Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1870
God dag!
Jeg har lenge hatt lyst til å begynne med aksjehandel. Jeg har lest en del om det, men føler egentlig ikke helt at jeg kan nok. Jeg har også lest igjennom alle andre tråder på forumet angående aksjehandel.
Jeg har prøvd litt med lekepenger, både på Aksje-NM og Plus500. Har foreløpig 100 159,50 kroner på Aksje-NM, noe som betyr at jeg har vunnet 159,50 kroner!

Uansett. Jeg vil komme meg bort fra lekepengene og begynne med ekte penger. Uheldigvis har jeg ikke så alt for mye til rådighet. Per dags dato har jeg disponert 400-500 kroner til dette: Penger jeg vet jeg kan tape uten problemer. Jeg tviler på at dette er nok penger til aksjehandel.

Jeg kom derimot over noe som het "valutahandel". Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?
Jeg leste en del om dette også, og i teksten anbefalte de at den beste måten å lære på, var å teste det ut selv med ekte penger.

Derfor vil jeg begynne med valutahandel!

Grunnen til at jeg opprettet tråden var for å få hjelp og tips av dere.
Jeg VET at dette er et sjansespill, og det gjør ingenting om jeg taper 400-500 kroner. Jeg håper jo selvfølgelig at jeg kommer til å tjene litt.

Jeg vet også at det kommer til å ta en god stund før jeg begynner å få inn noe.
Tenkte å sette inn et månedlig beløp som jeg kunne kjøpe valuta for.
Det er som de fleste nettspill: Det går utrolig tregt i starten, men raskere etterhvert.

Så kommer jeg til slutten av innlegget: Har dere noen tips eller strategier jeg burde følge?
Jeg hadde også satt pris på om dere kunne ha hjulpet meg litt på veien. Jeg har lest litt, men jeg er redd det ikke er nok.

Vet dere forresten om noen steder jeg burde drive valutahandel? Jeg har opprettet en bruker på nordnet.no, men det finnes kanskje bedre sider til valutahandel?

Jeg takker og bukker for all hjelp på forhånd! Tusen takk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
4-500 er såpass lite at du vil ikkje sitte igjen med nevneverdig gevinst uansett. Valutakurser svinger ikkje spesielt mykje, og få aksjer svinger nok til at det er verdt å bruke tid med 4-500...

Ha pengane på høgrentekonto, og spar til du har tigangen.
Test
Trådstarter
Det var det jeg var redd for ja.
Jaja, jeg får vente til jeg får inn litt mer penger i kassa!

Tusen takk for svar
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Så hvor mye er verdt å investere i valuta/aksjehandel?
Interessert i å holde tråden gående jeg, og ikke avskrive den bare fordi 4-500kr gir liten gevinst.

Så dere som holder på med dette og er villig, del gjerne deres strategier o.l.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zyke Vis innlegg
Så hvor mye er verdt å investere i valuta/aksjehandel?
Interessert i å holde tråden gående jeg, og ikke avskrive den bare fordi 4-500kr gir liten gevinst.
Vis hele sitatet...
Tjeh, nok til at et hopp på 4-5% gir deg ei akseptabel timelønn for arbeidet? Med mindre du sikter langsiktig - i så fall kan du alltids kjøpe statoilaksjer for 500,- og håpe at dei har gått opp 20% om to år...
Sitat av Zyke Vis innlegg
Så hvor mye er verdt å investere i valuta/aksjehandel?
Interessert i å holde tråden gående jeg, og ikke avskrive den bare fordi 4-500kr gir liten gevinst.

Så dere som holder på med dette og er villig, del gjerne deres strategier o.l.
Vis hele sitatet...
Så mye du har råd til, og med det mener jeg at du burde kunne tape alt uten at du går personlig konkurs.
Jeg har delt min startstrategi her.
Synest BTC er lettvint å tjene på om du lærer deg litt etter mye observering.
Selv bruker jeg BTC-e.com
▼ ... noen uker senere ... ▼
Test
Trådstarter
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Synest BTC er lettvint å tjene på om du lærer deg litt etter mye observering.
Selv bruker jeg BTC-e.com
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Har litt lyst til å prøve å handle BTC.
Jeg har forresten funnet ut at jeg vil begynne med fond! Per dags dato har jeg rundt 11,9 andeler i Odin Norden, som mine foreldre kjøpte i mitt navn da jeg var liten. De har steget med over 200%, og ligger nå på 15.000 kroner.

De siste dagene har jeg lest en god del om fond, funnet ut hvilke fond jeg muligens kan investere i, og så videre.
Jeg tok en investeringsguide på nordnet.no. Måtte gå igjennom 22 spørsmål, der de deretter skreddersydde en fondsportefølje for meg. I følge nettsiden, foreslår de at jeg blant annet kan investere i KLP AksjeNorge.

KLP AksjeNorge har en avkastning på +3.8% denne måneden. For noen dager siden lå denne på +4.5%

Her er altså min plan. Hver måned legger jeg inn x antall kroner. Foreløpig er dette satt til 400 kroner, men kan variere fra måned til måned.

Hadde jeg kjøpt for 400 kroner første januar, ville jeg ha hatt 1SPAM662,85 kr kr i slutten av desember hvis fondet hadde steget med +4.5% hver måned.
Etter mine kalkulasjoner, ville jeg ha hatt tjent 7SPAM824,10 kr kr etter to år, hvis fondet hadde steget med +4.5% hver måned.

Jeg er selvfølgelig klar over at det vil variere fra måned til måned. Det vil selvfølgelig gå ned også. Jeg er klar over at jeg muligens kan tape litt penger.
Og jeg er selvfølgelig klar over at 7 824,10 kroner på to år er særdeles lite penger. Når jeg får en skikkelig jobb, vil jeg begynne å kjøpe for mer penger.

Har dere noen innspill til dette? Er det en grei måte å drive med fond på? I stede for å spare opp 1000 kroner, så kan jeg heller begynne med 400, og så fortsette med å kjøpe fond for 400 kroner hver måned.

Takker for svar.
Jeg syntes ikke valutahandel er så dumt hvis du bare har 500 kr og er villig til å ta risiko. Det vil være mer lønnsomt å lete etter tomflasker enn å sette 500 kr på høyrentekonto. Det fine med valutahandel er at du kan "gire" investeringen. En gearing på 10 vil si at du låner 10 kr per 1 kr du investerer. Jo mer du gearer jo større er risikoen. Jeg anbefaler deg å sette deg ordentlig inn i valutahandel før du begynner. Du kan feks begynne her: http://www.babypips.com/school/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
MikaelKri: om du har 500,- og får eventyrlege 5%, så er det tjuefem kroner i forteneste. Og sjansen for å smelle til med 5% endringer i valutakurs er liten.

Å samle flasker for 25,- vil sei å ringe på hos naboen og spør om dei har panteflasker å bli kvitt.

Og begynner du med gearing, så satser du langt meir enn dine eigne penger, og har god sjans for å gå på en smell. Går kursen ned 5% har du brått tapt halvparten av pengane dine med 10:1 gearing.

Så eg kan ikkje forstå at du kan få ei timelønn over 3 kroner om du satser på valutaspekulasjon med så lite...
Sist endret av vidarlo; 14. juli 2013 kl. 12:18.
slashdot: Det er usannsynlig å få 5% rente med kun 500 kr i innskudd, om man likevel er så heldig, tjener han 25 kr i året, dvs 7 øre om dagen. Hvis man finner EN flaske hver andre uke og panter den er det mer lønnsomt enn å sette pengene på høyrentekonto. Og da er inflasjon ikke medberegnet.

Poenget her er at han KUN har 500 kr å investere, og han må (og er villig til å) ta risiko for å gjøre beløpet større. Når han har 2-300000 kr kan han begynne å vurdere om han skal investere pengene risikofritt. (Selv med så mye penger er det lite lønnsomt). Med valutahandel kan man velge hvor mye man vil gire, så hvis man girer feks 2 ganger, "har" man brått 1000 kr å investere for. JA, man kan også tape mer, men man kan også vinne mer That's business Og det er jo bare 500 kr...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nettopp - altså er det langt betre å ikkje bruke tid på valutaspekulasjon e.l. når en har såpass lite beløp, og heller bruke fem minutter daglig på å finne to tomflasker.

Og har en såpass lite, så kan fem hundre vere skilnaden på å få kjøpt ny oppvaskmaskin når den gamle ryker, eller å måtte vaske opp for hånd i en måned - ergo risikofri sparing er lurt. Har en derimot 2-300k så har en såpass at en kan spekulere med en del titusener, og fortsatt ha greit råd til daglige kriser som måtte oppstå.
Sist endret av vidarlo; 14. juli 2013 kl. 12:57.
Jeg er enig i det du sier, det tar nok mye tid å lære seg og man kan ikke regne med å tjene masse penger helt fra start, men det kan være en veldig god langtidsinvestering! Uansett om man har lite eller mye penger er det alltid lurt å investere i kunnskap.
Jeg er på ingen måte noe aksjespesialist, men med den summen kan en nesten like godt holde seg unna med tanke på minstekurtasje osv (prisen f.eks. Nordnet skal ha for å gjennomføre handelen). Selv har jeg startet å handle med et selskap som jeg har lest meg godt opp på - Funcom. Jeg kjøpte billig i April og solgte når hypen rundt kvartalstallene kom for så å kjøpe meg inn igjen når den datt ned til 1.7 pr => 30 000,- har blitt til 44 000 pr dags dato på vel 3 mnd.

Håpet mitt er at når Lego spillet nærmer seg utgivelse så vil kursen være over 5 og jeg kan selge med en god fortjeneste (merk: langsiktig 2014)

Aksjer kan være skumle saker og det er mange som taper penger på det, så rådet mitt vil dermed være at sats aldri mer enn du kan tape (selv om 500kr kanskje er litt lite).