Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1115
Finnes der noen offisiell resonnement/begrunnelse, enten av norske eller internasjonale, myndigheter for hvorfor (hvert enkelt) rusmiddel er ulovlig?

Har prøvd å søke på nettet, men kan ikke finne ut hvorfor rusmidler som lsd, ayahuasca/dmt, marijuana, osv. er ulovlig.

Noen som har noen lenker?
Det el nalkotika og all nalkotika er super duper farlig
- Helseminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Vel, ikke som jeg vet, men du kan da eventuelt sende en mail til Statens Legemiddelverk og spørre?

De bestemmer hvertfall nyoppføringer på lista, etter rettningslinjer fra Narkotikakonvensjonen fra 1961 og Konvensjon om psykotrope stoffer fra 1971.

Sitat av wikipedia
Narkotikakonvensjonen, eller FNs narkotikakonvensjon av 1961 er en internasjonal avtale (traktat) som foprlikter de undertegnende stater til å forby bestemte psykoaktive stoff, hovedsakelig opioider, kokain, cannabis (THC) og amfetamin.
Vis hele sitatet...
Tror aldri du kommer til å finne en liste for hvorfor hvert enkelt preparat er ulovlig. Grunnen til at noe blir oppført på narkotikalisten er nemlig akkurat fordi at det i de fleste tilfeller blir benyttet som et rusmiddel.

Og lage en slik liste ville så godt som vært umulig, da det måtte skrives om alle negative effekter og samtidg alle positive effekter. Og når det kommer til negative/positve effekter av rusmiddler så tror jeg aldri det kommer til å finnes noen fasit.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Tror aldri du kommer til å finne en liste for hvorfor hvert enkelt preparat er ulovlig. Grunnen til at noe blir oppført på narkotikalisten er nemlig akkurat fordi at det i de fleste tilfeller blir benyttet som et rusmiddel.

Og lage en slik liste ville så godt som vært umulig, da det måtte skrives om alle negative effekter og samtidg alle positive effekter. Og når det kommer til negative/positve effekter av rusmiddler så tror jeg aldri det kommer til å finnes noen fasit.
Vis hele sitatet...
Tror TS er mer ute etter en begrunnelse på hvorfor noen preparater går som et rusmiddel, mens andre blir klassifisert som narkotika.
Men det hadde som sagt blitt en alt for omfattende oppgave da det er fryktelig mange stoffer på det, og i tillegg har man salter og derivater av disse og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.
bluepaint's Avatar
Trådstarter
2 0
Det jeg lurer på er begrunnelsen for at rusmidler/narkotika er ulovlig i det hele tatt. En forklaring for hvorfor de har landet på konklusjonen: dette rusmiddelet/virkestoffet er ulovlig.

Typen: Vi har valgt å ulovligjøre lsd fordi det det er for lett å skade seg på det. 60% har opplevd bleh, og da (...). Men litt mer vitenskaplig/gjennomført selvfølgelig.

Obviously, er jo alkohol, tobakk/nikotin, koffein osv lovlig. Når alkohol, som er hardere enn de fleste andre stoffer er lovlig, lurer jeg på hvorfor. Trengs et slags ressonement/bevis/evidence.
Sist endret av bluepaint; 29. januar 2012 kl. 21:50.
Som tidligere nevnt tror jeg ikke noen slik liste finnes. Om du har intresse av hvordan diverse stoffer virker kan jeg anbefale deg å lese på Erowid, her finner du masse vitenskaplige artikler om de fleste stoff, også bivirkninger på både kort og lang sikt.

Hvorfor vært enkelt stoff er ulovlig er en rusdebatt som har pågått veldig mange år. Hovedgrunnen er at myndighetene ikke vil at folk skal ruse seg i det hele tatt.
At alkohol og tobakk er lovlige rusmidler er hovedargumentet i de fleste legaliseringsdebatter. Tror det greieste svaret jeg kan gi er at alle rusmidler med unntak av alkohol og tobakk er ulovlige fordi myndighetene ikke ønsker noe alternativ. Og er veldig vanskelig og forby noe som er så inngrod i kulturen som tobakk og alkohol har blitt.

F.eks. Snus er lovlig i de skadinaviske landene, men er forbudt i de fleste EU landene nettop fordi myndighetene ikke ønsker noe alternativ til tobakk, da de ikke ønsker at noen skal benytte seg av tobakk i det hele tatt, derfor forbyr de alternativene som enda ikke har blitt populert hos befolkningen.

Beklager noe rotete innlegg, er påvirket av ulovlige rusmidler
Sist endret av sibbeee; 29. januar 2012 kl. 22:25.
Sitat av bluepaint Vis innlegg
Når alkohol, som er hardere enn de fleste andre stoffer er lovlig, lurer jeg på hvorfor.
Vis hele sitatet...
Det er fordi alkohol er en del av den nordiske kulturen. Vi har drukket øl og mjød i lange tider.