Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1661
Hver gang jeg ser Jamba-reklamen der man fjerner operatørlogoen, blir jeg nesten kvalm. Er det noen som betaler 30 kr i måneden (!) for å fjerne operatørlogo?
Andre tråder her på forumet viser at det finnes flere muligheter for å fjerne logoen ved engangsbeløp eller gratis.
Jamba tjener sikkert rått på folks uvitenhet og blindhet.
Hei! Er helt enig med deg! Jamba er griske og sleipe! Men slik jeg har fortstått tilbudet, så betaler du 30,- i uka for 4(?) valgfrie ting fra Jamba. Har du først kjøpt den logo fjerneren så har du den hele tiden selv om du avslutter dette abonnomanget.
Jamba er fæle ja. Synes de ødelegger MTV.

pluss at han fyren som pleier og snakke under reklamen, han har en merkelig aksent, noe som er enda mer irriterende..
De tjener penger, mye penger. Hva er galt med det? Det er forbrukerene som er dumme nok til å gå på det der spør du meg.

Men har jeg forstått rett, kan du bruke alle jamba sine tjenester for kun 30kr mnd, så laster du ned 100spill så er det jo ikke gale.
Jamba reklamen er så ufattelig teit! blir irritert hver gang den kommer på mtv - har bare lyst og slå av tvn eller bytte kanal.
for det første hjem i H"""""" har lyst og betale 30.- for og fjerne en operatørlogo, eller få en sang på mobilen sin ?
DE folkene som gjør det, må ha for masse penger!
Sitat av tore-
Men har jeg forstått rett, kan du bruke alle jamba sine tjenester for kun 30kr mnd, så laster du ned 100spill så er det jo ikke gale.
Vis hele sitatet...
Tror du tar litt feil der, du skal sende ulike koder per ting du skal ha f eks Bakgrunn, Lyd osv.. Slik jeg har forstått det koster "alt du vil" i kategorien Bakgrunn 30 kr per måned, Spill koster 30 kr i måneden... så om man vil ha litt av alt så blir det temmelig dyrt. Mulig jeg tar feil og alt koster 30 kr uansett, men det er ihvertfall slik jeg tolker det.
Huff kan ikke fordra Jamba de er grunnen til at jeg ikke ser på MTV ble kvalm hvær gang crazyfrog dukka opp på skjærmen hele tiden.
er det sånn at Jamba er hovedintekts kilden til MTV?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
La meg fortelle dere bakgrunnshistorien til Jamba :-)

Jamba ble egentlig startet av et tysk selskap (hvor ellers?), med bare 3-4 gründere.

Ideen var enkel nok: Å tjene penger på de som var dumme nok til å kjøpe mobile innholdsprodukter på impuls, og så få såkalt "recurring revenue" (dvs. tilbakevendende inntekt, gjennom abonnementsordninger). Til å begynne med var det ren svindel: Man meldte seg på en tjeneste som det ikke stod opplyst at var en abonnementstjeneste, og det var nærmest umulig å melde seg av.

I motsetning til hva mange tror, så deler faktisk ikke Jamba inntekten med f.eks MTV; de BETALER for all reklametiden sin, noe som er fryktelig dyrt - men fordi de kjøper store kvantum med reklametid, og fordi de tjener såpass mye per nye abonennt (netto 20-40 kr i måneden, over gjennomsnittlig 3-4 måneder), så lønner det seg allikevel. (men heldigvis mindre og mindre).

Etter ca 1 års drift, med blant annet Crazy Frog-suksessen (som egentlig er laget av en svenske, som fikk 200 dollar for alle rettighetene - som til nå har omsatt for nærmere en milliard på verdensbasis), så solgte eierne hele selskapet til amerikanske Verisign - som hittil hadde hatt et ganske godt rykte. Salgssummen for hele selskapet var på ca 2 milliarder. Etter ca 1 års drift, med blodrøde tap (ca 300 mill. i minus) så kom den nye pappaen til Myspace.com, News Corp, og kjøpte Jamba fra Verisign igjen - ved å betale ca 1,3 milliarder kr (!) for 51% av aksjene. Dette verdsatte Jamba til totalt ca 2,6 milliarder kroner i september 2006.

Og Jamba selv? Jo, de fortsetter å plage fornuften ut av vanlige mennesker - ved å profittere på all verdens white trash. Dersom du selv har kjøpt et produkt fra Jamba, så vit at du nå er mer på Satans lag, enn Gud.

Edit: Og hvorfor jeg vet alt dette? Fordi jeg har jobbet 3 år i mobilbransjen selv. Først et samarbeid med Eurobate, så ansatt i Inpoc (Schibsted Telecom), så i Telitas ASA (som senere ble iTouch) - og så til slutt Biip.no, som jeg startet selv. Alle selskapene forbanner Jamba, fordi de har ødelagt så mye av ryktet til mobilbransjen. Får man en SMS til telefonen sin nå for tiden, så er det vanlig å klikke - fordi man REGNER med at det er svindel. Slik var ikke nødvendigvis ting for bare 4-5 år siden :-)
Sist endret av Stormen; 15. mars 2007 kl. 15:39.
Sitat av Stormen
Dersom du selv har kjøpt et produkt fra Jamba, så vit at du nå er mer på Satans lag, enn Gud.
Vis hele sitatet...
ER Gud på Satans lag? Det har jeg vel egentlig mistenkt lenge, men godt å få det fastslått.
Anyway, bra forbruker-journalistikk, Stormen!
Det stykket hadde fortjent atskillig flere lesere.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jack, kanskje det er noe for Xmobil.no? ;-) Får se om jeg ikke renskriver teksten og poster det der...
Frozk's Avatar
Trådstarter
Etter å ha lest ditt innlegg, Stormen, er jeg fornøyd med din saklige slakt av Jamba. Jeg går så inn på din nettside for mobiltjenester, Biip.no, men hva er det første jeg får øye på?

Ett 770x150 px stort reklamebanner for nettop Jamba!

En herlig ironi her!

Bilde: http://www.frozk.com/nff/biip.jpg
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe.. Jeg ser den. Dessverre kan jeg normalt ikke styre hvilke annonser som vises på Biip.no; de ligger i et bannerpool, og får periodevis visning alle som én. Det er kun spesielle annonsører jeg kan si "Nei, de vil vi ikke ha hos oss"; og i tilfellet med Jamba, så burde jeg kanskje gjøre akkurat det. Samtidig får jeg en deilig, kriblende følelse inni meg - når jeg tenker på at News Corp betaler meg penger, samtidig som jeg baksnakker produktet deres og sier at jeg heller vil få piggtråd oppi kaviartuben min, enn å laste ned en Jamba ringetone.
Det som skaper mest frustrasjon for min del er at de sender gjerne 2-4 reklamer like etter hverandre, og ofte de samme om igjen rett etter en har blitt sendt også. Crazy Frog er jo en historie for seg selv, etter at det første møtet jeg hadde med denne 'lyden' var under en flashfilm med det klingende navnet "Insanity-test".

Enkelte har en mer liberal holdning til å bruke penger med mobilen, noe de som chatter gjennom plasser som Svisj og lignende (for 20kr/mld) er levende bevis på. Siden Jamba startet som ustoppelig svindel har de gjort et uopprettelig dårlig førsteinntrykk på meg, men hos noen andre jeg vet om har reklamen virket. En som 'ble lurt' fire ganger på rad til å kjøpe abb. i en måned f.eks...
Sitat av tore-
De tjener penger, mye penger. Hva er galt med det? Det er forbrukerene som er dumme nok til å gå på det der spør du meg.

Men har jeg forstått rett, kan du bruke alle jamba sine tjenester for kun 30kr mnd, så laster du ned 100spill så er det jo ikke gale.
Vis hele sitatet...
Forskjell på dumhet og uvitenhet.
Med mindre du vil forklare nærmere, hold kjeft.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Typisk jamba-pakke:
For 30 kroner per måned får du tilgodehavende på 5 svart/hvit logoer. Tilkommer evt. standard sms/wap/gprs-takster. Betalingen skjer enten ved fakturering på din månedlige telefonregning eller direkte via ditt kontantkort. Bestilling innebærer et løpende abonnement til dess du velger å avbestille ved å sende stoppweblogo til 2125 eller kontakter kundeservice på tlf 800 10437 (Kostnadsfritt). Du må være 18 år eller har foresattes tillatelse for å bestille. Ved bestilling gjelder Jamba's Brukerbetingelser. Ikke brukte tilgodehavende vil bli overført til neste måned (se Brukerbetingelser).
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent, så har de skillt ut de "verste tilbudene" fra Jamba nå; over i dattervirksomhetene "Glomoby" og "Ringtoneking" - som har mye drøyere priser enn hva Jamba selv har for tiden. Ringtoneking koster vel f.eks 25 kr UKA istedenfor, hvor du kan laste ned opptil 2 ringetoner i uken. Helt psyko-opplegg, myntet på å lure dere som er 12-13 år til å få lyst på en sang, én gang - også lure dere for penger resten av livet

Det er typisk "Brent jords taktikk"; de har ødelagt salgspotensialet til Jamba, fordi alle hater de - så istedenfor å "klippe seg og få seg en jobb", så brancher de bare ut i nye virksomheter, som folk ikke har noe forhold til enda. Men VIT - at Glomoby, Ringtoneking og Jamba egentlig er AKKURAT det samme. Du støtter like mye de samme, fucka folka.

Mitt råd om du har lyst på mobil underholdning: www.inpoc.no
Og det sier jeg til tross for at det er den gamle arbeidsgiveren min, og på noen måter en slags konkurrent til mitt eget prosjekt Biip.no. Inpoc er seriøse, flinke, har mye bra content - og viktigst av alt: De folka som jobber der er akkurat som deg og meg. De er ikke ute etter å lure noen; bare etter å lage gode tjenester og få fornøyde kunder
Sist endret av Stormen; 21. mars 2007 kl. 14:41.
Imponerende at du kommer opp med dette Stormen. Er enig, Jamba har jeg aldri hatt noe sans for, og når bestekammeraten min dubba en sånn reklame (nei, det er ikke den ekle stemmen) så ble jeg skuffet. Og vi er uvenner... hehe
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Etter ide fra JackBauer2, så har jeg ryddet opp i "artikkelen" min som er spredd utover 2-3 poster i denne tråden - og publisert den på Xmobil.no:

http://www.xmobil.no/nyheter/Frosken...ldri_ble_prins

Sjekk den gjerne ut og kommentér. Vi trenger bevissthet rundt folk som Jamba
Veldig bra at du la den ut på Xmobil, Stormen.
Den fortjener å bli lagt ut som egen sak på biip-forsiden også,
en link til Xmobil med frosken vi alle elsker!
Sist endret av JackBauer2; 22. mars 2007 kl. 19:00.