Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1605
Hei,

Har i det siste fascinert meg noe ekstremt for den hellige planten Salvia Divinorum. Har lest utallige triprapporter, erfaringer og opplevelser, og det er en ting som går igjen: opplevelsene med planten formes utifra hvilken personlighet vedkommende har og/eller hvilken instilling h*n har til planten.

Jeg ser også ekstremt mange likhetstrekk i forskjellige rapporter som gjenspeiler dette. Det som virkelig fikk meg til å tenke var at da leste en artikkel (har desverre ikke en lenke tilgjengelig akkurat nå) hvor det kom fram at mazatech indianerne mente "salvia gudinnen" ikke likte at ungdommer lekte rundt med denne planten, og straffet dem deretter. Hvor mange ganger har du vel ikke hørt "wow, dette rører jeg aldri igjen ass" etter en salviatur - selv om personen "vet" mye om planten fra før.

Min teori er derfor at trippen du får på salvia formes utifra hva du selv trenger å få ut av den. Ungdommer som gjør det for å være kul får et par ballespark fra frøken salvia, og de gjør det ikke igjen med det første. Personlig har jeg sjelden (eller aldri?) sett folk som røyker salvia uten å vite hva de går til ha en god (her definerer jeg "god" som ufarlig / uskremmende trip som forsterker lysten til å prøve igjen) trip.

Den ene gangen jeg prøvde salvia divinorum (med en av de mest erfarne psychonauts du over hodet finner som sitter), ble min opplevelse tilnærmet identisk den første som beskrives i dette temaet

"Skal vi leke litt med det her?" Det var ingen som sa det med ord, det kom mer som en slags melding eller åpenbaring inni hodet mitt. Hva som skulle lekes med fikk jeg svar på før jeg fikk muligheten til å spørre: Nemlig tiden selv, alt. For det jeg så fikk erfare var at tiden, omgivelsene rundt meg inkludert meg selv, på en måte ble rullet opp på en snelle. Det gikk veldig sakte, og jeg fikk følelsen av bli en del av en fløyelsliknende masse bestående av alt i hele verden, og det var denne massen som sakte men sikkert ble rullet opp på snella.
Vis hele sitatet...
Ved dette stiller jeg meg selv enda et spørsmål; det finnes mange eksempler hvor folk har veldig like opplevelser - har disse lik instilling når de prøver denne planten?

Kom gjerne med deres erfaringer o.l. når det gjelder dette, for dette er veldig interessant! Blir spesielt glad for å høre instillingen og målet med planten til dere som prøvde den første gang hadde, og hva dere fikk ut av den.
Sist endret av Exmagician; 7. mars 2009 kl. 05:07.
Dette gjelder jo generelt sett for all psykedelika, gjør det ikke? Trippen du får avhenger helt og holdent av hvem du er, og svært ofte føles det som om man blir vist akkurat det man trenger å se. Når det gjelder kraftige og kortvarige hallusinogener som Salvia, DMT osv så rapporteres det gjerne om visse typer opplevelser som ofte har store likhetstrekk.
Trådstarter
Ja selvsagt, jeg har bare forstått det slik at Salvia setter ting mye mer på spissen. Du finner flere tullinger som slenger i seg psilocybin uten å ane hva de går til, og ende opp med en helt fantastisk tripp. Jeg har fortsatt til gode å se dette når det kommer til frk. Divinorum.

Det finnes også rapporter hvor folk alltid får den noenlunde samme opplevelsen hver gang, uavhengig av set / setting etc.

Mitt inntrykk er i hvert fall at Salvia viser deg hva du trenger å vite, uavhengig om det svir som faen - eler om du i det hele tatt skjønner en ting av det som blir vist.
jeg tror doseringer har veldig mye å si også. Første gang jeg prøvde salvia tok jeg en svært liten mengde med 50x organisk ekstrakt, og fikk en god trip, det var gøy og jeg fikk et stort behov for å danse, og det var også svært visuelt. Utrolig merkelig og god opplevelse. To dager etter tenkte jeg at jeg skulle prøve igjen, med bittelitt mer, men han som gav meg gav meg alt for mye, og jeg stolte på at han respekterte det jeg sa, og endte med å få altfor mye, og det endte da med en ubehagelig men svært interessant opplevelse som har forandret synet mitt på livet og døden vesentlig. Jeg kommer definitivt til å utforske salvia mer når jeg blir eldre, men foreløpig føler jeg ikke at jeg har et sted som er egnet for den type utforskning av sinnet.
Trådstarter
Det er selvsagt helt korrekt det også, nidhogg, men det jeg snakker om her er en full tip, en såkalt vivid eller immaterial opplevelse (level 4 og 5).

Men selvsagt har vi jo spørsmålet vi ikke kommer til å få svar på før om veldig lenge (kanskje aldri?): er dette kun et fabrikat av hjernen vår, eller er det faktisk noe annet der ute? Flere og fler ser "Salviagudinnen", men er dette fordi alle inntar samme stoffet og blir påvirket relativt likt? Det finnes også flere rapporter hvor folk møter gudinnen under påvirkelse av andre stoffer, som f. eks DMT. Er dette faktisk Salviagudinnen som har mulighet til å møte deg under en "mind expansion" (vet ikke hvilken del Salvia påvirker, men under dimethyltryptamine er det i hvert fall pineal gland), eller er det fordi du allerede har "sett" hun, og hun ligger godt plantet i underbevisstheten? Får personer med ulik personlighet forskjellige besøk fordi hun kan ta valg selv, eller simpelthen fordi personligheten/hjernen spiller en stor rolle i hvilken type trip en får?

Hva tror dere, noen som har erfaringer rundt dette?

Dimethyltryptamine (DMT) påvirker som sagt pineal gland, men vet ikke hva salvia påvirker. Noen som vet?

Egypterene beskrev pineal gland med stor respekt, og når en farao døde ble alltid hjernen beholdt. Hvorfor? På grunn av pineal gland, som er en "doorway" til andre dimensjoner? Er alt dette kun tull og fanteri som ligger plantet i en ukjent bevissthet i hjernen vår? Noen som har "kommunisert" med salviagudinnen e.l?

(var for sent til å redigere :P)
Sist endret av Exmagician; 7. mars 2009 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Egypterene beskrev pineal gland med stor respekt, og når en farao døde ble alltid hjernen beholdt. Hvorfor? På grunn av pineal gland, som er en "doorway" til andre dimensjoner? Er alt dette kun tull og fanteri som ligger plantet i en ukjent bevissthet i hjernen vår? Noen som har "kommunisert" med salviagudinnen e.l?
Vis hele sitatet...
Fra "pineal gland" går det visst nok en kanal frem til pannen, der hvor "det tredje øyet" ligger. Mange tradisjoner mener at man kan åpne det tredje øyet og se inn i andre dimensjoner, som ligger parallellt med vår "virkelighet".

Viss du søker etter det tredje øyet her på forumet, så finner du en tråd hvor en person gir en lenke til bøker som handler mye om dette, men det stikker angivelig mye dypere enn bare det tredje øyet.

Ja, jeg tror at dette er rèelt, og at det har en sammenheng med f.eks. entiteter man kan møte under påvirkning av Salvia eller DMT. Det er vel teknisk sett noe som er veldig vanskelig å kunne bevise eller motbevise, så man bør prøve å utforske det grundig selv, før man kan påstå om det faktisk er slik, eller ikke - og selv da, så tror jeg at verden er mer intrikat og mystisk enn det vi kan forklare med klassisk fysikk og eldegamle forskningsargumenter.
Sist endret av Krakaren; 7. mars 2009 kl. 19:52.
Når det gjelder folk som tar salvia uten å ha peiling på hva det innebærer vet jeg ikke, av den grunna at jeg fraråder dem å bruke det uten å researche mer.
Jeg kan imidlertid si litt om personlighetens innvirkning på tripp:
Jeg kommer til å bruke meg selv og to venner som eksempel.

Først venn nr1: Han er tidvis ganske voldelig av seg, og jeg mistenker at han har ADHD. Holder seg stort sett til alkohol. Han har tatt salvia 3 ganger, hvorav 2 var dårlige opplevelser, og 1 var, i mangel på en bedre beskrivelse "litt...meh" Trippene hans virker å være mer fysiske i natur, med mye armbevegelser samtidig som han strever veldig for å ta kontroll.

Venn nr2: En avslappet type med sans for et bredt spektrum av rusmidler, fra cannabis til morfin, og alt imellom. Trippene hans er alltid svært visuelle, og sjelden dårlige (selv om det har hendt).

Meg: Har aldri hatt en eneste bad trip, nærmeste jeg har kommet var en som ikke var skrekkelig morsom, bare litt merkelig (nøt den likevel fullt ut.) Mine trips er ca 50/50 fysiske og visuelle. Jeg liker å filosofere en del, og for meg ligger belønningen i timen etter at jeg har kommet ned, hvor jeg er avslappet, og får lov til å tenke over trippen i ro og mak.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Noen som har "kommunisert" med salviagudinnen e.l?

(var for sent til å redigere :P)
Vis hele sitatet...
Første gang jeg prøvde salvia, Var det noe som lignet på en vegg som satt seg i synest mitt.. og plutselig var jeg helt borte fra virkeligheten, jeg snakket med ei dame..( kompisen jeg var med han hørte ikke at jeg snakket noe, men det gjorde jeg altså i huet mitt da) Men Husker ikke noe av det vi snakket om..:S Så det er mulig at det har vært salviagudinnen? men vet ikke jeg..
Sitat av nidhogg Vis innlegg
jeg tror doseringer har veldig mye å si også. Første gang jeg prøvde salvia tok jeg en svært liten mengde med 50x organisk ekstrakt, og fikk en god trip, det var gøy og jeg fikk et stort behov for å danse, og det var også svært visuelt. Utrolig merkelig og god opplevelse. To dager etter tenkte jeg at jeg skulle prøve igjen, med bittelitt mer, men han som gav meg gav meg alt for mye, og jeg stolte på at han respekterte det jeg sa, og endte med å få altfor mye, og det endte da med en ubehagelig men svært interessant opplevelse som har forandret synet mitt på livet og døden vesentlig. Jeg kommer definitivt til å utforske salvia mer når jeg blir eldre, men foreløpig føler jeg ikke at jeg har et sted som er egnet for den type utforskning av sinnet.
Vis hele sitatet...
Du skal ha creds for å ville danse, å ville danse er noe svært mange ikke ville visst hva var etter et trekk 50extrakt!
Trådstarter
Sitat av tusjen Vis innlegg
Så det er mulig at det har vært salviagudinnen? men vet ikke jeg..
Vis hele sitatet...
Du skal ikke se bort i fra det, nei Om hun er et fabrikat av din egen fantasi eller ikke, er opp til deg å vurdere.
Jeg må visst rette på en påstand jeg kom med litt tidligere i tråden.

Det er ikke pinalkjertelen det tredje øyet har en sammenheng med - det er hypofysen.
Det er det øverste chakraet som visst nok har en forbindelse med pinalkjertelen.

Så, det kan hende det der ble en avsporing, selv om jeg personlig tror at det er en sammenheng, som jeg nevnte tidligere.
Sist endret av Krakaren; 12. mars 2009 kl. 12:52.
tittentei, skriver ikke så ofte her inne, men kan legge ut en ganske lang strofe om salvia her for de som gidder å lese

Jeg har røyket salvia en del ganger, kjøpt 15x extract 10 ganger og 20x 5 ganger. Hver gang har jeg delt dette med venner på passende anledninger, og skal si det har vært mange sprø reaksjoner på salvia opplevelsen. Jeg selv får aldrig noe visuell tripp, uansett hvor mye jeg røyker av det, det eneste som skjer med meg er at jeg føler at jeg synker inn i gjenstanden jeg sitter/lener meg på, og etterhvert får lattis, som jeg henger meg opp i i 10min, så blir jeg bare sløv, og så er det over.

Men mine venner i motsetning...
Jeg har delt det med noen afrikanere, som frøs helt etter de hadde røyket det, svetten rant av dem mens de sto oppe, kontakt med dem var umulig, de sa bare "kulan 5min".
når de kom til seg selv igjen, sa han ene at han trodde han var i somalia igjen, og trodde det var krig, så han hadde 200 i puls caca.
broren trodde han var i et baseng, og fikk nesten ikke puste.

Var en ann kar der som røyka og, han hang seg opp i et bilde som så ut som det tyske flagg, og var overbevist om at det var en rød ond kanin inni dette bildet som var sinna på han. Han skjønte ikke hvorfor, men den var ond tvers gjennom. Han drev å spurte afrikanerene hvor mye de skulle ha for bildet, for han MÅTTE ha det for det måtte brennes. Han hang seg opp i dette i 45 min ca, lengste opplevelsen av dette stoffet har fungert hos en person, da det somregel funker 5-15min.
Ganske spesielt, men til slutt landet han i virkeligheten igjen, og kaninen var borte.

Dette var en fyr som hadde ganske mange "lapper" under beltet, og ble likevell helt lost.

En speed junke som regelmessig poppet innom røykebula ville å teste dette ved første anledning, han begynte å kle av seg etter trekket...
helt ned til trusa, da begynte vi å true han vist han hadde tenkt å fjerne resterende plagg.

Har opplevd 1 person som aldrig fikk noen effekt, prøvde 5 store trekk rett etterhverandre, immun? ikke vet jeg. stoner.

Kanskje det beste beviset for "salviagudinnens knytteneve" kom i min forige bursdagsfest, jeg hadde bestilt noe 15x salvia som kom på dagen.
Er en kompis av meg som er ganske 'verdensmester' i det meste, konstanterer "det der funker ikke asså, kunne tatt 10 trekk og hadde ikke kjent en dritt".
Da var jo planen klar for å se om han ville stå for det han sa.
Meg og en annen tok et trekk først, for så få mongo lættis i 10 min, så freaka kompisen min litt ut og ble litt lost, men måtte bare sette seg så ble det bra.

verdensmesteren står der og ler med oss, og gliser henrykt over dette som ser så veldig "vittig" ut, og hyler etter en full brønn med 15x.

Jeg ber han sette seg ned på en krakk da jeg vet at balanse er et major problem etter en brønn.
Idet han slipper kicken, kan man se hele bevissthet er borte fra mannens sinn. Fra å se helt normal ut, til å skjele værre en jungelrotte. Han klarer ikke å gi slipp på bongen engang, så jeg tar denne fra han, og han velter fremover, rett i en bærebjelke, dette går selvfølgelig ikke opp for han, da han befant seg i et annet univers. Trynet hans sklir sakte nedover mens han sugler som et spedbarn, før han våkner til i sjokk og ser på meg med det mest forvirrede blikket jeg noengang har sett, og trolig kommer til å se.

Han reiser seg i full fart, og går på trynet bakover inn i et klesskap, og raser masse ting, og mumler en masse uforståelig svada, idet jeg strekker han hånden min ser han opp i taket og sier "fyyyyyy faen dette skal jeg aaaaaaaaaaaldrig røre igjen asså!!!!!"

Jeg lo litt av han, men prøvde så godt jeg kunne å forsikre han om at det gikk greit og at alt kom til å gå bra. Han badtrippet meg med vilje når vi var i amster å jeg tok sopp, å han feiget ut fra turen som var planlagt før reisen, for istedenfor sitte å plage skiten ut av meg med bemerkninger som "du har tippa, du kommer aldri til å bli normal igjen seriøst" ,noe som igangsatt ganske kjipe tankeganger.

Jeg tror salvia er ganske avhengig av personlighet, de som "er så jææævla klare for det" får somregel smellen,eller i skjeldnere tilfeller,noen som rettogslett bare er uheldige og ikke har kapasitet for å takle slike opplevelser.

Mens de som tar det med "ro" og har en form for 'balanse' i systemet sitt, takler denne opplevelsen ganske bra, og får i de fleste tilfeller en morsom tur.
salvia badtripp virker ikke morro i det heletatt, men jeg tror det er lærerikt for en person, vis man tar opplevelsen som en lærdom, kall det en dyp selvinnsikt- Så kan man faktisk lære noe, mens noen oppfatter dette som et levende helvete man føler at man aldrig helt kommer ut av, selv dager senere. Dette da sannsyneligvis pga et tankekjør som ikke ligner den værste gnom.

Alle har sine demoner.

Hiv å hoi!
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Du skal ha creds for å ville danse, å ville danse er noe svært mange ikke ville visst hva var etter et trekk 50extrakt!
Vis hele sitatet...
Skal nå sies at den gangen jeg danset var doseringen svæææært moderat og kun for å se hva konseptet rundt dette rusmiddelet var før jeg ønsket å begi meg ut på en fullverdig trip.

Tror absolutt jeg kan tenke meg å eksperimentere med så lave doseringer igjen, bare for å kose meg en gang i blandt, fordi det var faktisk behagelig. Det var dog laaangt mindre enn enn fullverdig dosering, snakker om 5-10% av samme mengde.