Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3615
Jeg er nå ferdig med 3 årig allmenn, og har nå ett friår før jeg skal gå på skole igjen i neste år. Nå jobber jeg for tiden på en bensinstasjon, men problemet mitt er at jeg mener jeg får ALTFOR dårlig betalt. Jeg er 18 år, og jobber nesten hver dag.

Her er saken:

Jobber 5 dager i snitt hver uke, har IKKE arbeidskontrakt, og har timelønn på 100 kroner, UANSETT når i uka, dagen eller året jeg jobber. Har ikke noen form for tillegg. Jobber hver helg for 100 kr timen, og jeg jobbet også en helligdag i påsken for 100 kr timen. Jeg har mast tre ganger den måneden her at jeg vil ha bedre betalt, og jeg har sagt at jeg vil ha lønn etter tariffen. Han bare svarer at han skal se hva han får gjort, men det er ikke mye å gå på.. Han sier også at det ikke er noe å hente i ukedagene, men han skulle prøve å få til litt mer i helgene.


På fredag er det lønning, og jeg fikk i dag visst at arbeidsgiveren min fortsatt ikke har bestemt seg for min eventuelle nye lønn. Jeg får med andre ord lønning for 100 kroner timen denne måneden også, selv om jeg tok opp det med lønn helt i starten av måneden.



Hva ville dere ha gjort i dette tilfellet?

Ikke har jeg arbeidskontrakt (noe som i seg selv også er ulovlig), pluss at jeg kun har 100 kroner timen uansett tidspunkt, som 18-åring...
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Be om arbeidskontrakt, for så å lete etter ny jobb.
Er ikkje dagens minsteløn for personar over 18 år 112,50? Eller er det eg som tek feil?
Arbeidskontrakt er ufattelig viktig å ha!
Jeg tipper det går opp i opp.

Siden du jobber mest ukedager, så har du ikke krav på mye penger. Når jeg jobbet på bensinstasjon tjente jeg noen og 80 kroner i timen. Du tjener 15 kroner mer enn meg i timen. I det store så er det disse pengene som drar, siden du jobber mest i ukedager. At du tjener dårlig i helger mener jeg ikke er noe å syte over siden du tjener såpass "bra" til vanlig.

Mulig det har skjedd noe i det siste, men tviler på lønningene har gått opp så drastisk på en bensinstasjon de siste 3-4 årene.
Sitat av pandaboy
Er ikkje dagens minsteløn for personar over 18 år 112,50?
Vis hele sitatet...
"Minstelønn" finnes ikke.
Du må selvsagt ta kontakt ei fagforening. Handel og Kontor er di forening, og du kan kontakte dem direkte, eller via www.lo.no, siden H&K er underlagt LO.

Faren er selvsagt at du kan få sparken, hvis arbeidsgiveren din er en skikkelig kuk, men i såfall får du juridisk hjelp fra LO.

Jeg ville ha snakka med LO eller Lo Ungdom, fått rede på eksakt hvilke rettigheter du har, og fortalt arbeidsgiveren din dette. Start der i allefall, og hvis han nekter å gi deg det som du faktisk har krav på, pusser du foreninga på ham. Får du sparken går du til lokalavisa di, og lager helvete der.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
http://www.dinside.no/php/art.php?id=12955
Fant denne, dog litt gammel, men prinsippene er enda det samme.
Det finnes ingen minstelønn i Norge
Tariff avtaler er EGENTLIG bare for organiserte, men du kan prøve å få det du og.

Men du har vel krav på Helge/Natt og helligdagstillegg.
Nei, SteInMetz, dersom en bedrift er knyttet opp mot en tariffavtale er den pliktig å betale tarifflønn til ALLE ansatte. Dersom bedriften ikke er knyttet mot en tariffavtale er den ikke pliktig å betale noe annet enn det som blir avtalt lokalt.

Til trådstarter, finn ut om bedriften er knyttet opp mot en tariffavtale, organiser deg, eller finn deg en bedre jobb. Arbeidsavtale har du lovfestet rett på, og det er rett og slett bare idiotisk å arbeide uten å ha en arbeidsavtale (selv om du på mange måter er beskyttet uansett)...
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Cikey
Nei, SteInMetz, dersom en bedrift er knyttet opp mot en tariffavtale er den pliktig å betale tarifflønn til ALLE ansatte. Dersom bedriften ikke er knyttet mot en tariffavtale er den ikke pliktig å betale noe annet enn det som blir avtalt lokalt.

Til trådstarter, finn ut om bedriften er knyttet opp mot en tariffavtale, organiser deg, eller finn deg en bedre jobb. Arbeidsavtale har du lovfestet rett på, og det er rett og slett bare idiotisk å arbeide uten å ha en arbeidsavtale (selv om du på mange måter er beskyttet uansett)...
Vis hele sitatet...
Du tar feil.

"En tariffavtale er en avtale mellom en arbeidstakerorganisasjon og arbeidsgiveren om lønnsnivå og andre forhold. For å få tariffavtale må du være medlem av en fagforening. Uten medlemskap i en fagforening og tariffavtale på bedriften, er det ingen regler som regulerer lønnsnivået ditt."

Kilde: http://www.lo.no/portal/page/portal/...=&p_d_v=109321
Er litt kjip situasjon, fordi jeg jobber på et lite sted, og jeg kjenner de godt fra før de jeg jobber sammen med. Ingen har kontrakter, såvidt jeg vet. Om jeg går til LO, fagforeninga, eller noen andre steder å klage, så mister jeg garantert jobben. Det er jeg nesten sikker på.

Det jeg må gjøre, er å få meg arbeidskontrakt. Det må jeg fikse først, ihvertfall.

Jeg er som sagt bare 18 år, og den jobben jeg har nå er ganske viktig for meg for at jeg skal kunne tjene penger. Er ikke så mange andre muligheter oppi dalen her.
De kan ikke gi deg sparken fordi du organiserer deg, det er lovstridig (da må de i så fall dikte opp en god grunn) og om du da har meldt deg inn i LO så har du noen som hjelper deg... Men om din bedrift ikke er knyttet til en tariffavtale får du ikke høyere lønn av å melde deg inn i LO.
Jeg skjønner... HVa ville du ha gjort, om du var meg?

Funnet ut om arbeidsplassen min var knyttet til noe tariff-opplegg?
Jeg ville kontaktet LO eller YS alt etter som du ønsker, og undersøkt hvorvidt din bedrift er knyttet opp mot en tariffavtale, og meldt meg inn i et passende særforbund, og eventuelt krevd bedre lønn.

Men først av alt ville jeg krevd å få en arbeidsavtale hvor alle forhold rundt arbeidet var avklart (deriblant arbeidstid, lønn etc). Det kan du bruke som dokumentasjon ovenfor fagforeningen din.
Uten kontrakt kan du vel gå på dagen og finne deg en ny og bedre betalt jobb?
Kristoffer_S; Nei, det kan han ikke. Søk opp forrige tråd hvor oppsigelse var et tema og se hva jeg skrev / linket til der.

Dessuten virker det ikke som om trådstarter er interessert i å finne seg en annen jobb...
allright... Vel grav opp noe dirt om sjefen og start med utpressing da.
Har du ikke noe mer fornuftig å komme med er det like greit å holde kjeft!
---------------

EDIT; Nei, ikke når du fortsetter...
Sist endret av Cikey; 30. august 2007 kl. 05:42.
hehe, tilgi meg
Sitat av Cikey
Kristoffer_S; Nei, det kan han ikke. Søk opp forrige tråd hvor oppsigelse var et tema og se hva jeg skrev / linket til der.

Dessuten virker det ikke som om trådstarter er interessert i å finne seg en annen jobb...
Vis hele sitatet...
Sånn ting er nå, så utelukker jeg ikke en annen jobb.. Jeg søkte på en annen jobb, men fikk avslag, pga at de ikke trengt folk akkurat nå. Skal levere forslag til arbeidsavtale i dag, så får se hvordan det går.
Jeg ville kukfika sjefen både til høyre og til venstre! Det han gjør er ulovlig!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Har du ikke kontrakt så er det det samme som at du ikke jobber der.
Sjefen din kan ikke dokumentere at du jobber der, og det kan heller ikke du.
Om du skulle snuble i en bensinslange og tilfeldigvis få bensin i øya så har ikke du noen forsikring gjennom bedrifta og du må dekke alt selv.

Forsåvidt så mener jeg å husker at det er ulovlig å ha folk i arbeid uten kontrakt.
Og når hele gjengen der går uten kontrakt så er det vel mer sannsynlig at stasjonssjefen får sparken enn at dere får sparken.

Meld deg inn i fagforeninga for ditt yrke, og har du ikke kontrakt, og sjefen din ikke vil gi deg det så sender du fagforeninga etter han.

EDIT: Om denne bensinstasjonen er med i en større kjede kan du også ringe til sjefens overordnede og klage til de, og legge fram om at sjefen din nekter å gi deg kontrakt.

Sitat av Kamma
Ikke har jeg arbeidskontrakt (noe som i seg selv også er ulovlig), pluss at jeg kun har 100 kroner timen uansett tidspunkt, som 18-åring...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 98 kroner timen som 19-åring, så lønna di er egentlig grei nok den.
Riktignok var jeg ikke i den jobben i mer enn 2 uker da.
Sist endret av Acidous; 30. august 2007 kl. 17:33.
Sitat av Cikey
Kristoffer_S; Nei, det kan han ikke. Søk opp forrige tråd hvor oppsigelse var et tema og se hva jeg skrev / linket til der.

Dessuten virker det ikke som om trådstarter er interessert i å finne seg en annen jobb...
Vis hele sitatet...
Denne du heviser til:
§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.
Vis hele sitatet...
Slik som det står har du nok delvis rett. Men om han ikke har kontrakt kan han faktisk gå på dagen. Det finnes ingen bevis på at han jobber der så lenge det ikke er skriftelig. Kanskje han bare hjalp til en dag?

Btw: Du har krav på kontrakt innen en mnd. eller hva fristen er. Kontrakten er kun gyldig dersom den ikke strider med loven eller tariff. Dvs. at arbeidgiveren din kan skrive noe bullshit og da vil ikke kontrakten din være gyldig. En kopi av en kontrakt er heller ikke gyldig. Du skal alltid ha et orginalt eksemplar!

Som skreven lengre opp er det ingen minste lønn i Norge. Det står bare at du skal betales i kroner (ikke bananer). Minste lønn finnes i en tariffavtale dersom bensinstasjonen har det. Nå vet jeg ikke om den ene stasjonen må ha det, eller om hele kjeden har en. Om du jobber i en kjede (f.eks. statoil, texaco, shell, etc...) kan du ringe å høre med de.

LO er faktisk så greie at du trenger ikke å være medlem for å få juridisk hjelp så lenge det ikke koster penger for de. F.eks. en rettsak.
Sitat av dico
Denne du heviser til:


Slik som det står har du nok delvis rett. Men om han ikke har kontrakt kan han faktisk gå på dagen. Det finnes ingen bevis på at han jobber der så lenge det ikke er skriftelig. Kanskje han bare hjalp til en dag?
Vis hele sitatet...
Det må være det dummeste jeg har hørt. Arbeidsgiver har selvsagt oversikt over hvem og hvor mye han har utbetalt i lønn. Dessuten skal man være en kald (og dum) jævel om man skal påstå at sjefen og alle kolleger lyver når de sier at du var fast ansatt en plass...

Dessuten er det slik at dersom arbeidstakeren har feriepenger tilgode kan arbeidsgiver trekke ham i lønn fra disse dersom arbeidstaker ikke stiller på jobb som avtalt.

Dersom man ikke har noenting utestående hos arbeidsgiver er det noe annet. Man er fremdeles bundet av kontrakten, men om arbeidsgiver ikke har noen sanksjonsmidler kan man kanskje gi blanke. Lite trolig at arbeidsgiver anmelder en, men det er antagelig en mulighet.
Sist endret av Cikey; 30. august 2007 kl. 21:03.
Om sjefen min hadde vært så surrete og kuk, hadde jeg sagt opp og funnet meg en annen jobb. Det høres ut som at han/hun ikke tar deg seriøst. Aldri i verden om jeg hadde jobbet for en sånn sjef!

Men jeg aner ikke hva jeg hadde gjort om det var slik at jeg var sikker på at jeg ikke hadde funnet meg en annen jobb, da.
Sjefen din er ute etter å utnytte deg. Såklart han er interessert i så billig arbeids kraft som mulig.
Jobba som telefonselger en stund i år og da tjente jeg i gjennomsnitt 120-135 kr i timen, men det var provisjons lønn. (Er 16 år). Tjener du så lite for å jobbe på en bensinstasjon så burde du enten finne ny jobb eller skaffe jobbkontrakt. Eller sørge for at de blir mer og mer avhengig av deg og deretter "true" med å slutte hvis du ikke får mere lønn
Jeg jobber omtrent hver dag og går ikke skole. Har ikke noe annet å gjøre enn i jobben nå. Jeg jobber forresten på Esso...

Men for meg, her jeg bor, er det ikke så lett å finne ny jobb. Er ikke mange muligheter. Men jeg sa ifra i dag, at jeg ville ha arbeidskontrakt, og han sa at han skulle se på det i morra tidlig. Håper det skjer! Skal ringe og finne ut om Essostasjonen som jeg jobber på, har noe tariffavtale.

Den uka her jobber jeg hver dag.. Opp til 9 timer om dagen. Jobber 6 timer på lørdag, og 5 timer på søndag, dette for 100 kroner timen. Det er negerlønn, mener nå jeg!
Hvilken erfaring har du? Hvorfor skal du forvente mer i lønn når du ikke har mer enn almenn og jobber som butikkmedarbeider på en bensinstasjon. Få deg en utdannelse før du klager på lønn.
Vi hadde et lignende problem. Altså, Vi har generelt mye bedre lønn, men vi hadde ikke noe tillegg når det gjaldt overtid. Og hos oss er det en del overtid, gjerne 2-3 ganger i uka. Og når vi ikke fikk tillegg så sa vi helt greit men da blir det ikke noe overtid mer. Pang, så fikk vi et meget greit tillegg.

Det blir ikke helt likt iogmed du har arbeids tid i helgene, men du må da kunne gjøre et kompromiss med sjefen din ?
Er vel litt små rasistik å kalle "negerlønn" for dritt lønn?

Vel, vi får se i morgen hva han sier da. Så kan vi hjelpe deg utifra det
Uten arbeidskontrakt KAN OG BØR du gå på dagen.
Arbeidsgiveren kan også utelate å gi deg lønn og i tilfelle uhell er du ikke sikret hjelp videre hvis du skulle trenge det. snakket tidligere med en av advokatene i Yrkessjåførforbundet (tilkyttet YS) tideligere idag ang en sak hvor stakkaren ikke hadde arbeidskontrakt og hadde blitt skadet på en slik måte at vedkommende måtte være sengeligende/hjemmeværende i ca 3 månder.
Han vil ikke få verken sykepenger eller annen støtte enn det han greier å få karre til seg på sosialen. og ditt er han ikke i stand til å komme seg med det første.

Et annet skrekk eksempel er om en som hadde blitt lovet den fete lønna men endte opp med å slite som en slave i 2 månder gratis.
Vedkommede var også tilknyttet LO men uten arbeidskontrakten var de maktesløse og tapte i retten.
De 70 000 så han aldrig noe til.

Så Cikey uten arbeidskontrakt er det ingenting en kan gjøre.
En annen ting er at de som ikke gir arbeidskontrakt ofte er av nettopp den sorten du beskreiv. noen råtne &%€ /%/( (/&#€" (Innholdet er sensurert for deres eget beste).

Bytt jobb er det beste rådet jeg kan gi deg.
Begynte som sjåfør for to år tilbake med 90 kr timen.
to år senere med like ange jobb byttinger er jeg nå oppi 171 kr timen med firmabil og utenlands reiser med alt betalt. (gjett om jeg gleder meg til amsterdam om et par uker he he) og at jeg får bilen OG turene under bordet så ikke kemmneren ser det er bare posetivt.

Alt dette "bare" etter jeg melte meg inn i et forbund og fikk meg arbeidskontrakt.
[quote=draco12345]
Så Cikey uten arbeidskontrakt er det ingenting en kan gjøre.
En annen ting er at de som ikke gir arbeidskontrakt ofte er av nettopp den sorten du beskreiv. noen råtne &%€ /%/( (/&#€" (Innholdet er sensurert for deres eget beste).
QUOTE]

Hva er det du raler om her da? Nei, du kan ikke gå på dagen rent juridisk. At arbeidsgiver ikke nødvendigvis kan sanksjonere deg mot det er en annen sak, men du kan formelt IKKE gå på dagen uten arbeidskontrakt.

At man uten arbeidskontrakt ikke kan bevise at man ble lovet en feit lønning, eller at man ikke får sykepenger etc er selvsagt et godt poeng. Jeg har overhode ikke påstått at man bør gå uten (men faktisk fremhevet at det er tåpelig) men arbeidsmiljøloven er klinkende klar på området! Er man ansatt uten gyldig arbeidskontrakt har man en gjennsidig oppsigelsestid på en måned som løper fra den første i neste måned.

Men JA! Det er idiotisk å ikke ha arbeidskontrakt, og ja, man kan oppleve mye dritt uten!
Sitat av Dinithion
Hvilken erfaring har du? Hvorfor skal du forvente mer i lønn når du ikke har mer enn almenn og jobber som butikkmedarbeider på en bensinstasjon. Få deg en utdannelse før du klager på lønn.
Vis hele sitatet...
Alt jeg har, er 3-årig allmenn.. Har et friår fra skole nå, med kun jobbing. Men jeg forventer mer enn 100 kroner timen i f.eks helger og helligdager.


Er fullt mulig å presse litt på lønna der tror jeg. Vi er for tiden fire stykker som jobber, men hu ene jobber ikke så mey, for hu har en jobb utenom også. Dermed er vi igjen tre stykker, og på hverdager, så er det delt opp i tre skift, hvor hver av oss tar ett skift hver. Hvis jeg truer med å si opp hvis jeg ikke får bedre lønn, så får jeg garantert bedre lønn. For de har ikke råd til å miste noen medarbeidere der nå.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 31. august 2007 kl. 00:57.
Sitat av Kamma
Alt jeg har, er 3-årig allmenn.. Har et friår fra skole nå, med kun jobbing. Men jeg forventer mer enn 100 kroner timen i f.eks helger og helligdager.


Er fullt mulig å presse litt på lønna der tror jeg. Vi er for tiden fire stykker som jobber, men hu ene jobber ikke så mey, for hu har en jobb utenom også. Dermed er vi igjen tre stykker, og på hverdager, så er det delt opp i tre skift, hvor hver av oss tar ett skift hver. Hvis jeg truer med å si opp hvis jeg ikke får bedre lønn, så får jeg garantert bedre lønn. For de har ikke råd til å miste noen medarbeidere der nå.
Vis hele sitatet...
Bensinstasjoner er vel kanskje under Handel og Kontor de? (mulig jeg tar feil her) men i så fall snakker vi om UB tillegg på drøyt 80 kr lørdag ettermiddag / søndag. Var vel i alle fall ca det når jeg jobbet i butikk for noen år siden, og lønnen har vel neppe gått ned. Det er også tillegg etter et vist klokkeslett på vanlige dager etc, men alt dette avhenger av hvorvidt din stasjon er knyttet opp mot tariffavtalen. Det kan LO (handel og kontor?) svare deg på tipper jeg.

Ring dem!
Sikkerhetsklarert
Jeg jobbet noen år på en bensinstasjon. Der var grunnlønna mi 101,25 kr/timen.
Tileggene var 26kr timen for natt i helgen, og 13kr timen for natt i uka. Kveld i uka var 9kr i timen. kveld i helg var vel 16kr.

Du har ikke noe å gå på når det gjelder grunnlønnen din. Dette er jo ikke akkurat noen karriere jobb. Det du derimot kan og burde få er natt/kveld og helg tilegg, såkalt UB tilegg. Arbeidsavtale er noe du burde fått før du begynte å jobbe, helst i det du fikk tilbud om jobb og takket ja til tilbudet.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Man bør sette som krav att sjefen ordner med arbeids kontrakt, siden man som nevnt mister så masse rettigheter når man jobber uten. Jeg hadde sagt att jeg skulle ha det eller så går jeg på dagen.

Att man har gått 3 år på almenn er vel ikke noen spesiell grunn til å gå opp i lønn i forhold til andre. Du kan spør de andre hva de tjener, men det er jo mulig de tjener litt ekstra for de har jobbet der lengre, om de har en ordning på det.
Siden du ikke har arbeidskontrakt så har du ingen plikter heller. Beste ville vært å finne seg en ny jobb (jeg jobber i Posten og stortives der, ikke noe stress å skaffe seg jobb ) så slutter du bare å møte opp... helst når du skal ha et aleneskift

Lykke til!
Sist endret av THBVampire; 31. august 2007 kl. 09:22.
Sitat av THBVampire
Siden du ikke har arbeidskontrakt så har du ingen plikter heller. Beste ville vært å finne seg en ny jobb (jeg jobber i Posten og stortives der, ikke noe stress å skaffe seg jobb ) så slutter du bare å møte opp... helst når du skal ha et aleneskift

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hvis det blir aktuelt å slutte, så skal jeg gjøre det på ærlig vis. Jeg slutter ikke bare å møte opp når jeg er på jobb alene.

Jeg ble lovt kontrakt i dag, så får jeg se om han lover det han sa.
Jeg hadde 105,25 + tillegg som bensinstasjon. Har også friår etter endt allmennfag, jobber nå på et verft å tjener 135 kr timen + tillegg som vakt. arbeidsoppgaven går ut på å følge med på en monitor halve vakta, og gå rundt på verftet å sjekke om alt er i sin stand.

Arbeidsmarkedet skriker etter ressurser så skal ikke være vanskelig å få jobb for øyeblikket. For mange jobbtilbydere til antall arbeidende.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Snakka med folka på Shell om lønn for ei tid tilbake, og de hadde svært så gunstige avtaler.

Fikk ikke helt med meg hvor mye de hadde til vanlig, men tror det lå en plass mellom 130 og 150. På nattestid og helligdager hadde de rundt 170 kr timen.

Så midt forslag er å smiske rassen av sjefen, få en god referanse og søke deg over til Shell
Hva er det du raler om her da? Nei, du kan ikke gå på dagen rent juridisk. At arbeidsgiver ikke nødvendigvis kan sanksjonere deg mot det er en annen sak, men du kan formelt IKKE gå på dagen uten arbeidskontrakt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skjønner det helt.. Jobber du, har du krav på arbeidskontrakt. Om du ikke har det, jobber egentlig ikke der, for du har ingen skriftelig kontrakt/avtale på det! Samme som jeg skulle ha nektet å forlate bedrifter når jeg er der en dag eller to for å hjelpe til igjennom et familiemedlem på grunn av at jeg har en måneders oppsigelsestid:S

Ergo man kan gå på dagen. Dette hører jeg hver eneste gang jeg er på en forbanna LO møte! ..og jeg har vært på flere.
Sist endret av dico; 31. august 2007 kl. 13:37.
Cikey det jeg raller om er at de som ikke gir sine ansatte arbeidskontrakt for det første bryter loven, for det andre gir de (ubevist?) melding til omverdnen om at de driter i sine ansattes ve og vel i tilfelle noe skulle skje, siden de ikke blir dekt av noen forsikringer og får heller ikke like stor rett til offentlig stønad og hjelp til en eventuell omskolering.
Du kan si arbeidsgiveren din er verdens beste kar og lignende men i det øyblikket du trenger noen kroner til oprasjon eller hjemmehjelp på grunn av at du fikk noe i hodet mens du jobbet så tviler jeg sterkt på om han/hun er villige til å punge ut de kr av egen lomme.
Greit du får noe fra det offentlige men ikke på langt nær så mye du som du hadde fått hvis det hadde blitt katagorisert som ei arbeidsulykke og det må du igjen ha arbeidskontrakt for.

Grunnen til at jeg ikke skreiv dette igår er at jeg var trøtt og skulle opp kl 5 idag for å jobbe.

Og som dico sier så fint: "Om du ikke har det, jobber du egentlig ikke der" ergo hvis du ikke gidder mer trenger du ikke si fra til Arbeidsgiveren engang at du ikke kommer på jobb, dette går også andre veien slik at du kan få en tekstmelding 5 min før du fyker på jobb hvor det står fint formulert: "Vi har ikke bruk for deg mer" og du har ikke en ting du skule ha sagt.

Kamma: plz si at du i det minste får lønnsslipp så du får på papiret at du betaler skatt så ikke kemmneren plutslig kommer på døra og vil ha ennå mer kr. Var i avisa for et par år tilbake(husker ikke når) om noen som trudde de hadde betalt skatt, men så viste det seg at det det var arbeidsgiveren som hadde puttet kr i sin egen lomme.

Sorry hvis dere synes jeg peser mye om uhell og slikt men har en jevnaldrende kammerat som dessverre må mates med skje idag av sine foreldre pga han fikk en palle fisk over seg og knakk ryggen, og han hadde IKKE arbeidskontrakt så dere kan selv tenke dere alvoret.

Uhell skjer er du HELDIG slipper man unna med skrekken, men en dag tar flaksen slutt.

Litt off-topic: kul hjemmeside cikey
Sist endret av draco12345; 31. august 2007 kl. 18:19.
Ringte LO i går, og prata med noen i avdelinga på Hamar, for det er i den "sonen" jeg tilhører her hvor jeg bor. De fortalte meg at sommerpatruljen hadde vært der hvor jeg jobber, i sommer. Da var det ei som jobbet der, og det var typisk nok den eneste av oss som har arbeidskontrakt!

Bensinstasjonen hvor jeg jobber på er ikke bundet til noe tariffavtaler, fikk jeg opplyst om. Men de skulle holde øynene åpne og følge med. Jeg skulle få tilsendt noen papirer som jeg kunne fylle ut. Fikk ikke helt med meg hva det var for noe, men var vel noe innmeldingsgreier... Fikk beskjed om å opptre varsomt.

Kan jeg miste jobben, hvis jeg krøller til for mye her nå? Jeg har bare jobbet der i 6 måneder og greier...
Det er klart han kan gi deg fyken hvis han vil når du ikke har kontrakt, det er nettopp det som er problemet med å ikke ha kontrakt. MEN, hvis du er flink osv, så tror jeg nok heller han vil gi deg kontrakt enn å gi deg fyken.
Jeg er 15 år, og hadde 114kr timen Lørdag og Søndag på Statoil.. Så han gir deg nok rimelig for lite med kroner i timen
Gratulerer, da lærte du å ikke jobbe for noen uten kontrakt også da!!

Du får ikke tariff uten å være ansatt. Uten kontrakt er du rett og slett ikke ansatt.

Hva slags skattetrekk har du? (Hvor mye av de 100 kronene dine går rett i lomma på sjefen?)


Nå får du se til å ta deg sammen og rydde opp i arbeidsforholdet ditt mann!



Og ja, du mister jobben det sekundet du organsiserer deg eller ber om kontrakt.

Fornøyd?



"Trå varsomt" er bare en pen måte å si at du garantert får sparken om du viser misnøye eller organiserer deg.

Finn deg en annen jobb MED KONTRAKT og bruk sjefen som referanse, før du sørger for å få sparken. Det er det eneste du kan gjøre. Ikke en dårlig løsning faktisk.
Sist endret av blabla9mm_osv; 8. september 2007 kl. 02:08.
Sitat av blabla9mm_osv
Gratulerer, da lærte du å ikke jobbe for noen uten kontrakt også da!!

Du får ikke tariff uten å være ansatt. Uten kontrakt er du rett og slett ikke ansatt.

Hva slags skattetrekk har du? (Hvor mye av de 100 kronene dine går rett i lomma på sjefen?)


Nå får du se til å ta deg sammen og rydde opp i arbeidsforholdet ditt mann!



Og ja, du mister jobben det sekundet du organsiserer deg eller ber om kontrakt.

Fornøyd?
Vis hele sitatet...
Hva slags klovn er du da?

Hva som får deg til å tro at sjefen putter skattetrekket rett i lomma? Det er da ingenting som skulle tilsi det er det? Og i så fall så har jo sjefen langt større problemer enn at han er en drittsekk. Da er han på god vei til heftige bøter og/eller fengselsstraff...

Jeg antar trådstarter betaler skatt (altså oppgir inntekten sin til skatteetaten) da er det vanskelig for arbeidsgiver å stikke unna pengene.

Hvorfor skulle han miste jobben det sekundet han ber om kontrakt? Hva vet du egentlig om det? Er du sjefen kanskje? Eller er du bare en påståelig idiot?


Sitat av blabla9mm_osv
"Trå varsomt" er bare en pen måte å si at du garantert får sparken om du viser misnøye eller organiserer deg.

Finn deg en annen jobb MED KONTRAKT og bruk sjefen som referanse, før du sørger for å få sparken. Det er det eneste du kan gjøre. Ikke en dårlig løsning faktisk.
Vis hele sitatet...
Det er en mulig løsning ja, men slett ikke det eneste han kan gjøre. Du har åpenbart ingen ide om hvordan verden fungerer. Lykke til med livet ditt, og velkommen tilbake når du er mentalt eldre enn tolv år!