Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3502
Er soving en rus eller det noe man bare må ha? lurer på hva som hadde skjedd hvis man ikke hadde sovet fra man var baby om man hadde klart seg livet uten å sove?

er det å sove en rus som du er sinnsykt avhenig av eller er det bare en ting man må ha?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Er spising en rus eller det noe man bare må ha? lurer på hva som hadde skjedd hvis man ikke hadde spist fra man var baby om man hadde klart seg livet uten å spise?

er det å spise en rus som du er sinnsykt avhenig av eller er det bare en ting man må ha?
Sitat av nso
Er spising en rus eller det noe man bare må ha? lurer på hva som hadde skjedd hvis man ikke hadde spist fra man var baby om man hadde klart seg livet uten å spise?

er det å spise en rus som du er sinnsykt avhenig av eller er det bare en ting man må ha?
Vis hele sitatet...

HAHAHAHAHA!
Trådstarter
38 0
Seriøst mat og drikke skjønner jeg!!! Er ikke så dum er bare ikke så smart!
Sitat av HvitLøve
Seriøst mat og drikke skjønner jeg!!! Er ikke så dum er bare ikke så smart!
Vis hele sitatet...
Da burde du skjønne søvn også.
De fleste forskere mener at det enda ikke har blitt funnet en skikkelig forklaring på hvorfor kroppen trenger søvn.

Min "teori" er at man trenger søvn for at hodet skal "arkivere" alle inntrykkene du har fått i den tiden du har vært våken.
I tillegg til at dette er den ultimate hvile for muskler.
- Og "alle" vet at musker må hvile for å bygge seg opp igjen, etter at de har blitt slitne.
For deretter å bli sterkere.

Men dersom man går uten søvn!
Da blir man litt... Paranoid?
Glemsk, desorientert, mister muskelkontroll osv osv osv.

Selvfølgelig i en lettere grad i begynnelsen (la oss si 24timer uten søvn) for så å forverre seg hele tiden.

Du kan jo prøve selv, og se hvor lenge du kan gå uten søvn, før du merker forandringene i hode og kropp.
Så med andre ord går din "teori" ut på presis det samme som forskerne mener? Og som står i artikkelen på Wikipedia det ble linket til i tråden?
Vil si at en ukes tid uten noe søvn er ganske ekstremt..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Selv om trådstarter formulerte seg litt dårlig betyr ikke at folk kan kapre tråden med offtopic tull,
Hva som skjer med oss under de forskjellige søvnfasene er et uhyre interessant vitenskapelig tema, og derfor renset jeg tråden, og gir dere en sjangse til å fortsette.
Sitat av duxo
Så med andre ord går din "teori" ut på presis det samme som forskerne mener? Og som står i artikkelen på Wikipedia det ble linket til i tråden?
Vis hele sitatet...
Jeg leser ikke på Wikepedia. Og Illustrert Vitenskap har ikke hatt noen artikkler om søvn i det siste, men det kan godt hende at jeg har samme teori som mange forskere har.
Det er umulig å ikke sove, uansett hvor hardt du prøver, plutselig bare sovner du. Men hvis du lar være å sove vil deler av hjernen din slutte å virke, du får veldig dårlig refleks, dårlig hukommelse og du blir svakere.
Er folk som lider av en type søvnmangel hvor de bare sover 2-3 timer hver andre dag. De får bare ikke sove uansett hva.
Men de sliter med humørforandringer og kronisk hodepine.
En uke uten søvn= sins lidelser av dimensjoner....
Du klarer deg enkelt og greit ikke uten søvn, det er som mat og vann.... med mindre du mediterer... fins munker som ikke sover over ekstreme tidsperioder, men de "mediterer" da flere timer for dagen så det blir nok mye det samme
Sitat av cappuman
Er folk som lider av en type søvnmangel hvor de bare sover 2-3 timer hver andre dag. De får bare ikke sove uansett hva.
Men de sliter med humørforandringer og kronisk hodepine.
Vis hele sitatet...
Hva heter det?
Jeg sover ofte 2 timer om natta(og noen ganger 4-5 timer), men noen perioder døgner jeg annenhver dag, og noen ganger har jeg vært oppe i nesten en uke uten søvn(uten speed). Har jo fått tett oppfølgning fra legen min, som skriver ut masse sovepiller(vallergan for at jeg skal holde meg sovende, og innsovningspiller) men hun har ikke nevnt en eventuel lidelse. Har fulgt alt av råd fra legen, slå av alt av ting som kan forstyrre, er tilogmed mer eller mindre nykter(3 måneder uten noe, nå tar jeg sovepiller for å sovne, men noen ganger sovner jeg faktisk ikke, selv om jeg ligger i senga). Men det skjer jo at jeg sovner av en halv time på bussen.
Sykt Bundy.. Må være slitsomt ? Kontinuerlig svart rundt øya og trøtt da? Eller merker du ikke noe til det?
Sitat av Tmontana
Sykt Bundy.. Må være slitsomt ? Kontinuerlig svart rundt øya og trøtt da? Eller merker du ikke noe til det?
Vis hele sitatet...
Er ikke så svart rundt øya, bare litt. Ja, det er jævlig slitsomt å være konstant trøtt, men ikke få sove. Og de gangene jeg faktisk sover 8 timer!! så er jeg helt FUCKA i kroppen, helt utslitt og generelt jævlig resten av dagen. Alt er et slit. Skal begynne med å jobbe, styrketrening og kickboksing så kanskje jeg får sove mer. Det hjelper f.eks å være aktiv hele dagen, da får jeg sove(men ikke en times joggetur f.eks). Men da blir jeg også helt jævlig når jeg våkner opp igjen.
Grunner til at mange mennesker ikke får sove er, som Bundy hinter til, rett og slett det at folk ikke bruker opp all energien de dytter i løpet av dagen. Dette er en av tingene som en haug med forskere er redd for (det og blodpropp, lavt blodsukker og andre ting) med all "fastfooden" og et mindre "aktivt" samfunn. Det er ikke det at vi har mindre å gjøre, bare det at vi ikke har tid til å bruke nok energi.
Noe av det beste mot søvnmangel er rett og slett og trene. Ikke helt tom da selvfølgelig.

For å svare på HvitLøves spørsmål så er søvn livsviktig for oss, en del grunner er nevnt her, men en ting er ikke nevnt enda.
For en tid tilbake var det noen forskere og subjekter som inngikk i det at de vekket subjektene rett før de begynte å drømme (R.E.M fasen hvis jeg ikke husker helt feil), etter en stund med dette begynte subjektene å vise tegn til galskap (er ikke klar over symptomer eller lidelser de fikk). De konkluderte med at drømming er livsviktig.

Det er en grunn til at vi sover 1/3 av livet vårt.
Ja! Du er avhengig!!
Slutt idag, og bli et bedre menneske!

Lite gjennomtenkt post det her, ja!
Alle mennesker trenger da søvn, hvis ikke 8 timer hver natt så i det minste litt.
Er jo kanskje ikke så rart det å holde folk våkne ble/blir brukt som en torturmetode.
Uten å ha noe fakta å legge frem, finnes det ikke personer med insomnia som ikke har sovet på flere år?
Det er det jeg tenker på. Det er så jævlig kjiipt når u sitter og holder på noe å må legge deg fordi øyelokket presses nedover!. prøvd x-ray(drikk) gikk jo 1 brett på 2-3 dager og da var jeg våken i 3 dager! men er det noe mulighet og være våken i mere enn 3-4 dager? lyst til å slippe å sove på 1 uke eller mere. UTEN RUSMIDLER SOM FEKS: speed osv...
Sitat av wkL
Uten å ha noe fakta å legge frem, finnes det ikke personer med insomnia som ikke har sovet på flere år?
Vis hele sitatet...
Jo.. Men de får jo problemer.. lever som regel i sin egen værden.
Til ett punkt føler man seg jo dopet. merker jeg værtfall selv bare etter par dager uten søv.
Vet ikke helt hvordan det er med folk som går flere uker med bare 1-2-3 timer på øyet mens de satt på trikken
Før eller siden trenger alle søvn.

Hjernen jobber over dobbelt så mye på natten enn den gjør på dagen, dette på grunn av at den prosesserer alle sanseinntrykkene et menneske har gjort seg i våken tilstand. REM-fasen av søvnen er også viktig; her tester hjernen alle mulige kroppsfunksjoner. Om noen trenger å vite mer er det bare å søke på wikipedia, der er det mye god informasjon.

Det lengste noen har gått (og overlevd) uten søvn er over 20 døgn. Muligens enda lengre.

I teorien kan du ikke dø eller få varige men av å ikke sove (med unntak av bruk av narkotiske stoffer), dette fordi du ikke har noen mulighet for å holde deg våken etter en viss periode. Du kan - og vil - sovne stående, gående, og til og med løpende om du er trøtt nok.

Edit: Det finnes også en livsødeleggende sykdom som forårsaker ekstreme mengder med søvn. Her snakker vi om mennesker som sover i rundt ett døgn i strekk, for så å være våken i 1 - 4 timer, for så igjen å må sove i ett døgn. Denne sykdommen er relativt sjelden, men hvem som helst kan utvikle dette.
Sist endret av DryYouTear; 1. september 2007 kl. 02:48.
Mangel på søvn kan være en form for rus. Det eksperimenteres nå med søvnmangel i kombinasjon med visse medikamenter som en behandling mot depresjoner. Grunnen, mener de, er at mangel på søvn øker produksjonen av dopamin i visse deler av hjernen.. Om de har bevist det vet jeg ikke, men jeg kjenner flere som bevisst lar være å sove fordi de mener de blir rusa av det etter et par døgn..
Er egentlig ikke alt vi føler på en måte passiv rus?
Mye av det vi tenker er jo påvirket av hva slags humør man er i eller hva man føler.
Det er kjemien i hjernen som bestemmer om man skal være glad eller trist, positiv eller negativ. Kjemien bestemmer ''nesten'' alt man føler.
Rusmidler gjør jo bare at vi kan sanse ting på en annen måte, for å forklare det på en enkel måte.
Viss jeg ikke tar helt feil så påvirker rusmidlene kjemien i hode, så hjernen har allerede det som skal til. Man trenger bare å skape en ubalanse for å bli rusa, og man trenger ikke alltid å ta et rusmiddel for å bli rusa, ser jo bare hvor sprøe folk kan bli av kjærlighet.
Men er man våken lenge nok så vil jo det og føre til at ting havner i ubalanse i hode, på en eller annen måte. Så det er jo en måte å oppleve en rus på, men en tungvindt måte spør du meg.

Var oppe 3 dager en gang, uten noen form for rusmidler. Ble nokså skrudde i formen for å si det mildt. Viss en person spurte meg om noe kunne jeg svare noe helt annet, selv om jeg viste at jeg svarte feil. Men det var litt morsomt og, men tungt å være oppe så lenge...
Hadde ikke mye overskudd for å si det slik.


Men nå ser jeg frem til å sove...
Go natt!
Sist endret av sneipen; 1. september 2007 kl. 04:31.
Jeg så for meg det at man aldri fikk sjansen til å sove fra baby alder- Og hvordan det da utvikler seg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av prick
Jeg så for meg det at man aldri fikk sjansen til å sove fra baby alder- Og hvordan det da utvikler seg
Vis hele sitatet...
Man ville fått mer og mer redusert almenntilstand og tilslutt, enten bare kollapset inn i en dyp søvn, eller død.
Kroppen trenger søvn, den klarer seg rett å slett ikke uten, akkurat som mat og drikke.

Men, det er spesielle tilfeller der folk lever uten søvn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep#L..._without_sleep
Søvn..
Før så led jeg av "over soving".
Altså at kroppen og hodet trengte minst 17timers søvn for å bli "uthvilt".
Men så begynnte jeg på noe fantastisk som hjelper mot det jeg lider av, som heter "papaya" (lukter drit!)
Så nå sliter meg med å få sove!
WooPii!
Sitat av HvitLøve
Er soving en rus eller det noe man bare må ha? lurer på hva som hadde skjedd hvis man ikke hadde sovet fra man var baby om man hadde klart seg livet uten å sove?

er det å sove en rus som du er sinnsykt avhenig av eller er det bare en ting man må ha?
Vis hele sitatet...
http://img240.imageshack.us/img240/286/lb9caef244abd81d7c8313fho8.jpg
Sitat av HvitLøve
Det er det jeg tenker på. Det er så jævlig kjiipt når u sitter og holder på noe å må legge deg fordi øyelokket presses nedover!. prøvd x-ray(drikk) gikk jo 1 brett på 2-3 dager og da var jeg våken i 3 dager! men er det noe mulighet og være våken i mere enn 3-4 dager? lyst til å slippe å sove på 1 uke eller mere. UTEN RUSMIDLER SOM FEKS: speed osv...
Vis hele sitatet...
Har du så dårlig tid på å gjøre ting at du ikke kan sove da? Du kan vel fortsette på det du drev med etter søvn? Du har jo et helt liv foran deg :P
det er faktisk en torturmetode som baserer seg på å nekte sitt offer søvn. da gjerne for å få informasjon. man blir mye sløvere, får problemer med å bruke kroppen o.l. når man ikke får sove. dette blir selvsagt verre og verre. de som skal inn i spesialstyrkene til militæret må gå gjennom en slik test hvor de skal prøve å ikke bli tatt av fienden (lag på 3-4). De er da i villmarka og kan ikke sove på tre dager. De blir tatt, men da er man kommet til kjernen i testen, nemlig å klare å ikke røpe noe til fiendene. Ganske tøft
Jeg tror at når et menneske har vært våken over lang tid i strekk vil kroppen til slutt si ifra ved å gå i et slags hvilemodus. Man besvimer rett og slett. Selv mennesker med insomnia sover, de kan bare ikke legge seg for å sove hvis de vil, de må vente på at de sovner eller bruke forskjellige innsovnings metoder, f.eks ved å legge seg på ryggen i senga og tenke på en og en kroppsdel (høyre bein, venstre bein osv...)
Sist endret av CosmoKramer; 3. september 2007 kl. 16:25.
haha genialt

alt om søvn på denne linken. http://www.helsenytt.no/artikler/bedre_sovn.htm

ganske dumt tema egentlig
Du vil sovne uansett til slutt. Greit nok du kan kaste kaldt vann på deg selv også videre men til slutt vil kroppen bare skru av. Har gått 3 døgn uten søvn som et skole eksperiment på ungdoms skolen og det er aldri noe jeg gjør igjen. Jeg var totalt fucka i hele kroppen og begynte og se ting som ikke var der og hørte ting som ikke ble sagt. Den 3de skoledagen uten søvn fikk jeg streng beskjed av lærern om å gå hjem og legge meg og komme tilbake på mandag. Sov nesten 23 timer før jeg våkna og da kun for å ta meg en matbit og legge meg igjen.

Enkelte forskere har en teori om noe som heter powersleep. Som betyr at du kan trene kroppen til å kun trenge ca 2 timer med søvn men da at den søvnen er utrolig dyp. Personlig tviler jeg på om dette er sunt.
Da jeg var vekter jobbet jeg mye fra 20-0800 og etter en uke med det var du ganske fucka i kroppen. Du gikk hjem la deg og hadde problemer med å komme opp igjen dagen etterpå. Det kan jo si litt om hvor fucka din indre klokke ble av det hele.
Sitat av mp34567
Enkelte forskere har en teori om noe som heter powersleep. Som betyr at du kan trene kroppen til å kun trenge ca 2 timer med søvn men da at den søvnen er utrolig dyp. Personlig tviler jeg på om dette er sunt.
Da jeg var vekter jobbet jeg mye fra 20-0800 og etter en uke med det var du ganske fucka i kroppen. Du gikk hjem la deg og hadde problemer med å komme opp igjen dagen etterpå. Det kan jo si litt om hvor fucka din indre klokke ble av det hele.
Vis hele sitatet...
De som driver profesjonelt med seiling, og seilaser som går forbi svært kalde områder med isfjell og lignende benytter seg av noe de kaller for powersleeping.
Da går det ut på at de legger seg ned, sovner øyeblikkelig og sover i ca 10-15 minutt, så er det opp igjen for å korrigere kurs og speide etter isfjell.
Det fungerer også, men spørs hvordan innvirkningen på kroppen blir om dette gjøres over en lengre tidsperiode.

Har funnet ut at den beste metoden for å få den indre klokka di til å "gå normalt" igjen etter lengre perioder med nattskift er å ikke legge seg etter det siste skiftet. Men å gå våken til normal leggetid(mellom klokka 21 og klokka 23).
Funker for meg i alle fall.

Har forsåvidt brukt det for å få meg noe søvn av og til når tinnitusen står på som verst også. Bare gå våken til kroppen er så utmatta at jeg omtrent sovner der jeg står.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Denne tråden kunne ha utviklet seg til noe mer intelligent. Men når tråden sklir ut i mobbing av et kanskje litt ugjennomtenkt startinnlegg, velger jeg å bare lukke dette emnet.