Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4148
En kamerat av meg eeelsker whisky, og for å si det sånn så har jeg ikke peiling på saken! Men skal kjøpe til han i gave

Er det noen spesielt gode whiskyer dere vil anbefale?
Jeg liker godt det meste av whisky-typer, men kanskje litt bedre Glenfiddich. Ballentines er også god, og litt rimeligere. Siden det er en presang, bør den kanskje være en tolv års whisky, eller eldre.

Offtopic: TEHb: Innlegget ditt smakte utvanna whisky, uten whisky...
Jeg synes THE MACALLAN, single Highland Malt Scotch - 12 år, er en ganske god Whiskey. Jeg smakte den første gang for omkring 1½ år siden, men jeg husker smaken som ganske rund og god. Men jeg vil tro flere av de whiskeyene på rundt 12 eller 24 år er meget gode. Spør noen på vinmonopolet om råd. De har som oftest peiling.
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Så dess lenger de har "gjæret" seg dess bedre pleier de å være?
Ta en titt på avataren min. Der har du den beste whiskEY som fins. Deilig Kentucky bourbon. Jim Beam Black 8 år blei kåret til USA's beste bourbon i 2003 trur jeg det var. Den er veldig god bar, men det som er morsomt er at når man slipper i en isbit forandrer smaken seg totalt. Den blir plutselig mildere, rundere og søtere. Anbefales på det sterkeste!
Polprisen er 318 kr flaska.
Sist endret av Fawkes; 19. mai 2005 kl. 20:46.
enig med fawkes der, Jim Beam er faktisk en ganske god whiskey! Mamma blader med cola hun, det smaker faktisk ikke så værst, typisk amerikansk å blande sånn

Jack Daniels er heller ikke så ulik i smaken, men skulle jeg ha valgt har jeg gått for JB
Må ha skotsk whisKY jeg da!
Whisky er SNACKS!

Av skotske vil jeg på det sterkeste anbefale Johnnie Walker Black Label, Glenfiddich Single Malt eller Highland Park.
Hvis du kan strekke deg til irsk, så er Jameson helt grei.
Av amerikansk (Bourbon) er det vel bare Jim Beam som er noe. Jack Daniels er no billig skit (der borte da...ikke her). Det er derfor alle rockere drikker det. Fordi det er billigst
Cutty Sark !

Fantastisk god skotsk wisky.

Sjekk hva slags wisky kompisen din liker, stor forsjell på bryggemåte fra land med henhold til smak osv.
St. Brendens Irish cream whiskey!!!

...er ikke å annbefale.
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Sitat av ninja5000
Whisky er SNACKS!

Av skotske vil jeg på det sterkeste anbefale Johnnie Walker Black Label, Glenfiddich Single Malt eller Highland Park.
Hvis du kan strekke deg til irsk, så er Jameson helt grei.
Av amerikansk (Bourbon) er det vel bare Jim Beam som er noe. Jack Daniels er no billig skit (der borte da...ikke her). Det er derfor alle rockere drikker det. Fordi det er billigst
Vis hele sitatet...
Jeg bestillte en flaske Johnnie Walker Black Label.

Takk for svar
Dersom du skal ha en god whisky så må man jo trekke fram Johnny Walker, som noen allerede har nevnt, Red label er ikke så værst, men Black Label er jo dog en smule bedre.

Vil trekke fram en skotsk som ingen har nevnt enda og det er Glenlivet eventuelt Glenmorangie, som etter min mening er en av de beste skotske som selges på polet.

Det finnes jo selvfølgelig annet en skotsk som smaker noe annet en utrolig dårlig hjembrent ( eksempel på dette er Jack D.)
Av irsk har vi jo: Clontarf

Var vel litt sein

Ps: Mental note to self: Ikke skift på små unger, legge dem og alt det der før man trykker send.
Overasket over att ingen har nevnt Tullamore veldig god. (Godt mulig jeg skrev det navnet litt feil)
Trang: Tullamore Dew
Bruich Laddich er namnam. (Uttales Brook Laddie, tror jeg)
Jeg ser ingen som nevner de tunge røykfylte Islay-whiskyene I mine øyne danker de ut de aller fleste "bleike" men mer kjente highland/lowlandwhiskyer. Får dere sjansen så prøv et glass Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg eller Bowmore (den 10-år gamle Laphroaig'en de selger på polet i norge er desverre ikke altfor mye å skryte av). Prøv f.eks. en flaske Lagavulin(16år) , den er helt fantastisk. Koster litt, men verdt det(500kr for 0,7). Ardbeg kan være litt vanskelig å få tak i, Bowmore derimot får du selv kjøpt i halvflasker (kjekt for en nybakt whiskyelsker på søken etter nye smaker). Jeg kan gå god for den 12-år gamle varianten. På tax-free florerer det av ulike spesielle typer Bowmore, som Bowmore Darkest, Bowmore 17 years, Casc Strength osv. Flere mer seriøse whiskysjapper lar deg smake på godsakene før du kjøper...
Er litt forskjeld om man skal ha FIN whiskey, eller GOD whiskey. Lemme explain.

De beste whiskeyene (de som de fleste liker) er vanligvis de billigste og er aldri single malt, eller single barrel. Grunnen er at det folk liker best (aka har best smak) blir masseprodusert og dermed mye billigere.

Skal du ha fin whiskey kjøper du kanskje single malt, eller om du skal ta i litt ekstra så kjøper du single barrel. Men sjangsen for at det smaker dritt (i din munn) er VELDIG mye større enn om du hadde kjøpt ett masseprodusert merke.

Single * er for entusiaster, og ikke vanlige whiskey-drankere (som f.eks. meg).

Scha
Scha: Det jo virkelig et kvantesprang mellom single malt og single casc/barrel... Single casc blir for meget spesiellt interreserte, da det altfor ofte blir middelmådig whisky fra en enkel tønne. For å fremstille en single malt(altså whisky fra et enkelt destilleri) så blir flere tønner og årganger satt sammen for å få en jevn smak, mye på samme måte som de blander kaffe. Forøvrig kan det nevnes at alderen på whiskyen bare angir miniumsalderen. Som oftest består den også av betraktelig mye eldre whisky. Men for all del, single malt er whisky for de som er ute etter whisky, og ikke bare sprit. Selv har jeg ikke mye til overs for blended(selv om det finnes hederlige unntak der også).

Jeg har selv overtalt foreldre og deres venner til å smake på en skikkelig tung single malt (Lagavulin, 16 years), og selv de som aldri har hatt noe til overs for whisky har måttet medgi at "detta var virkelig noe noe nytt for meg"...
Joda.. Det finnes en del gode single malt, men det jeg mente var at skal du ha en sikker vinner (som alle (som liker whiskey) liker), så går du for en masseprodusert en. Min favoritt er Famous Grouse.

Scha
JB er ikke til å annbefale. Johnny Walker er nam og Jack Daniels er vell den whiskeyn som du kan blande med alt. Coca-cola, ingefær, lime osv.

Bells er en annen og veldig god whiskey som jeg liker og det samme med Famouse Grosse(eller hvordan det skrives)
Jack Daniels er meget god og en bankers hvis du er usikker på whiskeytype...

Hvis jeg drikker "J D on the rocks" blir hvertfall jeg i god stemning... Målet er å få stemmen til Tom Waits Maken til Whiskeystemme finnes ei
Ministry of Love
sptz's Avatar
"When they say that the world is to end,
How the gloom and forebodings descend,
To my study I shrink,
Famous Grouse is my drink,
For the worst takes the best to amend."
finnes det ikke en veldig spesiell (vet ikke helt om det var en annen drikk) whisky, hvor man får med et landområde på en ganger en meter i Skottland eller noe?
Beste whiskeyen er helt klart:

Jack Daniels

Dæven steike det er godt!
Sitat av Frozk
Må ha skotsk whisKY jeg da!
Vis hele sitatet...
Det er gutten sin det!
Selv om Whiskey har sin opprinnelse i Irland(det hele startet med noen glade munker, bare se Elde Dråper med Torkjell Berulfsen. Ligger på NEF. )holder jeg meg til Skotsk Whiskey.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av r33l
Johnny Walker er nam og Jack Daniels er vell den whiskeyn som du kan blande med alt. Coca-cola, ingefær, lime osv.
Vis hele sitatet...
Blande ut whiskey? Blasfemi!

Holder med ninja5000 og anbefaler Johnnie Walker Black Label og Jameson.
Da skåler jeg med en 12 år gammal Jameson.
Det er jo trosalt Fredag
Walker på lerka her!

Glemte å nevne at hvis du vil ha good stuff, så holder du deg unna Ballantines og Bells...
Man kan si hva man vil, men whiskey og cola smaker ikke vondt.
Har lite peiling på Whiskey, men jeg kjøpte en flaske Upper Ten hos en fyr (var drukket litt av, men uansett) ,fikk beskjed om at den ikke skulle blandes med noe foruten kaffe.
Er dette fornuftig sagt?

Fikk et intrykk av at all Whiskey skulle drikkes bart, men slik er det vel ikke?
Tenkte i så fall på hvor tungt det kan bli å slurpe i seg en flaske av de sterkere merkene
(55% og slikt).
Ministry of Love
sptz's Avatar
Tungt? nei det er det ikke Men det er jo absolutt individuelt. Når jeg drikker sprit selv så må jeg hele tiden tenke på at jeg ikke må drikke for fort (grøftefylla er ikke så kult)
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Kan noen si meg forskjellen på Johnnie Walker Red Label og Black Label?

Jeg kjøpte Red Label med feiltakelse! Den var jo god, men jeg hadde forventet litt mer brent smak?
Sist endret av Sabbi; 23. mai 2005 kl. 14:02.
Red label er en "lavere grads" blended med yngre whiskyer enn Black label.
Du vil ikke få blended whiskey med røyksmak, den blandes vekk
Er enig i ressonementet til Scha, og med anbefalingen hans.
Mest bang for bucks på en blended får du med Famous Grouse.

Men for afficionados som meg selv kan ingenting måle seg med single malt.
Laphroig er min desiderte favoritt

Og Jack Daniels er vel strengt tatt en bourbon, fin til å blande med, horribel å våkne opp sammen med
Sist endret av Phoneybone; 23. mai 2005 kl. 15:11.
Holy, trodde nesten ikke det fantes andre single malt elskere
Laphroaig er kongen IMO. Kjøper vanligvis 10 yo som er helt ubeskrivelig til når man skal ta seg "et glass" utenfor fester etc. Likevel sverger jeg til Glenfiddich når man drikker whisky helt eller delvis for å bli full.
Jeg drikker sjeldent mer enn et glass laphroaig eller to før det blir nok, den passer best til vennlig lag med en god sigar enn fest. Drikker man mye mister man ganske enkelt hele experiencen av å drikke så god whisky. En slurk kan nytes i laaang tid.

For nybegynnere anbefaler jeg en Laphroaig 10 yo hvis du virkelig vil se hva god whisky er. Ikke gi opp om du ikke liker det etter første glasset, prøv igjen senere. Er virkelig noe du lærer deg å like, som kaffe eller vin
liker skottsk jeg. spesiellet the famous grouse og jhonny walker red label og black label.
Hey araziel, min venn =) Men seriøst, prøv Lagavulin 16yo, den banker veggelusa ut av Laphroaigen, og er i samme prisklasse. Selvfølgelig min (og en del respekterte anmelderes) idiotiske subjektive mening som ikke har noe å gjøre med den virkelige verden, but still...

Give it a try
Skal det være, så skal det være Singel Malt. Og da helst fra en av Isle of Islay distilleriene. Hvis du ikke er "mann" nok for Singel, så er vel både Jameson og Famous Grouse ok til blended å være.
Personlig vil jeg anbefale "Lord of the Isles" fra Ardbeg, men den er noooget stiv i prisen.
(http://www.ardbeg.com/ardbeg/Shop_Sh...?CategoryID=16)

Og whisky skal drikkes bart, romstemperert og med enten en liten dæsj vann i eller ett glass vann ved siden av. (Vannet er med på å fremheve whiskysmaken)
Har testa Lagavulin faktisk, men var før jeg egentlig begynte å like whisky så telles vel ikke. Må vel retestes kanskje, mange takk for påminnelsen
Noen her inne som kan med handa på hjerte si at de har smakt Johnnie Walker Blue ?

Så "The famous life of.." på MTV og de sa at Justin Timberlake og Cameron Diaz drikke kun den når de er ute. Den var visst 27 år gammel elns og kostet 1000 $ pr.flaske
Det er jo en god grunn til å styre unna hvis Justin drekker den
Høres ut som en hypet sak...
Har drukket 30 år gammel whisky da, smakte godt - men kostet mye mindre. Og ikke var den blended heller :P
skulle jeg kjøpt whisky i gave til en kompis ville jeg først funnet ut når å hvor han drikker whisky!

senario 1:

Ren fyll = kjøp det billigste og enkleste (jack daniels f.eks. ) ALT funker, full blir man og gøy har man det

senario 2:

Skal nytes i hyggelige lag og generelt være kosedrikk = Da ville jeg spurt han om han liker burbon eller scotch best og deretter gått for en til rundt 500 kr. De er alltid toppnotch.

Personlig anbefaling = Chivas Regal 12 år

lykke til