Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1979
Det er slik at etter at bredbåndslinja i huset ble oppgradert er det alltid konstant mangel på lagringsplass Jeg har derfor bestemt meg for å utvide litt, ved å stappe en god del 120GB harddisker som jeg har liggende inn i et kabinett. Bestemt meg for dette kabinettet, dette harddiskopphenget,og denne IDE kontrolleren.

I kabinettet skal det ikke være noe annet enn harddisker, og en PSU, da alle harddiskene skal kobles direkte opp mot hovedpc'en.

Spørsmålet mitt er da om denne psu´en som det er lagt med bilde av, kan gi strøm til 8-10 harddisker, og et par vifter? Det er jo ikke nok harddisk strømtilkoblinger på psu'en er det mulig å utvide dette?


http://img179.imageshack.us/img179/7052/aut0001ec9.jpg
http://img212.imageshack.us/img212/856/aut0002tf1.jpg

edit: la med et til bilde
Sist endret av campod; 18. september 2006 kl. 00:02.
Alt kommer vel an på hvor mange Watt PSUen er på. Og hvor mange Watt en harddisk ca bruker, noe jeg ikke vet stort om..
Det går ann å kjøpe en strømsplitter som deler en harddiskstrømkabel til to harddiskstrømkabler.
Bla.a clas ohlson selger det, sikker noen flere databutikker også.
Pcuen må seff har nok strøm til alle harddiskene.
en plass mellom 10-20 watt bruker en standard 7200 RPM IDE disk..
Oki, og den psu'en ser ut til å være god for 90watt. Har 3 slike. Så 2 stk. fordelt over alle harddiskene med strømspilttere så er jeg altså i boks. Takker
Uttdrag fra win-xp/forum

Om jeg ikke tar helt feil, så er gjennomsnittsforbruk på en harddisk i overkant av 10 watt. Dette betyr at du vil dytte 60 watt på en ledning med et tverrsnitt på 0.75 mm - dvs 5A.
Vis hele sitatet...
I følge det eg kunne lese på den harddisken kan den dra 90W? Hvis jeg da ikke er helt på jordet, tror jeg ikke den tåler 8-10 harddisker à 10W pluss alt annet som er i pcen...

EDIT: ztaale var visst før meg
Sitat av Toak23
Uttdrag fra win-xp/forum



I følge det eg kunne lese på den harddisken kan den dra 90W? Hvis jeg da ikke er helt på jordet, tror jeg ikke den tåler 8-10 harddisker à 10W pluss alt annet som er i pcen...

EDIT: ztaale var visst før meg
Vis hele sitatet...
Er ikke noe annet i pc'en enn harddiskene, og noen vifter. Les første posten min.
Her kan du regne ut hvor stor psu maskina di trenger.. !! =)


Edit: Jeg fant ut at jeg skulle hatt minst 401 W men jeg har bare 350.. Funker fint likevel..
Sist endret av stianslarken; 18. september 2006 kl. 08:33.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av campod
Er ikke noe annet i pc'en enn harddiskene, og noen vifter. Les første posten min.
Vis hele sitatet...
Vel, du trenger jo et hovedkort, en prosessor, minne, skjermkort og nettverkskort. Hvis de to siste er innebygget i hovedkortet så er det jo seff et pluss. Strømforbruket der avhenger seff av hvilket hovedkort og hvilken prosessor du bruker, men jeg ville nok regnet med en 150W på hovedkort og prosessor.
Sist endret av Tias; 18. september 2006 kl. 08:42.
Skulle han ikke ha 1 kabinett med bare harddisker og så ledningner over til de andre kabinettet med alt annet i?


edit: leif
Sist endret av flexd; 18. september 2006 kl. 08:55.
Les post nr #10, og hva er vitsen med ørtenogførti utropstegn?
Sitat av sjangle
du må ha over 20 tegn i et innlegg
Vis hele sitatet...
Hva med å skrive litt mer saklig tekst, eller ikke skrive i det hele tatt
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av flexd
Skulle han ikke ha 1 kabinett med bare harddisker og så ledningner over til de andre kabinettet med alt annet i?


edit: leif
Vis hele sitatet...
Åh, my bad, fikk ikke med meg den delen. Beklager.

Høres forresten svært tungvindt ut
Sitat av Tias
Åh, my bad, fikk ikke med meg den delen. Beklager.

Høres forresten svært tungvindt ut
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at det er mer tungvindt å flytte en dell pc inn i et nytt kabinett. Om noen har noen erfaringer med å flytte en dell dimension 8400 så kom gjerne med innspill.

Sitat av stianslarken
Her kan du regne ut hvor stor psu maskina di trenger.. !! =)
Vis hele sitatet...
Så litt på siden du henviste til. Regnet meg frem til at de beregner 15W per 7200rpm harddisk
umh... bruker ikke dell mer eller mindre standardiserte deler da? Uansett har jeg aldri sett IDE kabler som er over 40 cm.
Oifind, IDE kabler over 40 cm finnes det masse av..

Når det er sagt så skal det også sies at Dell absolutt ikke bare bruker standariste deler..
Sitat av ztaale
Oifind, IDE kabler over 40 cm finnes det masse av..

Når det er sagt så skal det også sies at Dell absolutt ikke bare bruker standariste deler..
Vis hele sitatet...
OK, trodde PATA hadde en maks kabellengde på rundt 45 cm (godt mulig jeg husker feil). Men det virket uansett som et kjipt opplegg. Er det ikke m-atx hovedkort som sitter i disse dell kabinettene?
Sitat av ztaale

Når det er sagt så skal det også sies at Dell absolutt ikke bare bruker standariste deler..
Vis hele sitatet...

Tell me about it, fikk sjokk da jeg åpna stefattern sin en dag, makan til snåle greier sier jeg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bruker ikke Dell vanlig ATX-standard? Hvis de gjør det så skal det ikke være noe problem. Har du vurdert å sette opp en filserver i stedet btw? Dvs. bare få tak i et eldre hovedkort, prosessor og noe ram, så kan du sette opp den maskinen du snakker om uten å ha kabler liggende mellom forskjelliger bokser osv.
Vel alle boksene er sjult, så det estetiske bryr jeg meg ikke noe om. Har lyst på det kabinettet, for da har jeg mulighet til å oppgradere. Filserver ja. Kanskje ikke så dumt. Noen tråder om dette? Hvordan skal det settes opp?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg for min del kjører en Linux server med SAMBA og NFS fildeling, og fjernstyring gjennom SSH. Vil tro du kommer like langt med Windows, men da blir det jo naturligvis dyrere igjen.

I bunn og grunn er det bare til å sette opp en maskin, formatere diskene som du vil ha de, sette opp deling og la maskinen stå op 24/7.
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100423
Her er en sånn strømkabelsplitter som du trenger.
Sitat av Henriken
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100423
Her er en sånn strømkabelsplitter som du trenger.
Vis hele sitatet...
Den ser riktig ut ja. Kommer jo til å koste litt penger jo. trenger 6-7 stykker.
Bare kjøp deg en bra Strømforsyning med endel watt du, Stømforsyninga er ganske viktig ikke bare tanke på watt men også stabiliteten på spenninga som kan kjøre forskjell på dataens oppførsel (kanskje ikke til vaneligdags bruk men)..

Men hvis du kjøper en bra strømforsyning så er det jo ikke noe negativt med det, for de trengs ikke skiftes ut på noen år og da kan du foreks bruke den til en ny data seinere
Sitat av ztaale
Oifind, IDE kabler over 40 cm finnes det masse av..

Når det er sagt så skal det også sies at Dell absolutt ikke bare bruker standariste deler..
Vis hele sitatet...
offtopic, men..
finnes de over 90cm også?

vil noen gi meg en link i så tilfelle, for jeg finner ikke..