Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2944
Jeg har koblet annleg i bilen min, med sub, forsterker, stereo og orginale høytalere. Jeg har passet på å legge lydkabel og strømkabel på hver sin side av bilen, og til og med lagt aliminiumsfolie på endene ved forsterkeren.

Dette har funket så langt, men plutselig en dag fikk jeg en summelyd i høytalerne så lenge bilen står i gang, den oppstår ikke når jeg bare har tenningen på. Det er ikke typen summing som øker ved turtallsøkning, og den er litt mer lavfrekvent enn den typen summing.

Lurer på om noen kloke hoder her kan fortelle meg hva dette er
Du har lagt signalkabelen like ved strømkabelen til forsterkern?
Det du hører er støy fra strømkabelen som øker med turtallet. Enten kan du legge om kablene, eller så kan du gi faen som meg og late som du har turbo.
Her har vi lest posten ja!

Ontopic: Spiller subben når spilleren er på, mens bilen ikke går?
Enten er det:

A) Støy fra signalkabler/Strømkabler
B) Dårlig jording.

Jeg tipper sistnevnte. Om surringen øker med turtallet så har du dynamostøy, noe som kommer av for dårlig jording på spiller/forsterker.
Sist endret av margido; 5. november 2009 kl. 21:39.
Som sagt så er det ikke dynamostøy, for lyden øker ikke med turtall. Takk for svar så langt, skal prøve å sjekke jordinga på forsterkeren for sikkerhetsskyld.
Jeg tipper at du har fått en jordfeil på signalkabelen. Er det samme lyd som kommer når en tar på mini-jack pluggen til PC-anlegget? Fjern aluminiumsfoliet du har rundt forsterkeren og se om problemet forsvinner.
Nei, det det også kan være er hvis du ahr montert Xenon lys som var "billige" kan dette gi støy pga den høye spenningen i disse lysene. Håper det hjelper.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Er mulig å få kjøpt filtere som eliminerer slik støy. Tror Thorshov har slikt.
ah, okei.. Er ikke noe billige Xenon lys ettermontert nei..
Sitat av hedningen Vis innlegg
Du har lagt signalkabelen like ved strømkabelen til forsterkern?
Det du hører er støy fra strømkabelen som øker med turtallet. Enten kan du legge om kablene, eller så kan du gi faen som meg og late som du har turbo.
Vis hele sitatet...
jeg har også den lyden bare ikke så høyt men jeg har turbo
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Her har vi lest posten ja!
Vis hele sitatet...
Holy shit! Kan huske at jeg var trøtt i går, ikke at jeg var totalt fucked.
Flaut
Sitat av hedningen Vis innlegg
Holy shit! Kan huske at jeg var trøtt i går, ikke at jeg var totalt fucked.
Flaut
Vis hele sitatet...
Du er ikke den eneste ser du
Sitat av hedningen Vis innlegg
Holy shit! Kan huske at jeg var trøtt i går, ikke at jeg var totalt fucked.
Flaut
Vis hele sitatet...
Slikt skjer med alle: tastatur + internett + mangel på søvn = mye ufrivillig komikk
La dette være til ettertanke: Jording og islolasjon av bil og kabler er det viktigeste når man kobler anlegg i bil!
En tommelfingerregel er å ikke kjøpe kabler til dårlig kvalitet (les biltema) og legge strømkabler og signalkabler på HVER sin side av dørken.
Fannt du ut noe maggii?
Sitat av margido Vis innlegg
En tommelfingerregel er å ikke kjøpe kabler til dårlig kvalitet (les biltema) og legge strømkabler og signalkabler på HVER sin side av dørken.
Vis hele sitatet...
Strømkablene til biltema er faktisk gode. Hvertfall 22m2 som jeg har erfaring med. Signalkablene derimot, bør man styre langt unna. I tillegg til å legge kablene på hver side av dørken, kan det være en idè å isolere kablene med f.eks aliminiumsfolie.
Sitat av reklame Vis innlegg
Strømkablene til biltema er faktisk gode. Hvertfall 22m2 som jeg har erfaring med. Signalkablene derimot, bør man styre langt unna. I tillegg til å legge kablene på hver side av dørken, kan det være en idè å isolere kablene med f.eks aliminiumsfolie.
Vis hele sitatet...
Ja enig med deg, glemte å skrive at signalkablene er shite. Strømkablene er gode
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vil anbefale på det sterkeste å bruke signalkabler av kvalitet.. å for all del, ikke bruke Biltema sine. disse har en tendens til å være ganske trange å få på pluggene. + harde å få dratt av igjen. har sett tilfeller hvor jordinga på pluggen på en forsterker satt igjen i pluggen på kabelen..
▼ ... over et år senere ... ▼
Fikk en helt for jævli knitrelyd i høytallerne mine idag, Har ettermontert billig xenonkit og de må jo være grunnen i og med at lyden kun oppstår når jeg har lysene på, Noen som har peiling på billige løsninger på dette? eller må man rive i noe dyrere lys for og få lyden bort?...
Hadde samme problemet med spilleren min. Er det tilfeldigvis en Pioneer-spiller? Det jeg gjorde var å legge en liten lodding mellom utsida på signalkablene og ned til chassiset på spilleren. Dette fjernet summelyden for godt. Aner ikke hvorfor det funket, men hadde hørt det skulle funke, så det ble testa.
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Hadde samme problemet med spilleren min. Er det tilfeldigvis en Pioneer-spiller? Det jeg gjorde var å legge en liten lodding mellom utsida på signalkablene og ned til chassiset på spilleren. Dette fjernet summelyden for godt. Aner ikke hvorfor det funket, men hadde hørt det skulle funke, så det ble testa.
Vis hele sitatet...
Hehe, denne gamle tråden ja.. Skal vi se.

Jo, det var faktisk en pioneer spiller. Nå er det faktisk så lenge siden at jeg husker ikke hva vi fant ut, men bilen er solgt for drøyt et år siden nå..

Maggii er forresten han som opprettet tråden for meg. Var min bil
Sist endret av KarlsenK; 8. april 2012 kl. 21:20.
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hehe, denne gamle tråden ja.. Skal vi se.

Jo, det var faktisk en pioneer spiller. Nå er det faktisk så lenge siden at jeg husker ikke hva vi fant ut, men bilen er solgt for drøyt et år siden nå..

Maggii er forresten han som opprettet tråden for meg. Var min bil
Vis hele sitatet...
Hah, la aldri merke til når tråden var opprettet. La bare merke til at det nylig var lagt inn svar her, så regnet med den var relativt ny.

Men da var iallefall problemet langt ute av verden