Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3812
finnes det som skyter løskrutt?hadde vært fett
Har ingenting med våpenet å gjøre, du må ha en vanlig hagle og haglepatroner som er ladet med løskrutt.


Samme gjelder for alle våpen, ikke våpene som avgjører, men patronene
blank hagle ? ja det finnes.
løspatroner til hagla? ja det finnes

husk nå bare på at det fortsatt kommer ut kruttslam å skit som går igjennom selv marsjstøvler.
Dette i ansiktet på noen eller annet dumt vil gi dem varige ar
Sist endret av Psych|Com; 21. oktober 2008 kl. 10:56.
Sitat av Nubeland
Har ingenting med våpenet å gjøre, du må ha en vanlig hagle og haglepatroner som er ladet med løskrutt.


Samme gjelder for alle våpen, ikke våpene som avgjører, men patronene
Vis hele sitatet...

Totalt feil. Det finnes startpistoler som er og kan kalles for "blanksskuddspistoler".


De selger blant annet mange kjente våpner her: http://www.gameon.no/
Trådstarter
Sitat av Psych|Com
blank hagle ? ja det finnes.
løspatroner til hagla? ja det finnes

husk nå bare på at det fortsatt kommer ut kruttslam å skit som går igjennom selv marsjstøvler.
Dette i ansiktet på noen eller annet dumt vil gi dem varige ar
Vis hele sitatet...
mente du at det finnes di som bare trenges 18 år grense?eller vanlig hagle med løskrutt?
Slik som det blir nevnt tidligere her i posten vær utrolig forsiktig selv om det gjelder løsskudd. Har vært flere episoder med folk som "Liksom" skal skyte seg selv i hodet (da oftest med pistol) og har fått kruttslam og dritt i en så kraftig fart mot tinningen at de har dødd...
Sitat av piuu
Totalt feil. Det finnes startpistoler som er og kan kalles for "blanksskuddspistoler".


De selger blant annet mange kjente våpner her: http://www.gameon.no/
Vis hele sitatet...
Men det ligger da virkelig litt i ordet at det er SKUDDENE som er blanke, ikke pistolen.
Trådstarter
Sitat av Übermench
Slik som det blir nevnt tidligere her i posten vær utrolig forsiktig selv om det gjelder løsskudd. Har vært flere episoder med folk som "Liksom" skal skyte seg selv i hodet (da oftest med pistol) og har fått kruttslam og dritt i en så kraftig fart mot tinningen at de har dødd...
Vis hele sitatet...
har da alrdri sagt at jeg skulle skyte meg i hodet bare lurte på om det finnes en hagle som er plombert ala det di selgerpå gameon.no
Sitat av piuu
Totalt feil. Det finnes startpistoler som er og kan kalles for "blanksskuddspistoler".


De selger blant annet mange kjente våpner her: http://www.gameon.no/
Vis hele sitatet...

Og hva ville pistolen vært uten "startpatronene" ? en spesialtilpasset pistol, grunnen til at pistolene er slik er slik at man ikke trenger bæretillatelse til dem fordi det ikke er mulig å bruke vanlige patroner i dem.

Men selve pistolen i seg selv er verdiløs uten de spessielle patronene
Sitat av buzzd
mente du at det finnes di som bare trenges 18 år grense?eller vanlig hagle med løskrutt?
Vis hele sitatet...
vanlig hagle er da 18 år ?

du mener kansje at du vil ha en hagle som ser ekte ut men som bare lager smellet?
ikke hørt om. men fins sikkert. se på nisje butikker som selger ting til teater/film industrien
Jeg mener på at du ikke trenger å være 18 for å eie valig hagle. Du må være 15 og ha tatt jegerprøven.
Sitat av Fardin
Jeg mener på at du ikke trenger å være 18 for å eie valig hagle. Du må være 15 og ha tatt jegerprøven.
Vis hele sitatet...
Du mener feil..

Lov om skytevåpen, ammunisjon m.v. :

§ 29. Ingen må overdra eller overlate skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til person under 18 år uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester. Slikt samtykke kan ikke gis når vedkommende er under 16 år. Lovdata
Ok. Jeg stoler på Lovdata. Men, jeg kjenne fire stykke som er under 18 år og som lovlig har kjøpt og eier hagle. De driver også aktivt med jakt. Bare en av dem er over 16.

Noen i systemet må opplagt har gjort en feil.
Når du er 16 har du lov til å jakte uten voksen med hagle mens du må ha med voksen hvis du skal jakte med rifle, da må du også ha årlig skyte prøve. Var iallefall slik ifjor..
Så du kan jakte med voksen dersom du er under 16?
Sist endret av Fardin; 22. oktober 2008 kl. 09:29.
Ja, så lenge du har en myndig person med deg. Jeg har vært og jaktet med min onkel flere ganger når jeg var bare 13-14 år. Han er politi, så vil ikke tro han ville gått imot loven. Men du burde nok sjekke dette opp .
Enda mer klipp og lim..

Kap. 2. Vilkår for å få tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler

§ 2-1. Tillatelse til fysisk person

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler) når han fyller de krav til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha skytevåpen som er fastsatt i våpenloven av 9. juni 1961 nr. 1 (§ 7 tredje og fjerde ledd), kgl.res. av 25. januar 1963 nr. 2 (del II, punkt 1) og denne forskrift.

Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for person som:
a) har vært aktivt medlem av skytterlag/-klubb eller jegerforening i minst 6 md., og som har anbefaling fra skytterorganisasjonen,
b) har bestått jegerprøve.

Lese mer?
Sitat av Apu
Når du er 16 har du lov til å jakte uten voksen med hagle mens du må ha med voksen hvis du skal jakte med rifle, da må du også ha årlig skyte prøve. Var iallefall slik ifjor..
Vis hele sitatet...

Mye tull her. Du kan jakte småvilt selvstendig med både hagle og rifle(uansett kaliber) fra du er 16 år, det samme gjelder erverstillatelse, hvis du er under 18 år må du ha tillatelse fra verge. Hvis du skal jakte storvilt må du skyte opp (15 treningsskudd + 5 skuddsprøve) Er du under 18 år må du jakte storvilt i lag med en som er over 18 og jaktet storvilt i over 5 år. (En smule usikker med den 5-årsgrensen) !
Sitat av Apu
Ja, så lenge du har en myndig person med deg. Jeg har vært og jaktet med min onkel flere ganger når jeg var bare 13-14 år. Han er politi, så vil ikke tro han ville gått imot loven. Men du burde nok sjekke dette opp .
Vis hele sitatet...

Ingen aldersgrense på å jakte, men jakt med våpen derimot, om onkelen din lot deg ha og jakte med våpen brøt han loven, aldersgrensen er 16år.

Når du er 16kan du ha eget våpenkort med verge/foresattes samtykke, dvs. våpenet står i ditt navn men foreldrene dine er ansvarlige.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av giefprofitplix
Hvis du skal jakte storvilt må du skyte opp (15 treningsskudd + 5 skuddsprøve) Er du under 18 år må du jakte storvilt i lag med en som er over 18 og jaktet storvilt i over 5 år. (En smule usikker med den 5-årsgrensen) !
Vis hele sitatet...
30 treningsskudd fordelt på to dager pluss 5 på prøva.
5årsgrensen er nok ikke reell, tipper du blander med øvelseskjøring

Sitat av Nubeland
Ingen aldersgrense på å jakte, men jakt med våpen derimot, om onkelen din lot deg ha og jakte med våpen brøt han loven, aldersgrensen er 16år.
Vis hele sitatet...
Nah. Du kan være med på småviltjakt med våpen fra du er 14, underlig nok uten jegerprøve. Når du blir 16 må du ha jegerprøve. Merkelig sak.

Angående erverv må du, dersom du er under 18, ha underskrift fra verge, samt dispensasjon fra 18-årskravet. Du må også ha fylt 16.
Sitat av Nygaard
30 treningsskudd fordelt på to dager pluss 5 på prøva.
5årsgrensen er nok ikke reell, tipper du blander med øvelseskjøring
Vis hele sitatet...
Ah ok!

Til topic: tror ikke det finnes hagler laget spessielt for å skyte blankt som startpistoler, men det burde vel gå fjerne haglene i en vanlig patron og det meste av kruttet (eventuelt bare fyre av tennhetta)

Men! som andre har sagt, hvis du skal gjøre noe lignende vær utrolig forsiktig! Å bli truffet av kruttrester gjør vondt! Det kan vel også gå helt galt hvis man er uheldig.
Kan bekrefte at det år an å plukke ut hagl, og eventuelt også krutt fra patronen. Det smeller godt med bare tennhetten faktisk. Sykt lenge siden jeg har skutt, men erindrer at vi eksprimenterte med onkels hagle+diverse "patrontilstander"..

Plukker du ut bare haglet, og fyller med havsalt istedet får du et effektivt, spennende, og vondt skudd, etter småunger på "plommeslang." Husker at naboen lot plastikkmellomstykket i patron være der, sikkert av en grunn.
Ingen oppfordring til patronplukking, bare mimring
Sist endret av pidget; 23. oktober 2008 kl. 13:27. Grunn: avsnitt