Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 25021
Som topic, hvor lenge etter jeg har røyka kan jeg lovlig kjøre bil?
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Som topic, hvor lenge etter jeg har røyka kan jeg lovlig kjøre bil?
Vis hele sitatet...
Strengt tatt kan du ikke kjøre lovlig i det hele tatt med spor av cannabis i blodet.
Hvis du blir stoppet kan de ta ifra deg kortet hvis du må ta blodprøve å du tester positivt, noe som ville vært meget surt.
Sist endret av M. Inconnus; 6. april 2010 kl. 15:09.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Som topic, hvor lenge etter jeg har røyka kan jeg lovlig kjøre bil?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen fasit på dette, da det å røyke i seg selv er ulovlig.

Man kan se på det sånn:

Blir du stoppa, og politiet får mistanke, tar de en del enkle "tester" for å se om du er breuset. Om disse slår ut "positive" kan du fortsatt nekte, og det blir opp til politibetjenten å ta deg med inn for blodprøve.

Et annet ganske nytt alternativ er spyttprøve, som kan blir gjort på stedet. Den vil kartlegge cannabisbruk tre dager etter bruk.
Ok, latterlig regelverk

Mn for å omforme spm da. Hvor lang tid går det før de ikke kan se det på meg lengre? Hva ser de etter?
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Som topic, hvor lenge etter jeg har røyka kan jeg lovlig kjøre bil?
Vis hele sitatet...
jeg vet rustelefonen sier 24 timer var det vell..ett veldig vanskelig spm som jeg lenge har lurt på selv.

er det noen som kan det så er det vell rustelefon,du kan sende melding til dem.

Nei det er ikke sånn at hvis du har spor av det i blodet så kan du ikke kjøre bil vet du,sånn kan det bare ikke være.

De måler nivået og basserer seg på om du var ruset/påvirket når de målte det.

Men det er selvsagt ikke lurt å tøye den grensen,men nivåene du har i deg etter ett parr dager tror jeg INGEN kan ta deg på hvis du kjører bil,jeg ville satt av ett parr dager

Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Ok, latterlig regelverk

Mn for å omforme spm da. Hvor lang tid går det før de ikke kan se det på meg lengre? Hva ser de etter?
Vis hele sitatet...
røde øyne,store pupiler..sånt gir seg vell etter ei natts søvn?

vent til neste dag så er du nok sikker.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Ok, latterlig regelverk

Mn for å omforme spm da. Hvor lang tid går det før de ikke kan se det på meg lengre? Hva ser de etter?
Vis hele sitatet...
Røde og "tunge" øyne ("Droopy") som nevnt over. En test de ofte tar er "pennetesten", hvor du skal følge med på en penn som blir flyttet fra side til side foran ansiktet ditt. Om øynene "dirrer" i kanten, som om de prøver å se snu seg enn de klarer, pleier de å konkludere med at du har fått i deg hasj. Hvorfor dette er vet jeg ikke, det kan kanskje noen som kan biologien bedre forklare.

Allikevel er det en helt ubrukelig test, da du i alle tilfeller kan nekte skyld. Det er ikke første gang politiet har "tatt feil" ved en sånn test, og det blir ord mot ord. Det blir politiets avgjørelse om de føler det nødvendig å ta deg med inn for blodprøve.

Mitt tips: Aldri innrøm noen ting før de sitter med resultatet fra blodprøven. Ikke gå på sleipe triks for å få deg til å innrømme, uansett hvor "innlysende" det måtte være at du har røyka. De VIL teste øya med forskjellige tester, og de VIL være veldig påståelige på at du har tatt rusmidler og "like greit kan si sannheten en gang for alle". Ikke gjør det.
Sist endret av fetter; 7. april 2010 kl. 10:07.
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Som topic, hvor lenge etter jeg har røyka kan jeg lovlig kjøre bil?
Vis hele sitatet...
Når du føler at du er edru
6-9 timer så er virkestoffene ute hvertfall, det burde holde :-)
Fetter: Spyttprøve viser positivt opptil 72 timer etter inntak?
har du kilder på dette?

spør bare fordi det er opprettet flere tråder på dette, og jeg har ikke sett kildehenvisninger til dette ennå (annet enn noen tester fra sveits, som hadde slått ut alle veier og ikke gav noe klart svar)

T
Sitat av Tommen_ Vis innlegg
Fetter: Spyttprøve viser positivt opptil 72 timer etter inntak?
har du kilder på dette?

spør bare fordi det er opprettet flere tråder på dette, og jeg har ikke sett kildehenvisninger til dette ennå (annet enn noen tester fra sveits, som hadde slått ut alle veier og ikke gav noe klart svar)

T
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre ingen bedre kilde en Wikipedia, så det må nok taes med en klype salt. Allikevel var ikke poenget å gi et nøyaktig svar, da det uansett varierer fra person til person, både avhengig av det biologiske og av bruk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_te...ed_drug_screen

Wikipedia melder 12-24 timer, og jeg regner med at det gjelder engangsbruk. Ved hverdagsbruk regner jeg med at tidsspennet øker med en dag eller to. Det blir jo litt synsing, men en grei huskeregel uansett...
Sitat av fetter Vis innlegg
Et annet ganske nytt alternativ er spyttprøve, som kan blir gjort på stedet. Den vil kartlegge cannabisbruk tre dager etter bruk.
Vis hele sitatet...
Den er litt stress... Er det virkelig så lenge i spyttet??
Takker ror svar alle sammen av erfaring så kjennes jeg klar etter 4-5 timer om jeg bare tar ett trekk eller to for chilling er jeg høytflyvende blir det nok ikke kjørings før dagen derpå slitsomt at denne flotte lille buska skal være så uglesett
Jeg har et spørsmål relatert til dette. Kan man nekte straffskyld for å ha ført bil i beruset tilstand selv om blodprøven slår ut positivt? Jeg mener, blodprøven vil vel slå ut positivt lengre enn man faktisk er høy/skev..? Eller kan de se hvor høye verdier man har i blodet, og konkludere med at alt over en viss grense = beruset mens man kjørte?

Jeg ville uansett nektet for at jeg var skev mens jeg kjørte og skyldt på individuelle biologiske forskjeller fra person til person som gjorde at mine verdier var unormalt høye. Meg bekjent finnes det ikke noen skala for å måle hvor beruset man er på cannabis, lik den man har for alkohol og promille.
Spennende tema egentlig :P

Fetter: takker for svar. var ikke krasst rettet mot deg, men kilder på generell basis vet jeg folk spør mye om her

Blir dog spennende og se om en Synkronisert stoppkontroll over hele landet, med disse apparatene endelig vil fastslå hvor mange røykere det faktisk er der ute.
Eller vil ikke staten ha dette frem, og heller kjøre småkontroller fremover?
Hørte noe snakk om at de skal benyttes f.o.m i år, gru/gleder meg til sommeren :P
Jeg vil faktisk si at du kan kjøre bil MENS du røyker for den saks skyld, om du føler deg trygg i bilen og ikke er nervøs/får noia. Så en test på youtube der en britisk dude kjøre diverse tester både påvirket og upåvirket, og han kjørte faktisk bedre etter en joint
Men det er vel uansett politiet du er redd for å bli tatt av, og det skal egentlig godt gjøres om det ikke stinker ganja av hele bilen(røyk uttafor eller med vinduet oppe mens du kjører, så lufter det godt). Kjenner utallige folk som har blitt stoppa av politiet mens de er fjerne, men om de klarer å oppføre seg (og også kjøre bil) så bryr ikke purken seg/merker det ikke.
Skal sies at jeg bor på landet, og hasj er vel en del vanligere i større byer, så politiet er vel mer nazi på det der også
Rart det ikke er et eget krav om luktesans for politiyrket xD
Det er bare tull! Cannabis svekker konsentrasjonen og dine reaksjonsevner betraktelig. Selv om man i rusen føler at man har kontroll er ikke det tilfellet. Aldri kjør beruset, for de andre bilistenes skyld; ditt bruk skal ikke gå ut over noen andre.
Her kan du se et klipp som beviser at cannabis og bil går dårlig sammen. Det starter på 3:13, men anbefaler alle som er interessert i cannabis å se hele dokumentaren.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er bare tull! Cannabis svekker konsentrasjonen og dine reaksjonsevner betraktelig. Selv om man i rusen føler at man har kontroll er ikke det tilfellet. Aldri kjør beruset, for de andre bilistenes skyld; ditt bruk skal ikke gå ut over noen andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig ikke enig i det du sier. De fleste jeg kjenner som kjører når de er steine, konsentrerer seg veldig, og er en "mild" noia og er selvsagt veldig klar over at de er påvirket, og kjører deretter.
Du sier at man føler at man har kontroll på cannabis, jeg kan ikke helt se den?
På alkohol derimot, som vist i video'n under, føler man seg som "superwoman" og tror man har kontroll, cannabis derimot, er det heller omvendt?
Men dette er selvsagt HELT relativt, da det er faktorer som hvor god sjåfør man er, hvor trygg man føler seg på veien generelt og selvsagt hvor fjern man er.
Det eneste jeg kan se er problemet med å kjøre når man er fjern, er at man lett kan overse ting. Man konsentrerer for mye på en ting på veien, og glemmer andre ting. Det går vel som regel bra, men om det er et rødt lys man overser..vel..

Dette er et mye diskutert tema, men det har ALDRI blitt utført dokumentert forskning på temaet, som egentlig er litt synd.

Jehes: Det klippet virket litt for usaklig og bull til at du kan kalle det "bevis". Det er jo som jeg akkurat skrev, problemet, det er ikkeno "bevis" for noen sider av saken. Utenom at det er selvklart at man er DÅRLIGERE til å kjøre bil når man er fjern, spørsmålet er hvor mye

Dette var det klippet jeg snakket om, samme opplegget som den jehes linket til: http://www.youtube.com/watch?v=7TtO5ZWSIXY
Sitat av UncleSam
Utenom at det er selvklart at man er DÅRLIGERE til å kjøre bil når man er fjern, spørsmålet er hvor mye
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke å diskutere det videre. Kjører man dårligere i beruset tilstand skal man ikke kjøre! Som sagt for andre sin skyld. Man skal ikke la sitt rusmiddelbruk gå utover andre.
Haha, hvis du sier det så!
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det eneste jeg kan se er problemet med å kjøre når man er fjern, er at man lett kan overse ting. Man konsentrerer for mye på en ting på veien, og glemmer andre ting. Det går vel som regel bra, men om det er et rødt lys man overser..vel..

Dette er et mye diskutert tema, men det har ALDRI blitt utført dokumentert forskning på temaet, som egentlig er litt synd.

Jehes: Det klippet virket litt for usaklig og bull til at du kan kalle det "bevis". Det er jo som jeg akkurat skrev, problemet, det er ikkeno "bevis" for noen sider av saken. Utenom at det er selvklart at man er DÅRLIGERE til å kjøre bil når man er fjern, spørsmålet er hvor mye

Dette var det klippet jeg snakket om, samme opplegget som den jehes linket til: http://www.youtube.com/watch?v=7TtO5ZWSIXY
Vis hele sitatet...
Bevis var kanskje feil ord, men en demonstrasjon av hvordan cannabis påvirker kjøreegenskapene negativt.

Det er ikke bra at en sjåfør føler seg utrygg på veien , noe cannabis lett kan få de fleste til å gjøre. Bilister som f.eks kjører sakte kan forårsake forbikjøringer på plasser med dårlig sikt, kollisjoner som følge av at de bremser for brått osvosv.

Uansett, stoffet har en negativ virkning på bilferdighetene og da skal man holde seg unna rattet!
Gidd å spore av tråden med moralpreik, alle som røyker har interesse av å vite hvor lenge etter cannabis inntak man må holde seg unna rattet for å unngå å bli tatt for kjøring i beruset tilstand. Hvorvidt man burde kjøre mens man er skev er en annen sak, og en helt annen diskusjon.
Sist endret av emphi; 11. april 2010 kl. 15:34.
Så en avis-artikkel på vg for en stund siden (finner ikke kilden på jobben her nå, sorry)
er ikke så lenge siden egentlig, en mann i Kristiansand (ish?) som mistet lappen pga kjøring i hasj-rus.

han fikk senere tilbake lappen, da han innrømmet å ha kjørt ruset hver dag (røyket hele tiden.)

regner da med at politiet \ andre instanser har gjort tester på han.

hvorvidt dette er et enkelt tilfelle er ikke noe jeg kan stå inne for.
har selv mistet lappen på og bevise positivt på hasj var stein som juling når jeg krasja bilen i en fart på rundt 200km/t i 50 sonen (streetrace er ikke kult når du krasjer) da forklarte snute jæveln det fint til meg..

12 timer etter du har røyka kan du kjøre.. blir du tatt og de krever blodprøve så kan de bare gi deg bot for bruk.. så lenge de ikke klarer og regne det om til promille

kommer selvfølgelig litt ann på toleranse på kroppen osv hvor fort du blir kvitt rusen.. men 12 timer inkludert søvn skal det gå greit.
Sitat av labbetuss Vis innlegg

12 timer etter du har røyka kan du kjøre.. blir du tatt og de krever blodprøve så kan de bare gi deg bot for bruk.. så lenge de ikke klarer og regne det om til promille

kommer selvfølgelig litt ann på toleranse på kroppen osv hvor fort du blir kvitt rusen.. men 12 timer inkludert søvn skal det gå greit.
Vis hele sitatet...
Vil dette si at man trenger ca 12 timer på å komme ned på et ekseptabelt nivå av thc-greier i blodet for å ikke bli tatt for kjøring i rus, eller at en blodprøve vil avsløre røyking innen ca de 12 siste timene, og om en blodprøve som blir tatt av fører som kjører er positiv så mister man lappen for kjøring i rus?
Sitat av labbetuss Vis innlegg
har selv mistet lappen på og bevise positivt på hasj var stein som juling når jeg krasja bilen i en fart på rundt 200km/t i 50 sonen (streetrace er ikke kult når du krasjer) da forklarte snute jæveln det fint til meg..

12 timer etter du har røyka kan du kjøre.. blir du tatt og de krever blodprøve så kan de bare gi deg bot for bruk.. så lenge de ikke klarer og regne det om til promille

kommer selvfølgelig litt ann på toleranse på kroppen osv hvor fort du blir kvitt rusen.. men 12 timer inkludert søvn skal det gå greit.
Vis hele sitatet...
Har lest at narkometeret kan spore cannabis i spytt opp til 12 timer.
Leste det på Norcan for en stund tilbake, med videre link til en side det sto. Finner ikke topicen eller siden det sto på, så ingen "dokumentasjon" på dette though.
Sitat av emphi Vis innlegg
Vil dette si at man trenger ca 12 timer på å komme ned på et ekseptabelt nivå av thc-greier i blodet for å ikke bli tatt for kjøring i rus, eller at en blodprøve vil avsløre røyking innen ca de 12 siste timene, og om en blodprøve som blir tatt av fører som kjører er positiv så mister man lappen for kjøring i rus?
Vis hele sitatet...
blodprøven vil selvfølgelig vise at du har røyka .. thc kan spores i blodprøve i laaaang laaaang tid.. men du blir ikke tatt med promille etter 12 timer sånn ca.. kjenner du ikke kroppen din ville jeg ventet 24 timer..
Sitat av labbetuss Vis innlegg
blodprøven vil selvfølgelig vise at du har røyka .. thc kan spores i blodprøve i laaaang laaaang tid.. men du blir ikke tatt med promille etter 12 timer sånn ca.. kjenner du ikke kroppen din ville jeg ventet 24 timer..
Vis hele sitatet...
Hvilket i praksis vil si at jeg ca minst 50 % av døgnet ikke kan kjøre, med andre ord. Men jeg er vil jo ikke si at man akkruat er nevneverdig fucked up lengre etter en 3-4-5 timer avhengig av kvalitet og mengde. Forsåvidt har jeg jo opplevd at jeg har vært rimelig skev i intill ca 6-8 timer enkelte ganger, på bra bonger eller bra greier, gjerne begge. Men 12 timer? Det synes jeg er urimelig. I et tilfelle hvor jeg har følt meg normal igjen i 1-2 timer (altså etter ca 5-9 timer etter inntak) og kjører vil jeg nekte straffskyld (for å ha kjørt i beruset tilstand).
"A 2002 review of seven separate studies involving 7,934 drivers reported, Crash culpability studies have failed to demonstrate that drivers with cannabinoids in the blood are significantly more likely than drug-free drivers to be culpable in road crashes."

http://www.miqel.com/reading_library...e-on-weed.html

At man reagerer tregere er ikke en hemmelighet, så hvis man skal kjøre Formel 1 så er det nok en dårlig ide.

Utstrekningen til cannabis tatt i betraktning, og den (sannsynligvis) høyere andelen av brukerne som kjører på det sammenlignet med alkohol, så er det veldig påfallende at ingen data støtter påstanden om at cannabis-sjåfører har dårligere sjanser i trafikken.

Kan tenke meg at det har mye med bevissthet på at man er påvirket å gjøre, og kjører roligere, både fordi ting "går jævla fort" og fordi man har en langt større frykt for å skille seg ut og evnt bli stoppet. Er litt som å være på by'n når man er skeiv. Det siste man vil er unødvendig oppmerksomhet, i motsettning til idioter som er full eller høy på cola :P
Hehe, enig Elefanten. Merker det spesielt godt når du sitter på med noen som er nykter, å du er veldig fjern, virker ut som de kjører i 150 km/t men egentlig kjører de e i 40.

Men grunnen til at det blir ikke tatt så mange som er i en cannabis-rus enn alkohol er jo selvfølgelig promilletester. Så det kan bli ganske forandret hvis det blit utbredt med spytteprøver.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg er egentlig ikke enig i det du sier. De fleste jeg kjenner som kjører når de er steine, konsentrerer seg veldig, og er en "mild" noia og er selvsagt veldig klar over at de er påvirket, og kjører deretter.
Du sier at man føler at man har kontroll på cannabis, jeg kan ikke helt se den?
På alkohol derimot, som vist i video'n under, føler man seg som "superwoman" og tror man har kontroll, cannabis derimot, er det heller omvendt?
Men dette er selvsagt HELT relativt, da det er faktorer som hvor god sjåfør man er, hvor trygg man føler seg på veien generelt og selvsagt hvor fjern man er.
Det eneste jeg kan se er problemet med å kjøre når man er fjern, er at man lett kan overse ting. Man konsentrerer for mye på en ting på veien, og glemmer andre ting. Det går vel som regel bra, men om det er et rødt lys man overser..vel..

Dette er et mye diskutert tema, men det har ALDRI blitt utført dokumentert forskning på temaet, som egentlig er litt synd.

Jehes: Det klippet virket litt for usaklig og bull til at du kan kalle det "bevis". Det er jo som jeg akkurat skrev, problemet, det er ikkeno "bevis" for noen sider av saken. Utenom at det er selvklart at man er DÅRLIGERE til å kjøre bil når man er fjern, spørsmålet er hvor mye

Dette var det klippet jeg snakket om, samme opplegget som den jehes linket til: http://www.youtube.com/watch?v=7TtO5ZWSIXY
Vis hele sitatet...
Det er jævlig mange som er flinke til å kjøre i fylla også..
For ikke å snakke om amfetamin rus! Syntes det er utrolig tåplig å "oppmuntre" folk å kjøre i rus..

Syntes den 12-timers regelen hørtes bra ut.. Politiet har vel fem fingre å se igjennom dem også, OM du skulle blitt tatt for å ha THC i blodet 1 uke etter du har røyka.
Er det bare jeg som reagerer på at politiet vistnok regner deg som beruset i ca tolv timer etter inntak? Dette er jo hinsides all fornuft - de kan ikke bevise når jeg røyka sist, eller om jeg faktisk var skev da blodprøven ble tatt, bare at jeg hadde thc-verdier i blodet da blodprøven ble tatt. Individuelle forskjeller gjør det helt umulig å sette en grense for hva som er "ok" thc-verdier og hva som er "fyfy". Positiv blodprøve ==/== påvirket øyeblikket blodprøven ble tatt.
Hvis det tar tolv timer før thc ikke synes på en spyttprøve er det vel logisk at du ikke regnes som edru før tolv timer? I Norge er det nulltoleranse for å kjøre i beruset tilstand, enten det er alkohol eller cannabis. Det er umulig å vite nøyaktig når en person er i god nok tillstand til å kjøre, derfor vil man være på den sikre siden. Tenk selv, det tar en stund fra du føler deg edru til du faktisk er det. Tolv timer høres kanskje mye ut, men heller det enn å møte en tulling som tror han er i stand til å kjøre fordi han føler seg grei nok. Hvis det fører til at noen bare kan kjøre 50% av dagen sin, synd.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Hvis det tar tolv timer før thc ikke synes på en spyttprøve er det vel logisk at du ikke regnes som edru før tolv timer? I Norge er det nulltoleranse for å kjøre i beruset tilstand, enten det er alkohol eller cannabis. Det er umulig å vite nøyaktig når en person er i god nok tillstand til å kjøre, derfor vil man være på den sikre siden. Tenk selv, det tar en stund fra du føler deg edru til du faktisk er det. Tolv timer høres kanskje mye ut, men heller det enn å møte en tulling som tror han er i stand til å kjøre fordi han føler seg grei nok. Hvis det fører til at noen bare kan kjøre 50% av dagen sin, synd.
Vis hele sitatet...
For en fast røyker vil det være spor etter THC i blodprøven i flere uker.. Spørsmålet er hvor store verdier de mener kvalifiserer som 'påvirket' i forbindelse med kjøring. Her vil det være store forskjeller på en som røyker sjelden og feks. meg som røyker ca 4-7 dager i uka for tiden. Er det riktig at jeg skal bli tatt for kjøring i påvirket tilstand når jeg kjører til jobb om morran etter ca 8 timer søvn, en dusj og frokost bare fordi jeg røyka før jeg la meg?

Jeg mener det er et strekt brudd på rettssikkerheten hvis det virkelig er slik at politiet ikke trenger å bevise at du var påvirket når du kjørte, og at det holder å påvise at du har thc verdier som tilsier at du har røyka innen de siste 12-24 timer.
Sist endret av emphi; 21. april 2010 kl. 20:08.
Om jeg ikke tar feil kan vel ikke thc påvises ved blodprøver mer enn et par timer etter inntak?

Mistet selv lappen i julen pga. at jeg var påvirket. Hadde da røyket cannabis av god kvalitet ca. 2 timer før blodprøve. De fant ingen spor av thc i blodet, bare av amfetamin og clonazepam. I spytt derimot er det vel påviselig lengre. Men om det er blodprøver det er snakk om er man "trygg" 2-4 timer etter inntak litt avhengig av mengde og kvalitet.

Quote fra rustelefonen sine sider:

"Cannabis (THC) kan bare spores i noen timer etter siste inntak ved blodprøver. Det mest vanlige ved testing for narkotiske stoffer er urinprøver. THC kan spores i urin i ca. 1 uke etter ett enkeltinntak, og i ca. 10 uker ved jevnlig røyking. Det vil si at om du ikke røyker noe mer, vil du nok ha rene prøver om 2-3 måneder"

Edit: La til quote.
Sist endret av Freyring; 21. april 2010 kl. 20:11.
Sitat av Freyring Vis innlegg
Om jeg ikke tar feil kan vel ikke thc påvises ved blodprøver mer enn et par timer etter inntak?

Mistet selv lappen i julen pga. at jeg var påvirket. Hadde da røyket cannabis av god kvalitet ca. 2 timer før blodprøve. De fant ingen spor av thc i blodet, bare av amfetamin og clonazepam. I spytt derimot er det vel påviselig lengre. Men om det er blodprøver det er snakk om er man "trygg" 2-4 timer etter inntak litt avhengig av mengde og kvalitet.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer overhodet ikke med det erowid skriver, men jeg skal ikke påstå at du lyver heller. Men jeg vil ikke ta det for gitt at 2-4 timer etter inntak er nok for å kjøre trygt.
Blood Testing
Cannabis is detectable in the blood for approximately 2-3 days after use in an infrequent user. Frequent use can be detected in the blood for approximately 2 weeks.
Vis hele sitatet...
En ting som ikke er tatt opp her (såvidt jeg kan se; beklager hvis jeg har oversett noe) er hva som skjer om man f. eks. kjører på en liten unge med THC i blodet, men ikke under rus?

Jeg røyker mellom 2 og 50 ganger i året. Nå er det nesten halvannen måned siden sist. Om jeg kjører på en unge (og ikke kan lastes for det) og det tas blodprøve av meg - som slår ut positivt - hva skjer da? Jeg kjører aldri under noen som helst slags rus og håper ingen andre gjør det heller, men hvor går grensen her? Det kan få seriøse konsekvenser om dette blir betegnet som "kjøring i narkotikarus".

Jeg tenker selvsagt ikke på faren for å miste førerkortet - som man kan få en oppfatning av at mange her synes er "worst case scenario".
Fra norml.org

"blood testing

Blood tests, unlike urinalysis, detect the presence illicit drugs, not inactive drug metabolites. In general, THC only remains detectable in the blood of cannabis consumers for a few hours (though low, residual levels may be detected in chronic smokers for up to 12-24+ hours if more sensitive technology is used). Because of this narrow detection window, blood tests are typically only administered in the workplace post-accident in order to estimate recent cannabis consumption. Therefore, most after-hours consumers have little to fear from a blood screen."

Ser i grunn ut som om vi begge har rett. Men er nok uansett greit å vente mer enn 2-4 timer med å kjøre etter inntak av cannabis. Better safe than sorry.

httpwhat: Blir vel bare spekulering det her, men siden det i blodprøver hovedsaklig kun oppdages aktive metabolitter vil jeg regne med at det blir tolket som "kjøring i narkotikarus" om blodprøven slår ut positivt.
Hm, ja du har nok rett i det.

Men det kan tenkes at det vil være mulig å spore lengre i spytt? Er det noe mer info om dette noe sted?
Det kommer ann på verdiene, de kan uten problemer se hvilke verdier som er i kroppen og dette forteller ca. hvor mange timer siden det er du inntok cannabis, så da er det jo bare for de å sjekke om verdiene var høy nok til at de kan bruke det som bevis for at du kjørte i rus. Jeg trenger ingen kilder for jeg opplevde dette personlig..