Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3548
Hei.
For et halvt år siden var jeg så dumsnill at jeg lånte tilsammen 200 000kr til en daværende god venn av meg. Siden dette var en person jeg stolte på ble det aldri skrevet en skriftlig kontrakt om tilbakebetaling av pengene. Muntlig kontrakt er like bindende, men dessverre vanskelig å bevise at jeg faktisk har lånt disse pengene.
Jeg har ikke fått en eneste krone, og hun virker veldig lite lysten på å betale tilbake hele beløpet, og forvandlet seg til en drittkjerring etter lånet.

Hvilken lovlige muligheter har jeg til å få pengene mine?

En liten sum av pengene mine fikk hun tak i uten mitt samtykke. Hun skaffet seg personnummeret og kontonummeret mitt, ringte til banket min, utga seg for å være meg for så å overføre en sum penger til hennes konto.

Siden identitetstyveri er straffbart har jeg tenkt å true med anmeldelse av dette om hun ikke snart begynner tilbakebetale. Noen som vet hvor straffbart dette er? Håper dette gir meg mulighet til å kunne true med fengsel, noe jeg håper vil skremme skiten ut av denne personen.

Hjelp til løsninger på problemet mitt mottas med stor takk! Vet hvor dumt det var av meg å ikke ha det skriftlig, så det trenger jeg ikke å høre.

PS: Ulovlige metoder er uaktuelt. Trenger hjelp til å få fortgang i prossessen. Uansett hva, så skal jeg få tilbake hver eneste krone.
Dette må da være ekstremt sløvt at banken? Ville tatt kontakt med de og anmeldt henne for identitets tyveri.

Å true kan ofte oppfattes som utpressing, som igjen er straffbart. Hvor straffbart det er i denne saken vet jeg ikke, men ville vært litt forsiktig med det.
Sist endret av SemiColon; 19. juli 2010 kl. 19:45.
For en kjip situasjon. Dette er ikke mitt område, men om jeg var i dine sko, ville jeg oppsøkt gratis rettshjelp og lagt fram saken for en advokat og tatt det derfra. Lykke til!
Hadde det vært meg ville jeg truet med anmeldelse med en gang. En 'venn' begår ikke identitetstyveri for å skaffe seg noen kroner - uansett hva.
Men prøv å få satt sammen en nedbetalingsplan og sørg for at hun følger denne. Du kan si at du skrinlegger planene om anmeldelse hvis nedbetalingsplanen blir fulgt til punkt og prikke.

Skulle hun likevel være vrang og nekte å betale tilbake pengene er det bare å gå til anmeldelse.
Det får være måte på!
Sist endret av s1gh; 19. juli 2010 kl. 19:48.
Johnny Cash mofos
Husk at du må kreve inn tapte renter!
ADVOKAT! NÅ!

Du er ikke den første som starter en tråd på samme grunnlag, og folk kommer gjerne med forslag om alt mulig teit.
Vil du ha tilbake alt er det bare å skaffe profesjonell hjelp, ingen her som kan hjelpe deg så veldig uansett.
Trådstarter
6 2
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Dette må da være ekstremt sløvt at banken? Ville tatt kontakt med de og anmeldt henne for identitets tyveri.

Å true kan ofte oppfattes som utpressing, som igjen er straffbart. Hvor straffbart det er i denne saken vet jeg ikke, men ville vært litt forsiktig med det.
Vis hele sitatet...
Jeg ringte banken og spurte hvordan i helvete dette var mulig. De unnskyldte bare med at det må ha vært en "svikt i rutinene". De spurte om jeg ville anmelde det, men jeg sa jeg ville vente
Grunnen til at det ikke er anmeldt ennå er fordi jeg frykter at det vil gjøre det vanskeligere for meg å få tak i pengene.

Takk for svar.
Selg gjelda, med renter. finnes nok av personer/miljøer som kan tenke seg en slik gjeld å tyne ut for hva den er verdt..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av stubbe Vis innlegg
Jeg ringte banken og spurte hvordan i helvete dette var mulig. De unnskyldte bare med at det må ha vært en "svikt i rutinene". De spurte om jeg ville anmelde det, men jeg sa jeg ville vente
Grunnen til at det ikke er anmeldt ennå er fordi jeg frykter at det vil gjøre det vanskeligere for meg å få tak i pengene.

Takk for svar.
Vis hele sitatet...
det første jeg ville gjort er å prøve å få solide bevis i saken.
opptak der dere snakker om det, opptak på telefon, eller lignende.

selv om jeg har hørt dette ikke er gyldig bevis i en rettslig sammenheng, vil det sannsynligvis være nok til at personen blir litt mer skjelven når du nevner at du har opptaket.

uansett bør du anmelde saken.
Viss dama har blitt "drittkjerring" etter at ho fekk pengene så er nok løysningen og få hjelp frå advokat og/eller politi.

Er det mulig å få veta ka du har lånt vekk 200k til?
Trådstarter
6 2
Tusen takk for svar alle sammen, meget hjelpsomt!
Tipset om å anmelde om hun ikke følger en oppsatt nedbetalingsplan likte jeg veldig godt.
Angående advokat, hvordan kan det hjelpe når jeg ikke har noe skriftlig? Blir det ikke ord mot ord?
Eneste jeg har er alle kontoutskriftene.

Jeg skal også ta opp en samtale på telefonen og prøve å bruke det for alt det er verdt.

LowRider: Pengene var til leiligheten, bilen osv, alt for at hun kunne beholde jobben sin.
Sitat av stubbe Vis innlegg
Hei.
For et halvt år siden var jeg så dumsnill at jeg lånte tilsammen 200 000kr til en daværende god venn av meg.
Vis hele sitatet...
Dæven slike venner som deg, skulle det funnes flere av i dette landet.
Sitat av stubbe Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen, meget hjelpsomt!
Tipset om å anmelde om hun ikke følger en oppsatt nedbetalingsplan likte jeg veldig godt.
Angående advokat, hvordan kan det hjelpe når jeg ikke har noe skriftlig? Blir det ikke ord mot ord?
Eneste jeg har er alle kontoutskriftene.

Jeg skal også ta opp en samtale på telefonen og prøve å bruke det for alt det er verdt.

LowRider: Pengene var til leiligheten, bilen osv, alt for at hun kunne beholde jobben sin.
Vis hele sitatet...
Kontoutskrift er viktig! Dette er håndfaste beviser, da de fleste ikke bare gir 200.000 til en venninne.
Jeg ville gjort som nevnt, laget en betalingsplan hun kan klare. Du burde også få snakket med henne, og hørt hva hun synes er fair renter. Du kunne faktisk hatt disse i banken, og 200.000 på høyrentekonto gir betydelige renter.
Husk å presiser ovenfor henne at hvis hun ikke følger planen, så leveres anmeldelse med håndfaste bevis til politiet snarest, og at du kommer til å inkludere identitetstyveri. Svindel og identitetstyveri har begge brede strafferammer, og det er absolutt ikke umulig med ubetinget fengsel hvis hun blir dømt skyldig i begge.
Trådstarter
6 2
Sitat av creavator Vis innlegg
Dæven slike venner som deg, skulle det funnes flere av i dette landet.
Vis hele sitatet...
Tror det er best at det ikke er så mange dumme økonomiske mennesker som meg

Hele situasjonen er bare trist, pengene er en ting, men følelsen av å ha blitt lurt, ført bak lyset, og mistet en god venn er kjedelig.
Sitat av stubbe Vis innlegg
Tror det er best at det ikke er så mange dumme økonomiske mennesker som meg

Hele situasjonen er bare trist, pengene er en ting, men følelsen av å ha blitt lurt, ført bak lyset, og mistet en god venn er kjedelig.
Vis hele sitatet...
Neida! Ville gjort det samme som deg, men jeg ville hatt en mye klarere og skriftlig avtale på når pengene skulle tilbakebetales også lignende. Synd at hun ikke klarte å være en god venn tilbake, og må nå ta konsekvensene.
Gode venner hjelper hverandre i tider og utider, og de bør også skjønne at når de låner et så betydelig beløp, at det skal tilbakebetales så fort det er mulighet/i henhold til avtalen. Dette er et absolutt minimum, og speiler bare hvor mye respekt kvinnemennesket hadde for deg.

Kjør en nådeløs stil når det kommer til bryting av betalingsplanen. Mennesker som gjør slikt en gang, tenker seg ikke om før de gjør noe slikt igjen. Gjør det veldig klart at dette er siste mulighet for å slippe unna politi, rulleblad og godt mulig fengsel.
Trådstarter
6 2
Sitat av Crabman Vis innlegg
Kontoutskrift er viktig! Dette er håndfaste beviser, da de fleste ikke bare gir 200.000 til en venninne.
Jeg ville gjort som nevnt, laget en betalingsplan hun kan klare. Du burde også få snakket med henne, og hørt hva hun synes er fair renter. Du kunne faktisk hatt disse i banken, og 200.000 på høyrentekonto gir betydelige renter.
Husk å presiser ovenfor henne at hvis hun ikke følger planen, så leveres anmeldelse med håndfaste bevis til politiet snarest, og at du kommer til å inkludere identitetstyveri. Svindel og identitetstyveri har begge brede strafferammer, og det er absolutt ikke umulig med ubetinget fengsel hvis hun blir dømt skyldig i begge.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Akkurat nå virker dette som den beste planen, samt skaffe alle de bevisene jeg kan. Så dette er noe jeg komme til legge fram til denne personen.

Må også si hvor takknemlig jeg er for alle svarene. Dette er første gang jeg har hatt en positiv følelse angående denne situasjonen, da det også sliter på psykisk.

Om noen har flere kommentarer å tilføye til denne saken er det selvfølgelig gledelig!
Ser det ikkje er nokon som har nevnt noko meir om advokat bistand, men det ein advokat kan hjelpe med, sjølv om det er ord mot ord, er framgangsmåter for å løyse saken. Ein advokat har (forhåpentligvis) peiling på det han snakker om og kan rettleie deg på den beste måten.

Syns Crabmans forslag virka solid.
Lykke til.
Kontakt politiet om hendelsen, og ta det opp i forliksrådet i første omgang.
Trådstarter
6 2
Ang advokat: Duger de advokatene som man får gratis? Eller må jeg betale skyhøye timepriser for en som kan hjelpe meg?
Aldri vært borti advokater før.
Siden det er 200.000 pluss det er snakk om, vil advokatutgiftene være en bagatell i forhold.
Jeg må bare spørre... Hvorfor lånte du henne 200 000,- ? Jeg ser ikke for meg "Du, kunne jeg lånt 200 000... jeg har så helvettes lyst på en Snickers.."

Jeg ser ikke for meg situasjonen hvor noen trenger et privat lån på 200 000. Mange tenker nok boliglån, men her ville vedkommende trolig gravd seg en enda større grav. Det eneste valget ville vært å selge for å så gå på utleier markedet.
Sitat av stubbe Vis innlegg
Ang advokat: Duger de advokatene som man får gratis? Eller må jeg betale skyhøye timepriser for en som kan hjelpe meg?
Aldri vært borti advokater før.
Vis hele sitatet...
om du tar kontakt med advokat, og det går så langt at du må gå til sak for å få de tilbake kan du legge inn i kravene at personen dekker dine saksomkostninger. Det krever selvfølgelig at du gir beskjed og gi personen tilbud om å ordne opp i forlikgsrådet osv først.
Kan jeg spørre hvorfor du lånte de pengene til henne ? Hva skulle hun med så mye ?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor du lånte de pengene til henne ? Hva skulle hun med så mye ?
Vis hele sitatet...
Hva med å lese tråden?
Nå spørs det imidlertid hvordan disse pengene kom til henne. Dersom det gikk gjennom bank er det lettere å kunne bevise noe, ved å eksempelvis legge frem kontoutskrift at dette ble overfør til henne.
Dersom det er svarte penger vil du imidlertid sitte godt i det. Vet i flere dommer at det er blitt anført at deler av et krav er svarte penger, og det er ikke blitt tilkjent i saker.

Slik jeg forstår saken har du ikke noe tvangsgrunnlag for kravet. Som f.eks. er en dom, gjeldsbrev eller lignende. Det må du skaffe deg. Da ved å eksempelvis fremme en forliksklage overfor henne, eller ta det til tingretten. Ved å få en dom i en av disse instansene har du fått et tvangsgrunnlag for kravet.

Etter det må du sende inn kopi av dommen og en utleggsbegjæring over til namsmyndighetene for å få tvangsdekning for kravet. Les gjerne her: http://freak.no/forum/showthread.php...78#post1757878
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hva med å lese tråden?
Vis hele sitatet...
Gratulerer ! Verden trenger flere som deg, sprer glede og informasjon.
Gitt at hun er en skikkelig drittkjerring, så må du også belage deg på at hvis du annmelder er det god sjanse for at hun kommer til å juge ut av ræva.. endel folk som er rimelig skrudde er også desverre rimelig flinke til å overbevise seg selv om at det de sier er sant, og det kan da være vanskelig å ta dem i løgn.

Det du burde begynne å gjøre er å samle sammen med mest skriftlig materiale . Hvis hun bruker facebook eller e-mail til å kommunisere med er det ypperlig, men sms fungerer også. For alt du skriver, ha i bakhodet at dette kan ende opp med å måtte vises fram i rettsvesenet. Bare ta følgende sms'er:
"Hei, vet du når du har mulighet til å begynne å betale tilbake de 200000 du skylder meg?"
"Når jeg har lyst."

Her har hun indirekte innrømt at hun faktisk skylder deg 200k og at de skal betales tilbake på et tidspunkt. Begynner hun å komme med noe bullshit om at de var en gave, betaling for tjenester hun har gjort eller whatever så kan en såpass simpel sms-veksling sannsynligjøre at din versjon er den korrekte.

Håp på det beste, forbered deg på det verste.
Er redd for å høres ut som en 14'åring som har sett for mange dårlige actionfilmer nå, men om du ikke har bevis, er det ikke mulig å ta opp den samtalen hvor du snakker med henne om en evt nedbetalingsplan? Om dere da har en diskusjon om det skal det ikke mange minuttene til før hun sikkert helt tydelig har innrømmet på tape at hun har tatt opp lån av deg.
Sitat av creavator Vis innlegg
Dæven slike venner som deg, skulle det funnes flere av i dette landet.
Vis hele sitatet...
yes indeed
Sitat av Akanth Vis innlegg
Er redd for å høres ut som en 14'åring som har sett for mange dårlige actionfilmer nå, men om du ikke har bevis, er det ikke mulig å ta opp den samtalen hvor du snakker med henne om en evt nedbetalingsplan? Om dere da har en diskusjon om det skal det ikke mange minuttene til før hun sikkert helt tydelig har innrømmet på tape at hun har tatt opp lån av deg.
Vis hele sitatet...
ikke uten hans samtykke. Eller i praksis kan du, men du får ikke brukt det som bevis i noen form for rettsak da det ikke blir et gyldig juridisk bevis.
Anmeld henne! En "venn" gjør ikke sånt, uansett omstendigheter...