Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3292
Hunden har desverre epilepsi, i drøyeste grad. Den har via oss tilgang til det meste, uten Midazolam, desverre. Så spørsmålet er, hva er effektiv dose for hunder <4kg? Rektal er intet alternativ, desverre, tenker å sprøyte ned under tungen, ca 5mg direkte.

Vetrinæren vil ikke hjelpe, og det kvalifiserer hunden død på stedet, selvom den har sine gode og dårlige dager. Hva gjør jeg? Vil ikke avlive, siden hunden fortsatt har mye glede og livskvalitet for både den selv og oss, mistet forrige og første hund i en fæl ulykke når jeg var 12. Utenom epilepsien er den helt oppegående. Gir ca 10mgx3 per uke
Du må gi laveste mulig effektiv dose. Vis du gir den dosen der så gir du jo benzodiazepiner forebyggende og det skal man ikke gjøre med epilepsi. Benso skal kun brukes på anfall som varer over 5min som regel. Vis du skal gi forebyggende så er det veldig dumt å starte med høy dose fordi mindre doser ikke vil fungere og etterhvert som hunden blir tilvendt trenger den enda høyere doser. Hva skal du gjøre når du ikke får tak i nok lengre.? Og i tillegg får hunden din abstinenser? Er en grund til at veterinærene sier det de sier til deg. Har epilepsi selv og har hund selv og jeg klarer ikke se det du holder på med som forsvarlig i lengden. Be heller om å prøve legemiddel mot epilepsi fra veterinær som fenytoin eller noe. Alle avhengighetsskapende medisiner skal brukes med lavest mulige effektive dose
Bytt veterinær!
For å være ærlig tror jeg det er en elendig idèe med tanke på både din egen og hunden din sin livskvalitet dersom du begynner å leke vetrinær. Dette er massive doser, en hund på 4kg som får 10mg direkte ville vært som et menneske på 80kg som får 200mg direkte. Ville eventuelt forsøkt å bytte vetrinær, men da må du huske på å nevne all diazepamen du har prakka i bikkja di.
Man skal ikke bruke medikamenter tiltenkt mennesker på andre dyr uten å vite hva man driver med. Selv om hunder er pattedyr og mye er likt rent biologisk, så er det også mye som er ulikt. Hvis du gir ei bikkje et stoff tiltenkt et menneske, så kanskje det har samme effekt som på mennesker og kanskje dosering pr. kg kroppsvekt er tilsvarende. Kanskje. Det kan også hende at doseringen blir helt gal, eller at effekten blir fullstendig annerledes. Du trenger jo ikke se lenger enn til sjokoladehylla på butikken for å finne eksempler på stoffer som har radikalt ulik effekt på mennesker og hunder.

Jeg vet ikke om det stoffet du har tenkt å gi bikkja kan ha uventede effekter på dyret, for jeg er ikke veterinær. Men er det noen vits å i eksperimentere selv og ta slike sjanser? Dersom veterinæren ikke er samarbeidsvillig ville jeg, som nevnt av andre over, prøvd med en annen veterinær først.
Sist endret av Myoxocephalus; 5. november 2016 kl. 11:41.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Mener at hunder tåler heftig mye når det kommer til det der, 10 mg 3x per uke er ikke galt det.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Man skal ikke bruke medikamenter tiltenkt mennesker på andre dyr uten å vite hva man driver med. Selv om hunder er pattedyr og mye er likt rent biologisk, så er det også mye som er ulikt. Hvis du gir ei bikkje et stoff tiltenkt et menneske, så kanskje det har samme effekt som på mennesker og kanskje dosering pr. kg kroppsvekt er tilsvarende. Kanskje. Det kan også hende at doseringen blir helt gal, eller at effeket blir fullstendig annerledes. Du trenger jo ikke se lenger enn til sjokoladehylla på butikken for å finne eksempler på stoffer som har radikalt ulik effekt på mennesker og hunder.

Jeg vet ikke om det stoffet du har tenkt å gi bikkja kan ha uventede effekter på dyret, for jeg er ikke veterinær. Men er det noen vits å i eksperimentere selv og ta slike sjanser? Dersom veterinæren ikke er samarbeidsvillig ville jeg, som nevnt av andre over, prøvd med en annen veterinær først.
Vis hele sitatet...
"Benzodiazepiner

Benzodiazepiner (Stesolid®, Diazepam®) er rasktvirkende antiepileptika, og brukes derfor innen akuttmedisinen ved status epileptikus eller ved klusteranfall. Dyreeier kan få dette utskrevet fra veterinær som stikkpiller eller rektalvæske som kan giis rektalt dersom anfall skulle forekomme hjemme. " fra http://www.anicura.no/fakta-og-rad/h...epsi-hos-hund/
Sist endret av Carmex; 5. november 2016 kl. 10:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Diazepam kan brukes til å behandle epilepsi hos både hund og katt, men som nevnt over det ikke bra å bruke det forebyggende pga. toleranseutvikling. Diazepam har generell dosering 0,5 mg - 1 mg / kg for hund intravenøst eller rektalt. Vet ikke hvordan det er når du skal gi det under tunga. Dette er altså ikke forebyggende, men ved anfall.

Som også nevnt tidligere, ville jeg gått til en annen veterinær. Det finnes medisiner til hund som brukes forebyggende. Hva er grunnen til at veterinæren ikke vil hjelpe?
Du burde uten tvil få en second-opinion fra en annen veterinær. Dersom dette er en invalidiserende lidelse for hunden din med hyppig forekommende anfall burde terskelen for å forsøke ulike medikamentelle kombinasjoner være lav. Det finnes ulike forebyggende medikamenter hunden kan stå på, men bruken av dem er selvsagt ulik avhengig av klinisk bilde. Det er selvsagt mulig at vurderingen til veterinæren du har benyttet er en korrekt klinisk vurdering. Likevel er det å søke råd fra en annen fagperson hensiktsmessig. Dersom du bor på Østlandet ville jeg tatt kontakt med Norges Veterinærhøgskole. De er svært faglig gode, og gir nøkterne vurderinger. De tar i hovedsak inn henviste pasienter, men dersom veterinæren din ikke vil henvise burde du ta kontakt med dem likevel. Deres tlf er 67232323.

Lykke til!