Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1810
Kameraten min maser om at jeg skal skaffe han gress ( han går i 10.). Jeg leste en eller annen tråd om at man ikke bør begynne med rusmidler mens man fortsatt vokser ( ganske selvsagt) så jeg nekter å skaffe til han. Derfor blir han jo selvfølgelig jævlig sur på meg.

Jeg spør derfor om deres mening om jeg bør skaffe han eller ikke? Han har ikke røyka før.
Du kommer til å få både "ja" og "nei" svar. Ingen av disse svarene kommer til å kunne hjelpe deg i og med at du er den eneste som kjenner gutten, og som har noen forutsetninger for å vite hva han takler og ikke takler. Ikke alle 10ende klassinger er like, noen kan røyke og klare seg bra, andre bør holde seg unna..
Hmm..det tenkte jeg ikke på i farten nei. Han har ADHD, jeg vet ikke om det har noe å si på rusen hans.
Min mening er at du ikke bør skaffe.. Jeg hadde ikke gjort det iallefall.
(der har vi en "nei" allerede)

En del adhd-kids jeg har kjent har hatt godt av å røyke litt. Det har gjort dem roligere rett og slett. Men det betyr ikke at kameraten din nødvendigvis bør drive med det.. Kanskje han har anlegg for å bli misbruker, hva vet jeg...
Sist endret av mentalmelt; 8. desember 2006 kl. 16:19.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Selv om jeg til dels er enig med mentalmelt her, så NEI! Tiende klasse er alt for ungt! Det er jævla lett å skli ut i den alderen...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan godt hende det hjelper han, men eg hadde nekta. Dersom han ikkje greier å få tka i sjølv, bør han kanskje ikkje drive med det?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Fyren har mast på deg en del, så jeg antar at han ikke får tak i uten deg... men med tiden vil dette forandre seg.
Var jeg i din situasjon hadde jeg kjøpt inn god mat, drikke og digg, ordna en god setting og invitert han med engang.

Rusmisbruk, etter min erfaring, kommer først og fremst av miljøet man bruker stoff med og hvordan man har lært seg å forholde seg til rusmiddlene. Jeg hadde benytta meg av sjangsen til å vise han hvordan man skal gjøre det, før han ender opp med feil folk.

Tias: Trådstarter er bare ett år eldre, og modenhet og alder er ikke samme sak.
Sist endret av Mullah; 8. desember 2006 kl. 16:32.
Nja, si det du ..
Rent etisk sett, burde du ikke gjøre det. Men hvis han er helt besatt av å teste, er det jo like greit at det er du som skaffer ham det? Jeg mener, hvis du kan skaffe "trygge" saker ?
Hvis han er bestemt på å prøve, kommer han til å få tak i noe uansett. Ville det ikke da ha vært best
for ham og deg om du hadde "kontroll" over hva han testa ? Det er nå min mening i allefall
Går selv i tiende, og syns det er umodent å drive med slikt i så ung alder. Jeg kjenner flere som går i 10ende, og noen yngre og, som går på gress, og de sklir ut som Tias har nevnt tidligere. De fpr dårlige karakterer og man føler seg utrolig tøff.
Uansett, som allerede har blitt sagt så er ikke modenhet og alder noe som nødvendigvis hører sammen. Nå skal det sies at alderen representerer hva som bør stå sentralt i personens liv. Etter min mening skal en kar på 15 ha helt andre saker på sin agenda enn å røyke gress, slik som å bygge opp et grunnlag for et mer stabilt liv senere.
Kom an da. Dere begynte å teste stoffer i den alderen selv sikkert å kansje til og med før! Å nå har dere blitt smarte og skjønner at det ikke var så lurt å teste ut slikt på den tiden.

MEN, Da kan vell de som er unge nå gjøre det samme?
(å innse at du gjorde noe dumt da du var ung, kan være bra. for alle.)

sier ikke at alle dere begynte på den alderen.. Men de fleste av de flinke og erfarne rus(mis)brukere starter i ung alder. Ja det går utover skolen, men det gjør adhd og. cannabis vil barra roe ham ned.
Viss det neste stoffe han vil prøve er speed så vil det og barre roe ham ned, gg!
Sist endret av Blunty; 8. desember 2006 kl. 17:15.
100 % enig med mullah.


Det at det kan ødelegge karakterne på skolen kan jo du bestemme siden han bare får skaffe via deg akkurat nå...
Selv om mange har gode poenger i denne tråden, så frister det meg å slette alle poster bortsett fra Mullahs. Han har bare så utrolig rett!
Jeg går selv i 9. og har aldri røyka gress, men kjenner flere som har og vil vel tro at de har skaffet fra de "feil" miljøene. Er enig med det Mullah sa men du burde la han prøve men ikke la han starte og hvis han gjør det kjøp varene du.
Sitat av kamikaze666
Jeg går selv i 9. og har aldri røyka gress, men kjenner flere som har og vil vel tro at de har skaffet fra de "feil" miljøene. Er enig med det Mullah sa men du burde la han prøve men ikke la han starte og hvis han gjør det kjøp varene du.
Vis hele sitatet...
Du kan jo si "ok jeg kjøper til deg fra nå av, men da er KUN gjennom meg du får kjøpe" så lar du ham kun få en gang i måneden eller sjeldnere... så har du ihvertfall en viss kontroll på hvor ofte og hvor mye.
Hvor tidligere man prøver å røyke hasj desto større sjanse er det for å ta stoffet igjen ved senere anledninger. Du kan jo fortelle vennen din at han bør vente så lenge som mulig med å prøve hasj i den forstand kan man slippe å starte en ruskarriere ved tidlig alder.
Sitat av max-mekka
Jeg kjenner flere som går i 10ende, og noen yngre og, som går på gress, og de sklir ut som Tias har nevnt tidligere. .
Vis hele sitatet...
jeg går bare på gress om sommern som regel jeg gjerne bar beint

har ikke tråkk på gresset skiltet gått litt for mye in på deg?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Fra egne erfaringer vet jeg at en del som har ADHD ikke har gått av å røyke i det hele tatt. Flere har fått psykotiske tendenser under påvirkning av THC.
Jeg har ingen kilder på dette, men har opplevd dette selv i noen tilfeller.
Har en forståelse av at folk med adhd blir faktisk mer rolige av amfetamin....
Ting fungerer litt motsatt..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Må bare legge til at det ikke er jeg som har hatt de psykotiske tilfellene, da jeg ikke har ADHD. Men flere andre personer.
Om han maser og er fast bestemt på å røyke har han nok bestemt seg.
Får han ikke av deg, finner han seg nok andre kontakter.
Som kanskje ikke er like heldige for han. O_o
Selv begynte jeg å røyke i 10., og hadde ikke kompis skaffa saker til meg hadde jeg nok fått andre til å gjøre det.
Glad jeg fikk av kompis, og ikke de jallafolka som solgte crappy saker til blodpris

Sitat av max-mekka
Går selv i tiende, og syns det er umodent å drive med slikt i så ung alder. Jeg kjenner flere som går i 10ende, og noen yngre og, som går på gress, og de sklir ut som Tias har nevnt tidligere. De fpr dårlige karakterer og man føler seg utrolig tøff.
Vis hele sitatet...
(Jeg fikk basically 4, 5 og en 6'er på ungdomsskolen selv om jeg røyka. Måtte bare si det. )
Som flere her, så ville jeg ikke anbefalt det fra et personlig ståsted. Røyka min første joint i 8. eller 9. klasse, husker ikke helt sikkert hvilket klassetrinn det var i eller konkret hvem jeg røyka med, eller hvorfor jeg i det hele tatt sa ja til å prøve. Husker svært svært lite av ungdomsskolen enda jeg bare er 21 nå. Det er lett å gli ut uansett hvor moden man er for aldern, for trossalt, man er bare 14-16 år gammel. Kjenner dere mange 15-åringer som har mentaliteten til en på 20?

Men hvis du bestemmer deg for å skaffe han grønt/brunt, kan du alltids "lure" han til å tro at det er mindre interessant enn det egentlig er. F.eks. ved å legge jævlig lite i mekket så han får liten/ingen effekt, eller selge/gi han noe helt annet.

Har selv vært mye på og av stoff. Lengste var vel clean i 1,5 - 2 år før jeg bestemte meg for å teste sopp. Nå har jeg ikke røyka hasj på 2-3 år, og har ikke planer om å røyke det igjen heller. Det fucket opp alt som hadde med skole å gjøre. Sopp og syre derimot...

Et verdig sitat: "You can turn your back on a person, but never turn your back on a drug"
Sitat av Skin_Up
Har en forståelse av at folk med adhd blir faktisk mer rolige av amfetamin....
Ting fungerer litt motsatt..
Vis hele sitatet...
jeg igjen, har erfaring av å bli slått ned av en person jeg vet har ADHD, men som jeg ikke gjorde noe annet enn å gå forbi ham da han var ruset!

verden er jammen variert du gitt!
Klarer han ikke å skaffe selv,så betyr kanskje det at han ikke er i detriktige miljøet for hasj og derfor ikke bør begynne.. Vet ikke jeg?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Kommer jo selvfølgelig an på hva han var ruset på. Alkohol er jo kjent for å fremheve aggressivitet hos en del, dette gjelder vel også amfetamin. Om han får en bad-trip kan vel dette også føre til nervøsitet og aggressiv oppførsel. Dette gjelder vel de fleste, og er ikke forbeholdt kun de med ADHD, selv om det kan ha en fremhevende faktor i visse tilfeller.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg tror vi avslutter her. I likhet med felix_poker har jeg lyst å slette alt bortsett fra mitt eget innlegg, men det kan jeg jo selvfølgelig ikke gjøre.
Mentalmelt sitt første innlegg var nok det riktigste innlegget av de alle, og nå har du fått mange forskjellige "ja" og "nei" svar som kan hjelpe deg å sette ting i perspektiv. Nå må hva du, og alle andre som er i en lignende situasjon, finne ut for dere selv hva dere synes er riktig.

Ikke noe poeng i mer fjas her.