Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1039100
Nå har jeg lest gjennom alle sidene og noen sider flere ganger og fått vite veldig mye (er selv ubernoob)
meg og en kompis begynte og plante noen nyinnkjøpte mexican haze seeds fra nettet, og trodde vi hadde litt peil, helt til jeg leste her og fikk kompisen min(som planta er hos) til og få LoveToGroW på msn og etter 5 min var planta kasta, men vi skal starte på nytt nå og har allerede fått endel hjelp, tusen takk veit du har sagt det bare er og spørre. jeg tenkte egentlig og spørre om en lett forenkelet fra frø til ferdig bud liste, for 100 forskjellig har spurt om 100 forskjellig ting og lys så det er litt vanskelig for et hue som meg og få med alt når du har svart forskjellig næring og lys greie til alle som har forskjellige greier, hehe men kan vel ta det på msn med PipeKen merker at du har endel peil ass, TUSEN HJERTELIG TAKK! beste tråden jeg har lest her inne ps : kommer snart no ice seeds også
Sist endret av slink; 28. september 2007 kl. 00:37.
Sitat av Cybergasm
Så lurte jeg på om jeg kan ta stiklinger av planten nå, la de vokse 3-4 uker for så å sette stiklingene og moderplanten i blomstring samtidig?
Vis hele sitatet...
Er ikke det litt tidlig da? Hvor mange stiklinger får du ut av planten din? Du burde ha muligheten til å ta dobbelt så mange stiklinger som du trenger, fordi det nesten bestandig er noen av stiklingene som stryker med før de har fått røtter. Men ja du kan blomstre alt samtidig, men du må jo uansett vente 12-21 dager som det tar stiklingene å få røtter, og da har vel kanskje moderplanten blitt endel større, og fare for ujevn vekst er stor, da morplanten din vil overskygge stiklingene. Du må jo uansett ha en stikling i vekstfase, ellers må du jo skaffe nye frø.

Alle dyrkere burde ha et eget rom for morplanten og stiklinger, det gjør hvertfall livet mye enklere for mange.
Alle dyrkere burde ha et eget rom for morplanten og stiklinger, det gjør hvertfall livet mye enklere for mange.
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe der. Sliter litt med den saken foreløpig.
Men når er det annbefalt å ta stiklinger da? de nederste greinene er vel blitt 10-12cm lange nå. Leste en plass at de burde være mellom 5 og 10 cm og at de burde tas ganske tidlig for at stilken lettere skulle få røtter.

Venter heller til jeg får bestillt noen skikkelige frø til en god moderplante. Den jeg har nå var bare ett prøve prosjekt så jeg tenkte at jeg likegodt kunne prøve å ta noen stiklinger for å få mest mulig ut av den.
Sitat av Gdawg
aha, har ikke en annelse på sort;P men er blir 4-5 planter!
Men armatur er det dyreste og det som jeg skrur pære inn i?:P
Så er ballasten det som gir extra strøm til Armaturen?
Vis hele sitatet...
Men armatur er det dyreste og det som jeg skrur pære inn i?:P, denne linjen skjønte jeg fint lite av=P Men la oss prøve illustrasjon som virkemiddel=P

Så som du kan se på bilde er det en av delene du skal velge, grunnen til at jeg anbefalt deg den som må settes sammen sjøl, er sånn at du kan ha ballasten stående en annen plass en reflektoren, dette er umulig med et "armatur" siden ballasten er intregrert i reflektoren. Ballaster lager endel varme og når man dyrker i et så lite området er det viktig at det ikke blir for varmt i det lille rommet, den er forsåvidt en sinnsyk støvtrekker også! Ballaster veier som regel endel( 400w 10 kg). Noe stress og flytte de opp og ned.

Ballasten gir vel ikke noe xtra strøm, men konverter 230v som er i stikkontakten til X watt, som er det pæren må ha. Skal ikke bli for teknisk av meg, men husker jeg ikke feil, er det også en noe kraftig tenner i en ballast=)
Jeg vet ikke hvilken kilde som har fortalt deg at det er mer sjanse for at stiklingen overlever lettere ved at den tas tidlig i vegfasen, men det at det er lurt å ta i begynnelsen hørtes rart ut, men det stemmer at den burde være hvertfall 5cm og helst 10-12cm. Men det fins metoder for at det skal gå fortere å få røtter, lager et eget svar på akkurat dette feltet, slik at det lettere kan søkes frem=)

Jeg anbefaler å ta stiklinger når du har det dobbelte antallet du trenger, altså skal du ha 5 planter, vær sikker på at du har 10 lange nok stiklinger=P
Hhmmm.. Tror jeg bare dropper stiklinger denne gangen. Får heller vente til jeg har fått kjøpt meg skikkelige frø.

Men nå har bladene begynnt å få ei klo-form. De bøyer seg nedover og innover.
Har du begynt å gi næring? Høres ut som for mye næring.
Hvor lenge skal den egentlig være i vekstfasen?
Kan jeg sette den til å blomstre etter 4-5 uker?
Har ikke begynt med næring enda forresten.
Sist endret av Cybergasm; 2. oktober 2007 kl. 21:04.
Sitat av Cybergasm
Hvor lenge skal den egentlig være i vekstfasen?
Kan jeg sette den til å blomstre etter 4-5 uker?
Har ikke begynt med næring enda forresten.
Vis hele sitatet...
Bra du ikke har begynt med næring enda=)

Ja, du kan blomstre den akkurat når du vil, planten skal vel generelt ha en vekstperiode på minimum 4 uker, men virker ikke som planten blir påvirket av tidlig blomstring. Men det som er greit å huske på er at, blir planten noe særlig lengre enn 70cm penetrerer ikke lyset igjenom til det nederste partiet av planten og vil gi liten til ingen forskjell på en planten som er 50cm når den er satt til blomst eller om den er 100cm, dessuten vil planten vokse ganske mye de første 14 dagene i blomst som kalles for preblomstringsfasen. Så har du en 30cm plante vil den etter preblomstfasen hvertfall være 60-90cm og venter du til den er 50 cm, vil den bli ca 110-140cm, noe mindre jo mer indica som er i strainen din. Dette kan variere endel etter hvilken strain det er, men det er jo ganske logisk at de plantene som har kort blomstringstid(Indica strains), trenger noe lengere vekstperiode fordi den ikke vil strekke seg seg fullt så mye som de som har en lang blomstringstid(Sativa strains). Har erfart at Nothern Light5#XHaze som er en 50% Indica og 50% Sativa, ble satt i blomst når de var 25-45cm og når jeg høstet var de 145-160cm.
haze hybriden klona med nothern light kan en sette til blomstring etter 1 -2 uker . du får totalt sett en mer effektiv produksjon. flere planter under hver hps og mindre tidsbruk fra stikling til ferdig ryge. vi eksperimenterte mye med denne i 90 årå. rå ryge den der. ellers gjør du en god jobb. love to grow. Har sjøl slutta å dyrke men har mye erfaringer. sikrere å være konsulent og få gratis når jeg vil ha litt.
Ja hadde livet bare vært så enkelt=) Skulle gjerne gjort det til et levebrød, men så lenge jeg bor i norge blir det med teoretisk dyrking. Den Northern Light5#XHaze jeg snakker om har jeg avlet frem sjøl fra en original Nothern Light 5# Og en original Haze. Er stabilisert gjennom 5 generatsjoner. Jeg vet du kan sette de i blomst allerede 1-2 uker eller med andre ord når rotnette er sterkt nok. Og ja, det vil nok være mer ferdig bud pr m2 med en "sea of green" metode som du sier, men det er i mitt tilfelle mye viktigere med 150g kvalitetsbud enn 300g sånn passe bra bud, men hey vi er alle forskjellig, noen tenker kvantum og noen tenker kvalitet. Grunnen til at jeg gjerne ville latt plantene bli noe større enn dette er slik at jeg kunne fjærnet de 40 nederste cm av blader og stiklinger, så jeg får en fin luftgjennomstrøm og lettere og vanne. Men kult å se deg på groguide tråden=)

Og takk for feedback!
Takk for all hjelp så langt!

Nå har det seg sånn at jeg har regnet litt feil på alderen til planten min.
Den er nå 3uker og 4 dager gammel. Den er rett rundt 38cm lang og vokser som bare det

Men jeg sliter litt hvis planten blir over 140cm for da kommer lampa for nærme.

I dag skal jeg ned å kjøpe ei 10liters potte. Hva er viktig å huske på når jeg skal skifte potte? Hva må jeg absolut IKKE gjøre?

Jeg må nok også klippe av noen blader. De største bladene skygger helt for sideskuddene. Noen råd?
Sitat av Cybergasm
Takk for all hjelp så langt!

Nå har det seg sånn at jeg har regnet litt feil på alderen til planten min.
Den er nå 3uker og 4 dager gammel. Den er rett rundt 38cm lang og vokser som bare det

Men jeg sliter litt hvis planten blir over 140cm for da kommer lampa for nærme.

I dag skal jeg ned å kjøpe ei 10liters potte. Hva er viktig å huske på når jeg skal skifte potte? Hva må jeg absolut IKKE gjøre?

Jeg må nok også klippe av noen blader. De største bladene skygger helt for sideskuddene. Noen råd?
Vis hele sitatet...
Strainen din skal i teorien være en 100% indica og blir ikke lengere enn 140cm, uansett så lenge du blomstrer før den er 60cm skulle det ikke være noe problem.

Jeg trodde den sto i en 10 liters potte? Jeg svarer nærmere når du sier hvor mange liter det er på den du skal flytte fra=) Men en skikkelig fy fy er å skade røttene.

Solbladene er egentlig små frabrikker som er ferdig utviklet og bruker dermed så å si ingen energi. Det har mange debatter rundt dette, men jeg har gjort et eksperiment hvor jeg fjernet solbladet på den ene siden og lot det solbladet som var paralelt for det første bli igjen. Resultatet er faktisk at sideskudde som sto i skyggen, men hadde sin egen lille "sukkerfabrikk" ble mye raskere utviklet enn den som sto i fullt åpent lys uten noe "fabrikk" eller solblad. Å fjærne solblader litt seinere i blomstringsfasen hvis det skulle være store deler av en bud som er dekket av skygge er det mer aktuelt å fjerne de da.

Men alle har sin mening om akkurat dette, i noe tilfeller kan det faktisk være lurt, smak og behag noen ganger, syns sjøl det er bedre å gjøre dette med morplanter og/eller planter som skal ha mer en 1 toppskudd/ stiklinger.
Det er nok en 4 eller 5 livers potte jeg hadde. Var på blomster butikk i dag å kjøpte lecakuler. Fikk noen 10liters potter gratis.
Jeg har byttet potte nå, det gikk fint siden den løsnet utrolig lett. Det var røtter overalt
Blandet i rett rundt 30% lecakuler i den ekstra jorden som jeg måtte legge i.

Men hvis du mener det har liten effekt å klippe av bladene så tror jeg at jeg dropper det.
Legger ut noen nye bilder snart.
hvor lett er det for onkel å få tak på identiteten vår her inne? må en ikke oppgi ei reell e-post adresse etc? Er sjøl utdatert og lite aktiv i miljø og dyrker ikke , men dere som tenker praksis burde tenke dere litt om tror jeg: noen som veit???
Sist endret av andropothead; 4. oktober 2007 kl. 20:26.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av andropothead
hvor lett er det for onkel å få tak på identiteten vår her inne. må en ikke oppgi ei reell e-post adresse etc. er sjøl utdatert og lite aktiv i miljø og dyrker ikke , men dere som tenker praksis burde tenke dere litt om tror jeg: noen som veit???
Vis hele sitatet...
Til dags dato har ikke nFF admins utlevert noe identitet på noen bruker, og de skal heller ikke ha muligheten til det: hvor godt fraskilt nicket ditt/e-posten din er fra ditt ekte navn er det deg selv som står ansvarlig for.

Edit: E-posten som du bruker på kontoen her kan ingen utenfor se, bare så det er avklart, men å bruke helt anonyme epostadresser er et ekstra lag med sikkerhet.
Sist endret av Dodecha; 4. oktober 2007 kl. 20:35.
til alle interesserte : Skaff dere mel franks Indoor growing guide. Gir svar på det meste og skaff gode frø (stabile) ikke produser mer enn dere trenger sjøl sammen med gode venner. blir det mere kommer gjerne onkel på besøk. God ryge ryktes fort.
12/12 lys/mørke er et must for vellykket blomstring.
Ruderalis kan dyrkes utendørs , men gir betydelig mindre thc. Start med en rein indica - lettere å kontrollere og kortere modningstid. Haze og jack herer er for viderekomne. om ikke annet krever disse thc mastodontene stor fleksibilitet i rommet du bruker - vokser fort 40 cm på 2 uker i preblomstringsfasen og krever ofte lysjusteringer. Du trenger ikke mer enn 1;5 kvadratmeter og 1 400 hps for å dyrke det du trenger sjøl - og da røyker du mye. 0,3 - 0,5 g buds pr watt pr måned burde være oppnåelig. dyrker du sea of green øker du dette til 0,5 - 0,7g. Skal du opp i elite utbytte må du tilføre ekstra co2. hold temperaturen under 32 grader c. og stell pent med damene.
ikke røyk på noviser - de blir gjerne for skeve og snakker bullshitt i hytt og pine.
take care og hold kjeft
Kan bare fortelle deg at tilførsel av co2 ikke øker kvantum, det bare gjør hele prosessen kortere, eller alle fasene går fortere om du vil, men høyere utbytte? Neppe. Ellers vil jeg ikke tråkke noen på tærne, men alt du har skrevet står skrevet tidligere i tråden en plass=/ Kanskje legge "johannen" på hylle noen dager
Satte den til å blomstre i går kveld

Etter at jeg skiftet potte og begynte med 12 timer mørke så har de bladene som krøllet seg rettet seg ut og planten ser helt frisk ut nå. Endelig fått fikset nettet hjemme så kan legge ut noen bilder snart.
Satte den til å blomstre i går kveld.. Kult, fikk du tatt stiklinger?

Etter at jeg skiftet potte og begynte med 12 timer mørke så har de bladene som krøllet seg rettet seg ut og planten ser helt frisk ut nå.... Da kan vi vel trygt si at det var pga dårlig plass at bladene hang litt med tuppeneMuligens overvanning, men mest sannsynlig hvertfall=)

Men hvis du mener det har liten effekt å klippe av bladene så tror jeg at jeg dropper det.. Men som jeg også nevte, gror du en "multi" top plante kan det i noen tillfeller hjelpe. Men som du sier: Bilde=)