Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2240
Hei jeg er en gutt på 17år, har altid hatt lyst til og lære meg og spille gitar, musikk preger mye av hverdagen min. Men det er et stor MEN, har ikke mye peilig på gitar vil kjøpe meg en el gitar, det er derfor jeg er kommet hit håpte noen av her inne vet om noen pakker hos musikkforhandlere eller har noe dere vil selge selv.

På forhånd takk
Sist endret av aylx; 20. februar 2009 kl. 21:40.
Hvor mye penger vil du bruke? Åssen musikk spiller du?

Epiphone har mange billige gitarer, som er billige og gode. Men si hvordan musikk du skal spille, så kan jeg hjelpe deg.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Skal du begynne rett på elgitar, ville jeg kjøpt meg en Squier gitar eller en Epiphone (prøv på den lokale musikksjappa hva du synes er mest behagelig (Epiphone har litt tykkere hals+at den som regel er litt tyngre), og en Roland Micro Cube (og en jack-kabel).

En stor del folk begynner på akustisk gitar, men det er egentlig ikke nødvending, hvertfall hvis du vet at du vil spille elgitar.
Viss du er skikkelig seriøs, og har lyst til å virkelig gå inn for å lære å spille gitar, så ville jeg ha styrt unna mange av pakkeløsningene. Ofte er forsterkeren svært dårlig, gitaren er ofte under "helt grei", og kablene er forferdelige. Men, det varierer jo selvsagt. Bare sjekk på nettet om hva folk sier om det ustyret som følger med i pakken, før du kjøper den.

Epiphone, som Bendikfa nevner, er ganske gode gitarer for prisen. Og Ibanez er et annet merke som er kjent for å ha kvalitetsgitarer til gode priser, men jeg har ikke så mye erfaring med det selv.

Jeg har tre gitarer, og Squier Jagmaster-en min bruker jeg nesten aldri annet enn i spesielle tilfeller. Den er rett og slett av for dårlig kvalitet. Blant annet så suser mikrofonene, og den blir vanvittig fort ustemt. Men, det er morsomt å leke seg med den - tulle med vibratorstangen, og bade i effekter.

Men, selvsagt er det jo en fordel, rent økonomisk, å prøve seg litt før man investerer massevis av penger i noe man kanskje ikke bruker mer enn en uke. Men, jeg er sterk i troen på at man får mye mer spilleglede når man har noe å vokse i - noe som høres bra ut, og holder lenge.

Også er det ett aspekt til ved dette, og det er at det er helt individuelt hvilken gitar en person føler er god å spille på, og derfor kan det være en fordel å komme over det aller første nybegynnerstadiet, før man punger ut for en dyr gitar. Det finnes tross alt en "regel" som sier at man skal prøve masse forskjellige gitarer før man kjøper en - noe som kan være vanskelig for en som aldri har spilt før. Og på den måten, så er en pakkeløsning til 1-2 000 en veldig god løsning i starten.

Jeg lånte en gitar av en kompis i noen måneder, lærte meg basics, og kjøpte deretter gitarutstyr for over 20 000 kr. Noe jeg virkelig ikke angrer på. Vel, jo, jeg angrer på at jeg kjøpte Squieren i tillegg. Men, Gibson-gitaren min er en edelsten.
Why not halvakustisk? så kan man jo "shoegaze" når man vil og spille "unplugged" når du vil? dessuten har Ovation noen råe halvakusstiske.Rickenbacker har da og noen pene.Jeg er av typen som liker å kjøpe noe ordentlig bra istedenfor noe halvbra så jeg klarer å holde motivasjonen oppe og ikke blir satt tilbake.Menne prøv gitaren først.De som anbefaler pakkeløsninger til 2000 med forsterker er de som allerede har det og vil ikke att noen andre skal ha noe bedre.Jeg ble bedre å spille og mer motivert når jeg kjøpte meg en gitar jeg ville ha.g my love er en svart Ovation halvakustisk med flammer kommer ikke på fargenavnet og er for lat til å lete det opp.Den har fin lyd både med forsterker uten, og pluss den er veldig unik i formen.Ett godt råd er jo å ikke kjøpe v-gitarer med det samme for når du sitter å øver hjemme i senga er den absolutt ikke noe å anbefale.Sier ikke att de er dårlige live, ikke det jeg mener.
Sist endret av StaiN; 20. februar 2009 kl. 22:50.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Gå for en Fender Stratocaster.
Trådstarter
17 0
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hvor mye penger vil du bruke? Åssen musikk spiller du?

Epiphone har mange billige gitarer, som er billige og gode. Men si hvordan musikk du skal spille, så kan jeg hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Helst ikke mer en 5000 enda, og det blir vel lignene alternativ rock etc.

Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Skal du begynne rett på elgitar, ville jeg kjøpt meg en Squier gitar eller en Epiphone (prøv på den lokale musikksjappa hva du synes er mest behagelig (Epiphone har litt tykkere hals+at den som regel er litt tyngre), og en Roland Micro Cube (og en jack-kabel).

En stor del folk begynner på akustisk gitar, men det er egentlig ikke nødvending, hvertfall hvis du vet at du vil spille elgitar.
Vis hele sitatet...
Skal en tur inn til byen og se på gitarer idag skal holde øyene oppe for en Epiphone og se. gidder ikke begynne med akustisk gitar når jeg vil spille el gitar
Sist endret av aylx; 21. februar 2009 kl. 11:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Til rundt 5000 kroner ville jeg definitivt satset på en Squier eller en Epiphone (kvalitetsgitarer til en billig penge), evt en rimelig Ibanez, samt en Roland Micro Cube. (Pass på å få med deg jack-kabel).
skal du spille alternativ rock så prøv å finn en forsterker med effekt kanaler så du slipper å bruke flere tusen på pedaler.Se hva andre alternative rock band bruker, kjøp likedan for å få sounden.Hagstrøm har forresten noen kule el-gitar til en billig penge.Fender Mustang (peneste gitaren som finnes i selvlysende rød) koster vell 5-6k menne tror kanskje du ville ha satt inn noen andre mikrofoner enn butikk standarden.Ibanez har veldig kule gitarer og billig ville heller gått for en ibanez enn squier iaffal.
jeg startet med en Washburn x-series, funket som bare det, men kjøpte den i pakkeløsning, angrer, dårlig forsterker å det ødela lysten å spille med "gammal radio-lyd"... så etter et år investerte jeg i en ordentlig forsterker, spiller som bare det.

Gitaren er heller ikke så dyr vis du handler forsterker og gitaren individuelt, kommer vel på 2-2500,-
Vel, spørs vel egentlig hva musikk du vil spille. Hvis jeg var deg ville jeg gått for en Ibanez av noe slag. Spiller selv
gitar og Ibanez RG370DX var den første gitaren min. Var veldig fornøyd med den (god lyd, herlig form++), eneste som som var litt minus er at den er litt tung.
Sitat av Death Vis innlegg
Vel, spørs vel egentlig hva musikk du vil spille. Hvis jeg var deg ville jeg gått for en Ibanez av noe slag. Spiller selv
gitar og Ibanez RG370DX var den første gitaren min. Var veldig fornøyd med den (god lyd, herlig form++), eneste som som var litt minus er at den er litt tung.
Vis hele sitatet...
Hvorfor spørs det hva slags musikk han skal spille?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Fordi forskjellige gitarer (pick-ups) gir forskjellig lyd.
Ja det er sant, menne ser enda ikke problemet.Please point that out.Tenker du på distortion/delay/chorus/phaser/osv så er det forsterkern eller pedaler som gjør det.

Feks på ene fendern min har jeg vanlige standard pickups/humbucker menne jeg kan da spille hva jeg vil fordet.
Sist endret av StaiN; 21. februar 2009 kl. 18:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Ja det er sant, menne ser enda ikke problemet.Please point that out.Tenker du på distortion/delay/chorus/phaser/osv så er det forsterkern eller pedaler som gjør det.

Feks på ene fendern min har jeg vanlige standard pickups/humbucker menne jeg kan da spille hva jeg vil fordet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan du spille "hva du vil" enten du har humbuckere eller single-coil. Men, det er to helt forskjellige lyder, og mange foretrekker en av delene i spesielle sjangere.

Blant annet så er single-coil grunnen til at mange country/danseband-gitarister bruker Fender.
Sist endret av Krakaren; 21. februar 2009 kl. 18:33.
ja greit det menne de skifter jo ut pickupsa/humbuckerne de som spiller for penger så det har jo ikke noe å si hva slags gitar man har.Og Fender er btw brukt av mange rocke legender hardrock legender.Kurt Cobain/Jimi Hendrix/John Frusciante.Så det er hva man selv liker det er ikke noe spesiell gitar for hver sjanger man spiller unless du spiller bm/dm for da må du jo ha en v-gitar (ja var ironi).
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nei du MÅ ikke ha det ene eller det andre for en sjanger, men det er jo fakta at humbuckere har mye varmere lyd (spesielt på clean) enn singlecoils, du slår deg bare vrang nå. Ingen sier at han må ha en x gitar for å spille sjanger y, men det kan gjøre en forskjell, en forskjell verd å merke seg.
Sitat av Death Vis innlegg
Vel, spørs vel egentlig hva musikk du vil spille. Hvis jeg var deg ville jeg gått for en Ibanez av noe slag. Spiller selv
gitar og Ibanez RG370DX var den første gitaren min. Var veldig fornøyd med den (god lyd, herlig form++), eneste som som var litt minus er at den er litt tung.
Vis hele sitatet...
den jeg "jeg slo meg vrang" på.Det er jo bullshit, det fins artister i alle sjangre som spiller all slags gitarer.Det jeg skulle fram til.Og om du vil ha single-coil eller humbucker kommer jo ann på hva slags sound du vil ha.Å du kan spille alt fra blues til metal fint med en rickenbacker halvakustisk viss du vill.Det var kun det jeg skulle fram til så dere ikke setter noe dumt i hodet på han som feks "du må han gibson for å spille punk".Jeg slo meg ikke vrang jeg sporte hvorfor han sa noe så dumt.

Jeg måtte rette på noe som var galt, rett skal være rett.
Sist endret av StaiN; 21. februar 2009 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Roland Cube som forsterker. Ellers er mitt eneste tips å pelle deg ut til de nærmeste musikksjappene, og teste alt det de har i din prisklasse. Ibanez har en del greie modeller i den klassen, og man kan være heldig med Squire og Epiphone også
Hvis du skal spille rock så er en epiphone sg G-400 et godt kjøp. jeg kjøpte den for 3000-4000. Det er en grei gitar å begynte med, billig og. Når du bli bedre så kanskje gibson, ibanez eller fender vil komme til ditt hjerte. Du vil nok a litt mer peil om gitarer når du har spilt etterår eller to. Lykke til
Sitat av StaiN Vis innlegg
den jeg "jeg slo meg vrang" på.Det er jo bullshit, det fins artister i alle sjangre som spiller all slags gitarer.Det jeg skulle fram til.Og om du vil ha single-coil eller humbucker kommer jo ann på hva slags sound du vil ha.Å du kan spille alt fra blues til metal fint med en rickenbacker halvakustisk viss du vill.Det var kun det jeg skulle fram til så dere ikke setter noe dumt i hodet på han som feks "du må han gibson for å spille punk".Jeg slo meg ikke vrang jeg sporte hvorfor han sa noe så dumt.

Jeg måtte rette på noe som var galt, rett skal være rett.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok vi er skjønt enige alle mann. Det er bare ikke alltid like lett å gjøre seg forstått ved hjelp av skrevne ord.

Nå finnes det forsåvidt gitarer som rett fra fabrikken også har både single-coil og humbuckere. Og som du sier så kan man alltids kjøpe nye og skifte disse senere.

Ett godt tips kan være, ettersom du (trådstarter) ikke kan spille gitar selv ennå, at du ber en i butikken om å spille litt på forskjellige gitarer med ulike mikrofoner, koblet til en forsterker. Da kan du selv bedømme hva du synes høres best ut til ditt formål. Også kan du huske på at man kan endre lyden voldsomt mye med equalizer på forsterker, og effektpedaler.

Man kan f.eks. ikke få til samme lyd som Hendrix viss man spiller på en bitteliten og elendig 10 watts-forsterker uten effekter (i de fleste tilfeller) - selv om du har samme gitar som han.
Sist endret av Krakaren; 21. februar 2009 kl. 21:48.
Det er det beste tipset som har kommet det med å gå å teste gitaren først istedenfor å kjøpe den på nett.(Kjøpte fatstrat med hh setup selv og det var en bommert)Gitaren er pen å veldig fin clean sound både på hh og singlecoiln menne er som å spille på ett furutre.Den er ond og føles ut som jeg har mindre kontroll over den btw jeg har ikke faggety jazz hands (Andy Dick ripoff) så den er bare ond å spille på.Jeg kjøpte den egentlig mest pga alle sa fatstrat var the shit og alle de jeg likte brukte den.Det var 10k rett idass og nå spiller mest på en jagstang til 4k.
Sist endret av StaiN; 21. februar 2009 kl. 23:53.
Jeg begynte med Washburn x40Pro og Line6 Spider 3 combo. Spiller på det enda. Har en Dimebag sig, men x40 Pro er en utrolig lettspilt gitar. Mange som sier forsterkeren er dårlig, men det er fordi de ikke stiller den riktig. Jeg får like heftig lyd som KSE, Meshuggah, Dimmu osv. Anbefaler det! Kommer til å koste deg rundt 8k kan jeg tenke meg, men du angrer ikke!

Du får også solgt det rimelig lett visst du ikke er fornøyd.
Sist endret av Insanity; 22. februar 2009 kl. 00:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med en billig Gibson? På finn.no finner du sikkert en rimelig Gibson SG Faded. Skal absolutt være mulig å skaffe en slik en brukt til ca 5k.
Mitt tips: Invester i en skikkelig gitar!
Kjøper du en squier og lignende billig gitarer , vil du slite med at den blir ustemt hele tiden, lyden er ikke noe å skryte av og du vil høres ut som en ikke kan å spille, selv om du faktisk kan å spille et par riffs/låter.
Gå for en Fender Stratocaster. De er utrolig lettspilt og er en av de beste gitarene i verden. Kan brukes til alle sjangere! Låter utrolig bra og er fantastisk å spille på.
Hei,
Jeg foreslår du besøker siden: www.gitarhuset.no
der har de alle slags gitarer. Ganske gode gitarer til relativt bra pris.
jeg kjøpt selv min akustiske gitar der, og er stor fornøyd =)
Mitt tips er at du leter på internett sider til du finner en gitar du liker, og så søker du <gitarnavn + review> for å finne ut om den er verdt å kjøpe
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Mye bedre å prøve de i butikk, Transe.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Mye bedre å prøve de i butikk, Transe.
Vis hele sitatet...
Men, det er en god idè å sjekke reviews i tillegg. I tilfelle det skulle være kjipe detaljer ved gitaren, som du ikke nødvendigvis ser ved å spille på den i en liten stund i butikken.

For eksempel dårlige stemmeskruer/system, eller elektronikk.

Som Nikki sier, er det vanvittig kjipt å oppdage at gitaren blir ustemt før du har rukket å stemme den ferdig.
Sist endret av Krakaren; 25. februar 2009 kl. 21:23.
Er enig i at man bør teste ut gitaren i en butikk før du skal kjøpe den, finne ut ting som om du synes den er god å holde i, at halsen er tynn/tykk nok for deg, at lyden passer for deg osv. Men det er jo også greit å skjekke reviews sånn at du ihvertfall har et par gitarer som du vet det er verdt å teste når du først kommer dit... Gode gitar/instrumentbutikker pleier å ha et ganske stort utvalg.
Fender er utrolig gode gitarer, det er gibson også, og BC Rich, ESP, Hagström, Music Man, Parkers, Gretch etc..
Alle har forskjellige meninger.

Gå til en Musikk sjappe, også prøver du gitarene som faller i smak, helst med forsterker. Deretter kan du spørre betjeningen om dette er bra, og/eller lese reviews om gitarene du liker på nettet.

Fender og Gibson som mange anbelfaler, vil bare tilføye at Fender er gode gitarer, men har litt tett mellomrom i forhold til Gibson. Derfor ville en Gibson/Epiphone ville vært lettere for en nybegynner å starte å spille på enn Fender/Squier.
Også vil jeg si at jeg synes Gibson er mer "allround" gitar enn Fender.
Sist endret av Blanko; 25. februar 2009 kl. 21:56.