Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5735
hei!

etter relativt fuktige netter ute har jeg pleid å ta meg to paracet tabletter og ca halvlitern med vann for å slippe kvalme og hodepine dagen derpå, men har hørt noe om at det kan være en farlig blanding?

noen som veit noe bedre om denne blandingen virkelig er farlig å gå til sengs med??
Sist endret av Gsus; 24. februar 2008 kl. 13:17.
jeg har alldri tatt noe skade av det hvertfall så vidt jeg veit... men det står jo på pakka at man ikke skal ta dem med alkohol da....
Kansje det bare gjelder oppgående rus? Vill gjetting, har en tendens til å gjøre det samme.
jeg har hørt at man bare blir kvalm å paraceten virker som et avføringsmiddel dagen derpå?
men det er noe jeg bare har hørt (ikke testa):P
Jeg var hos legen og fikk en antibioktika kur, spurte legen om det gikk bra om jeg drakk alkohol, samtidig som jeg gikk på antibiotika, dette var mot bihulebetennelse. apocillin heter det medikamentet.
Han svarte at det ikke gjorde noe om jeg tok et glass vin, eller en øl i moderate mengder(dvs. f.eks ved siden av maten) for og definere moderate mengder.
Om jeg drakk meg dritings ville ikke det gjøre noe spesielt, eneste er at virkningen av medikamentet ville bli svekket. Man ville ikke ha like god virkning på medikamentet.

Jeg vil anta, jeg kan ikke vite desverre, men siden paracet er et reseptfritt medikament ikke dette gjøre noe mer med kroppen enn at det vil bli svekket.
Ved kortvarige lette til moderate smerter som hodepine, tannpine, menstrausjonssmerter og musker- og leddsmerter, for eksempel ved forkjølelse og feber. ved høy feber må lege kontaktes.
Vis hele sitatet...
Dette står på pakningsvedlegget til paracet.
Vil ikke kunne tro at det vil gjøre noe med kroppen din.
Uansett tror jeg med god margin at dette er tatt opp her på forumet før, med medikamenter ol. før.

Sitat av slayer
jeg har alldri tatt noe skade av det hvertfall så vidt jeg veit... men det står jo på pakka at man ikke skal ta dem med alkohol da....
Vis hele sitatet...
Hvor står det det hen?
2. HVA DU MÅ TA HENSYN TIL FØR DU BRUKER PARACET

Bruk ikke Paracet
- dersom du er allergisk (overfølsom) overfor et eller flere av innholdsstoffene
- dersom du har hatt leverbetennelse

Vis forsiktighet ved bruk av Paracet
- dersom du har eller har hatt lever- eller nyresvikt. Rådfør deg med lege før bruk av Paracet.
- dersom du har svekket ernæringstilstand p.g.a. alkoholmisbruk, spisevegring eller feilernæring. Høyeste anbefalte dosering av Paracet skal da ikke brukes over lengre tid, fordi det medfører økt risiko for leverpåvirkning.
- ved febertilstander hos barn. Behandlingen bør være kortvarig.
- ved feber og smerter av ukjent årsak.
- ved langtidsbruk (> 3 mnd) av Paracet med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres og bør ikke behandles med økning av dosen. Ved mistanke om hodepine fremkalt av Paracet bør lege kontaktes.
Vis hele sitatet...
Der står det at du skal vise forsiktighet om
du har svekket ernæringstilstand p.g.a. alkoholmisbruk
Vis hele sitatet...
da skal du vise forsiktighet.

Kilde
Sist endret av CorLeX; 24. februar 2008 kl. 14:20.
Spør legen :P
Bør egentlig vente til dagen derpå med å ta slikt tror jeg.


pleier som regel å styre unna paracet ol i forbindelse med drikking og dagen derpå men husker en Fredag for ett par år siden. hadde vert ute og tatt "ett par" pils med noen venner, noe som resulterte i ett par for mye (som det fort blir) siden jeg skulle på jobb Lørdagen etter. (På Ikea av alle steder :s)
Vånknet av at jeg hadde sovnet av. Heiv meg i dusjen, relativt skallebank så heiv inpå 2 Paracet. Måtte løpe rett på do og spy som en gris. Så du kan si det funka bra, men kansje ikke helt som jeg hadde forventet :P

Viktig med en god start på (arbeids)dagen

Har hørt at Zyrtec hjelper mot bakrus/dagen derpå men har aldri merket noe til dette selv.
Sist endret av supernoob; 24. februar 2008 kl. 13:56.
Sitat av supernoob
Har hørt at Zyrtec hjelper mot bakrus/dagen derpå men har aldri merket noe til dette selv.
Vis hele sitatet...
Zyrtec funker fett.
Dersom du drikker sjelden - Ikke mer enn en gang i uka gjør ikke et par paralgin noe,men begynner du å justere formen ofte med paracet må du ta hensyn til at både alkohol og paracet er giftig for levra og at kombinasjonen med alko først og paracet etterpå belaster den unødig mye. Ibuprofen (ibux etc) er ikke skadelig for levra og dermed et bedre alternativ. Har smådårlig lever sjøl etter mye drink og anna tidligere og bruker av den grunn ikke paracet (paralgin - pinex etc)

drikk vann og spis før du legger deg er den beste medisin.
Trådstarter
takk for svar... da veit jeg hva som evt. passer bedre til slikt:-)
Finnes alternativer, ja..
Noen bruker dette [ http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=100379 ] for eksempel
Trådstarter
Finnes alternativer, ja.. Noen bruker dette [ http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=100379 ] for eksempel
Vis hele sitatet...
hehe... tror ikke det er noe for meg... da skal jeg heller tåle en dårlig da iblandt
Sist endret av Gsus; 24. februar 2008 kl. 18:49.
(googlet meg fram til dette)
Sitat av www.pharmweb.net
Q: Is it dangerous to take paracetamol and drink alcohol?

A: No. Indeed paracetamol and alcohol are metabolised by the same oxidative enzymes and alcohol may even confer some protection to the liver in the event of a paracetamol overdose (19).

In certain circumstances, alcoholics may be at higher risk of liver injury in the event of a paracetamol overdose. However, paracetamol is used as an analgesic for patients in hospital liver units, including alcoholic patients (20).
Vis hele sitatet...
Sitat av www.pharmweb.net
Q: Does paracetamol cause irreversible liver damage in overdose?

A: In large, untreated overdoses paracetamol may cause liver damage, but the liver recovers completely within a matter of months with no permanent damage (13,14).

If the overdose is large enough to completely overwhelm the liver it cannot recover and death will follow. This is what is meant by the term 'irreversible liver damage.'
Vis hele sitatet...
så paracet kan jo gjøre skade på leveren, anbefaler ikke akkuratt å gomle i seg masse paracet forså å drikke deg dritings.
men jeg tror ikke du tar en stor skade hvis du tar en(to) paracet etter fylla pga kvalme eller hodepine.
Sist endret av TETRS; 24. februar 2008 kl. 21:11.
Det er jo fordet det tærer mer på leveren.
Og om man tar det i beruset tilstand kan hjertet stoppe, ved større doser
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Får man en lettere rus om man tar paracet + alko?

skulle hatt svar nå. hehe. Skole greie
Sist endret av Corsair; 10. januar 2009 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, du får lettere leverskade.
Sitat av nothern light Vis innlegg
Dersom du drikker sjelden - Ikke mer enn en gang i uka gjør ikke et par paralgin noe,men begynner du å justere formen ofte med paracet må du ta hensyn til at både alkohol og paracet er giftig for levra og at kombinasjonen med alko først og paracet etterpå belaster den unødig mye. Ibuprofen (ibux etc) er ikke skadelig for levra og dermed et bedre alternativ. Har smådårlig lever sjøl etter mye drink og anna tidligere og bruker av den grunn ikke paracet (paralgin - pinex etc)

drikk vann og spis før du legger deg er den beste medisin.
Vis hele sitatet...
Ibuprofen har belastning på levra den og slik som alle de andre smertestillende droger som finnes der ute. Ved nedsatt leverfunksjon skal man vise forsiktighet.

Når det gjelder en kombinasjon av alkohol og smertestillende så er det to farer som lusker. Men det er ikke noe farlig for en oppegående person i sin beste alder. :-D
1: alkohol tynner ut blodet, dette kan medføre lettere blødning.
2: alkohol tærer bort slimhinnen på innsiden av magesekken, dette kan medføre
små blødninger evt. magesår.

Men få nå ikke noia her, heter du ola eller kari normann så er det ikke noe fare på fære om man tar ett par piller etter en fuktig kveld.


Har ett råd som funker mot vondt i hodet eller tømmermenn. Det er å smøre inn panna med litt tigerbalsam, ikke mye men litt som dekker øvre del. Bare husk på å vaske det bort dagen etter
Sist endret av amber; 10. januar 2009 kl. 01:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Paracetamol sammen med alkohol bør aldri forekomme, selv ikke dagen derpå.
Selvfølgelig er folk forskjellige, men generelt sett stresser paracetamol en allerede overbelastet lever (alkohol er gift for utskillingsorganene til kroppen) som forsøker å kvitte seg med avfallsstoffer som er intatt gjennom alkohol.
Har sett mennesker avlide grunnet samtidig inntak av alkohol/paracetamol og paralgin forte, det er absolutt ikke morsomt.
i fjor så tok jeg paracet og ibux sammen med alkohol det vart veldig rot så det vart vel 3 paracet og 3 ibux på 4 timer så vart litt mye piller da..vart bare litt kvalm
I enkelte steder i Nordland har det å ta paracet nasalt blitt noe mange ungdommer gjør samtidig med alkoholinntak fordi de tror det vil gi en rus eller forsterke alkoholrusen. Det er særlig populært i 14-6-årsalderen, og selvfølgelig veldig smart.
Master of Disaster
Laivindil's Avatar
Angående Paracetamol, så er 10 gram, verdien som sørger for innleggelse med motgift, da ti gram kan gi varige leverskader. 10g Paracet er 20 500mg tabletter, altså ganske mye. Ibux, gir ikke leverskader på samme måte og regnes derfor ikke inn, derimot gjør andre tabletter som f.eks. pinex det. Uansett: Tabletter+alkohol=NEI! Må du virkelig ha noe for hodet, ta Ibux, da det i allefall ikke øker sjansen for varige leverskader.

Angående Zyrtec, Certrizin o.l. finnes det ingen vitenskapelige bevis for at disse faktisk hjelper/har en forebyggende effekt mot "fyllesyke". Derimot vet jeg om flere som mener det fungerer, men igjen, Tabletter+Alkohol=NoGo!
Sitat av Elemental Vis innlegg
Zyrtec funker fett.
Vis hele sitatet...
Jeg har et spm. ang zyrtec (det er vel relevant i denne tråden?).

Jeg drakk 3-4 halvlitere med øl på en festival i sommer, før jeg fikk 1 eller 2 zyrtec av en vennine. Jeg fikk disse fordi jeg har tendenser til allergi, og tenkte at dette sikkert var en god løsning slik at jeg slapp å klø i øyner (har aldri brukt zyrtec eller annen medisin mot det før).

Det som så skjedde var at jeg drakk 2-3 pils til og ble helt ubrukelig. Jeg mener ikke bare full, jeg mener liggende på bakken, uten å klare å snakke og uten å kunne fokusere på noe. Jeg var med andre ord usannsynlig drita full etter bare maks 7 øl. Det er noe som er veldig uvanlig for min del. Hadde jeg vært syk/sliten denne dagen hadde jeg forstått det, men jeg var i helt normal og god form.

Kan det ha vært zyrtec som gjorde det? Noen annen forklaring har ihvertfall ikke jeg...
En jay, det funker ihvertfall for meg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Må bare spørre. Vil det gå bra om jeg tar f.eks 2 paracet/paracetomol før jeg skal ut å drikke? Er litt småforkjøla og ikke helt 100%.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja det vil gå helt greit.
Kirie: 2, men ikke 3. Har hørt om noen som har tatt 3 stykker og et par pils og blitt dårlig av det (dog usikker kilde).

Generell regel, som forresten står på wikipedia om dere hadde giddet å sjekke:
While generally safe for human use at recommended doses, acute overdoses (above 1000 mg per single dose and above 4000 mg per day for adults, above 2000 mg per day if drinking alcohol) of paracetamol can cause potentially fatal liver damage and, in rare individuals, a normal dose can do the same; the risk is heightened by alcohol consumption.
Vis hele sitatet...
Kilde

Antihistaminer som kestine, cetirizine, zyrtec osv. vil antakeligvis hjelpe mot alle sorter kvalme og følgene av det, folk bruker det jo tross alt for å forhindre reisesyke.
Sist endret av random25880; 3. august 2009 kl. 18:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Endte med at jeg tok 4stk tror jeg + en knips med piperazine. Hjalp ikke, satt vel igrunn med feber hele kvelden likevel, men hadde det gøy så who cares.

Etter jeg leste dette på forrige side følte jeg meg trygg.
Q: Is it dangerous to take paracetamol and drink alcohol?

A: No. Indeed paracetamol and alcohol are metabolised by the same oxidative enzymes and alcohol may even confer some protection to the liver in the event of a paracetamol overdose (19).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nath; 4. august 2009 kl. 00:36.
Jeg tåler mye mer alkohol hvis jeg tar Zyrtec. Står vel at man ikke skal kombinere det med alkohol også, men akkurat nå orker jeg ikke å sjekke om det stemmer.
Uansett, piller og alkohol er dårlig kombinasjon, kjenner ei som ble sendt til pumping tidligere i sommer pga. akkurat det.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Jeg har et spm. ang zyrtec (det er vel relevant i denne tråden?).

Jeg drakk 3-4 halvlitere med øl på en festival i sommer, før jeg fikk 1 eller 2 zyrtec av en vennine. Jeg fikk disse fordi jeg har tendenser til allergi, og tenkte at dette sikkert var en god løsning slik at jeg slapp å klø i øyner (har aldri brukt zyrtec eller annen medisin mot det før).

Det som så skjedde var at jeg drakk 2-3 pils til og ble helt ubrukelig. Jeg mener ikke bare full, jeg mener liggende på bakken, uten å klare å snakke og uten å kunne fokusere på noe. Jeg var med andre ord usannsynlig drita full etter bare maks 7 øl. Det er noe som er veldig uvanlig for min del. Hadde jeg vært syk/sliten denne dagen hadde jeg forstått det, men jeg var i helt normal og god form.

Kan det ha vært zyrtec som gjorde det? Noen annen forklaring har ihvertfall ikke jeg...
Vis hele sitatet...
Det tror jeg helt klart. Folk som ikke har tatt antihistaminer (som zyrtec) før, vil kunne oppleve å bli veldig søvning/trøtt, (en hypnotisk eller sedativ virkning) og sammen med alkohol vil man føle seg skikkelig drita. Får selv vallergan, som er antihistaminer, mot søvnvansker.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Må være veldig fra person til person det her da? jeg tar ofte paracet / ibux før jeg drikker. om jeg har vondt i hode osv etter jobb eller liknende. merker aldri noen spesiell virking, tar 3-4 piller hver gang =)