Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2146
Heisann!

Jeg tenkte jeg skulle skrive her litt for å få dele av meg selv, og litt fordi det er et par ting jeg lurer på angående psykedelika.

På freak.no er det masse forskjellige folk med forskjellige erfaringer, og litt av ønsket mitt med denne tråden her, er at disse menneskene skal kunne få dele sine tanker om hvordan de opplever at hallusinogener har forandret livet deres, og om stoffene i det hele tatt har det. Men også at de som ikke har prøvd det kan få litt større innsikt i hva folk mener når man sier ting som at lsd har forandret livet mitt.

Fordi det er litt det jeg opplever at det har. Etter at jeg tok lsd for første gang (hjemme hos meg i fantastiske omgivelser og med vidunderlige mennesker) så kjente jeg at noe forandret seg i hodet mitt. Kort fortalt så følte jeg at jeg fikk en mer ”fleksibel” personlighet. Jeg ble bedre i stand til å takle psykisk press, og til å aktivt forandre meg. Men dette er noe jeg føler at jeg har blitt mer gradvis klar over, og det tok meg et helt år å innse.

Men en annen ting jeg kjenner er noe som virker som en konstant tankerekke fra jeg våkner om morgenen, til jeg legger meg om kvelden. Problemet er at jeg er ikke sikker på om dette var noe jeg opplevde før min første tur. Det kan jo hende at jeg bare har blitt bevisst det at alle tanker kommer i en kontinuerlig strøm, men dette er også noe jeg kjenner igjen fra flere tripper på forskjellige psykedelika. Nemlig at man kan ha flerfoldige tanker i hodet samtidig, og alle tanker om forskjellige ting skjer i en uavbrutt strøm.

Det jeg forsøker å si er vel egentlig at som et uendelig langt tog, der hver vogn er en ny tanke, så føler jeg at jeg kommer med nye idéer og refleksjoner hele tiden, der hver tanke på et eller annet vis er koblet til idéen jeg fikk for noen sekunder siden. Og viktigst av alt: det stopper kun når jeg sover.

Virker dette kjent for noen? Eller opplever dere det stikk motsatt? Er det noe dere ønsker at jeg skal utdype? Noen helt andre ting dere lurer på? Jeg deler gjerne mer av meg selv, og håper dere vil gjøre det samme.

Vennlig hilsen Boingboing

P.S: Ikke forveksle en idé med en god idé, har tatt meg selv i å tenke et par sinnsykt tullete ting
Sitat av Boingboing Vis innlegg
...at alle tanker kommer i en kontinuerlig strøm, men dette er også noe jeg kjenner igjen fra flere tripper på forskjellige psykedelika. Nemlig at man kan ha flerfoldige tanker i hodet samtidig, og alle tanker om forskjellige ting skjer i en uavbrutt strøm.

Det jeg forsøker å si er vel egentlig at som et uendelig langt tog, der hver vogn er en ny tanke, så føler jeg at jeg kommer med nye idéer og refleksjoner hele tiden, der hver tanke på et eller annet vis er koblet til idéen jeg fikk for noen sekunder siden. Og viktigst av alt: det stopper kun når jeg sover.
Vis hele sitatet...
Det høres for meg litt ut som om du har hatt en en ufordøyd psykedelisk opplevelse, og at dette er grunnen til konstant tankekjør som du ikke får fred fra.

Men det er ikke sikkert.

Prøver du å henge med på tankerekken? Føles det slitsomt å ha en slik tankerekke toge rundt hele tida uten å få fred før du sover?

Ubevisste tanker kommer for folk flest i en kontinuerlig strøm. Men det er ikke alle som er det bevisst. Det kan hende at du er blitt bevisst denne strømmen av tanker.

Eksempel på vilkårlig tankerekke:

Tanke1: Jeg leser på et sjokolade papir: "Mars". Tanke2: Hm. Planeten Mars.. En underlig planet. Den ligger lengre borte fra sola. Der har jeg hørt det er veldig kaldt. Tanke 3: På Nordpolen er det skikkelig kaldt. har hørt det kan være nedi minus 70 grader brrr Tanke 4: Åh jeg husker jeg frøys skikkelig en gang jeg isbadet. osv. osv.

Disse tankene er jo forsåvidt koblet sammen men hopper og spretter fra det ene temaet til det andre. Om man er bevisst sine ubevisste tanker er de som oftest slik. Som en apekatt så hopper dem fra en gren til en annen.

Hva slags nye ideer og tanker er det du kommer på hele tiden? Er dem av f.eks av filosofisk art?
Sist endret av Bearass; 12. januar 2011 kl. 18:48.
Jeg opplever ikke tankekjøret som et problem i seg selv, men jeg kan til tider oppleve det som veldig intenst. Jeg kan bli litt sliten.

Jeg innbiller meg at tankene er av en mer filosofisk art, selv om de fleste av dem tar for seg litt mer hverdagslige ting. stort sett så er de forsøk på å forklare ting som skjer rundt meg. Jeg kan prøve å koble et fag som geologi og ting man lærer der, opp mot ting man kan lære i andre og tilsynelatende ikke-relaterte skolefag. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det, men jeg prøver alltid å forstå ting på et litt mer universelt nivå kanskje. Uten at jeg nødvendigvis skal uttale meg om hvor gode disse "opphøyde" forklaringene mine er.
Sitat av Boingboing Vis innlegg
Jeg opplever ikke tankekjøret som et problem i seg selv, men jeg kan til tider oppleve det som veldig intenst. Jeg kan bli litt sliten

.........Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det, men jeg prøver alltid å forstå ting på et litt mer universelt nivå kanskje. Uten at jeg nødvendigvis skal uttale meg om hvor gode disse "opphøyde" forklaringene mine er.
Vis hele sitatet...
Siden du ikke føler at det er et problem for deg, så er det sikkert ok.

Det siste du sier høres ut som typisk trippe-inspirasjon.

Jeg vet ikke om dette gjelder deg, men på generellt grunnlag kan det dog ofte være greit å stikke fingeren i jorda. En av fellene en psykonaut kan havne i er å miste bakke-kontakten i høytsvevende tanke-svermeri.

I så tilfelle er det kanskje greit å tenke gjennom om man har fått god nok tid til å bearbeide tidligere tripper. Om man har fått tid til å fordøye og integrere dem inn i dagliglivet på en tilfredsstillende måte..

I utganspunktet er det dog ikke noe galt ved å tenke på et universellt nivå. Bare sørge for å beholde ydmykheten og bakkekontakten.
Sitat av Bearass Vis innlegg

Jeg vet ikke om dette gjelder deg, men på generellt grunnlag kan det dog ofte være greit å stikke fingeren i jorda. En av fellene en psykonaut kan havne i er å miste bakke-kontakten i høytsvevende tanke-svermeri.
Vis hele sitatet...
Er enig, og poenget er heller ikke nødvendigvis at det skjer så mye fornuftig i hodet mitt, men at det skjer voldsomt mye. Eller er det kanskje det du mener med tanke-svermeri? også var det veldig godt å lese det du skrev om at en sånn tankestrøm ikke nødvendigvis er så uvanlig, bare at folk ikke alltid tenker over det.
Syns ikke man skal avfeie det å se på verden fra et hakket mer universiellt perspektiv som BS. Vi er jo en del av universet.
Det kan virke som om psykedelia har gjort deg mer bevisst og observant på tankene dine, noe som i bunn og grunn er en positiv ting mener jeg. Veldig mange går rundt og tenker ubevisst, hvis det gir mening. (Autopilot, lever i fortiden eller fremtiden osv) Om du føler du blir sliten av disse tanketogene dine kan det være en veldig god idè og ta neste steg i å sjekke ut meditasjon. Da lærer du å bli enda mer bevisst dine tanker og kan lettere ta kontroll over impulsive, repeterende og negative eller slitsomme tanker.

Gå fra å være passasjer i toget til å bli lokomotivfører
Jeg har begynt å tenke mye mer på hvor JÆVLIG STORT universet er og hvor små vi er. Og på tiden generelt og at vår liv kun er en mikroskopisk prikk på den uendelige tidslinjen. Noen ganger freaker det meg litt ut, mens andre ganger hjelper den meg med å innse at jo mindre vi er, desto mindre er problemene vi alle har fra tid til annen. Bare drit i dem, og gjør det beste du kan ut av den korte tiden du har på denne planeten, for når alt kommer til alt har det ikke mye å si

Jeg mener ikke at man skal gi faen, men ikke bekymre seg så mye for det vil jeg tro man angrer på når man blir gammel.

Som Bill Hicks sa så fint om livet: "Relax, it's just a ride"
Sitat av EoT Vis innlegg
Syns ikke man skal avfeie det å se på verden fra et hakket mer universiellt perspektiv som BS. Vi er jo en del av universet.
Vis hele sitatet...
Men problemet er at jeg ingen måte å etterprøve tingene jeg kommer fram til. de kan virke fornuftige, men likevel ikke stemme, eler så kan de virke helt på tryne, men stemme helt med hvordan ting fungerer. Eller kanskje de fortsatt er like viktige?

Sitat av Chikara Vis innlegg
...Om du føler du blir sliten av disse tanketogene dine kan det være en veldig god idè og ta neste steg i å sjekke ut meditasjon. Da lærer du å bli enda mer bevisst dine tanker og kan lettere ta kontroll over impulsive, repeterende og negative eller slitsomme tanker.

Gå fra å være passasjer i toget til å bli lokomotivfører
Vis hele sitatet...
Er enig, kjøpte meg en artig bok som het get high now (without drugs). var artig som en kjapp innføring i hva meditasjon faktisk kan gjøre for en, og prøver å se på litt mer lesestoff angående det... mulig noen har noen tips?
Ikke hør på andre uten å være skeptisk uansett hvem det kommer fra. Utforsk med kropp, sinn og hjerte hva som stemmer eller ikke. Men jeg vil heller kalle det å trene seg i meditasjon. Denne her artikkelen er fin som en introduksjon i å trene seg med utgangspunktet i noe så enkelt som pusten din. http://www.abuddhistlibrary.com/Budd.../Breathing.htm

Man trener seg til å bli oppmerksom/bli observang/leve meditert(balanse av sansene dine). Når en tanke oppstår ikke ta stilling til den(om den er bra/dårlig, riktig/gal osv), ikke bli med den, bare observer den løpe sin egen vei "ikke hiv deg på ryggen dens". Ei heller ikke dytt den vekk, ikke prøv å kontroller den, det skaper bare enda en tanke om et "jeg" som er "mesteren" over tanken . Og dette i seg selv er en tanke. Det er altså ikke en tenker bak tanken, akkurat som det ikke er en "beveger" bak bevegelsen. Det er kun en bevegelse. Jiddu forklare nok dette litt bedre enn meg, sjekk linken nedenfor. Veldig god tale som kan hjelp deg til en god start!

http://www.jkrishnamurti.org/krishna...6&w=meditation


Også en annen tråd her på forumet, der også en annen tale av Jiddu ble sitert
http://freak.no/forum/showthread.php...ght=meditasjon


Ellers har Thich Nhat Hanh veldig mange gode bøker om "mindfulness". Å leve meditert/observerende/full oppmerksom.
http://www.amazon.com/Peace-Every-St...tt_at_ep_dpi_1

Hvis du vil vite hva Buddha sa om "mindfulness" kan du lese Satipatthana Sutta eller oversatt på engelsk til The Foundations/setting up of Mindfulness, søk på google, bare husk at disse er oversatt fra et annet språk til engelsk. Det er oversettelser og ingenting er bedre enn å erfare det for seg selv. Det er ikke lett å forklare hvordan man opplever en farge(kanskje umulig? tviler noen hadde greit å forklare en farge til en blind person), men veldig lett å erfare den selv. Ord/språk kan lett bedra deg.
Sist endret av hva; 14. januar 2011 kl. 20:54. Grunn: skrivefeil