Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1261
De sista åra jeg har levd, har jeg gått fra å høre på NRJ til litt bedre musikk som Rolling Stones og disse gutta, men jeg har alltid hatt en kjærlighet for god blues, og innenfor det så hører jeg på de mest kjente folka som B.B King, Junior Wells osv, men har den siste tiden gått litt dypere inn, og har hørt på noen av de virkelig gode låtene som ikke så lett kommer inn til media.

Blues er først og fremst musikk som lages av svarte. Det vil si, det er opprinnelig de svarte som lagde denne musikken, og den vokste fram på tidlig 1900-tallet. Det hele startet jo med Negro Spirituals, som var slavemusikken selv. Den bestod av enkle rytmer, og tekster som ofte handla om fred, undertrykkelse, og bestod ofte av klaging, siden det var slavene på bomullsåkrene som sang disse låtene. Låtene de sang, ble overført fra generasjon til generasjon ved hjelp av folkemunne, og de færreste er skrevet ned. I følge visse nettsider, så er det vanskelig å tidfeste bluesens opprinnelse, men vi veit at det er et resultat av dette, og at det oppstod på starten av 1900-tallet. Og de sang ofte om mye av det samme som slavene gjorde i negro spirituals, men også med bluesformen. Så når folk sier "Dette var en litt bluesaktig låt" om noe hvit musikk som kom på 2000-tallet, så veit de sannsynligvis ikke hva de snakker om, da blues ikke bare er en musikkform som er satt opp slik og slik, men det handler mer om teksten, følelsene i låta, og hvem som spiller det. Men for all del, man skal jo se på selve musikkformen også, og det er svært enkelt å spille elementær blues. Man trenger jo bare tre akkorder for å få bluesstilen inn i gitaren.

Blues blir i dag sett på som en musikkform for 50-60 åringer, og få unge mennesker liker dette, noe som er synd, og det kan vi takke rasismen og undertrykkelsen de svarte har, og hadde særlig på 60-tallet, da de hvite hadde mye større muligheter for å bli stor enn en svart mann. Men noen blomstret opp på 60-tallet, som kom seg ut av slummen, og inn i hjertet på mange amerikanere, både hvite og svarte. Da snakker jeg typisk om B.B King, Junior Wells, Screaming Jay Hawkins, John Lee Hooker, Muddy Waters og en haug med hvite mennesker, som så absolutt er flinke, men jeg skal ikke snakke om de nå. Du kan forresten titte på denne lista for å finne noen gode bluesartister, men her ser du også et praktfult eksempel på at de hvite igjen kommer øverst, til tross for at de ikke fortjener det. Stevie Ray Vaughn er min favorittartist, ja, men han er ikke fortjent til å være øverst på denne lista, og Robert Johnson, som virkelig var kongen av bluesen på 50-tallet ligger på 42. plass. Dette er ikke riktig, og det er trist å se folk er såpass på jordet.
På tiden da de jeg nevnte over holdt på, på sitt beste, var det på 60-tallet og 70-tallet. Da var det såpass mye konkurransse for å komme seg på topp og bryte igjennom amatørspillingen, så rein blues holdt ikke mål, rett og slett fordi det ble for kjedelig for mennesket på gata, og gitarsoloer og rocken ble mer og mer blandet inn i bluesen, og den elektriske gitaren kom jo også på den tiden, så dette var jo en unik sjanse for å endre musikken på en positiv måte, noe som også skjedde. Bluesen fikk et grunnleggende mønster som den fulgte, et veldig enkelt mønster, og det ble lagt til forskjellige soloer, både gitar, saksofon og andre intstrumenter, men gitaren dominerte helt klart, og det har den alltid gjort. Men en ting som ikke endra seg var teksten, og blues kommer jo fra "to be blue" som betyr å være deprimert, og de sang fortsatt om undertrykkelse, forskjeller i samfunnet, rasisme og andre urettferdigheter, og det er denne musikken som er blitt mest kjent, som de fleste har hørt, og du kan høre likheter i nesten all musikk som er i dag, i rock og i poppen.

Grunnen til at jeg har fått interesse og smaken på dette, er at når faren min var ung, på 70-tallet engang, så turnerte han med Knut Reiersrud og noen andre rundt i Chicago, og spilte med nettopp Buddy Guy og Junior Wells, flere ganger, og reiste rundt. Fattern har fortalt masse stilige historier om denne turen, blant annet da han satt i bilen til Junior Wells, på vei til et av utestedene, og når han ankommer blir alle de gutta truet på livet, av den enkle grunn at de var hvite. Så ja, det fins "motsatt" rasisme også, men dette er jo klart et resultat av all rasismen som de hadde opplevd, og det er dette som interesserer meg, nemlig at de lager musikken fordi de har et spesielt budskap, og de spriter det opp med soloer som slår de fleste. Men denne tråden er egentlig for å snakke om Buddy Guy, en av de folka pappa spilte med, og han er virkelig sett på som kongen av blues, som faktisk lever, og han har spilt uttallige ganger med mestern av blues, nemlig B.B King.

Buddy Guy ble født i Louisiana, en av de fattige statene på 30-tallet, og han startet å spille på en hjemmelaga gitar, som jo sikter til den brennende lysten til å få frem budskapet sitt og slå igjennom som bluesgitarist. Jeg skal ikke skrive om oppveksten hans og slikt, for det kan du lett skjekke ut via linken, men det er viktig å få frem at han startet på gata, og spilte seg oppover, og når man klarer å komme seg ut av ghettoer og det som er, så blir oftest stjerner ut av de. Et godt eksempel er jo alle rapperne også, selvom de ikke helt går under min smak. Så Buddy Guy klarte det som 99% andre ikke klarte, nemlig å slå igjennom som svart musiker ut av slummen.

Buddy Guy er kjent for å være en entertainer av dimensjoner. Spiller med tennene, har en enorm karisma og glød, og hopper og spretter rundt på scenen i en alder av 72 år. Og han er en gud på gitar, og det burde vel sies sitt når Buddy Guy var inspirasjonskilden til selveste Jimi Hendrix og Clapton, og du kan finne mye likt fra denne mannen i musikken deres.

Det er mange låter som er verdt å få med seg, men noen er vanskelig å finne på internett, men det er bare å gå til den lokale platesjappa.
http://www.youtube.com/watch?v=k_rd8y8A2oE
Dette er en låt som er ekstremt bra, og absolutt verdt å få med seg. Du hører godt hvilken mann dette er. Skikkelig krutt i han.

Ellers kan du høre klassikeren "I put a spell on you" som også er en skikkelig stilig låt.

Sjekk det ut, liker du det, begrav deg i det, du kommer til å få så masse gleder ut av det, og lær deg om musikken. Hør på tekstene.

Og ja, det er mannen som spiller med Rolling Stones i Shine a Light, og ja, det er den glisende mannen med den prikkete gitaren som Keith Richards, Keith Richards, sirkler rundt og forguder, og avslutter låta med å gi gitaren til Guy, av respekt for mannen. Fantastisk scene.

Håper dere sjekker det ut For dette er musikken. Hehe.
Mektig god post!

Jeg har selv ikke hørt så veldig mye på Buddy Guy, men jeg var den eneste i min krets som var helt bluesfrelst som førsteklassing - på barneskolen.

På tide å blåse støv av de gamle platene, og se gamle opptak på youtube
Takk, det var hyggelig. Ble litt kort på slutten, for jeg fikk dårlig tid, men vil anbefale alle å laste ned noen låter av han. Liker du musikken hans, så kan du jo støtte han ved å kjøpe noen plater. Noe av det tøffeste du finner er Buddy Guy og Junior Wells når de briljerer sammen. Det er skikkelig stilig, og du ser junior wells blir litt forbanna på Guy, siden han er så jævlig ivrig og aggressiv på gitaren. Dritstilig.
Buddy Guy er awesome. Den lista over bluesgitarister så jo ikke såå halvgæli ut, hadde nok stokka litt rundt der og fjerna endel navn. Jimmy Vaugn er jo ikke så brutalt dyktig at det gjør noe, jeg liker jo det jeg har hørt men han er ikke i nærheten av de fleste navna der. Også enig i at Robert Johnson skulle hatt 1 plassen, om ikke for annen grunn enn at han er kanskje den mest innflytelsesrike gitaristen noensinne. Jeg valgte å legge med en youtube snutt, sånn i tilfelle noen er interessert; Tribute to Stevie Ray Vaughn - Jimmie Vaughn, Eric Clapton, Bonnie Raitt, Robert Cray, B.B. King, Buddy Guy, Dr. John, Art Neville
Kan jo og sjekke ut Lead Belly/Leadbelly "The King of the 12 string" mye bra der blant annet coveret av Nirvana Pearl Jam osv mye bra musikk i den karen.Noen sanger er gamle slavesanger og blant annet finner du en gammel innspilling av house of the rising sun med en dame som synger og lead belly spiller på gitaren sin.Så har du jo også gutten som solgte sjelen til djevelen for å bli god i gitar nemlig Robert Johnson.(or so the legend says) menne dette er vel mere delta blues.
Jeg prøver å ha ett åpent sinn ovenfor all musikk.
Akkurat blues, har jeg dog litt trøbbel med.
Jeg skjønner greia, enkle låter, logiske akkorder, intens sang,
intense gitar soloer. Det låter jo bra liksom, men er jeg den eneste som blir dødelig lei av akkordskjemaet, lydbildet(bass som spiller litt bakpå på timen,
enkle effektive trommer, halvskitten gitartone), pentatonskala og den utrolig cheesy slutten som bare er brukt en milliard ganger for ofte?
Låtene blir så sinnsykt like, og uttrykket ligger så tett på andre ting.
Jeg tror med hånda på hjertet ikke jeg har hørt en eneste inspirende melodi
på en standard 12 takters blues, selv om de synges
med stor innlevelse og inderlighet.

Jeg trenger:
*Spennende lydbilde(som f.eks når elektrisk gitar kom med i bildet,
når var den forrige nyskapelsen på dette feltet?)
*autensitet(mye blues som scorer høyt)
*harmonisk variasjon/kompleksitet(her er den gamle tolvtakteren den verste synderen, verre en den simpleste listepop)
*gode/spennende melodiske kvaliteter(nok en nedtur for blues)
*godt samspill(her funker blues, men det er jo så banale kompfunksjoner, at det bare skulle mangle)
*meningsfull improvisasjon(ikke pentaton runking opp og i mente)
*Energi(mye god energi i blues)

Så blues har mange ting jeg liker, men ting som er veldig viktige for meg,
hvis det ikke skal bli kjedelig er totalt oversett.
All musikk trenger ikke inneholde alle, eller noen av punktene for å være interessant/god/meningsfull i mine ører, men overdreven gjentagelse,
fattig harmonikk, soloer uten nevneverdig utvikling, lite nyskapelse
er generelt svært negativt.

Jeg kan godt drikke øl til en blueskonsert uten å lide nevneverdig, i alle fall om det er gode utøvere, men dude, disse overdrevent tydelige akkordskiftene og denne
(hvis brukt feil) heslige pentaton skalaen gjør at jeg mister interessen.

Ett annet problem er at blues-elskere ofte er veldig bestemte på hva som er ordentlig blues. Da skal det bare være disse akkordene,
denne besetningen, denne hudfargen(!) og denne skalaen skal være hovedkilden til soli.
De sier simpelten at musikken må være forutsigbar, sinnsykt gjenkjennbar og traurig(im mine ører) for å være autentisk, jeg kunne ikke vært mer uenig.
Tematikken i tekstene(udødelig som den er) er også veldig ensformig og uorginal, er det kun banal smerte som betyr noe for disse folkene?
Jazzblues er for meg den meningsfulle versjonen av blues.
Her åpnes det for utvidelse av det harmoniske(flere akkorder, mer dissonans, flere skalaer, flere grunnstemninger).
Her er det dessuten flere muligheter til kordene, man kan endre de, slik at man kan bli overrasket av en ny vri på en gammel låt.
Melodiene skiller seg også mer fra hverandre.

Satt på spissen; tolvtakters blues er en låt som spilles alt for ofte,
som man av en eller annen grunn har bestemt at skal kalles en sjanger.

Forøvrig synger jo Buddy Guy jævlig bra, bandet låter fett sammen(selv om trommisen var litt slapp for min smak),
han spiller bra gitar (om aldri så gjentagende og forutsigbar), det er sårhet i musikken og god energi.
Allikevel blir jeg altså totalt uinteressert etter to minutter.
Skjønner godt hva du mener, og for all del, musikk er jo veldig individuelt. Og jeg kan tippe meg at du er en jazztype? For jazztyper (no offence) har en tendens til å henge seg opp i det tekniske, og jeg sier som musikklærern til Terkel: "Musikk skal ikke leses og analyseres, den skal føles!" Og han har faktisk et poeng der syns jeg, det er ikke alltid det tekniske som skal stemme, tatt med en klype salt, men at det skal treffe deg, og du skal like det. Men hvis det er det tekniske som skal til for at du skal like musikken så syns jeg egentlig litt synd på deg, prøv å føl musikken.

For all del Miles, jeg har lest postene dine, og jeg veit utmerket godt at du kan musikk, og sannsynligvis mye bedre enn meg også, så bare ytrer min mening her. Og jeg elsker tråden din om "musikk til tunge tider," så jeg veit du kan dette. Men som sagt, så syns jeg ikke musikk skal analyseres og slikt, heller føles.
Jeg må si meg enig med både miles og Max-Mekka her.

Det er jo faktisk en grunn til at jeg ikke har hørt noe nevneverdig på blues de siste årene (gjelder ikke bare blues selvsagt) - jeg higer etter mer og mer eksperimentell musikk, higer etter noe som kan utfordre meg til å virkelig lytte, som når man ser en helt vanvittig film i en helt vanvittig sjanger man aldri hadde trodd fantes (eventuelt en film med gode kamera og klippeteknikker, eller en god historie). Når jeg nå finner ny og/eller eksperimentell musikk, så setter jeg meg alltid ned og bare lytter til akkurat det - som jeg ville ha gjort viss jeg så en film.

Men, selvsagt, jeg hører fortsatt på pop, punk, hardcore, screamo, rock, og blues, etc. - og jeg elsker det fortsatt - forutsatt at det har noe spesielt ved seg, som får meg til å føle noe, som en god venn, en vakker kvinne, eller en saftig mandarin.
Sist endret av Krakaren; 9. desember 2008 kl. 23:00.
Jeg skjønner godt at det kan virke som at jeg er opphengt i tekniske elementer i musikk,
og det er til en viss grad sant (jeg setter pris på godt håndverk også i kreative settinger).
Musikk trenger ikke å være avansert eller utviklende for å være god,
men hele opplegget med blues har jeg vansker med å forstå.
Hvorfor er det så fett å spille over de samme akkordene, i samme rekkefølge, med samme lydbilde, med samme type tekster hele tiden?
Ingen skal være nødt til å forklare/rettferdigjøre musikksmaken sin, isåfall ville jeg
hatt veldig mye å svare for med min fasinasjon for impromusikk, lydkunst og støymusikk;-) Jeg liker bare ikke rammene for blues, alt er så fastlagt, til og med improvisasjonen. For meg er det interessant å finne ut ikke bare hva jeg liker, hva som treffer meg, men også hvorfor, slik at jeg kan utvikle meg og for å finne mer musikk som jeg liker.

Er det nettopp enkelheten, banaliteten
og forutsigbarheten som appelerer til folk? Ønsker man å høre den samme låta,
framført med små variasjoner i det uendelige, fordi det er lett å forstå?
For meg så blir det som å se på situasjonskomedier, hvor man gjetter seg til vitsene på forhånd, og tidvis blir flau over de veldig billige poengene.
Sist endret av miles; 9. desember 2008 kl. 23:11.
Hvorfor liker du den fargen, den musikken, den smaken?

Synes det er vanskelig å sette fingern på hva som appellerer med sjangeren, som med
alle musikk sjangere jeg setter pris på. Forøvrig så skjønner jeg hva du mener men
er relativt uenig i meningene dine. Synes det blir litt søkt å spørre folk om man
liker en musikksjanger pga. banaliteten, enkeltheten og forutsigbarheten da det,
for det første finnes en god del blues som ikke er 12 takters E, A, B, A x100 og for
det andre og tredje er 'banal' og 'enkel' ord som egentlig ikke passer inn i
setninga da det de dyktigste blues musikerne presterer å gjøre er langt fra enkelt
og hvorvidt en musikksjanger er banal... vel.

Jeg skjønner jo at du er en jazzmann, og det er vel i bunn og grunn derfor du
trenger komplisert melodi-lok, støy og merkeligheter. Personlig synes jeg jazz er
kult men da jeg ikke hører på det hver dag så vil jeg tro at de stykkene du setter
mest pris på av jazz kan høres ut som uharmonisk instrument ræl i mine ører da det
er for mye sporadisk improvisasjon og tull. Jeg synes ikke det å ha en ramme rundt
improviseringa/skalaer til sjangere er en dårlig ting, det gir musikken en spesiell
feel, og det er vel feelen det er all about for meg, og sannsynligvis folk flest.
Som du sa selv, "det låter bra lissom". Musikk for meg er følelse, rytme, stemning
og energi. Blues scorer høyt i min bok på alle 4 punktene.
Ehh har noen glemt bort White stripes var da ganske nyskapende og nytt innen blues og rock værden.