Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3921
Det har ofte skjedd at jeg har drømt om noe jeg opplever i en dag etter. For eksempel, en dag drømte jeg at en venn av meg skulle komme og banke på veranda døren min istedet for å komme inn i hovedinngangen, dette skjedde da dagen etter. Jeg drømte for et par uker siden om et bilde, det samme bilde poppet opp i en artikkel jeg leste for noen dager siden. Nylig drømte jeg at den gamle naboen min kom til å dø i en vinterdag, dette har ikke skjedd enda.

Dette er helt sprøtt for meg, jeg tror egentlig ikke på lignende ting, men etter denne drømmen ble jeg oppmerksom på det.

Jeg er ellers en person som har vanskeligheter med å skille drømmer som har skjedd for lenge siden, med virkelighet.

Har også lest litt på wikipedia osv. Fant ut da at Déjà Vu er:
- At man har opplevd så mye liv at man tror at man opplever en ting to ganger
- At man opplever noe fra sitt tidligere liv

Så har dere hatt en lignende opplevelse?
Sist endret av wareye; 18. august 2010 kl. 23:47.
Våkner du opp og tenker over hva du har drømt også opplever du det?
Trådstarter
Sitat av Rain Man Vis innlegg
Våkner du opp og tenker over hva du har drømt også opplever du det?
Vis hele sitatet...
Jeg pleier for det meste ikke å tenke over random drømmer før det skjer i virkeligheten, men etter den siste drømmen fikk jeg noen tanker rundt dette.
Nå var vel ikke disse to opplevelsene med vennen din og bildet så lite sannsynlige at det er noe å reagere på. Er du helt sikker på at du har drømt dette, eller husket du først drømmen når det skjedde i virkeligheten etterpå?

De to "definisjonene" som du har henta fra Wikipedia er bare en av mange hypotetiske tolkninger av fenomenet, og de er begge svært lite sannsynlige.
Er vel helst det at du drømmer noe lignende, så når det skjer sammenkobler du det med drømmen. Vi drømmer om utrolig mye, og hjernen arbeider MYE kjappere. Så en 8 timers natt med drømming vil i grunn være rundt 24 timer for hjernen.
Det at du treffer noen ting er litt som lotto vil jeg si.
Jeg drømte en natt at en bil var krasjet, dagen etterpå kjørte jeg forbi en bilulykke.. Vil ikke kalle det deja vu, heller at hjernen sammenkobler og setter et "fjes" på drømmen.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nå var vel ikke disse to opplevelsene med vennen din og bildet så lite sannsynlige at det er noe å reagere på. Er du helt sikker på at du har drømt dette, eller husket du først drømmen når det skjedde i virkeligheten etterpå?

De to "definisjonene" som du har henta fra Wikipedia er bare en av mange hypotetiske tolkninger av fenomenet, og de er begge svært lite sannsynlige.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier ikke å tenke over drømmen før jeg opplever det, men som sagt har jeg vansker for å skille mellom virkelighet og drømmer i lang tid. Så er ikke sikker selv
Sitat av wareye Vis innlegg
Jeg pleier ikke å tenke over drømmen før jeg opplever det, men som sagt har jeg vansker for å skille mellom virkelighet og drømmer i lang tid. Så er ikke sikker selv
Vis hele sitatet...
Du setter da et fjes på drømmen. Om du ser en postmann i en drøm, så ser du en postmann dagen etterpå så fylles de blanke delene av drømmen ut. Altså fjes, osv.
Skriv ned det du drømte med en gang du står opp. Kan bare være at du innbiller deg at du drømte det.
Har hatt denne opplevelsen ganske mye faktisk.
Ganske freaky, men litt morsomt også

Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Du setter da et fjes på drømmen. Om du ser en postmann i en drøm, så ser du en postmann dagen etterpå så fylles de blanke delene av drømmen ut. Altså fjes, osv.
Vis hele sitatet...
Når det har skjedd med meg, kan jeg huske ut fra drømmen, hva de rundt meg kommer til å si rett før de sier det
Forklar den du
moren til min ste søster hadde kreft og legen sa hun hadde et par måneder igjen å leve.

Og en natt drømte jeg en ganske grå og kald drøm og tallet 11 poppet opp jeg fortalte drømmen til mine foreldre osv og 11 dager etter døde hun..
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Har hatt denne opplevelsen ganske mye faktisk.
Ganske freaky, men litt morsomt også



Når det har skjedd med meg, kan jeg huske ut fra drømmen, hva de rundt meg kommer til å si rett før de sier det
Forklar den du
Vis hele sitatet...
du kjenner de rundt deg og vet hva de pleier å si og reagere i situasjoner(?) og hjernen din tenker at du har rett og ikke er gæren, for å oppretholde virkeligheten du har skapt i ditt eget hode.(?)
forklar den du

dette er vel opplevelser alle har hatt, vet jeg har fått det ved flere tilfeller.
Dette kan vel ikke kalles dejavu da, men idag lå jeg å halvsov. Det eneste jeg husker å ha drømt er at jeg sitter med hustelefonen i hånden og ringer til mobilen, mobilen ringer da "selvfølgelig". Så våkner jeg, det ringer fortsatt.
Så når det har sluttet å ringe, og jeg har våknet litt fra drømmen, tenker jeg vent nå litt. Tar opp mobilen og ser at en kompis nettop har ringt. Lover dere, var som om at jeg visste at tlf skulle ringe. Var helt merkelig.:P


En annen ting er en jente jeg var sammen med for et par år siden, vi mistet kontakt og jeg så henne nesten aldri mer.
Så en god stund etter, hadde ikke sett hun på sikkert et halvt år, ligger jeg å drømmer om denne jenten. Tengte egentlig ikke noe serlig over det utover dagen, men plutselig ser jeg henne på et kjøpesenter litt bortenfor der jeg bor.
Og nå har jeg ikke sett hun siden.

Er nok bare to sinnsyke sammentreff, men velig merkelig å oppleve
Sitat av Hackett Vis innlegg
Dette kan vel ikke kalles dejavu da, men idag lå jeg å halvsov. Det eneste jeg husker å ha drømt er at jeg sitter med hustelefonen i hånden og ringer til mobilen, mobilen ringer da "selvfølgelig". Så våkner jeg, det ringer fortsatt.
Så når det har sluttet å ringe, og jeg har våknet litt fra drømmen, tenker jeg vent nå litt. Tar opp mobilen og ser at en kompis nettop har ringt. Lover dere, var som om at jeg visste at tlf skulle ringe. Var helt merkelig.:P


En annen ting er en jente jeg var sammen med for et par år siden, vi mistet kontakt og jeg så henne nesten aldri mer.
Så en god stund etter, hadde ikke sett hun på sikkert et halvt år, ligger jeg å drømmer om denne jenten. Tengte egentlig ikke noe serlig over det utover dagen, men plutselig ser jeg henne på et kjøpesenter litt bortenfor der jeg bor.
Og nå har jeg ikke sett hun siden.

Er nok bare to sinnsyke sammentreff, men velig merkelig å oppleve
Vis hele sitatet...
Jeg har følgene konklusjon på den første hendelsen: Selv om du drømmer oppfatter ørene dine lyder. Hjernen tolker lydene og gjør dem til en del av drømmen. Jeg tror mobilen din ringte mens du var i en drøm og hjernen tok ringetonen din med i drømmen. Hjernen lagde drømmen slik at du ringte til deg selv, slik at ringelyden fra telefonen din ikke skulle være helt irrasjonelt.

Så den første var vel ikke noe sinnsykt sammentreff. Den andre var vel litt mer sinnsyk enn den første. Men det er nok bare et sammentreff som ikke har noe med dejavu å gjøre. Det har foresten ikke den første episoden heller. Dette med at du møtte henne er nok bare ren tilfeldighet. Tenk hvor mange ganger du tenker på noen personer, og ikke møter denne personen senere.

Dejavu er ikke hverdagskost for meg, men det hender. Jeg er hver gang overbevisst om at jeg har opplevd akkurat den situasjonen før. Innerst inne vet jeg at det er bare noe jeg tror. Jeg har verken opplevd det eller drømt det. Man husker først drømmen, som man tror man har hatt, når dejavu skjer. Man tenker aldri på "drømmen" før selve dejavuet (jeg tok meg den friheten å kategorisere "dejavu" som et intetkjønn. Håper det er greit) inntreffer.

Selv om man huske drømmen tydelig når dejavuet inntreffer, er det bare noe man tror. I drømmer er du ikke bevisst (med mindre du holder på med lucid dreaming), og hjernen gjør som den vil. Selve minnene fra drømmen kan man egentlig ikke stole på. Man kan ikke være sikker på om man har drømt det eller det bare er noe hjernen påstår den har drømt om. Jeg tror dejavu handler om at hjernen lurer deg til å tro at den har drømt om hendelsen en gang før.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av wareye Vis innlegg
Det har ofte skjedd at jeg har drømt om noe jeg opplever i en dag etter. For eksempel, en dag drømte jeg at en venn av meg skulle komme og banke på veranda døren min istedet for å komme inn i hovedinngangen, dette skjedde da dagen etter. Jeg drømte for et par uker siden om et bilde, det samme bilde poppet opp i en artikkel jeg leste for noen dager siden. Nylig drømte jeg at den gamle naboen min kom til å dø i en vinterdag, dette har ikke skjedd enda.

Dette er helt sprøtt for meg, jeg tror egentlig ikke på lignende ting, men etter denne drømmen ble jeg oppmerksom på det.

Jeg er ellers en person som har vanskeligheter med å skille drømmer som har skjedd for lenge siden, med virkelighet.

Har også lest litt på wikipedia osv. Fant ut da at Déjà Vu er:
- At man har opplevd så mye liv at man tror at man opplever en ting to ganger
- At man opplever noe fra sitt tidligere liv

Så har dere hatt en lignende opplevelse?
Vis hele sitatet...
Dette hørtse både skremmende og interessant ut. Deja Vu (Fransk. Betyr "Sett før") er et begrep som blir brukt når øynene oppfatter omgivelsene raskere enn det hjernen greier å bearbeide - eller noe i den duren. Hendelsene rundt deg kan du ikke forutsi, men i dét det skjer føles det som du har sett det før - 100% nøyaktig det samme. Generellt sett rekker du ikke å tenke ut neste hendelse før den allerede har inntruffet. Deja Vu kan vare i alt fra en brøkdel av et sekund til noen sekunder - slik jeg har opplevd Deja Vu.

Vidar
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har hatt lignende opplevelser der hendelsen har vart i rundt 5-10 sekunder. Noen ganger har det vært såpass nøyaktig som at alt personen sier, gjør og hvordan h*n reagerer har vært identisk med "drømmen". Må sies at jeg ikke har noen tro på at jeg faktisk har drømt dette, men at hjernen av en eller annen grunn føler at jeg har det. Har mange ganger lurt på hvorfor dette skjer
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Har hatt denne opplevelsen ganske mye faktisk.
Ganske freaky, men litt morsomt også



Når det har skjedd med meg, kan jeg huske ut fra drømmen, hva de rundt meg kommer til å si rett før de sier det
Forklar den du
Vis hele sitatet...
kjenner til detta fenomenet selv også.
merker stadig att jeg kan avbryte folk i diskusjoner eller samtaler for og si det som de skulle sagt noe som setter folk ut av spill for WTF det skulle jo du ikke vite.

skjedde oftere før, men skjer vel 1 gange hver 4-5 mnd nå om dagen gief supah powas ffs
Spennende tema dette her. Jeg drømte for noen år tilbake, da jeg gikk på skolen, at jeg ble truffet med en sokk i ansiktet. Ritkignok, dagen etterpå, fikk jeg følelsen at det samme skulle skje, så jeg dukket. Sokken traff ikke meg, men en stakkars bak meg. Jeg kan ikke forklare det, men det er mulig det var ren tilfeldighet.

Edit: I ingen av tilfellene kunne jeg se det kom mot meg, ettersom mitt fokus var en samtale med en annen person.
Sist endret av prenix; 12. mai 2011 kl. 10:16.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av wareye Vis innlegg
Jeg pleier ikke å tenke over drømmen før jeg opplever det, men som sagt har jeg vansker for å skille mellom virkelighet og drømmer i lang tid. Så er ikke sikker selv
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det deja vu er, at man TROR at man har drømt eller opplevd noe før, når man egentlig ikke har det. Med mindre du våkner opp og tenker "Dæven, nå drømte jeg at kompisen min blir å komme inn den andre døra", og så gjør han det, det er noe helt annet. Hvis du ikke husker "drømmen" før akkurat når det skjer, så er det deja vu, som vil si at det ikke var en drøm i det heletatt.
I min mening er det ofte slik at man drømmer noe vagt og dersom noe i den retningen skulle skje bruker du informasjon og fantasi til å fylle tomrommene og overbeviser deg selv om at det var AKKURATT dette du drømte.

Herav effekten Deja vu.
Selvfølgelig er dette MIN mening på det, skal ikke avblåse alles teorier
Hvis jeg opplever Deja Vu, så kan jeg insistere på at jeg har opplevd hendelsen før.
Problemet jeg har etter en hendelse med Deja Vu, er at jeg blir sittende igjen og gruble på NÅR jeg opplevde det.

Det er også noe av moroa med det etter min mening, å være uvitende om at du har opplevd noe før (eller har man det?).
Men det er nok litt som noen sier her, at man har opplevd noe lignende som hjernen kobler det tilbake til.
Gøy og fascinerende er det uansett!
Eg har flere ganger hatt drømmer som slår meg som merkelig og vanskelig å tolke rett etterpå.. fordi det er ingen link mellom mitt daverende liv og drømmene..

Så, opptil to år etter. uten at eg har tenkt på den drømmen siden eg våknet fra den. faller plutselig alle brikkene på plass, når eg opplever det eg drømte..
Når dette skjer, er det så "brutalt" overaskende at eg må stoppe opp og sitte ned for å ta innover denne opplevelsen.

Eg hadde en slik drøm i militæret, når eg våknet fortalde eg alt eg kunne huske til de andre på rommet.. 6 måneder seinere, uten å ha tenkt mer over den. Opplever eg det eg drømte.

Dette hender relativt sjelden, og de opplevelsene det har skjedd rundt har alle vore noe helt for seg selv, med tildels stor betydning for hvor eg er i livet nå..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Dette er et helt sykt spennende tema.

Jeg har aldri helt skjønt hva som skjer når jeg plutselig "ser", fra sekunder til flere timer, fram i tid.
Replikker, personer og hendelsesforløp.
Som noen andre skrev, kan det være at man vet nøyaktig hva andre blir å si, og man vet hva man selv skulle si.
Jeg prøver av og til å forandre det jeg "originalt" skulle si, men det er som det går på automatikk, jeg kan ikke forandre det.

En gang da jeg var yngre, og var på kino med tante og mine søsken, sa jeg til de at jeg hadde sett filmen før, og viste hva som kom til å skje. Tante og søsknene mine sa at det var umulig, for jeg hadde aldri sett filmen før. For å overbevise de om at jeg "faktisk" hadde gjort det fortalte jeg store deler av filmen før det skjedde, jeg avslørte alt.
Jeg hadde aldri sett filmen før.

Er egentlig ikke overtroisk, og jeg vet ikke om dette har noe med overtro å gjøre.
Tror dette er mer hjernen vår som av og til kommer inn på en sekvens tidligere enn planlagt. Eller noe i den duren.
Sitat av Toillbokk Vis innlegg
Jeg har følgene konklusjon på den første hendelsen: Selv om du drømmer oppfatter ørene dine lyder. Hjernen tolker lydene og gjør dem til en del av drømmen. Jeg tror mobilen din ringte mens du var i en drøm og hjernen tok ringetonen din med i drømmen. Hjernen lagde drømmen slik at du ringte til deg selv, slik at ringelyden fra telefonen din ikke skulle være helt irrasjonelt.

Så den første var vel ikke noe sinnsykt sammentreff. Den andre var vel litt mer sinnsyk enn den første. Men det er nok bare et sammentreff som ikke har noe med dejavu å gjøre. Det har foresten ikke den første episoden heller. Dette med at du møtte henne er nok bare ren tilfeldighet. Tenk hvor mange ganger du tenker på noen personer, og ikke møter denne personen senere.

Dejavu er ikke hverdagskost for meg, men det hender. Jeg er hver gang overbevisst om at jeg har opplevd akkurat den situasjonen før. Innerst inne vet jeg at det er bare noe jeg tror. Jeg har verken opplevd det eller drømt det. Man husker først drømmen, som man tror man har hatt, når dejavu skjer. Man tenker aldri på "drømmen" før selve dejavuet (jeg tok meg den friheten å kategorisere "dejavu" som et intetkjønn. Håper det er greit) inntreffer.

Selv om man huske drømmen tydelig når dejavuet inntreffer, er det bare noe man tror. I drømmer er du ikke bevisst (med mindre du holder på med lucid dreaming), og hjernen gjør som den vil. Selve minnene fra drømmen kan man egentlig ikke stole på. Man kan ikke være sikker på om man har drømt det eller det bare er noe hjernen påstår den har drømt om. Jeg tror dejavu handler om at hjernen lurer deg til å tro at den har drømt om hendelsen en gang før.
Vis hele sitatet...
Jeg har ofte dette, bare det er relatert med: med vekkerklokke funksjonen på mobilen

jævlig irriterende, skrur vekkerklokka av i drømmen, men den fortsetter lizm
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har selv opplevd deja vu.. ikke i form av drøm, men mer at jeg har feks. gått rundt i byen, og plutselig får en følelse av at akkurat dette har skjedd før... Jeg mener å ha lest i illustrert vitenskap, at grunnen til at vi får slike øyeblikk er at det ene øyet sender signaler opp til hjernen før det andre øyet.. Det vil si at når det siste øyet har sendt sine signaler, så er allerede dette "synet" lagret i hjernen, og derav får vi en følelse av at det har hendt før..
Sitat av mcmanaman Vis innlegg
Har selv opplevd deja vu.. ikke i form av drøm, men mer at jeg har feks. gått rundt i byen, og plutselig får en følelse av at akkurat dette har skjedd før... Jeg mener å ha lest i illustrert vitenskap, at grunnen til at vi får slike øyeblikk er at det ene øyet sender signaler opp til hjernen før det andre øyet.. Det vil si at når det siste øyet har sendt sine signaler, så er allerede dette "synet" lagret i hjernen, og derav får vi en følelse av at det har hendt før..
Vis hele sitatet...
Akkurat den teorien har mer eller mindre blitt tilbakevist, ettersom det viser seg at blinde også opplever déjà vu.

http://www.telegraph.co.uk/science/s...f-deja-vu.html
At man opplever å være sanndrømt er strengt tatt ikke så uvanlig, og har også en svært enkel forklaring. (Jeg har aldri opplevd det selv, men på 30 år har jeg to ganger opplevd å kunne huske en drøm etter å ha våknet...)

Du drømmer hver natt, og du drømmer mye. Drømmer er i tillegg gjerne preget av livssituasjon og ting som skjer. For de som vanligvis husker drømmer vil 99,9% ikke bli til virkelighet, og du tenker ikke mer over det. Derimot tenker du fort veldig mye over den drømmen som ble sann.
På samme måte kan du levere en lynlottokupong hver lørdag uten noen gang å huske alle tallene. Sannsynligheten er stor for at om du en gang får en førstepremie vil du huske disse tallene, og gjerne også finne noe spesielt ved akkurat den kombinasjonen. Sparer du på alle kupongene finner du nok spesielle sammenhenger i mange av rekkene, du har bare aldri tenkt over tallene som ikke gav deg en million på konto...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg hadde en syk opplevelse for noen år siden. Jeg hadde nettopp fått mopedlappen, og jeg, dama og noen venninner satt ute på en parkeringsplass og prata. Vi satt bare å tulla og lo, men plutselig fikk jeg en rar følelse, akkurat som om jeg bare var blitt en tilskuer av en film, og satt å så på dama og de andre skravla. Så reiser hun ene venninna seg opp, i det hun gjør det så utbryter jeg "-Stopp", "-Jeg vet at noen skal si: Vet dere at det står en sang på førerkortet?". Hun som reiste seg opp så bare tomt på meg å sa "-DET VAR JO DET JEG SKULLE TIL Å SI!".
Dette er nå 4 år siden, skjønner fortsatt ikke hva som skjedde, men følte jeg hadde opplevd det øyeblikket før, så jeg visste hva som kom til å skje. Alle ble litt satt ut:P hehe
Sitat av kn^tte Vis innlegg
En gang da jeg var yngre, og var på kino med tante og mine søsken, sa jeg til de at jeg hadde sett filmen før, og viste hva som kom til å skje. Tante og søsknene mine sa at det var umulig, for jeg hadde aldri sett filmen før. For å overbevise de om at jeg "faktisk" hadde gjort det fortalte jeg store deler av filmen før det skjedde, jeg avslørte alt.
Jeg hadde aldri sett filmen før.
Vis hele sitatet...
Det der har nok noe med at i noen filmer er det ofte et nokså likt handlingsforløp. så med litt logisk tankegang så kan man så å si "tenke" seg fram til hva som kommer til å skje.
En natt for 2 mnd siden hadde jeg den sykeste Deja vu drømmen noen sinne.
Den var veldig lang og detaljert.

Jeg drømte at jeg gikk på nettet og fikk en epost av noe som heter BOTB.COM
og at jeg gikk inn på siden å ble med i en supercar konkuranse.
Jeg ble med på konkuransen.
satset 1000.- kr på en ferdighetsprøve som gikk ut på å plassere en fotball nermest der den har blitt fjernet på bilde.
(gå inn på BOTB.com for å se hva jeg mener)
Hvertfall, jeg plasserte ut mangen kryss over hele skjermem.
Jeg vant superpremien og ble ringt fra england så jeg kunne velge bil.
Valgte en Ferrari 458 i hvit.

Da jeg våknet heiv jeg meg på laptopen som lå i senga for å se om alt hadde vært en drøm.
Da jeg gikk for å sjekke mailen hadde jeg fått reklame fra nettop BOTB.COM.
Jeg gikk rett inn med en eneste gang for å sette 1000.- på tavla dems.
når jeg kom inn på nettstedet ble jeg veldig sjokkert av å se det var samme konkuransebilde som jeg hadde drømt.
Jeg plasserte pilene så nerme jeg hadde drømt.

Jeg ble VELDIG skuffet når jeg fant ut at jeg hadde bommet med 4 pixler på tegningen dems. kom på 3 plass på hele konkuransen.

På bilde er jeg rødt kryss og vinneren blått kryss
http://i3.photobucket.com/albums/y87/cagivos/Faen.png
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Det der har nok noe med at i noen filmer er det ofte et nokså likt handlingsforløp. så med litt logisk tankegang så kan man så å si "tenke" seg fram til hva som kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke hva jeg mener.
Jeg satt ikke der å gjettet.
Det skapes vel mye kunstige minner under en vivid drøm, disse er nok lettere å "huske" når man først blir minnet på det. Jeg har selv drømt om bilkrasj i en tunell, et par dager senere døde naboen min i en bilulykke i Oslofjordtunellen.

Mine to øre...
Husker jeg var mindre, å var ute å smugrøykte, høststorm så blåste fælt.
satt på hjørne av skolen, Så blåste det en telefonbok forbi meg. tenkte ikke noe på det, før det skjedde igjen helt lik telefonbok samme lyd også, så jeg gikk ned for å se om det var den samme. var bare en bok der.
Men det rare var at jeg fikk en sykt dårlig følelse og litt skremt
Så jeg raste hjem på crossern og raset hjem
der hadde ett svært tre rast over bilen som stod parkert utenfor huset.

Er en liten del av meg som håper det henger sammen Men trur nokk det var hodet som spilte meg ett puss^^
Sist endret av NoSkillZ; 23. juni 2011 kl. 09:22.
Vanlig deja vu, våken tilstand, forårsakes av at du får en liten delay fra det ene øyet til hjernen. Dermed sendes bildet du ser til hjernen senere fra det ene øyet til enn det andre, og når du får bilde fra øye #2, vil du føle at "dette har du sett før".

Also, dere er ikke sanndrømte. Beklager.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Vanlig deja vu, våken tilstand, forårsakes av at du får en liten delay fra det ene øyet til hjernen. Dermed sendes bildet du ser til hjernen senere fra det ene øyet til enn det andre, og når du får bilde fra øye #2, vil du føle at "dette har du sett før".
Vis hele sitatet...
Se åtte poster opp fra din.
Hvis det er sant cagivos, må jeg si at det høres helt sykt ut!
En møbelkjede hadde en konkurranse for en stund siden, der det var gjømt en konvolutt et sted i butikken, og finneren ville få en diger sofa. Søskenbarnet mitt drømte om at hun så hvor denne konvolutten lå, og dro selvsagt til butikken dagen etter for å sjekke. Å joda, midt mellom noen bladbunker, rett ved inngangen til lunsjrommet til de ansatte, der lå konvolutten. Akkurat som hun hadde drømt...
Min kusine hadde fått kreft og blitt veldig syk, ifjord.
Jeg og min samboer la oss ned mitt på dagen for å ta en "nap".
Plutselig under søvn , våknet jeg og gispet etter luft, en rar følelse jeg ikke kan forklare, Min samboer spurte om det gikk bra med meg, Har aldri opplevd noe lignende. Hørte litt seinere på dagen at min kusine døde på samme tidspunkt som min gisping. Kan ikke forklare, men er jævlig ekkelt! Har ikke noe med deja vu å gjøre da.
Sist endret av Vond; 24. juni 2011 kl. 22:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vond Vis innlegg
Min kusine hadde fått kreft og blitt veldig syk, ifjord.
Jeg og min samboer la oss ned mitt på dagen for å ta en "nap".
Plutselig under søvn , våknet jeg og gispet etter luft, en rar følelse jeg ikke kan forklare, Min samboer spurte om det gikk bra med meg, Har aldri opplevd noe lignende. Hørte litt seinere på dagen at min kusine døde på samme tidspunkt som min gisping. Kan ikke forklare, men er jævlig ekkelt! Har ikke noe med deja vu å gjøre da.
Vis hele sitatet...
To ord: Confirmation bias.

Har du notert ned alle gangane du våkner med samme følelse utan at nokon døyr? Har du notert ned alle gangane ting skjer uten at det blir oppdaga en samanheng i etterkant?

Anekdoter er verdiløse, fordi dei er enkelttilfeller utan kontekst.
Husker da jeg var liten og moren min skulle vekke meg. Dette var vanskelig for henne siden jeg bare skulle sove litt til. Etter at dette hadde holdt på en stund, begynte jeg å drømme at jeg sto opp. jeg gikk ut av senga og mot badet for å pusse tenner osv. det hele endte med at jeg muttern ropte og jeg våknet.

Skikkelig irriterende, siden det var så vanskelig å stå opp. Pga drømmen trudde jeg at jeg hadde klart det, men jeg var fortsatt i senga..