Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1038920
Velkommen til groguiden.

Dette er altså en tråd hvor dere kan spørre om alt som omfatter dyrking av planten Cannabis. Det er ikke lov å kultivere "Marijuana" i Norge og dette er Cannabisstrains som inneholder over 0,3% THC.. De aller fleste refererer til all annen Cannabis som hamp. Hamp er det nå blitt mulig å søke om å få kultivere i Norge.(se bunn.)

Her vil du stort sett finne ut hva du trenger å vite for å kultivere en Cannabisplante fra frø til ferdig tørket og kuret "bud", men det er også endel linker som er verdt å sjekke ut, og som hvor de mest relevante er lagt her på førsteposten.(se bunn.)

Det første rådet jeg kan komme med er å investere i en god dyrkebok..Det finnes svært mange, og mange er gode, men for å prøve å finne noe som er generelt og for å gjøre det gratis, har jeg valgt å linke(se bunn.) til Eiriks Cannabishåndbok på Norsk, jeg vil påstå at der finner enn alt man trenger å vite for å klare å kultivere en Cannabisplante fra frø til høst. Joda det er også snakk om tid, penger og vilje, men der må dere hjelpe dere selv

De første tingene som er greit å ha forstått er:
Hvordan fotosyntesen fungerer.
Hva og hvorfor PH er viktig å holde øye med.
Hvordan fungerer det med watt, lumen og lysspektrum.
Hvorfor trenger planten næring og medium.

Alle disse spørsmålene skal kunne forklares med et enkelt tastetrykk fra denne førsteposten, og når du er inneforstått med hvordan de tingene funker og du har Cannabishåndboken lagret på pdf er du faktisk langt på vei... Allikevel er det noen som trenger ting forklart annerledes eller har andre ting de lurer på og her kommer forum delen inn...

Først..for å gjøre ting enkelt for oss alle. Anbefaler jeg søkefunksjonen, ikke bare på selve forumet, men også i selve tråden...Det er faktisk utrolig mange besvarte svar av rareste slag og de fleste finner det de trenger ved å søke...Videre er jo google en fantastisk søkemotor=)

Men dette er jo også en diskjusjonstråd for alle, så jeg regner med dere vil fortsette å poste spørsmålene deres her i tråden for å diskutere de...
FRED

http://no.wikipedia.org/wiki/Fotosyntese (Fotosyntesens forklaring, noe alle som driver med planter har godt av å lese og forstå)
http://www.norcan.org/filbibliotek/f...ehandboken.pdf (Cannabishåndboken av Eirik @ Norcan)
http://www.hemp.no/ (Her finner du både kultiveringsguide for hamp, generell informasjon og søknadskjema)
http://freak.no/forum/showthread.php?t=135197 fri (En fantastisk dyrkelogg om utendørs kultivering)

http://cropshop.no/
(Nettbutikk, med det meste av utstyr)
Sist endret av mentalmelt; 24. august 2010 kl. 13:19. Grunn: link fix
Til 420: Når det gjelder hydro vil jeg anbefale enten sea of green(f.eks rainforest) eller den såkalte bubbler bucket. Dwc krever endel kunnskap og feiling, og er egentlig ikke å anbefale for føstegangshydro groing.

Til Mullha: Når det gjelder skylling av plantene, vil en regel vare at plantene bare får vann de ti siste dagen, Null Næring, hvis du har en beholder du har brukt til å vanne med vil jeg anbefale å vaske denne før du setter rent vann i den. Hvis du vet hvilken sort du skal gro kan jeg gi deg en enda mer spesifik forklaring.

Når det gjelder curing er det en del av tørkeprossesen som jeg liker å ta over en 14 dagers periode.
1: Klipp plantene dine med en god saks nederst ved stammen.
2: Klipp alt av solblader, og andre små som ikke har thc.
3: Heng alle plantene opp/ned i et rom med helst 18 grader, men ok med 22. Det skal være helt mørkt.
4: La plantene henge 6-10 dager alt etter størelsen på budsen.
5: Når plantene ikke lengere kjennes fuktig, klippes budsene av en etter en og legges i beholdere med lokk, anbefaler glass, som norgesglass, syltetøyglass osv.
6: De neste 4-10 dagene skal lokket tas av i to timer pr dag, skal også stå mørkt med temperatur på 18-22.
Lys er er av de største grunnene til at cannabis blir svakere over tid.

Når det gjelder om du får større buds, er svaret ja, men liten forskjell, men når det gjelder thc'en vil den kunne øke fra 18% til 22%, bare ved å skylle på riktig måte.

Ved curing får du ikke et bedre produkt, men et produkt som aldri vil råtne, er harskt, eller miste den minste effekt. Har tatt samme mornings det siste året og samme kick hver dag.

Plantene skal bli visne på solbladene, dette vil stresse planten, men det er dette stresset som øker thc nivået, det gir også planten en indikasjon på at det er slutten av "sesongen". Noe som gjør at planten vil yte sitt aller beste den siste tiden. Vannmengde er alt etter hvilken størrelse du har på pottene dine, hvilken plante du gror, og hvor godt rotsystem plantene har utviklet i løpet av levetiden sin. Så hvis jeg skal gi en detaljert plan over næring, vann og tid må jeg kjenne sorten og oppsettet ditt. Takk for spørsmålet!
hvor mye næring er det egentlig planten burde ha??
min bror klarte å drepe den tror jeg med altfor mye næring
hadde noen sticks som stod i og den planten døua...hehe

men er det noen guider som det går an å laste ned som er på norsk??
takker for svar
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvor mye og hvilken næring planten skal ha varierer med stadiene den er i, og man blander helst næringen i vannet.

Den mest omfattende gratishåndboken på norsk kan hents her: http://www.norcan.org/eirik/pub/cannabishandboken.pdf

(Credits: Folka hos norcan.org)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
amhx: Gode fullverdige Norske bøker finner du neppe, men det finnes et par gode guider og håndbøker der ute. Sjekk ut Eiriks dyrkehåndbok fra Norcan.org, den gir deg ganske god forhåndskunnskaper før du skal kaste deg inn i prosjektet. http://www.weed.no har også en ganske fin guide, oversatt fra dansk.

Når det gjelder næring så varierer det såklart ut ifra hvilket medium du dyrker i, hvor store plantene er, hvilken næring du bruker etc. Sjekk dyrkehåndboken, den har gode skjemaer du kan følge for de mest populære næringsproduktene.

Edit: Whops, jeg var treg der Dodecha
For det første må jeg vite hvor store beholdere du har, hvilken plante du gror, varierer fra stadiet som nevnt over, men planten vil sjøl gi deg tegn på hvor mye næring de skal ha og hva de trenger. Næringene cannabis trenger er delt i tre grupper og trenger totalt 14 typer næring. 1: De næringene som planten bruker mest av (Nitrogen, fosfor og kalium) Og kalles macro næring. 2: De næringene som planten trenger nest mest av (kalsium, sulfat, og magnesium) Kalles annenrangs næring. 3: Sist men ikke minst de planten trenger minst av, men som er meget viktig (Jern, sink, magnes, bor, cobalt, kopper, molybden og klorin) kalles micro næring.
Det jeg anbefaler når det gjelder i jord er at du ikke gir planten de næringene planten trenger før den viser tegn til dette, det vil ikke bli optimale forhold, men du risikerer hvertfall ikke overgjødsling. Skal forholdene bli optimale må man gjøre seg kjent med den strain'en man gror. Skulle du trenge svar på hvilke tegn som indikerer hvilke mangler er det bare å spørre. Med denne metoden vil du hele tiden ha kontrol over miljøet planten lever i. Næringsopptaket til planten vil også varierer etter hvor mye co2 planten tar til seg.. Takk for spørsmålet
Dessverre så har det seg sånn at Lowrider hybridene ikke kan produsere frø eller avleggere pga autoblomstringen, men det er fullt mulig å gro en god høsting ute. Hybriden jeg anbefaler er den russiske rudelis; er litt usikker på om dette er navnet, men denne sorten har grodd villt i russland og tåler en mye. Men en hvilken som helst utendørs frøtype er helt ok, man kan høste plantene som om det var inne. Skulle du trenge noen forslag på hvilke frø eller når du burde starte og når du skal høste som egner seg best i norge er det bare å spørre.
lovetogrow: kan jeg stikke innom og se på avlingen(e) din(e) neste gang jeg kommer meg hjemover? virker som du har go peiling og sikkert litt av et utstyr..
Jeg må må dessverre skuffe deg=/ Har akkurat flyttet til kristiansand og bositvasjonen min er ikke ideelt for å gro "grønnsaker". Skal kjøpe meg hus i nærmeste fremtid, så da vil alt være på plass. Så midlertidlig er alt jeg kan tilby er bilder av mitt siste oppsett. Beklager dette, men har masse "utstyr" hvis dette er av interesse. Ellers kan jeg tilby å sette opp det rette oppsettet for ditt behov. Er også glad for nye venner=) Takk for spørsmålet.
Sitat av LoveToGrow
Dessverre så har det seg sånn at Lowrider hybridene ikke kan produsere frø eller avleggere pga autoblomstringen, men det er fullt mulig å gro en god høsting ute. Hybriden jeg anbefaler er den russiske rudelis; er litt usikker på om dette er navnet, men denne sorten har grodd villt i russland og tåler en mye. Men en hvilken som helst utendørs frøtype er helt ok, man kan høste plantene som om det var inne. Skulle du trenge noen forslag på hvilke frø eller når du burde starte og når du skal høste som egner seg best i norge er det bare å spørre.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke så mye av alle fagutrykkene, men våknet til da dette med utedyrking kom for en dag. Min situasjon er at jeg overhodet ikke har mulighet til å dyrke innendørs, men plenty plasser ute i skog og mark som kan la seg berike med denne planten.
Hva kreves av jord/klima. Kan jeg bare plante ut frø og gå en tur med jevne mellomrom for å sjekke at alt står vel til, eller må de spire innendørs først? Er det mulig å skaffe slike frø, og hvor? Er effekten av slike planter brukanes?

Bor på sørlandet jeg også, og klimaet her må jo være gunstig for slikt.
B-Man: Det er fult mulig å gro en god avling ute i norge.
1: Er det mulig å sette frøet rett i jorda? Ja det er fullt mulig, men det vil oppstå flere problemer ved dette. For det første vet du ikke hvilket kjønn planten vil bli, to: Du vil kunne oppleve at frøet får en så stor påkjenning at den kan bli "stunted" at den vil få et sjokk å bli retarded på godt norsk=)(med andre ord ikke å anbefale)
Tre: Det er viktig å vite hvor lang blomstringstid strainsen du velger har og om den er ment for utendørs dyrking. Cannabis planten er såpass hardfør at den kan gro nesten hvor som helst. Men som folk flest er du vel ute etter best mulig produkt. Ja frø kan skaffes. Ja sørlandet har gode nok sommere til å dyrke ute.

Hvis det skulle komme så langt at du faktisk bestemmer deg får at du vil prøve dette, kan jeg mer en gjerne lage et oppsett som vil gi gode resultater i norge. Takk for spørsmålet
til våren tenkte jeg å en kompis å plante noen frø litt her å der...

vokseforholdene er perfekte, mye sol, næringsrik jord, bondeland, lite folk osv...

det jeg lurte på var:

1. hvilke frø anbefaler dere? hvor får jeg kjøpt frø?

2. kan noen lage en guide til hvordan vi skal starte?

3. andre smarte løsninger på ting som kan oppleves?

opplysninger:

innlandet, møre
bondeland
mye sol og regn (vanning er intet problem om det blir tørke)
er en del hjort i skogene, tips om hvordan disse kan holdes unna?
menneskapt barskog i fjellsidene
dessverre liten mulighet for å hjelpe frøene igang innendørs før dem settes ut sad.gif

takker for svar
naiSt: 1: Jeg anbefaler igjen Ruderalis, det er en russisk strain som har grodd vilt i russland.(ganske så like forhold som norge) Frø må bestilles og kan være risikofylt, med tanke på tollen. Hvis du trenger tips hvordan frø kan bestilles med minst mulig risiko, send meg en privat melding. Eller du må finne en som allerede gror å tigge frø eller stiklinger av han/henne.

2: Jeg kan gjerne lage et oppsett for dere, men må vite hvor mye tid dere vil bruke på dette og hvilken strain dere skal dyrke.

3: Her er utvalget mye, men må nesten vite litt mer spesifik hva du mener med opplevelser=)

4: Det at dere ikke kan starte frøene inne kan bli et problem, men den letteste løsningen på dette er å kjøpe et mini drivhus å starte frøene/ stiklingene i dette. Frø er meget sårbare, spesielt de som ikke er vant til forholdene i norge.

Grunnen til at jeg trenger å vite spesifik hvilken strain dere skal bruke, har med blomstringtid å gjøre da denne er rimelig begrenset i norge. Takk for spørsmålet
Sitat av LoveToGrow
Jeg må må dessverre skuffe deg=/ Har akkurat flyttet til kristiansand og bositvasjonen min er ikke ideelt for å gro "grønnsaker". Skal kjøpe meg hus i nærmeste fremtid, så da vil alt være på plass. Så midlertidlig er alt jeg kan tilby er bilder av mitt siste oppsett. Beklager dette, men har masse "utstyr" hvis dette er av interesse. Ellers kan jeg tilby å sette opp det rette oppsettet for ditt behov. Er også glad for nye venner=) Takk for spørsmålet.
Vis hele sitatet...
å dyrke selv blir nok ingen mulighet før om et par år. bor i et studenthus med 5 andre mennesker her nå og rommet mitt er 9,5 m2 tviler og på at plantene vil like rosa vegger
men har du bilder du kan få lagt ut? hadde vært kult å sett.
Det skulle la seg ordne
det gjør det nok nå ja
Takk for hjelpen, her er Nothern Ligths5#XHaze, bare i femte blomstringsuke av 11.
ah, nice de plantene der.

Trenger hps lamper, har sett litt på nett og finner noen utenlandske sider som selger til en rimelig penge. Men vet du om noen norske nettbutikker som selger billig eller billigste utenlandske side?
Bilde 1: Mor plante
Bilde 2: Stiklinger får røtter
Bilde 3: Uke 1(vegetasjon)
Bilde 4: Uke 3(vegetasjon)
Bilde 5: Uke 1(Blomstring)
Legger ut nye bilder etterhvert=)

Beklager. 1mor plante, 2mor plante, 3stiklinger, 4:3 uker gamle og 5: 1 uke blomstring Dette tok ca 45 dager til sammen fra lille planten til alle stiklinger i blomst=) Håper dere liker bildene.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det er ingen tvil om at det er en flott batch vi ser her, men folkens: Hold dere ontopic. Det er ikke meningen at vi skal sitte og chatte her, og sklir tråden for mye av blir den stengt - og vi mister en strålende annledning til å lære av LoveToGrow, som vi kan se har endel å lære bort.

Har det du vil si ingenting direkte knyttet til læring om cannabis, så hører det egentlig ikke hjemme i denne tråden. For løst prat er dere velkommne til å komme til IRC kanalen vår #nFF @ efnet eller kommunisere over PM.

Takk for oppmerksomheten.