Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 7736
Meg og en kompis satt og snakket i går og etterhvert så kom vi på en morsom tanke angående det med kredittkort. Vi kommer nok aldri til å prøve ut dette her, men hadde vært interessant å vite om det faktisk er mulig.

La oss si at jeg går til anskaffelse av 3 kredittkort med en kredittramme på 20 000, kortene har ingen gebyrer og er rentefrie den første måneden (mange kort har slike vilkår). I tråden vil jeg referere til kredittkortene som kort (A,B og C)

1) Jeg tar ut 20 000 fra kredittkort A den første dagen. Disse pengene er i mitt eksempel mine, jeg kan rentefritt ''låne'' dem i 30 dager uten å betale rente. Jeg drar samme dag ut å kjøper meg en splitter ny tv til 20 000.

2) Når det har gått 30 dager siden jeg ''lånte'' de 20 000 så bruker jeg kredittkort B til å betale ''gjelden på kredittkort A. Jeg har nå slettet gjelden fra kredittkort A som jeg kjøpte tv for og har nå 20 000 i gjeld på kredittkort B.

3) Etter en ny måned er det på tide å betale gjelden på kort b, dette velger jeg å gjøre med kredittkort c.

4) Enda en måned går og nå er det på tide å betale gjelden på kredittkort c, denne gangen velger jeg å betale med kredittkort a, som jeg brukte til å kjøpe meg en tv med til 20 000 den første dagen. Men denne gjelden er allerede betalt av kredittkort b så da bruker jeg dette til å betale gjelden til kort c.

5) Og så videre, og videre og videre. I evigheten, jeg trenger aldri å betale tilbake så lenge jeg overholder månedsfristen og subsidierer den gamle gjelden med ett annet kort. Pengene jeg tok ut første dagen har jeg ''tjent'' så lenge jeg fortsetter å betale med penger som ikke er mine år etter år.

Finns det noe som tilsier at dette ikke er mulig? Greit nok at det kansje høres litt stress ut, men det tar liksom ikke lange tiden å betale en ekstra regning hver mnd. Samt at verdien av penger synker jo hvert bidige år. Om 10 år så er vel ikke 20 000 mye å skryte av vil jeg tro, om man går lei da så er det jo bare å betale.
Sist endret av Pandabjørn; 25. mars 2010 kl. 18:16.
Er det virkelig rentefritt hvis man betaler etter 1 måned? :O
Sitat av monit Vis innlegg
Er det virkelig rentefritt hvis man betaler etter 1 måned? :O
Vis hele sitatet...
Mange som har mye lenger ''tidsfrist'' enn det også. Ta en titt her så kan du se en liste over forskjellige kredittkort og hvor mange dager du kan låne pengene rentefritt ^^
Så det blir faktisk en ny rente for hver gang du setter inn pengene, og ikke bare for den første gangen?
Høres vel ikke helt mulig ut, men har lite peiling på det for å være ærlig. Hadde det gått an ville det nok vært mer kjent, tror jeg da.
Såklart er dette mulig, og fult gjennomførbart.
Men pengene må uansett betales tilbake en gang, og man vil egentlig ikke slippe noe billigere unna det hele (20k er jo 20k uansett hvordan man vrir og vender på det).

Eneste problemet som jeg kan tenke meg oppstår, er at man låner 20k så ofte. Burde eksistere en grense på hvor mange ganger per år man kan låne pengene rentefritt.
Dette vil i teorien gå. Ja. Jeg har selv vurdert det samme når jeg trengte penger, 3 kredittkort gjør det også lettere enn 2. Om du så glemmer deg én måned, så er jo heller ikke rundt 1% renter den måneden noe dødsdom heller.

Dette tror jeg også er et fenomen som har oppstått i nyere tid, og vil forsvinne når det kommer statlige reguleringer på kreditt (yes, there should be), og kanskje da må du betale ned gjelden. Det som er interessant er jo at inflasjonen er 1-3% over tid hvert år, og om du fortsetter med dette i la oss si 5-10 år da (eneste realistiske at du gidder), så er ikke disse 20 000kr lenger verd så mye. Så om du gjør dette vil du faktisk tjene penger.

Et annet potensielt "triks" vil være å ta ut disse 20 000 i cash, og sette de inn på en konto.
Så løper jo renter på innskuddet, mens ingen renter på uttaket.

Problem 1: Årsavgifter på kortene. De strekker seg gjerne fra 50 kroner og opp.
Vet noen om noen helt gratis kredittkort?

Problem 2: Uttak og innskudd for å betale fra måned til måned. Dette kan det være mulig at koster noen gebyrer.
Sist endret av Matthiesen; 25. mars 2010 kl. 18:40.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Såklart er dette mulig, og fult gjennomførbart.
Men pengene må uansett betales tilbake en gang, og man vil egentlig ikke slippe noe billigere unna det hele (20k er jo 20k uansett hvordan man vrir og vender på det).

Eneste problemet som jeg kan tenke meg oppstår, er at man låner 20k så ofte. Burde eksistere en grense på hvor mange ganger per år man kan låne pengene rentefritt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kredittkort fordi jeg liker egentlig ikke ha penger som ikke er mine, men noen ganger føler jeg at kredittkort blir kastet etter meg. Tror at man lett kunne fått bestilt seg 20 forskjellige kredittkort (så sant man ikke har betalingsanmerkninger osv) og om man tar ut feks 20 000 hver 20ende måned så bør jo ikke det blir så mistenkelig. Godt mulig det eksisterer en slik grense men da er det jo bare å skaffe seg flere kort.

20 k er 20k ja, men som sagt, de 20 000 kronene er IKKE de samme om 10 år til feks.
Ka med bankinskudd av pengene? Si 3% av 40 000 (du har 4 kort og bytter hver mnd..)

På 1 år vil det bli 1200kr, noe som vil si litt over 3kr dagen =p

Den dagen du glemmer deg er de 1200kr langt borte, og er det egentlig mulig å ta ut penger og ikke bare betale? Uten et viss antall renter for å ta ut that is...
Det kommer renter på fra dag 1 om du tar ut penger i kontanter, så for at dette systemet skal fungere må du "betale" 20K for så å få dem igjen og det blir en utfordring siden butikker ikke krediterer deg i kontanter, men fører pengene tilbake på kortet.
Mastercard Gold som jeg har opererer med 35kr +1% av uttak ihvertfall, så det blir jo 235kr/mnd når man må bruke det kortet for å betale de andre.
http://www.entercard.no/mastercardgold/
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det kommer renter på fra dag 1 om du tar ut penger i kontanter, så for at dette systemet skal fungere må du "betale" 20K for så å få dem igjen og det blir en utfordring siden butikker ikke krediterer deg i kontanter, men fører pengene tilbake på kortet.
Vis hele sitatet...
Der fikk vi løsningen på hvordan bankene har sikret seg mot dette.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Der fikk vi løsningen på hvordan bankene har sikret seg mot dette.
Vis hele sitatet...
Skandiabankens kredittkort har gratis uttak i minibank samt betalingsutsettelse i 50 dager. Det samme har kortet gebyrfri visa. På disse ligger maks kreditt på 100 000 og 75 000 kr.

Har dog ikke gjort noen grundig sjekk men jeg er sikker på at det finns flere der ute.

*Kilde (tabell underst)*
Sist endret av Pandabjørn; 25. mars 2010 kl. 18:52.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Skandiabankens kredittkort har gratis uttak i minibank samt betalingsutsettelse i 50 dager. Det samme har kortet gebyrfri visa. På disse ligger maks kreditt på 100 000 og 75 000 kr.

*Kilde (tabell underst)*
Vis hele sitatet...
Sitat av Kilden din
3. Ikke ta ut penger i minibank eller over skranke i bank. Dette er dyrt med kredittkort. Bruk det heller ikke til å betale på postkontor. Hos Posten regnes nemlig varekjøp som kontantuttak og blir dermed dyrere
Vis hele sitatet...
Hvor står det at det er 50 dagers rentefritak på kontantuttak hos Skandiabanken?
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det kommer renter på fra dag 1 om du tar ut penger i kontanter, så for at dette systemet skal fungere må du "betale" 20K for så å få dem igjen og det blir en utfordring siden butikker ikke krediterer deg i kontanter, men fører pengene tilbake på kortet.
Vis hele sitatet...
Av erfaring er det ikke noe problem å 'handle' for 20 000 kr i en matbutikk, for å så få igjen pengene kontant. Kjenner du vedkommende i kassen kan han eller hun slå 20 000 bæreposer, og la deg betale disse. Etter transaksjonen slår vedkommende 20 000 bæreposer i retur, og du vil få cash tilbake.

It works!
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette vil i teorien gå. Ja. Jeg har selv vurdert det samme når jeg trengte penger, 3 kredittkort gjør det også lettere enn 2. Om du så glemmer deg én måned, så er jo heller ikke rundt 1% renter den måneden noe dødsdom heller.

Dette tror jeg også er et fenomen som har oppstått i nyere tid, og vil forsvinne når det kommer statlige reguleringer på kreditt (yes, there should be), og kanskje da må du betale ned gjelden. Det som er interessant er jo at inflasjonen er 1-3% over tid hvert år, og om du fortsetter med dette i la oss si 5-10 år da (eneste realistiske at du gidder), så er ikke disse 20 000kr lenger verd så mye. Så om du gjør dette vil du faktisk tjene penger.

Et annet potensielt "triks" vil være å ta ut disse 20 000 i cash, og sette de inn på en konto.
Så løper jo renter på innskuddet, mens ingen renter på uttaket.

Problem 1: Årsavgifter på kortene. De strekker seg gjerne fra 50 kroner og opp.
Vet noen om noen helt gratis kredittkort?

Problem 2: Uttak og innskudd for å betale fra måned til måned. Dette kan det være mulig at koster noen gebyrer.
Vis hele sitatet...
Mitt kort fra "Sparebank 1" er helt gratis. Ingen gebyrer.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvor står det at det er 50 dagers rentefritak på kontantuttak hos Skandiabanken?
Vis hele sitatet...
Maks betalingsutsettelse er markert med 50 dager, om du ser i den røde tabellen litt nedover på siden.
Sitat av prenix Vis innlegg
Av erfaring er det ikke noe problem å 'handle' for 20 000 kr i en matbutikk, for å så få igjen pengene kontant. Kjenner du vedkommende i kassen kan han eller hun slå 20 000 bæreposer, og la deg betale disse. Etter transaksjonen slår vedkommende 20 000 bæreposer i retur, og du vil få cash tilbake.

It works!
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det mulig å lure systemet dersom man kjenner noen som er villig til å hjelpe seg, men det er dødfødt. Du må tross alt gjøre dette en gang i måneden og før eller siden vil revisoren til vedkommende butikk slå alarm og så har den ansatte (og forsåvidt du) et problem.

Alle butikker jeg kjenner til har som prosedyre at betalinger gjort med kredittkort ikke skal krediteres tilbake kontant, det skal krediteres tilbake til kortet. Men det er selvsagt teoretisk mulig å drite i dette. Men over tid vil det ikke fungere og det er derfor ikke spesielt smart å belage seg på dette...

Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Maks betalingsutsettelse er markert med 50 dager, om du ser i den røde tabellen litt nedover på siden.
Vis hele sitatet...
Ja, men ikke for kontantuttak...
Er det noen som har sagt at man må ta ut pengene i butikk? Og uansett så skal man jo kun ta ut pengene en gang (den første gangen). De andre gangene betaler man jo bare regningen med kredittkortet via nett feks.

Om man derimot velger å ta ut pengene hver bidige gang for så å betale manuelt i bank eller overføre til egen konto å betale via nettbank så har vi jo nå funnet 3 kort som har GRATIS uttak i minibank samt betalingutsettelse i over 1 mnd. Hva man da skal i butikken og rote med 20 000 poser og diverse skjønner jeg ikke ^^ Om ikke det er noe jeg har gått glipp av her
Sist endret av Pandabjørn; 25. mars 2010 kl. 19:05.
Pandabjørn: Finn tre kort som gir deg rentefri kreditt ved uttak i minibank. Finn ett...

Bare for moro skyld:

http://www.skandiabanken.no/SKBWEB/Kort/Priser.aspx

Sitat av Skandiabanken vilkår
Eff. rente p.t. - kjøp, (innen forfall) 0%
Eff. rente p.t. - kjøp/kontantuttak (nedbetaling) 13,91%
Nom. rente p.t. - kjøp/kontantuttak (nedbetaling) 12,997%
Vis hele sitatet...
Legg merke til hvordan kontantuttak kun finnes under fanen som har heftige renter
Sist endret av Cikey; 25. mars 2010 kl. 19:10.
Er det mulig og f eks ha 2 kredittkort(f. eks gebyrfri) og låne 50 000 på begge og så ha 50 000 som veksler mellom de 2 kontoene og så ha 50 000 cash??
Det stemmer ikke.
Rentene påløper fra første dag ved utak fra minibanken.

Ikke lur deg selv!
Sitat av weritas478 Vis innlegg
Det stemmer ikke.
Rentene påløper fra første dag ved utak fra minibanken.

Ikke lur deg selv!
Vis hele sitatet...
Man trenger da kun ta ut pengene den første gangen? Er jo fullt mulig å betale gjelden til de andre kortene via nett.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Man trenger da kun ta ut pengene den første gangen? Er jo fullt mulig å betale gjelden til de andre kortene via nett.
Vis hele sitatet...

Hvordan skal du få tak i pengene uten å ta dem ut? Du må betale for en vare, ellers blir det et kontantuttak uansett om du overfører via nettet eller tar ut i minibank.

Dette er rett og slett en så opplagt måte å "lure" bankene på at: NEI, det er ikke mulig, bruk energien på noe annet...
Du kan jo kjøpe en vare for en kompis eller noe sånt, en som trenger en ny tv til 20 000. Så bare betaler han deg cash.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan skal du få tak i pengene uten å ta dem ut? Du må betale for en vare, ellers blir det et kontantuttak uansett om du overfører via nettet eller tar ut i minibank.

Dette er rett og slett en så opplagt måte å "lure" bankene på at: NEI, det er ikke mulig, bruk energien på noe annet...
Vis hele sitatet...
Her har jeg funnet vilkårene til ya kredittkort.

# Kortbruk i utlandet (gjelder både debet- og kredittkort)
# Visa-varekjøp kr. 0,-
# Visa-minibankuttak kr. 0,-
# Visa-kontantuttak kr. 0,-
# Valutapåslag ved bruk av debetkort i utlandet 1,75%
# Rente ved betaling innen forfall: 0 %

Hvor får du disse rentene og gebyrene dine fra? Er opptil flere kredittkort som er gebyrfrie i både minibank og ved kontantuttak, betaler man tilbake pengene før forfall så tilløper det INGEN rente.
Sitat av prenix Vis innlegg
Av erfaring er det ikke noe problem å 'handle' for 20 000 kr i en matbutikk, for å så få igjen pengene kontant. Kjenner du vedkommende i kassen kan han eller hun slå 20 000 bæreposer, og la deg betale disse. Etter transaksjonen slår vedkommende 20 000 bæreposer i retur, og du vil få cash tilbake.

It works!
Vis hele sitatet...
Det går ÉN gang, og er kjemperisikabelt. Vil få kjeft av sjefen med en gang det skjer.
Selv om du betaler over nette fra den ene til den andre,regnes det som utak!

Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Man trenger da kun ta ut pengene den første gangen? Er jo fullt mulig å betale gjelden til de andre kortene via nett.
Vis hele sitatet...
Det regnes som utak alikevel selv om du betaler via nette!
Sist endret av weritas478; 25. mars 2010 kl. 19:27.
Sitat av weritas478 Vis innlegg
Selv om du betaler over nette fra den ene til den andre,regnes det som utak!
Vis hele sitatet...
Uttak er gebyrfrie og det tilløper ingen rente om man betaler innen fristen? Hvor er kostnaden din?

Fint om folk kan begrunne svarene sine om de har lyst å komme med innspill.
Som han påpeker trenger man kun å gjøre dette EN gang.
Resten av gangene vil jo bare være regninger man betaler.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det går ÉN gang, og er kjemperisikabelt. Vil få kjeft av sjefen med en gang det skjer.
Vis hele sitatet...
Som det nevnes ovenfor, det trengs kun å gjøres èn gang. Det er verdt litt eventuell kjeft!
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som han påpeker trenger man kun å gjøre dette EN gang.
Resten av gangene vil jo bare være regninger man betaler.
Vis hele sitatet...
Sitat av prenix Vis innlegg
Som det nevnes ovenfor, det trengs kun å gjøres èn gang. Det er verdt litt eventuell kjeft!
Vis hele sitatet...
Nei, det trengs ikke bare 1 gang. Var det noe mer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det feiler på at du betaler rente fra dag 1 om du tar ut kontanter eller overfører pengane til andre kontoer. Rentefritaket gjelder kun ved kjøp. Nettopp for å forhindre slikt.
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Uttak er gebyrfrie og det tilløper ingen rente om man betaler innen fristen? Hvor er kostnaden din?

Fint om folk kan begrunne svarene sine om de har lyst å komme med innspill.
Vis hele sitatet...

Har du vondt for å lese? Kostnaden er i at det kommer renter fra dag en på kontant uttak. Hva med å lese begrunnelsene istendenfor å klage på at de ikke er der.

Ta ett hint, du har IKKE funnet på nye nytt og genialt her!
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Her har jeg funnet vilkårene til ya kredittkort.

# Kortbruk i utlandet (gjelder både debet- og kredittkort)
# Visa-varekjøp kr. 0,-
# Visa-minibankuttak kr. 0,-
# Visa-kontantuttak kr. 0,-
# Valutapåslag ved bruk av debetkort i utlandet 1,75%
# Rente ved betaling innen forfall: 0 %

Hvor får du disse rentene og gebyrene dine fra? Er opptil flere kredittkort som er gebyrfrie i både minibank og ved kontantuttak, betaler man tilbake pengene før forfall så tilløper det INGEN rente.
Vis hele sitatet...
Dette var like nytt for meg som da noen sa at det løper renter på kontantuttak. Ser nå på kredittkortguiden at det ser ut som at 3-4 kredittkort har denne ordningen.

Gidder noen ta en telefon og verifisere at de ikke bare har formulert seg feil, evt. noen som allerede bruker en av disse?
- Gebyrfri VISA
- ya kredittkort
- Landkreditt
(m. flere)

Det jeg nemlig ser er at Skandiabanken også står nevnt som 0kr for uttak og 0kr i rente. Dette er jo i virkeligheten ikke praksis hos skandiabanken. Om man faktisk tar ut penger i minibank så løper det renter fra uttaksdagen. (kilde: Hilde i chat på skandiabanken).
Ya kredittkort:

yA Kredittkort

Rente ved betaling innen forfall* 0%
Dersom du velger ikke å betale innen forfall beregnes renten fra kjøpstidspunkt:
Nominell rente per. mnd 1,60%
Nominell rente per. år 19,20%
Effektiv rente per. år 20,98%
Fakturagebyr ved papirfaktura/kontoutdrag

kr. 35,-
Fakturagebyr ved e-postfaktura** kr. 0,-

* Ved kontantuttak i minibank beregnes renten fra uttakstidspunkt.
Vis hele sitatet...
Skal vi etterhvert ta ett hint nå?

På kredittkort betaler man renter fra dag 1 om man tar ut kontanter!

https://ya.no/portal/content.ap?thisId=53
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Uttak er gebyrfrie og det tilløper ingen rente om man betaler innen fristen? Hvor er kostnaden din?

Fint om folk kan begrunne svarene sine om de har lyst å komme med innspill.
Vis hele sitatet...
Uttak er ikke gebyrfri!

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som han påpeker trenger man kun å gjøre dette EN gang.
Resten av gangene vil jo bare være regninger man betaler.
Vis hele sitatet...
Å betale regning regnes som uttak.
Sist endret av weritas478; 25. mars 2010 kl. 20:07.
Sitat av weritas478 Vis innlegg
Uttak er ikke gebyrfri!
Vis hele sitatet...
Du mener rentefrie?

Sitat av weritas478 Vis innlegg
Å betale regning regnes som uttak.
Vis hele sitatet...
Takk det var egentlig det svaret jeg ville ha
Sist endret av Pandabjørn; 25. mars 2010 kl. 20:11.
Ha konto i to forskjellige banker. Oppdrett to kontoer på et nettpoker sted. Kjøp 10 000 kr i chips, og vinn alle pengene i 1vs1 fra den andre kontoen. Hvis beløpet er under 10 000 slipper man skatt, men det kan seff gjøres i to omganger om summen av pokergevinster ikke overstiger 50 000.
Har ikke testet dette men det burde funke i teorien.
Nei. For norske kredittkort kan ikke lengre benyttes på nettpoker.
Bankene har sikra seg mot dette. Let it go. Ingen gjør noe gratis, spesielt ikke bankene.
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Ha konto i to forskjellige banker. Oppdrett to kontoer på et nettpoker sted. Kjøp 10 000 kr i chips, og vinn alle pengene i 1vs1 fra den andre kontoen. Hvis beløpet er under 10 000 slipper man skatt, men det kan seff gjøres i to omganger om summen av pokergevinster ikke overstiger 50 000.
Har ikke testet dette men det burde funke i teorien.
Vis hele sitatet...
Du tar feil på så utrolig mange nivåer!

1: Pengene vil aldri bli satt inn siden du ikke får overføre penger fra kredittkort til gamblingsteder (antagelig mulig å unngå med nok oppfinnsomhet)

2: Obv chip dumping vil bli oppdaget og du risikerer at pengene blir tatt av poker siten.

3: Du skatter ikke av noen enkeltgevinster under 10K så det har ingenting å si om du overfører pengene i en engang eller ikke.

4: 50K grensen har ingen relevans i forhold til dette? Hvor tar du den fra? Man skal skatte av alle lotterigevinster (herunder poker) over 10K. For at de skal være skattepliktig må det være på ett lodd (les: en hånd i cashgame, eller en enkelt turnering). Dersom man har poker som hovdekilde til inntekt (næring) skal man skatte av all gevinst.


Alt i alt en teori som knapt nok er plausibel, og som har så mange fallgruver at du neppe vil gå den veien...
dere er smarte !

men jeg trur ikke det funker...
Det blir jo noe liknende "Ponzi scheme"..
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette blir litt høyttenkning men "here we go"....

Jeg har et "VISA gebyrfri" kredittkort som er rentefritt dersom jeg betaler hele beløpet tilbake innen 50 dager. Dette gjelder kun varekjøp og ikke kontanter.

Dersom jeg skulle ta ut kontanter i enten butikken eller minibanken kommer renten (29,84% effektiv årlig) fra dag en. Altså er det gebyrfritt men ikke rentefritt for kontanter.

Sjekk ut oversikten:
https://gebyrfri.santanderkort.no/no...g-betingelser/


Nå over til å spekulere i å "kjøpe" en vare for å så å heve kjøpet slik at du får kontanter. I følge forbrukerloven har du 14 dager full returrett på de fleste produkter. De fleste butikker sender da pengene tilbake til det kortet du betalte med. Eventuelt kan man få gavekort eller kontanter ved mindre kjøp.

Men så er det noen butikker som har skikkelige garantier.

Elkjøp eller Lefdal har hele 30 dager full returrett garanti og man kan få pengene tilbake uten spørsmål. Da kan man gjøre slik:
1. Kjøp et dyrt produkt som koster 20.000, f.eks. en TV
2. Vent til neste dag eller uka etter om du vill. Lever produktet i retur for å få pengene igjen. Du kan få igjen kontant eller til det kortet du betalte med.
3. Betal pengene inn på kredittkortet du har "lånt" fra.
4. Gjenta prosessen.

Nå har jeg også snakke med sjefen over hovedkontoret til Elkjøp Norge og fortalte om eksempellet ovenfor. Han nevnte at beløpet blir som oftest ført tilbake til kortet du brukte. Beløp under 1000kr kan du få kontant men blir sjeldent gjort. I særtilfeller kan man få større beløp kontant. Så er man god på å finne opp en god historie om hvorfor du skal ha det kontant kan man få hele beløpet kontant, altså i eksempelet 20000kr. De er strengere på kredittkort enn vanlige bankkort.

Du kan i prinsippet gjøre dette et par ganger i måneden men som nevnt blir det som regel ikke gjort uten å finne på en god historie. Lurt å kjøpe forskjellige produkter slik at man ikke leverer samme produkt tilbake. Garantien gjelder uansett hvor mange ganger man gjør dette fortalte han. Butikken taper litt på at du leverer tilbake produkter men tar det igjen på god kundeservice som gjør at de fleste kunder velger å komme tilbake for å kjøpe produkter hos dem.

Jeg har selv benyttet meg av garantien et par ganger. En gang da jeg kjøpte en TV som jeg ikke var fornøyd med. TVen var fin men man så ikke en dritt når man satt på siden og så skrått inn. Derfor hevet jeg kjøpet og fikk da pengene tilbake i kontanter faktisk ca.7000kr i 2008. Det ble til at jeg kjøpte en ny TV litt senere. Den andre gangen var rett før sommeren i fjor da kjøpte jeg en komfyr som av en eller annen grunn tok kvelden og ikke ville skru seg på. Da fikk jeg også pengene tilbake i kontanter, 8900kr. Begge gangene betalte jeg med bankkort og ikke kredittkort så det kan hende det var derfor jeg fikk det kontant.

En kompis av meg har en gang "lånt" en PC fra Lefdal. Han kjøpte PCen som han trengte kun i 10 dager. Brukte den i 10 dager (passet godt på at han ikke ripet eller skadet noe) kom deretter tilbake til Lefdal og fikk pengene igjen. Ingen spørsmål.

Ble litt mye skriving her men kort sagt kan man summere det slik:
1.Bruk kortet til å kjøpe en vare på Lefdal, Elkjøp eller en annen butikk med samme garanti.
2.Kjøp en vare til 20000kr.
3.Kom tilbake dagen etter og få pengene igjen i kontant om du er god til å prate for deg.
4.Bruk kort 2 og 3 og gjenta punkt 1-3.
5.Betal inn på kort 1 med pengene fra kort 2 og til kort 2 med pengene fra kort 3 også videre.

Nå tror jeg at det er et eller annen minus et sted som jeg ikke helt har fått med meg. Men som jeg forstår kan man i teorien (ovenfor) kjøpe et produkt med kredittkort 1, få kontanter til å betale kredittkort 2. Men jeg skulle tro at i lengden blir det et eller annet negativt et sted.

Jajaja skal slutte å skrive nå, kjæresten min sier middagen er klar så da må jeg jo gå før den blir kald. Tar det med ro her i huset. Øl og taco i dag.
Dere kan faktisk fortsette slik så lenge dere får innvilget nye kredittkort. Og det er jo ikke så vanskelig i våre dager. Bare man kan stave navnet sitt og har litt inntekt så burde det gå greit. Men om det er lurt er jo en helt annen saga. Og det vet dere sikkert.
Final point: Er nok ikke lurt i lengden da penger er penger uansett hvordan man vrir på det. Og om man glemmer noe i "triksingen" får man en baksmell med renter også videre. Jeg vill aldri prøve meg på noe slikt med kredittkort, det tørr jeg ikke. Er nok å bruke det i nødtilfeller i ferien og betale fort tilbake.

Men det med 30 dagers garantien på Elkjøp og Lefdal er genialt i forhold til om man har kjøpt feilprodukt.
Sitat av wooper95 Vis innlegg
Final point: Er nok ikke lurt i lengden da penger er penger uansett hvordan man vrir på det. Og om man glemmer noe i "triksingen" får man en baksmell med renter også videre. Jeg vill aldri prøve meg på noe slikt med kredittkort, det tørr jeg ikke. Er nok å bruke det i nødtilfeller i ferien og betale fort tilbake.

Men det med 30 dagers garantien på Elkjøp og Lefdal er genialt i forhold til om man har kjøpt feilprodukt.
Vis hele sitatet...
En utrolig lur slutning. Jeg vet alt om kredittlån. Du låner kanskje 250.000 i ren cash, men i det du låner så glemmer du at du faktisk betaler 20 prosent rente. Jeg har et forbrukslån som jeg betaler 2.600 kr på hver måned. Av dette er 2200 kr rente. Jeg vil ikke anbefale min verste fiende å gjøre noe slikt.
Sitat av CoonMystery Vis innlegg
En utrolig lur slutning. Jeg vet alt om kredittlån. Du låner kanskje 250.000 i ren cash, men i det du låner så glemmer du at du faktisk betaler 20 prosent rente. Jeg har et forbrukslån som jeg betaler 2.600 kr på hver måned. Av dette er 2200 kr rente. Jeg vil ikke anbefale min verste fiende å gjøre noe slikt.
Vis hele sitatet...
akkurat dette pandabjørnen trenger å høre!
eksempler på hvor ille det faktisk kan gå..
ALT kan man få til i "teorien" bare man tenker hardt nok(eller for lite)
KP til deg!
fordi kortene er ikke rentefrie ved kontantuttak. altså må du kjøpe en fysisk vare for at kjøpet skal være rentefritt ikke holde på å bytte rundt på kontantsummer.
Jeg betaler et lite beløp for å overføre penger fra kredittkort. Noe rundt 2.5 % kanskje? Eller et fast beløp, er litt usikker. Så dette ville nok ikke fungert i praksis, dessverre.