Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1304
Hallo brødre

Vi har en gammel PC som skal bli byttet ut. Nå kjører den XP.
Jeg har en slu plan om å bruke denne PCen som en slags server-pc. Den skal da brukes til å ha bilder, musikk osv på. Men hovedplanen er å bruke den når jeg f. eks skal laste ned... hmpf... filmer, spill osv. Da denne vil være koblet rett i modemet med kabel vil den være raskere enn "to-streker-trådløse-forbindelse". Hvilket OS bår jeg velge? Er ikke noe spesielt kjent med Linux osv. Titta litt rundt på forum og google. Fant ut at Ubuntu Home Server kunne vært noe?

Noen som kan hjelpe meg?

(Må være mulighet for å kjøre BitLord osv)

Takk

Bror
Slackware er jo et alternativ.
Helt enkelt? Bruk XP. Det fungerer ypperlig til enkel serverbruk som utdeling av filer og kjøring av nedlastningsprogrammer.
Slackware er ingenting for en ny begynner. Bruk ubuntu du, google har en bråte guides til det du spør etter.
Tror nok slackware kan bli litt komplisert om han ikke har noe videre erfaring med linux. Men igjen, om man faktisk vil lære noe så er jo f.eks slackware, gentoo og archlinux veldig gode alternativer.

Personlig ville nok jeg gått for ArchLinux + rTorrent + sshfs.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg kan anbefale Ubuntu Server. Fungerer bra, skal være veldig sikkert og er enkelt å bruke for oss enkle mennesker.
Hvis du skal laste ned tiler med torrent til den pcen, og styre nedlastingene eksternt(fra en annen pc) ville jeg valgt et *nix-system(unix/linux) og installert apache+php+mysql og lastet ned torrentflux og installert Da kan du for eksempe begynne aa laste ned naar du er paa skolen og den vil vaere ferdig naar du kommer hjem.

Glemte forresten at lignende kan gjöres i windows. Installer uTorrent og etabler webUI. velg port 80 hvis du ikke skal ha andre webservere(da slipper du aa skrive porten i webleseren). hvis du skal vaere paa skolen(som har en slem brennmur/el.) kan du installere hamachi(google it) paa begge pcene(dödsenkelt, for enkelt) og bare kopiere adressen til serveren(i hamachi, naar begge er tilkoblet) og lime den inn i nettleseren. adressen vil vare f.eks 5.123.456.789, hvis du har port 80, hvis du har en annen port(f.eks. 1234) vil det vaere 5.123.456.789:1234.

Lykke til
Som sagt tidligere her: Windows XP går helt greit å bruke til slike oppgaver. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?
Om du likevel skulle ha lyst på å prøve noe nytt, så vil jeg anbefale Ubuntu.

Det tar ikke lang tid å fikse ubuntu: Last ned, installer, legg inn samba, konfigurer samba, start opp Transmission (torrent-program som følger med Ubuntu).
Om du lurer på hvordan noe av dette gjøres, så kan du enkelt søke på Ubuntu-forumet etter alt du trenger (ja, alt du trenger står der, jeg har selv gjort det jeg listet opp med hjelp derfra, og det fungerer bra).
Takk for hjelpen. Ja, hadde jo vært moro å prøve nye nytt enn bare Windows ;D
Jeg vil helst anbefale ubuntu server med ubuntu-desktop, enklere blir det nok ikke.
Er man veldig noob er ubuntu det letteste startpunktet, synes jeg og man trenger ike stresse med alt mulig pø.
Om du blir litt dreven synes jeg debian er konge, men start med Ubuntu
Hvorfor Linux? Hvis du er kjent med Windows, anbefaler jeg Windows 7 til slikt.
Sitat av augustl Vis innlegg
Hvorfor Linux? Hvis du er kjent med Windows, anbefaler jeg Windows 7 til slikt.
Vis hele sitatet...
PCn er egentlig for gammel til XP også. Krever ikke Linux mindre av PCn enn Xp og Windows 7?

Er ikke sikker på systemkravene til Windows 7 nå, men... :P

Windows Media Server da? :P
Sist endret av Bror-Seb; 13. september 2009 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
da kan du jo eks. prøve windows server 2003
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
PCn er egentlig for gammel til XP også. Krever ikke Linux mindre av PCn enn Xp og Windows 7?

Er ikke sikker på systemkravene til Windows 7 nå, men... :P

Windows Media Server da? :P
Vis hele sitatet...
Tja. Dersom du installerer f.eks Arch-linux, som bare har kommandolinje, er det definitivt kjappere enn Win7. Men jeg tror ikke Ubuntu, som har desktop, GUI, etc, er noe bedre enn Win 7 hva ytelse angår.
Sitat av augustl Vis innlegg
Tja. Dersom du installerer f.eks Arch-linux, som bare har kommandolinje, er det definitivt kjappere enn Win7. Men jeg tror ikke Ubuntu, som har desktop, GUI, etc, er noe bedre enn Win 7 hva ytelse angår.
Vis hele sitatet...
pft.

Ubuntu server har da ikke gui. Krever ingen maskinvare.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Som sagt tidligere her: Windows XP går helt greit å bruke til slike oppgaver. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?
Om du likevel skulle ha lyst på å prøve noe nytt, så vil jeg anbefale Ubuntu.

Det tar ikke lang tid å fikse ubuntu: Last ned, installer, legg inn samba, konfigurer samba, start opp Transmission (torrent-program som følger med Ubuntu).
Om du lurer på hvordan noe av dette gjøres, så kan du enkelt søke på Ubuntu-forumet etter alt du trenger (ja, alt du trenger står der, jeg har selv gjort det jeg listet opp med hjelp derfra, og det fungerer bra).
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler trådstarter å laste ned og installere Torrentflux B4rt isteden. Er en brukermodifisert versjon av torrentflux. Flere og mer gjennomførte guider på b4rt versjonen, pluss at den har masse snasne funksjoner =P
Sitat av Liquid Crystal Vis innlegg
Jeg anbefaler trådstarter å laste ned og installere Torrentflux B4rt isteden. Er en brukermodifisert versjon av torrentflux. Flere og mer gjennomførte guider på b4rt versjonen, pluss at den har masse snasne funksjoner =P
Vis hele sitatet...
Det er vel greit å nevne hvorfor han skal bruke det isteden?
Transmission er helt greit, får jobben gjort, og kan la brukeren sjekke status via web, slik som torrentflux kan.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
pft.

Ubuntu server har da ikke gui. Krever ingen maskinvare.
Vis hele sitatet...
Man kan innstallere gui jo, jeg har det på min server.
Sitat av 2fast2Furious Vis innlegg
Man kan innstallere gui jo, jeg har det på min server.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men ubuntu server kommer uten gui. Krever derfor svært lite av maskinvare. I og med at det i tillegg er svært lett å sette opp og ekstremt godt dokumentert anbefaler jeg trådstarter ubuntu hvis han/hun lander på linux...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Selvfølgelig, men ubuntu server kommer uten gui. Krever derfor svært lite av maskinvare. I og med at det i tillegg er svært lett å sette opp og ekstremt godt dokumentert anbefaler jeg trådstarter ubuntu hvis han/hun lander på linux...
Vis hele sitatet...
Enig med deg i at det krever veldig lite uten gui, men samtidig så er det kanskje vanskelig for en som er ny å sette seg inn i det. I alle fall følte jeg det slik.

Å installere det uten gui, for så å bruke det effektivt (for en nybegynner), mener jeg er å gjøre det vanskeligere enn det trenger å være.
Det hjelper å ha sett hvordan linux fungerer, siden det er helt forskjellig fra windows, med tanke på kommandoer i terminal og at mye må skje gjennom root.

Men for all del, om gutten liker utfordringer
PS: Trådstarter kan jo først prøve med gui, og så legge det inn uten gui om han synes PC-en jobber unødvendig mye.


Edit: om det skulle være noen tvil om hva "gui" står for, så er det Graphical user interface. Om du ikke installerer dette, så kan du se for deg DOS (kun tekst), istedenfor skrivebordet du er vant med.
Sist endret av Grimdoc; 14. september 2009 kl. 16:32.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Webmin er veldig greit å bruke for å administrere serveren.
Da kan slippe unna med å bare installere webmin fra kommandolinja.
Det kan være litt tricky å legge inn webmin fra kommandolinje, pga noen litt ekle url. Derfor pleier jeg å først installere ssh og så bruke en ssh klient på arbeidsstasjonen min til å copy-paste det som trengs for å legge inn webmin.
Høres ut som om vi bruker PC/serveren til det samme. Jeg kjører Ubuntu 8.10 og deler filer med laptopen, laster ned torrents og diverse andre oppgaver. Det fungerer ypperlig Prøv Ubuntu du