Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5472
Vet ikke helt hvor denne tråden passer inn men legger den her. Har nå opplevd at tankene mine snakket til hverandre for første gang, og det var ikke akkurat en behagelig følelse. Det første jeg kom på var at det må ha vært på grunn av at jeg hadde i meg GHB, alkohol og en phenergan. Dette fordi når jeg prøvde å sove senere, fikk jeg det ikke til siden tankene gikk vilt for seg, tenkte at det må ha vært lucid dreaming men jeg er overbevist nå om at jeg er schitzo. Har vært i en psykose påført av lsd og 2cb for omtrent 3-4 uker siden som ikke var noe komfortabel i det hele tatt. Lå i senga med 120 i hvilepuls(har vanligvis 60-70) . Har lest meg opp en del på schitzofreni nå og har hatt flere symptomer som at det føles som at jeg blir etterfulgt, dårlig hukommelse, sosial distansering, apatisk, vanskeligheter med å gjøre daglige ting som å rydde hjemme, tankekrøll og klarer heller ikke å sovne uten noe å distrahere tankene med noe. Siden jeg nå kanskje er schitzo så vil jeg legge inn en tråd her for å se om det er noe hjelp å få i det hele tatt, om noen har erfaring med dette og kunne hjulpet meg med noe som helst.. Hvis mer informasjon må til vil jeg gjerne at dere spør meg om hva som helst som kan hjelpe meg på veien videre.

Vil legge til at etter psykosen fikk jeg ptsd og hppd, men tenker nå at det jeg har trodd er hppd er på grunn av schitzofreni
Sist endret av Ezio; 23. oktober 2016 kl. 13:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kontakt lege og rådfør deg med han.
Vil støtte Antidote her. Utifra symptomene du beskriver er det selvsagt mulig at du har en schizofren lidelse, men enkelte elementer kan passe med andre ting slik som depresjon etc. Jeg tror det er viktig for deg å ta tak i dette fra et tidlig tidspunkt, ta kontakt med legen din, og få en henvisning til utredning/behandling på en DPS eller liknende behandlingstilbud. Det er et omfattende støtte og behandlingsapparat for personer med psykiske lidelser, som kan gi deg god hjelp. Systemet fungerer selvsagt ikke alltid optimalt, men likevel er det mange gode ressurser her. Dersom du lar dette skure og gå øker risikoen for at dette kan utvikle seg langt i gal retning og være vanskelig å snu.

I tillegg vil jeg råde deg til å slutte med bruk av rusmidler. Når du beskriver at du hører stemmer som snakker med hverandre er det et foruroligende tegn. Om det er ledd i en schizofreni, eller om dette har vært episoder med rusutløste psykoser er selvsagt ikke lett å si, og det kan være litt av begge deler. Uansett hva det skyldes vil jeg si dette er et klart tegn på at hjernen din er mer sårbar for effektene av disse rusmidlene enn mange andre kanskje er. Det du beskriver med apati, tankekrøll, sosial distansering og funksjonssvikt i hverdagen kan, som du nevner, være et uttrykk for en begynnende schizofren lidelse. Dette er det man ofte kaller "negative" symptomer, altså at en funksjon man tidligere hadde forsvinner. Å høre stemmer er et eksempel på "positive" symptomer, at det legges til noe.

Derfor, ta kontakt med legen din, fortell om symptomene dine, og få en henvisning. Lykke til, det går uansett bedre om du gjør noe med det
Før du selvdiagnostiserer bør du ihvertfall kutte ut rusmidler en lang periode og se om det hjelper. Schizofreni er en sykdom med mange symptomer som kan være andre ting også. Når man leser om diagnoser på nett er det fort gjort å kjenne seg igjen i mye rart.

Schizofreni innebærer en alvorlig funksjonsnedsettelse. Man får vrangforestillinger og en veldig påfallende adferd, og det er vanligvis ikke en sykdom noen rammes av uten at folk rundt oppdager at noe er galt.

Ellers starter all kontakt med helsevesenet hos fastlegen, så det er bare å bestille time.
Trådstarter
17 1
Har time hos psykolog mandag så får ta det da, og rusmidler skal jeg ikke ta på en god stund kjenner jeg. Tusen takk for utfyllende svar, alt er til stor hjelp ettersom jeg ikke har mye kunnskap rundt hva jeg burde gjøre for å få den hjelpen jeg trenger.
wow, det er akkuratt det jeg også føler ! .. og etter det lsd .. lurer på om det har noe sammenheng med det... jeg kjemper mot det og føler ikke jeg blir etterfulgt men føler at folk skal ha tak i meg hele tiden ... sende meg meldinger og ringe meg.. så jeg slo av av tlf og skaffet nytt nr fordi jeg ikke orket mer... men vet ikke om det er at jeg isolerer meg eller at jeg bare har fått nokk av falske venner og jeg føler at jeg e rmer voksen nå i hode og ser tvers gjennom gamle vennskap og alt.. og ser at det er bare ego vennskap av egne interreser .. så jeg distanserte meg fra alle... men tror egentlig det er sunt .. som et frø på vei til å vokse og forbedre seg .. rense and stuff... jeg hater ikke mennesker eller .. har bare ikke energi til venner som jeg ikke gidder å satse på lenger ( sånn ca alle) men lurer på om det har noe å gjøre med lsd trippen ....

men ja kontakt lege jeg gjorde det.. og nå skal jeg kanskje på gruppetimer med andre som også har problemer med det sosiale and other stuff... blir spennende å se om det hjelper ...

jeg har ikke stemmer i hode da... hadde det før alltid men det var min egen stemme og jeg snakket med meg haha.. har alltid gjort det.. men etter lsd.. forsvant denne stemmen .. det er som helt hult innvendig.. ingenting der.. det er .. hmm rart

btw hva sier stemmene ? er det skummelt stuff, bra koselig stuff .. happy eller hva ?
Sist endret av The lost One; 23. oktober 2016 kl. 16:50.
Trådstarter
17 1
Har sett litt rundt på nettet, kan hende jeg har noe som heter Hypnagogia, ut i fra det jeg kan forstå så langt. Men får ikke vite eksakt før jeg har vært på møtet. Stemmene jeg hører er som regel ting som passer inn med det jeg tenker eller bare ting jeg ikke forstår/jibberish. Håper så meget at jeg faktisk ikke er schitzo, føler meg normal ellers, er kun når jeg kommer inn i en veldig beroliget tilsand at bilder og stemmer dannes. Tenker også at de andre symptomene mine kommer fra at jeg har PTSD, og det vil gå over etter hvert med behandlig. Har flere gode venner som jeg kan prate med, og det hjelper faktisk veldig mye.
Du virker veldig opptatt av diagnoser, tror det er best for deg om du ikke bryr deg om alle disse navnene og tar turen til legen din og følger hva han har å si.

Sitat av Ezio Vis innlegg
Har sett litt rundt på nettet, kan hende jeg har noe som heter Hypnagogia, ut i fra det jeg kan forstå så langt. Men får ikke vite eksakt før jeg har vært på møtet. Stemmene jeg hører er som regel ting som passer inn med det jeg tenker eller bare ting jeg ikke forstår/jibberish. Håper så meget at jeg faktisk ikke er schitzo, føler meg normal ellers, er kun når jeg kommer inn i en veldig beroliget tilsand at bilder og stemmer dannes. Tenker også at de andre symptomene mine kommer fra at jeg har PTSD, og det vil gå over etter hvert med behandlig. Har flere gode venner som jeg kan prate med, og det hjelper faktisk veldig mye.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du bare ikke overtenker det hele? Hypnagogia som du sier er rett og slett en tilstand imellom våken og sovende. En kan ha hypnogogiske hallusinasjoner, ett godt eksempel er de skrekkelige skikkelsene en med søvnparalyse opplever. Dette er ganske vanlig. Tror det siste du skal gjøre er å google etter diagnoser ruset av confirmation bias. En lege er flink med sånn, kom deg av google og freak og bestill en time.
Sist endret av Relevant; 24. oktober 2016 kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Om du har schizofreni eller ikke så burde du iallefall stoppe med rusmidler. Repetitiv bruk av rusmidler fører fort til kort og langvarige missdanninger i hjernen som kan oppleves som schizofreni og lignende. Det kan også forårsake disse i variert grad etter kor mye rus du bruker og kor lenge du har brukt det. Beste løsningen er å holde seg langt unna rusmidler, og det vil sannsynligvis stabilisere seg etter en stund.