Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 10557
Jeg har venner som røyker hasj hver dag og fungerer ypperlig, ja gjerne bedre enn andre rusfrie mennesker. Folk som jobber hver dag og er veldig sosial utadvendte og gode venner. Røyker gjerne hver dag på kveldstid og har null problem ellers i livet.

Men så har jeg jo selvfølgelig sett de som har røyker hver dag, og ikke klarer å gjøre en dritt. Det er forskjellig på hvordan folk takler det.. noen klarer det bra -- andre ikke.
Hva Med Faktisk å prøve å hjelpe han istedenfor å diskutere hvem som har rett, Lyselilla han skrev jo denne posten for å få hjelp så shut your trap.
Sitat av Speedy
Jeg har venner som røyker hasj hver dag og fungerer ypperlig, ja gjerne bedre enn andre rusfrie mennesker. Folk som jobber hver dag og er veldig sosial utadvendte og gode venner. Røyker gjerne hver dag på kveldstid og har null problem ellers i livet.
Vis hele sitatet...
Det var slik det hele begynte, helt til jeg ble en usosial hasjis

Men tilbake til tråden, jeg vil ta rådene jeg har fått i betraktning og tenker jeg kommer til å drøye'n en GOD stund før jeg ruser meg på annet enn alkohol igjen..

Problemet var nå bare å finne en fornuftig fest - uten "venner" tilstede.
Et par-tre slike, og jeg vil sikkert vinne ryktet mitt tilbake igjen iallefall:-)


hehe, takk for praten, stain, skal forresten prøve å lage leven her på fredag (Bring alcohol)
Sist endret av colamannen; 24. november 2005 kl. 00:40.
Hvorfor bare ikke drite i å ruse deg på noe? Du har tydeligvis ikke hva det kreves for å kunne vise måtehold.
Sitat av InTrance
Hvorfor bare ikke drite i å ruse deg på noe? Du har tydeligvis ikke hva det kreves for å kunne vise måtehold.
Vis hele sitatet...
What am I to do? Her i byen, så er det ikke akkurat så mange valg på hva man kan gjøre på fritiden..
Ikke si meg at rus er det eneste du kan ta deg til? Isåfall er du i deeper shit enn hva jeg trodde.
Rus er ikke det eneste jeg kan ta meg til, men en fest med øl en gang i blandt kan jo aldri skade.
Jeg drikker kanskje 4-5 ganger i året, så jeg tror ikke det skader.
Jeg mener det ikke er måtehold som er cluet her, men hvordan du SER på måtehold..
Fokuserer du på ting som dårlig for deg, så ja, da blir de dårlig for deg.
Sier ikke at hasj nødvendigvis er bra for deg, jeg tror bare du legger for mye av skylden på det.
Jeg ville heller sagt dårlige "venner". Du burde heller prøve å finne deg noen venner som liker deg slik du er, ikke venner som liker deg slik dem skulle ønske du var..
Livet er om å ha mot til å være deg selv, bare da kan du få oppleve ekte vennskap..!
Not Penny's boat
argh's Avatar
Sitat av r33l
Prestasjonene går ned når du røyker. Slapphet i det ene og det andre.
Vis hele sitatet...
Nok en gang beviser du at du ikke har en anelse på hva du snakker om. Når man røyker hasj, noe som er temaet her. Har det en HELT motsatt virkning enn det du forklarer her.
Sist endret av argh; 24. november 2005 kl. 10:27.
drugs are bad, mmkay...
Jeg slutta med 1uke før jeg beynte å jobbe. Kan aldri tenke meg å kombinere det med jobb, har prøvd det før å jeg tror jeg aldri har vert så umotivert før. Må vente til sommerferien jeg før jeg kan kansje ta meg en pipe. Slik føler jeg det men det finnes jo folk som klarer seg med både jobb å hasjrøyking.
Sitat av nohope
Jeg er glad for din del. Det burde kanskje bli planen min..
"Nå for tiden ruser jeg meg mye mye mindre enn før, og jeg greier meg bedre på skolen, er mer fokusert og har mye mer penger å rutte med."
Vis hele sitatet...

Se der ja. Det beviser at det faktisk hjelper. Hva med å kutte helt ut? Eller nesten kutte helt ut? Ikke at jeg sier at du slutte for at du skal få det bedre, jeg har venner som røyker selv.

Men prøve å kutte ned, og faktisk få det bevist for deg selv at da blir det som oftest bedre. Ihvertfall litt.
Begynn i det små. Om du røyker hver dag, så ta 2-dagerspauser osv. Etterhvert øker du tiden mellom hver gang, og til slutt tenker man ikke no særlig på det. Hasj er veldig lite avhengighetsskapende, så det skal gå relativt knirkefritt. Går mest på hvordan man selv ser på røykingen. Det som også er er at når man da røyker igjen etter en god pause er det dødsdigg. Nå røyker jeg 1-2x i uka, og koser meg mer en på lang tid. Da jeg røyka mye ble jeg liksom bare daff. Lattiser og snakkiser forsvant gradvis, og sluttet å tenke på de samme geniale tingene som jeg tenkte på da jeg røykte med måte. Funker ikke alltid så bra å bare slutte på dagen, men om du har planer om å slutte så prøv deg fram og finn ut hva som funker for deg.

En positiv ting for meg er at jeg alltid har hatt mange venner, både røykere og ikke-røykere som aldri har brydd seg om hvor mye jeg røyker eller om jeg tester andre stoffer engang iblant. En av grunnene til det kan jo være at det er ganske liberalt rundt hasj, knips, flein, hyppere, osv i vårt miljø...
Sitat av nohope
Rus er ikke det eneste jeg kan ta meg til, men en fest med øl en gang i blandt kan jo aldri skade.
Jeg drikker kanskje 4-5 ganger i året, så jeg tror ikke det skader.
Vis hele sitatet...
Nei, men du la det ut slik som at du ikke hadde annet å gjøre. Var ikke dette slik du begynte med hasj? Jeg vet at endel har for seg å legge til seg et brukermønster av hasj som du hadde. Og du taklet det enkelt å greit ikke, men jeg har ikke noe værre syn på hasj fordi.
Jeg håper tho at du vil kunne klare å pause bruken, og kanskje vende tilbake til gamle venner, om ikke det så nye venner.
Selvom det sikkert er slik at alle kjenner alle, i en by som Mo, er det vel altid andre muligheter enn gamle kretsen din. Venner skal være der for en når en trenger det.
Sitter ikke alle hobbynarkisene og jaller om at hasj ikke er vanedannende da? At det er bare å kutte ut ? Tvert? Ikkeno stress...? Så kutt ut da for faen! Ta deg i nakkeskinnet og gi deg selv en real omgang skambank! Skyt deg i kneet, tenn på håret ditt, stapp snabben i en en motorisert blyantspisser! Svak er du...SVAK !
Sitat av bjarneper
Sitter ikke alle hobbynarkisene og jaller om at hasj ikke er vanedannende da? At det er bare å kutte ut ? Tvert? Ikkeno stress...? Så kutt ut da for faen! Ta deg i nakkeskinnet og gi deg selv en real omgang skambank! Skyt deg i kneet, tenn på håret ditt, stapp snabben i en en motorisert blyantspisser! Svak er du...SVAK !
Vis hele sitatet...
Hvem faen har sagt at alle som røyker cannabis har lyst til å slutte? Naiv er du... NAIV!

Edit: Og hva gir deg retten til å kalle de som bruker andre rusmidler enn deg selv for hobbynarkis? Det er slike som deg som gjør at mange blir depressive og isolerte pga cannabis.. Man må kunne respektere at folk tar seg en joint istedet for å dra på flatfylla hver helg.
Sist endret av Forconin; 25. november 2005 kl. 08:56.
Sitat av InTrance
Nei, men du la det ut slik som at du ikke hadde annet å gjøre. Var ikke dette slik du begynte med hasj?
Vis hele sitatet...
hehe, neineinei :P
VI var en kompisgjeng på 8 stykker (gutter och jenter), vi drakk som oftest -hver- helg, og ble kjent som "Hobbyalkoholikerne"- Siden det alltid var vi som hadde de "kule" festene..(hver helg).
I sommerferien for 2 år siden, tenkte vi at vi skulle prøve noe nytt; hasj.
Det ble et par uker med intens røyking, før vi begynte å legge opp, sommerferien var snart over og vi skulle på skolen (og jeg til Fauske).. og resten vet dere.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av nohope
For å få en endelig slutt på fravær og misbruk (Jeg vil gå fra misbruk til av og til)
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er nevnt, men det er kanskje lettere å slutte om du slutter helt, istedenfor å ta seg en blås nå og da?
Skaff deg en hobby du bruker mye tid og penger på.
Join the army boy. særiøst ! Det vil få deg ut av det rævvastedet du bor på, det vil skaffe deg nye venner, det vil holde deg unna hasj og du vil ha noe å gjøre et år framover.
Jeg må inrømme at jeg har vanskelig for å se at militæret kan
kurere noe som helst, kanskje med untak av fedme.
Sitat av Cheese
Skaff deg en hobby du bruker mye tid og penger på.
Vis hele sitatet...
Det jeg anbefaler, er å skrape sammen/jobbe opp en liten sum penger og reise med/uten chartertur ned til Egypt eller andre eksotiske/vannrike/korallrevsplasser og ta dykkersertfikatet samtidig som du får sett mange søte fisker og glemmer alt annet i livet. Her vil du også få tid til å virkelig slappe av og nyte livet. Når du kommer til Norge igjen, blir du med i en dykkeklubb og dykker hver helg, uansett temperatur (det er jævelig varmt i vannet med rette utstyret). Voila, hobby solved.
Forutenom det, prøv å finn lykken i livet, ikke nødvendigvis i form av en kjærlighet, men er jo bra det. Planlegg litt og kom deg inn i bunnen av et stort jobb-hiearki, jobb deg oppover, sakte men sikkert. Gå på noen kurs herogder, og tilegn deg kunnskap, kunnskap er etterspurt når en er ute etter bedre jobber, sammen med arbeidserfaring. Spar penger over ett par år, kjøp deg/lei deg en leilighet, begynn å (hvis ikke allerede gjort) rote rundt med damer på byen den "voksne" metoden, finn noe som gleder livet. Materialistiske gleder når du føler du fortjener det, "oi, se det, en ny pc!" Eller en ny bil, osv. og bygg videre på med andre hobbyer ettersom du får tid til det og fortsatt har et bra personlig luksusliv.

Men en start kan jo være å komme seg på jobber, følge krav og gjøre sitt beste, inntil en er gammel nok til å ta steget ut i rulletrappen oppover. Nøkkelordet her kan være f.eks penger og fornøyelse.
Sitat av Forconin
Hvem faen har sagt at alle som røyker cannabis har lyst til å slutte? Naiv er du... NAIV!

Edit: Og hva gir deg retten til å kalle de som bruker andre rusmidler enn deg selv for hobbynarkis? Det er slike som deg som gjør at mange blir depressive og isolerte pga cannabis.. Man må kunne respektere at folk tar seg en joint istedet for å dra på flatfylla hver helg.
Vis hele sitatet...
Jeg snakka ikke om "alle som røyker cannabis", jeg snakka om han som person! Jeg fikk et intrykk av at han ønsket å slutte, finne på noe annet. Jeg får høre fra alle jeg kjenner som driver/dreiv med den driten at det er bare å quitte når man vil, så derfor sier jeg: Slutt da for faen. Når jeg sier hobbynarkiser så tenker jeg ikke på alle som har sett en klump hasj, men heller alle de som skrytende poster "lista" over ting de har prøvd. Forløpig er det på hobbybasis, derfor hobbynarkis...De psykiske virkningene av cannabis kan vel strengt tatt ikke "sånne som meg" stilles til ansvar for?
bjarneper: Det Forconin snakker om her er ikke de psykiske virkningene
av cannabis som rusmiddel, men de effektene det har på et menneske når
"venner" og andre i omgangskretsen fryser en ut pga. at denne personen
bruker et rusmiddel som ikke er allment akseptert. Det tror jeg egentlig
du skjønte, du burde ihvertfall ha gjort det om du leste Forconins post
ordentlig.

At du kaller meg (ja, jeg har postet en "skryte"-liste over de bevisthets
utvidende substansene jeg har prøvd) hobbynarkis har jeg forsåvidt ingen
problemer med, men jeg synes allikevel det er veldig forenklet og trangsynt
å sette menneske ri bås på den måten. Kanskje du burde stille med litt
mer åpent sinn når du diskuterer noe innenfor et området du strengt tatt
ikke er ekspert på?

ProZhen: Det du sier i posten din er sikkert godt ment, men, litt forenklet
sier du jo: "Hvis du har et ikke A4 liv, da er løsningen å skaffe seg et A4-liv"
Lykken i livet for meg er i hvertfall ikke å "rote rundt på byen etter damer",
"dra på chartertur", eller "begynne nederst i jobb hierarkiet og jobbe meg oppover".
Sist endret av felix_poker; 25. november 2005 kl. 20:43.
Sitat av felix_poker
ProZhen: Det du sier i posten din er sikkert godt ment, men, litt forenklet
sier du jo: "Hvis du har et ikke A4 liv, da er løsningen å skaffe seg et A4-liv"
Lykken i livet for meg er i hvertfall ikke å "rote rundt på byen etter damer",
"dra på chartertur", eller "begynne nederst i jobb hierarkiet og jobbe meg oppover".
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg er litt uenig i den tolkningen der. Hovedpoenget til ProZehn er vel a det finnes utallige forskjellige ting man kan gjøre med livet, og om man åpner øynene og ser seg om, og er villig til å tenke på litt lang sikt, så kan man vel finne noe som gir mening og håp. Litt A4 er det vel kanskje, dette, men overdreven frykt for å leve et A4-liv kan da være minst like ille som å faktisk leve det vil jeg tro?

Edit:
Gi forresten gjerne et eksempel på noe som kan være "lykken i livet", og som virkelig skiller seg dramatisk fra det ProZhen skriver her (Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du vil frem til her).
Sist endret av Psy_Illusion; 25. november 2005 kl. 21:59.
Hva er egentlig et A4 liv da ? Det livet som flertallet av mennesker lever, innenfor et bestemt geografisk område ? Det som jeg forbinder med et A4 liv er ; barnehage, barneskole, ung. skole, vgs, jobb/lærling/høyere utdanning, jobb, dame/gubbe, hus, bil, bank lån, 2.3 unger osv...

Alle har vel sin form for lykke i livet, og det at vi har begynt å kalt det tradisjonelle vestlige formen for å leve, et A4 liv synes jeg er lit latterlig. Spesielt siden det ofte blir brukt i lit negative sammenhenger. Alle har vel sine små tvister i livet som gjør A4 livet lit annerledes enn alle andre sitt liv, syntes ProZhen sitt forslag hørtes ganske bra ut jeg.

Og jeg står fortsatt ved mitt forslag, trur militæret kunne ha gjort trådstarter veldig bra. Får kompiser for livet der, og man kommer seg bort... Og til folk som mener at militæret kun kurrerer fedme; jaok.
Når du føler at livet gir deg null,
ta en tur til Evangeliesenteret eller noe i den duren...
Mange av Folka der er Jævlig positive, og de har i tillegg
peiling på folk med Rusproblemer og hvordan samfundet behandler rus-brukere/missbrukere.
Da de møter slike folk daglig!

Jeg sier ikka at du skal bli Kristen!!!Men det kunne sikkert blitt ett godt utfall for deg

Bare ett råd!
Sist endret av Mercury; 25. november 2005 kl. 22:39.
Psy_Illusion og SalkiN: Tolkningen min var selvfølgelig litt satt på spissen
og jeg overdrev kanskje litt for å få fram poenget mitt, Men det jeg egentlig
mente var at ProZhen beskriver det han ser på som et meningsfullt liv
(hvilket jeg ikke deler hans syn på, men det er i og for seg en annen sak),
men han sier liksom ikke noe om hvordan. Hvordan skal man klare å oppnå
et slikt liv, er det jeg mener. Hvois jeg igjen får komme med et litt overdrevet
eksempel da, noe sånt som "er du fattig? Ja, da er det jo bare å ta seg en jobb"
Det er ikke alltid så enkelt som det kan synes fra utsiden.

Så, etter å ha spurt hvordan, kan man jo også spørre seg hvorfor?
For meg er som sagt ikke lykken i livet å ha god utdannelse, god jobb,
hus, bil, kone, barn, hund (golden retriever), hytte på fjellet og lån.
Det du sier SalkiN, om at det finnes mange forskjellige oppfatninger
av et A4 liv, og at mange bruker dette som et nagativt navn på
et stabilt, trygt og tradisjonelt vestlig liv, er selvfølgelig riktig.
Jeg respekterer også fullt ut at du, og andre, ser på et slikt liv
som et lykkelig liv. Jeg er selvfølgelig også ute etter å ha en viss
stabilitet og trygghet i livet, jeg mener jeg har fullført obligatorisk
skolegang og vidregående og har nå jobb og lever et ganske normalt
liv, men jeg ønsker meg liksom noe mer. Jeg vet at jeg ikke vil
bli lykkelig av å fortsette i samme løypa som nå. For meg blir
et sånt liv jeg har beskrevet over litt for rutinemessig og matrielt,
i tillegg er det vel litt "frykten for å være normal" som melder seg hos
meg. Jeg vil ikke bli just another brick in the wall, hvis du skjønner.

Håper dette oppklarte både hva jeg egentlig mente var feil med ProZhen sitt
innlegg i denne tråden og litt om mitt syn på livet.
Wow, dykking, forsvaret, ferie, jobbing, sport.. Mange forslag her.. Men jeg fant et "forslag" her i helgen jeg tror jeg vil benytte meg av: Kvinnfolk
Vi fant hverandre på fredag (I fylla vel og merke), men har hengt sammen med'a i hele helga og vi har gådd utmerket overens med hverandre
Jeg fortalte litt av min tidligere historie, hun litt av sin (Som ikke var så ulik min)

.. og nå er jeg øm i tissen
Flott!
Bare prøv å holde på jenta og ligge unna drogene for en stund,
inkludert alkoholen. Det ville i hertfall jeg gjort.

Lykke til vidre!
Det aller meste ordner seg nok vist man bare har en tro på at ting skal gå greit, og faktisk gjør lit for at ting skal fikse seg. Må ofte løfte lit på hode for at verden skal se deg...

Felix : trur nok de fleste er ute etter "det lille spesielle" som gjør livet lit bedre å leve, noen finner dette i materialistiske ting, andre ved å reise, og noen med unger. Så lenge alle har den lille tingen, så er de nok lykkelig vil jeg tru.
SalkiN: Ja, du skjønner hva jeg mener, men jeg synes du forenkler
det litt. Men det er kanskje greit, så er det fler som skjønner.

Problemet mitt er bare at jeg ikke har funnet "min greie" enda, men
jeg jobber etter elimineringsmetoden og kan utelukke gult hus,
lån, volvo osv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Greia mi" Foreslo etter en uke å være "venner"..
Den var lei nohope. Ikke la det knekke deg da!
Sitat av felix_poker
Den var lei nohope. Ikke la det knekke deg da!
Vis hele sitatet...
Neida. Var bare skuffende. Ettersom hun også ble kalt "Det beste som har hendt meg på 3 år"

Men ingenting skal få knekke meg! Live strong.
Vell, er du nyktern fortsatt da? Eller har du satt igang å røyke igjen?
Jeg er fortsatt nykter ja Det kommer jeg til å være en stund. Er bare så kjipt at nå er jeg tilbake til å ikke ha noe å gjøre igjen..
Du har jo freakforum og skolearbeid?
Det er slik jeg får dagene som nyktern til å gå.
Joda, greit nok at man kan gjøre litt skolearbeid om dagen.. Men jeg skal da ikke sitte hele dagen. Ikke at jeg kommer på noe bedre å gjøre, men jeg tipper å kun drive med pc/skole blir litt kjedelig i lengden..

Ihvertfall fram til jeg får penger. Er blakk student nå
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du virker som en oppegående og fornuftig fyr (om man ser bort fra visse ting). Kutt ut driten og finn deg en hobby. Kjøp deg et kort (når du har cash til det) hos nærmeste treningssenter/helsestudio. Løft vekter, jogg, sykle, etc. Du vil se du kommer i form, du vil kjenne du kommer i form, du vil kjenne kroppen kvitter seg med avfallsstoffer og mye dritt, du vil gripe dagene med et smil om kjeften etter og ha sett brystmusklene dine i speilet om morran, og jentene vil fortelle deg hvor fantastisk digg kropp du har før de suger kukken din.
Det handler om viljestyrke. Har du det?
Sitat av ROFLe
Du virker som en oppegående og fornuftig fyr (om man ser bort fra visse ting). Kutt ut driten og finn deg en hobby. Kjøp deg et kort (når du har cash til det) hos nærmeste treningssenter/helsestudio. Løft vekter, jogg, sykle, etc. Du vil se du kommer i form, du vil kjenne du kommer i form, du vil kjenne kroppen kvitter seg med avfallsstoffer og mye dritt, du vil gripe dagene med et smil om kjeften etter og ha sett brystmusklene dine i speilet om morran, og jentene vil fortelle deg hvor fantastisk digg kropp du har før de suger kukken din.
Det handler om viljestyrke. Har du det?
Vis hele sitatet...
Begynn å tren styrke ja, det er en avhengighet
ROFLe: Jeg kjenner en annen fyr også, som i likhet med deg mener at
styrketrening er løsningen på alt. Han er ganske loco
Jeg trener selv og ser absolutt ikke noe negativt i det, men det er ikke
løsningen på alle problemer, i hvert fall ikke for alle.
Join dykkeklubben på Mo
Fin klubb og greie folk, også har du noe å gjøre istedetfor bare sture. Tok sertifikatet mitt der i sommer og tror jeg er hekta ja.