikk nesten litt lyst til å prøve dette jeg :O
Sitat av Grimdoc
Uansett vil det sosiale livet bli litt hemmet pga. du må sove hver fjerde time.
Vis hele sitatet...
Det sosiale livet blir ikke hemmet så mye pga 20 minutter per 4. time. Jeg vil påstå at det hemmer det sosiale livet enda mer at man må hjem for å sove i 5-10 timer per døgn, enn at man kan slenge seg på sofaen og ta en liten blund, for så å være klar til nye 4 timer.

Med vanlig søvn har du et potensiale til å være sosial i gjennomsnittlig 16 timer per døgn.
Med Uberman sleep schedule har du et potensiale til å være sosial i ca. 21 timer per døgn.

Hvis du skjønner poenget mitt?
araziel's Avatar
Trådstarter
Sitat av Henriken
Nå er det jo ferie men hvilken jobb har du etter den?
Vis hele sitatet...
Vel jeg studerer jo da, noe som vil si at jeg stort sett gjør som jeg vil
Jobb er som oftest heller lite kompatibelt om du ikke jobber selv, eller har en snill sjef.

De som leser bloggen skjønte vel kanskje at det ble dykking i helga afterall, så måtte kutte uberman. Småfarlig å dykke når man kan sovne når som helst
Men starter om igjen på mandag, tut tut.
Jeg prøvde meg litt frem på den reaksjonstesten som du hadde satt opp link til. Jeg fant ut at for best mulig resutater så burde man ikke se direkte på der hvor krysset skulle dukke opp og man burde holde fingeren på ned tasten og ikke litt over.

Tenkte jeg skulle prøve meg på dette konseptet jeg å. Det virker kjempeinterresant
Sitat av Dolf
Det sosiale livet blir ikke hemmet så mye pga 20 minutter per 4. time. Jeg vil påstå at det hemmer det sosiale livet enda mer at man må hjem for å sove i 5-10 timer per døgn, enn at man kan slenge seg på sofaen og ta en liten blund, for så å være klar til nye 4 timer.
Vis hele sitatet...
Ja, men hva er sjansen for at alle skal innrette seg etter denne planen, og så være våkne da du er?

Tenk hvor mye du kommer til å bli tegna på når du sovner over alt
Sitat av Grimdoc
Ja, men hva er sjansen for at alle skal innrette seg etter denne planen, og så være våkne da du er?

Tenk hvor mye du kommer til å bli tegna på når du sovner over alt
Vis hele sitatet...
Eller hvor mange bilder du kommer til å se av andre folk som har puttet sitt kjønnsorgan i munnen din.
simdal, det kan godt hende du føler deg uthvilt. Jeg har selv en venn som sover kun 3-4timer hver natt og ler av meg som sover 8 timer. Han sier han er uthvilt, men hver dag på skolen sitter han med hodet gnudd ned i pulten og gidder ikke gjøre noe på skolen. Han sier han er uthvilt, men konsentrert er han hvertfall ikke. Sier ikke at dette er ditt tilfelle, men har dårlig erfaringer med folk som sover lite.
Sitat av Grimdoc
Ja, men hva er sjansen for at alle skal innrette seg etter denne planen, og så være våkne da du er?

Tenk hvor mye du kommer til å bli tegna på når du sovner over alt
Vis hele sitatet...
Det er i alle fall ikke du som er festbremsen når du må hjem for å sove klokka 3, hvis du følger denne døgnrytmen, og den fungerer slik som det er planlagt.

Det å bli tegna på er bare litt av sjarmen

Edit: Å få et kjønnsorgan i munnen er vel kanskje ikke like mye sjarm, men etter som du ikke rekker å sovne så tungt iløpet av 20 minutter, er det bare å bite over.. Regner med at det samme ikke skjer flere ganger;P
Sist endret av Dolf; 13. juli 2006 kl. 01:32.
min mor som er allmennpraktiserende lege sa at dette høres jævlig tvilsomt ut, med tanke på rem-søvnen (kan hende jeg brukte feil ord) som er den dypeste søvnen ikke blir utløst, så kroppen får ikke den hvile og ro den trenger. Jalla opplegg. PM meg om du har kraftige motbevis.

pess, 50 postz, seinn breinnvin i posten sjø
Har skrevet logg for min første dag med uberman http://ubermantmnice.blogspot.com
Sitat av n1ce
Har skrevet logg for min første dag med uberman http://ubermantmnice.blogspot.com
Vis hele sitatet...
Dette virket veldig interresant for meg, og jeg har bestemt meg for at jeg skal prøve dette jeg også.

Jeg orka ikke å lage en egen timeplan, så jeg tok din n1ce. Håper det går bra
Helt enig i at dette virker interessant. Kunne tenke meg å prøve det selv, når jeg bare kommer hjem fra ferie. Har merket at jeg ofte får mer overskudd når jeg sover i tre-fire timer, enn i de vanlige anbefalte åtte, så hvorfor ikke prøve et annet søvnopplegg? Grunnen til at man sover hele natta er jo fordi det er mørkt, ikke nødvendigvis at kroppen trenger det.
Er såpass glad i søvn da, så jeg tror ikke jeg kunne brukt uberman permanent, selv om det funker for meg.
Sitat av fappaggagga
Dette virket veldig interresant for meg, og jeg har bestemt meg for at jeg skal prøve dette jeg også.

Jeg orka ikke å lage en egen timeplan, så jeg tok din n1ce. Håper det går bra
Vis hele sitatet...
Det går bra vette ikke noe problem. Jeg har nå problemer med å sovne på de 20 minuttene så jeg har lagt inn en 15 minutters hvile(dvs at jeg ligger på senga i 15 minutt før jeg skal prøve å sove) før jeg skal sove. Dette viser seg å hjelpe som bare det på søvnproblemet. btw har sovet ca. 4 timer på 61 timer nå.

Men jeg spiser mye mer for å holde energi nivået mitt opp. Drikker også mye sukkerholdig drikke, som saft, iste.
Den første natta var for meg utrolig vanskelig. Mest fordi jeg hadde lite å gjøre.

Den første perioden (00.00-04.00) var jeg først med noen venner til 1 så spilte jeg pc.
Fikk ikke sove den første perioden.

Den andre perioden spilte jeg litt, også gikk jeg meg en tur i kulda (ja, det var kaldt ).
La meg til å sove og sovna rimelig fort. Men da gjorde jeg tabben, jeg la i senga og så på tv og sovna og våkna kl 12.00.

Så nå er jeg en erfaring rikere "Kom deg ut av senga med en gang alarmen går!". Dette var selvsagt ett stort tilbakeslag, men man prøver og feiler, så forbedrer man seg
Sett alarmklokka langt unna senga, og sett den på høyt...Så skal du nok våkne av å gå noen skritt
Jeg har vært veldig nærme det samme flere ganger, men noe som jeg har gjort fra starten av er at jeg har på en nedtellings greie (som man har til mat) som jeg har putti på 22 min og så har jeg satt alarm på mobilen til f.eks 04.25, 08.25 osv

Så når jeg har skrudd av tidtaker så ringer mobben 2 min senere.
Jeg fikk ikke low til dette hjemme, men gjorde det fortsatt. Kl 6 i dag kom pappa inn på rommet mitt og så at jeg var våken. Mamma og pappa klikka og jeg innså at dette funker ikke før jeg har flytta ut.

Hvordan går det med dere andre?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Funker fjell her, har holdt paa i 5 dager. Ettoersom det er fri er det ingen hindringer. Vil ikke si at det sosiale livet blir ruinert, jeg synes faktisk det funker bedre, jeg er altid klar for en kino, fest,og alt annet. Alt jeg trenger er en duppert hver 4 time, 20 min klarer jo de fleste aa hale ut
Jeg skal på leir i 3 uker nå, og har tenkt til å prøve dette ut. Jeg bare lurer på om det har noe innvirkning på veksthormoner etc. siden jeg bare er 15 år gammel?
det kommer ann på hvor langt du har kommet i vokseprosessen, men hvis du er under 1.70 så burde du ikke, fordi sommeren er den tiden på året du vokser mest (for å vokse mye så må du spise og sove mye pluss at du er mye i aktivitet)
dette virket helt genialt. Tenkte å slenge meg på dette her jeg også. Har bare et par spørsmål.
Er det mulig å dele det opp annerledes, f.eks. 40 min hver 8. time, osv.. og også, påvirker det humøret? jeg blir en jævel når jeg sover for lite, vil helst skåne de rundt meg for det. Takker for svar
▼ ... flere år senere ... ▼
Fant en bra guide her om "søvn" http://dustincurtis.com/sleep.html
At man "føler" seg våken og energisk tilsier ikke at kroppens prosesser blir opprettholdt. Jeg kan helt fint gå 1 mnd, konsumere 1 flaske vin hver dag og samtidig fungere fint i alle sammenhenger og føle meg generelt bra. Men det er overhodet ikke et argument for at det er harmløst.

Har noen av dere som har drevet med dette over lengre tid faktisk konsultert lege og tatt blodprøver/blodtrykk etc? Spesielt hormoner påvirkes i veldig stor grad av søvn, f.eks veksthormoner utskilles i langt større grad mens man sover.

Fant noe her og: "Lack of sleep alters hormones, metabolism, simulates effects of aging". http://www.sciencedaily.com/releases...1025075844.htm

Finnes veldig mye som tilsier at søvn faktisk er viktig. Om du går på ubermann hele livet har jeg min tvil om at du blir særlig gammel.
▼ ... over et år senere ... ▼
Dette høres spennende ut og jeg fikk lyst til å prøve selv!

Denne tråden er vel 5 år gammel, men er det noen på nFF som faktisk driver med dette? Er det noen som vet om det er dumt å drive med dette om du trener flere ganger i uka?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Dette høres spennende ut og jeg fikk lyst til å prøve selv!

Denne tråden er vel 5 år gammel, men er det noen på nFF som faktisk driver med dette? Er det noen som vet om det er dumt å drive med dette om du trener flere ganger i uka?
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det i en periode på 1 mnd.
Kort og godt; jævlig, og du føler deg kake.
Diskutert endel mer her :

http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=uberman

Personlig tror jeg dette er en veldig dårlig ide, står mer om det i linken.