Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6178
Hei,

prøver å lære meg litt App programmering.
dette er absolutt ikke det letteste jeg har begitt meg ut på
er det noen som er flinke og som har litt tid til overs som jeg kan korrespondere med ?!

Jeg prøver å lære meg utvikling av App til iphone/Ipad !

bruk gjerne tråden til å komme med enkle tips&triks sånn at andre kan få nytte av det også!


på forhånd takk
<?=getUserTitle()?>
http://thenewboston.org/list.php?cat=28

Det er alt jeg har og si, merk at den er på engelsk da
Jeg vil anbefale http://raywenderlich.com. Der er det mye god lærdom
Har du programmert noe særlig før? Ganske hardcore å starte rett på Objectiv-C før du kan basics
i am a hardcore man :P neida jeg har gjort basic tidligere men ingenting å skryte av så ja litt vann over hodet ! men driver å leser meg opp!!
Objective-C er et skikkelig søppel-programmeringsspråk, men verdt å lære seg ettersom man lett kan gjøre gode penger på appstore
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Objective-C er et skikkelig søppel-programmeringsspråk, men verdt å lære seg ettersom man lett kan gjøre gode penger på appstore
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt mange språk tidligere, men må likevel si at jeg er veldig godt fornøyd med Obj-c. Man kan også bruke c++ f.eks for å lage apper til App Store. Men det er likevel ikke lett å gjør gode penger på App Store som du sier.

Det er kanskje ikke så alt for vanskelig å lage en app som er god, men det er vanskelig å få så mange nedlastinger at det er gode penger i det.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Objective-C er et skikkelig søppel-programmeringsspråk, men verdt å lære seg ettersom man lett kan gjøre gode penger på appstore
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du sier dette til stadighet, men jeg har enda til gode å se deg komme med en grunn. Er dette noe du har tenkt gjennom, eller noe du bare kaster ut i løse lufta for å virke smart?

Et programmeringsspråk m/ sine bibliotek og rammeverk kan dessverre ikke utføre magi dersom den som skriver koden sliter med å bruke språket riktig.
Happy Buddha
Vil nå absolutt anbefale et program som heter Gamesalad. Jeg og noen kompiser hadde et prosjekt på skolen hvor vi endte opp med å skulle lage en iPhone-app. Ingen av oss hadde tidl. erfaringer med programmering eller app-making, men den ble lagd. Utrolig lettvint og fint program!
Sitat av Glykose Vis innlegg
Jeg ser at du sier dette til stadighet, men jeg har enda til gode å se deg komme med en grunn. Er dette noe du har tenkt gjennom, eller noe du bare kaster ut i løse lufta for å virke smart?

Et programmeringsspråk m/ sine bibliotek og rammeverk kan dessverre ikke utføre magi dersom den som skriver koden sliter med å bruke språket riktig.
Vis hele sitatet...
hva anbefaler du da ?!
Jeg har klart meg fint så langt med html(5),css,jquery,nimblekit osv. for apps til iPhone.
Evt. kan jeg lage nye funksjoner i nimblekit med objective-c, hvis det skulle være noe spesielt det ovenfor ikke dekker.
Man kan komme ganske langt med html5 og nimblekit ja. Men skal du først bruke html5 ville jeg gått for Titanium som konverterer koden til native istedenfor å bare bruke en webview..
Sitat av Kristian00 Vis innlegg
hva anbefaler du da ?!
Vis hele sitatet...
Dersom det du vil er å lage en app til iOS er det, i mine øyne, to veier du burde vurdere
1. Lag appen native ved å skrive den i Objective-C.
2. Utvikle appen some en hybrid mellom Objective-C og HTML5 & Javascript. Man kan oppnå store fordeler ved å gjøre enkelte oppgaver native, mens man bruker HTML5 & Javascript til å utføre de enklere oppgavene.

Mange vil sikkert klage og si at jeg nå har glemt av kryssplattform-verktøy som Titanium Appcelerator m/ venner. Men nei, jeg har ikke det. Slike verktøy er veldig fine i teorien, men viser seg å ha en rekke problemer i praksis. Mye av problemet kommer av at man innfører et nytt lag med abstraksjon: Den koden du har skrevet blir tolket verktøyet og oversettes til native kode (gjerne on the fly). Man stoler altså blindt på at dette verktøyet er feilfritt og gjør akkurat det det lover det skal gjøre, på alle plattformer. Realiteten er at det gjerne er forskjell på implementasjonen på de forskjellige plattformene, slik at appen din ender opp med å ha små funksjonelle forskjeller og overhodet ikke være optimalisert for noen plattform.

I tillegg er du fullstendig avhengig av at utviklerne bak verktøyet holder APIet sitt oppdatert. Hva skjer når det kommer ut en ny versjon av iOS? Jo, du må vente på at utviklerne skal oppdatere sitt API til å være kompatibelt med det nye. Du har ingen garanti for hvor raske de er til å oppdatere APIet sitt.

Ja, det tar tid å lære seg Objective-C, og ja, de fleste vil nok ha større vanskeligheter med å lære seg det kontra det å lære seg Javascript. Men, dersom du virkelig vil lage en bra app som er rask og responsiv, og gir brukeren en god opplevelse, er dette i mine øyne den eneste veien å gå. Jeg har enda til gode å komme over en hybridapp jeg ikke har slettet innen 24 timer.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Jeg ser at du sier dette til stadighet, men jeg har enda til gode å se deg komme med en grunn. Er dette noe du har tenkt gjennom, eller noe du bare kaster ut i løse lufta for å virke smart?

Et programmeringsspråk m/ sine bibliotek og rammeverk kan dessverre ikke utføre magi dersom den som skriver koden sliter med å bruke språket riktig.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler Objective C Det er et håpløst utdatert programmeringsspråk, men det er fortsatt den beste måten å lage iphone apps på

Noe av det som er dårlig med objective C er følgende:
- Meget primitivt uvikligsmiljø (xcode osv)
- Manglet helt frem til i fjor høst automatisk garbage collector
- minner på mange måter mer om et scriptspråk enn et strukturert programmeringsspråk
- Elendig støtte for webservices og annen morro


Du kan selvfølgelig droppe iphone og heller lage noe for android, men der er det ingen som gidder å betale for appene og du er like langt

Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Det er kanskje ikke så alt for vanskelig å lage en app som er god, men det er vanskelig å få så mange nedlastinger at det er gode penger i det.
Vis hele sitatet...
Det dreier seg ikke om å lage en god app, men å få mange nedlastinger, STOR forskjell
objective C er virkelig helt forferdelig. du kan jo vurdere Android istedenfor. applikasjoner til Android er typisk i Java. det er ikke et språk jeg på noen måte *liker*, men det er uendelig bedre enn Objective C. Java og Android apps er forøvrig to ting som er veldig enkelt å jobbe med. du kan f.eks bruke utviklingsmiljøet Eclipse som fås med en Androidemulator.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg anbefaler Objective C Det er et håpløst utdatert programmeringsspråk, men det er fortsatt den beste måten å lage iphone apps på
Vis hele sitatet...
Mener du altså at programmeringsspråk kun har en begrenset levetid? Jeg tør ikke tenke på hva du da mener om C, C++ eller Lisp-baserte språk. Objective-C 2.0 er et moderne språk, og har det meste du kan forvente av et objektorientert programmeringsspråk.
Noe av det som er dårlig med objective C er følgende:
- Meget primitivt uvikligsmiljø (xcode osv)
Vis hele sitatet...
Hvorfor blander du programmeringsspråk og utviklingsmiljø? Et utviklingsmiljø har lite og ingen ting med selve språket å gjøre. Vil du da si at absolutt alle språk var søppelspråk i de dager man kun hadde generelle tekstbehandlere og en kompilator? Dog, dersom du er misfornøyd kan du jo kanskje prøve ut alternativer. Et eksempel, som jeg ser har fått mye skryt, er AppCode fra folka bak IntelliJ.
- Manglet helt frem til i fjor høst automatisk garbage collector
Vis hele sitatet...
Feil. Man har hatt en garbage collector siden Mac OS 10.5, som forøvrig kom ut i 2007. I dag har man i tillegg et alternativ, kalt automatic reference counting, som er et mye bedre alternativ da man slipper en runtime som konstant må lete etter døde referanser. Dersom du utelukkende snakker om iOS så kan vi prise oss lykkelig for at det enda ikke eksisterer noen form for GC der. GC hører overhodet ikke hjemme på en mobil enhet. Man er veldig presset for ressurser, så det å kaste bort en del av dem på garbage collection ville jo ikke akkurat være lurt

Og når det er sagt: minnehåndteringen i Objective-C er ekstremt enkel i forhold til den man kjenner fra C og C++. Dersom du også bruker properties, som du bør, blir det enda enklere.

- minner på mange måter mer om et scriptspråk enn et strukturert programmeringsspråk
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg ikke engang hva jeg skal svare på. Kan du si meg hva du mener et scriptspråk er for noe? Noe som tidligere har kjennetegnet scriptspråk er at de ikke ble kompilert før runtime, men også dette er til dels vasket bort.

- Elendig støtte for webservices og annen morro
Vis hele sitatet...
Dette er også et ekstremt vagt utsagn. Et språk kan ikke ha implisitt støtte for webservices, det er det bibliotek som har. Og hva mener du egentlig med støtte? Det eksisterer en rekke bibliotek som hjelper deg å konsumere webservices og parse responsen, dersom det er det du mener. NSURL, NSXMLParser og JSONKit (tredjeparts) er fine stikkord her
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Det er kanskje ikke så alt for vanskelig å lage en app som er god, men det er vanskelig å få så mange nedlastinger at det er gode penger i det.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor god du er på markedsføring det
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det spørs hvor god du er på markedsføring det
Vis hele sitatet...
Klart det, men det er jo det som er det vanskelige. Enten må du være knallgod på markedsføring eller være heldig å ha en så god app at alle snakker om den.
Det havner daglig flere hundre nye apper på app store, så du må gjør noe for å utmerke deg.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Mener du altså at programmeringsspråk kun har en begrenset levetid? Jeg tør ikke tenke på hva du da mener om C, C++ eller Lisp-baserte språk. Objective-C 2.0 er et moderne språk, og har det meste du kan forvente av et objektorientert programmeringsspråk.
Vis hele sitatet...
På mange måter har programmeringsspråk begrenset levetid, de utvikler seg med hardwaren de kjører på. C/C++ var fine programmeringspråk som moderne språk har lært mye av, og har fortsatt et bruksområde.

Hvem programmerer f.eks Pascal & Simula i dag?


Sitat av Glykose Vis innlegg
Hvorfor blander du programmeringsspråk og utviklingsmiljø? Et utviklingsmiljø har lite og ingen ting med selve språket å gjøre. Vil du da si at absolutt alle språk var søppelspråk i de dager man kun hadde generelle tekstbehandlere og en kompilator? Dog, dersom du er misfornøyd kan du jo kanskje prøve ut alternativer. Et eksempel, som jeg ser har fått mye skryt, er AppCode fra folka bak IntelliJ.
Vis hele sitatet...
Fordi utviklingsmiljøet er viktig for hvor effektivt du kan benytte språket. F.eks hadde neppe C# hatt den suksessen det har i dag uten et meget godt IDE.


Sitat av Glykose Vis innlegg
Feil. Man har hatt en garbage collector siden Mac OS 10.5, som forøvrig kom ut i 2007. I dag har man i tillegg et alternativ, kalt automatic reference counting, som er et mye bedre alternativ da man slipper en runtime som konstant må lete etter døde referanser. Dersom du utelukkende snakker om iOS så kan vi prise oss lykkelig for at det enda ikke eksisterer noen form for GC der. GC hører overhodet ikke hjemme på en mobil enhet. Man er veldig presset for ressurser, så det å kaste bort en del av dem på garbage collection ville jo ikke akkurat være lurt
Vis hele sitatet...
2007 var vel noe sånn som 12 år etter at Java fikk automatisk garabage collector, og 8 år etter at de introduserte det på mobiltelefoner. Nokia telefoner fra 2000 j2me med grabage collector uten at de skader ytelsen noe videre



Sitat av Glykose Vis innlegg
Og når det er sagt: minnehåndteringen i Objective-C er ekstremt enkel i forhold til den man kjenner fra C og C++. Dersom du også bruker properties, som du bør, blir det enda enklere.
Vis hele sitatet...
Objective C er et språk sent 80 tallet, så når du sammenligenr det med språk fra 70 tallet skulle det jo bare mangle at det hadde kommet noen forbedringer


Sitat av Glykose Vis innlegg
Dette er også et ekstremt vagt utsagn. Et språk kan ikke ha implisitt støtte for webservices, det er det bibliotek som har. Og hva mener du egentlig med støtte? Det eksisterer en rekke bibliotek som hjelper deg å konsumere webservices og parse responsen, dersom det er det du mener. NSURL, NSXMLParser og JSONKit (tredjeparts) er fine stikkord her
Vis hele sitatet...
i 2012 så synes jeg det er ganske hårete at et "moderne" programmeringsspråk skal være avhengig av hårete eksterene biblioteker for å kunne gjøre helt grunnleggende ting som webservice kall.

Resultatet blir at mens man på android & windows phone har innebygget støtte for dette må ios utviklerene kaste bort dyrebar tid på unødvendig knot.

Jeg lurer faktisk på om litt av grunnen til at det er så lønnsomt å skrive programvare for appstore er at programmeringspråket er så dårlig og lite tilgjengelig at det reduserer konkuransen ved at færre gidder å holde på med det

Sitat av alexanderb Vis innlegg
objective C er virkelig helt forferdelig. du kan jo vurdere Android istedenfor. applikasjoner til Android er typisk i Java. det er ikke et språk jeg på noen måte *liker*, men det er uendelig bedre enn Objective C. Java og Android apps er forøvrig to ting som er veldig enkelt å jobbe med. du kan f.eks bruke utviklingsmiljøet Eclipse som fås med en Androidemulator.
Vis hele sitatet...
Problemet er om du ønsker å tjene penger på det du lager.. jeg kjenner en haug med folk som lager apps for android, men har fortsatt ikke hørt om noen som har tjent mer enn et par hundrelapper på det.. på appstore ville en tilsvarende app tatt inn tilsvarende beløp per dag.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
På mange måter har programmeringsspråk begrenset levetid, de utvikler seg med hardwaren de kjører på. C/C++ var fine programmeringspråk som moderne språk har lært mye av, og har fortsatt et bruksområde.

Hvem programmerer f.eks Pascal & Simula i dag?
Vis hele sitatet...
Den store forskjellen på eldre språk og Objective-C er at Obejctive-C har blitt modernisert i flere steg. Senest i 2007 fikk det en major overhaul med en rekke nye features. C og C++ er fortsatt fine programmeringsspråk som blir ekstremt mye brukt rundt omkring. Lisp-dialekter er også ekstremt mye brukt i dag, selv om den første spesifikasjonen kom ut i 1958. Alder på språk har i grunn ikke så veldig mye å si, det er nok heller dets funksjoner som bestemmer hvor lenge det holder seg.

Fordi utviklingsmiljøet er viktig for hvor effektivt du kan benytte språket. F.eks hadde neppe C# hatt den suksessen det har i dag uten et meget godt IDE.
Vis hele sitatet...
Ja, men man kan jo fortsatt ikke si at et språk er søppel ene og alene fordi at man misliker det mest brukte IDEet. Forøvrig interessant at du galant unnlater å kommentere at det finnes alternativer.

2007 var vel noe sånn som 12 år etter at Java fikk automatisk garabage collector, og 8 år etter at de introduserte det på mobiltelefoner. Nokia telefoner fra 2000 j2me med grabage collector uten at de skader ytelsen noe videre
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men nå overser du bare sannheten her. GC på mobile enheter har så lenge det har eksistert vært et eneste stort problem. Siden mobile enheter ofte har svake prosessorer vil man ikke kaste bort prosessor-sykler på garbage collection. Dette har resultert i atmange av algoritmene for å finne døde objekter og pekere har vært fjernet for å minste tiden brukt til GC. Det man ender opp med er en garbage collector som ikke klarer å gjøre noe i alle tilfeller, og at man som programmerer er nødt til å tenke minneoptimalisering uansett. Et eksempel er at brukt at mange begynte å bruke System.gc(), noe som strengt tatt er helt horibelt. GC på mobile enheter er og blir noe drit. Det eksisterer KUN på grunn av late programmerere.

Objective C er et språk sent 80 tallet, så når du sammenligenr det med språk fra 70 tallet skulle det jo bare mangle at det hadde kommet noen forbedringer
Vis hele sitatet...
C++ og Objective-C dukket begge opp i 1983. Dette er vel verken sent på 80-tallet eller på 70-tallet? Det var uansett ikke poenget. Poenget er at reglene for minnehåndtering i Objective-C er så enkle at de ikke gir deg noe særlig overhead som programmerer, samtidig som at du få full kontroll over hva du har i minnet. Det er, i mine øyne, en del bedre enn å håpe at en garbage collector skal gjør jobben sin.

i 2012 så synes jeg det er ganske hårete at et "moderne" programmeringsspråk skal være avhengig av hårete eksterene biblioteker for å kunne gjøre helt grunnleggende ting som webservice kall.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du overser ting med vilje, eller var uheldig, men Cocoa (og Cocoa Touch) har allerede støtte for å konsumere rest-tjenester og parse XML. JSON mangler foreløpig, men der har du som sagt det eminente JSONKit. Å ha et godt open source-miljø for et språk blir vanligvis sett på som et stort pluss, men du har kanskje andre synspunkter her?

Resultatet blir at mens man på android & windows phone har innebygget støtte for dette må ios utviklerene kaste bort dyrebar tid på unødvendig knot.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke programmert så mye for WP7, men å konsumere rest-tjenester på Android er slett ingen behagelig prosess dersom du kun skal belage deg på innebyggede bibliotek.

Jeg lurer faktisk på om litt av grunnen til at det er så lønnsomt å skrive programvare for appstore er at programmeringspråket er så dårlig og lite tilgjengelig at det reduserer konkuransen ved at færre gidder å holde på med det
Vis hele sitatet...
Ja, du er nok helt klart inne på noe her. App store kan tross alt bare skilte med 585,000 apps og over 25,000,000,000 downloads, mot Google Play sine 400,000 apps og i overkant av 10,000,000,000 downloads. Det er ganske tydelig i at resten av verden er enig med deg; Objective-C er et søppelspråk det ikke er noen vits i å benytte.
Sitat av Glykose Vis innlegg
Ja, du er nok helt klart inne på noe her. App store kan tross alt bare skilte med 585,000 apps og over 25,000,000,000 downloads, mot Google Play sine 400,000 apps og i overkant av 10,000,000,000 downloads. Det er ganske tydelig i at resten av verden er enig med deg; Objective-C er et søppelspråk det ikke er noen vits i å benytte.
Vis hele sitatet...
Tror du har missforstått litt her Jeg programmerer i Objective C hver dag. Skulle gjerne ha gått over til java&android men der er det ikke mange kronene å tjene

iOS har og økosystemet rundt iphone har svært mange fordeler, men Objective C er definitivt ikke en av dem.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Tror du har missforstått litt her Jeg programmerer i Objective C hver dag. Skulle gjerne ha gått over til java&android men der er det ikke mange kronene å tjene

iOS har og økosystemet rundt iphone har svært mange fordeler, men Objective C er definitivt ikke en av dem.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har nok ikke misforstått noe, jeg prøvde å vise deg at det du sa var en selvmotsigelse. Dersom grunnen til at det skulle være lønnsomt er at få gidder å skrive programvare for iOS skulle man tro at App Store hadde færre apps enn Googla Play, ikke sant? Om man skulle følge din tankegang burde det jo derfor være lønnsomt å skrive applikasjoner for Android, men det sier du jo til og med selv at det ikke er.

Jeg har utviklet en rekke applikasjoner for både iOS og Android de 3 siste årene, og min erfaring er at det er lite forskjell på utviklingskostnaden for de to plattformene. Hvorfor du mener Objective C skulle være en ulempe for plattformen, eller enda verre, et søppelspråk, har jeg enda til gode å forstå. Det jeg kan forstå er at ikke alle er like komfortable med syntaksen og de prinsippene man finner i språket og bibliotekene som medfølger, og derfor føler seg mer hjemme i Java- og Android-verdenen, men dette er overhodet ikke noe argument for at språket i seg selv er søppel.