Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 659
Heihei, har en diskusjon pågående om hva som er den rette utalen av ordet psykedelisk og psykedelia... Det er klart at korrekt skriftlig bruk av ordet er slik jeg har anført det. Men den muntlige? Jeg har alltid utalt "Psykadelisk" og "psykadelia", men andre vil ha det til at det uttales likt som det skrives. Hva er riktig?
slik det skrives er riktig. =) Men man har jo dialekter rundt om i landet som kan variere mellom a og e bosktaven. Men på Bokmål skal du si det på den måten det skrives i dette tilfellet =)
The term psychedelic is derived from the Greek words ψυχή (psyche, "soul") and δηλοῦν (deloun, "to manifest"), translating to "mind-manifesting"


wiki
Det som er litt rart med ordet psykedelisk og psyke og andre lignede ord er at det stammer fra ord som sjel, magi, og andre overnaturlige fenomener og da kan man jo trekke konklusjonen at feks psykose har noe med sjelen og magi å gjøre, og hører du på det en psykotisk person kan se og høre så skjønner du fort ut at det virker som magi og trolldom for den personen som er psykotisk!

Det er kanskje å strekke det litt langt, men, sånn er det!
Sist endret av Awareness; 18. desember 2010 kl. 17:34.
a eller e spiller vel ingen rolle. syntes egentlig psykadelia er hakket vassere å uttale. sjelden jeg bruker ordet uansett. sier "turedeliks" jeg. personlig oppfinnelse.