Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1903
Speilrefleks er helt nytt for meg, så jeg ønsker kritikk og tips så jeg kan lære å ta bilder.

Specs :

Kamera : Nikon D40X
ISO : 1400
Shutter : 1/30
Aperture : F4.5



http://bilete.no//6703.jpg

Stort Bilde
Kritikk og tips: Ingen vil se katten din her.

De som er uenige med meg, og det finnes en del av de, kan heller gå på galleriet - der kommer det nok en ny kattetrend snart.
Iso 1400 er ganske mye... Brukte du stativ, hvis ikke er du flink til å holde kameraet stødig. Ikke fantatisk skarpt, og stygg bakgrunn. Større blender hadde hjulpet, men det letteste hadde vært en annen bakgrunn. Bruk mer lys, slik at du får ISO < 400 og lukkertid på rundt 100.
fiNk's Avatar
Trådstarter
Sitat av bobbo
Iso 1400 er ganske mye... Brukte du stativ, hvis ikke er du flink til å holde kameraet stødig. Ikke fantatisk skarpt, og stygg bakgrunn. Større blender hadde hjulpet, men det letteste hadde vært en annen bakgrunn. Bruk mer lys, slik at du får ISO < 400 og lukkertid på rundt 100.
Vis hele sitatet...
Takk for raskt svar! Jeg brukte ikke stativ.
Sist endret av fiNk; 30. oktober 2008 kl. 17:15.
Tips får du av å lese, ikke ved å poste din førstefødte på et forum.

Les denne. Hopp over tingene som har med film å gjøre.
http://www.morguefile.com/archive/cl...hrl9ut8en3vkc3
Du har fått til en liten positiv ting, som man egentlig ikke klare å unngå:
Trekantkomposisjon; mellom nesa -og øyne til katten.

Det er i mange tilfeller et spennende prinsipp, men vel - can't say you didn't try.
Teknisk er dette bra. Fint fokus på katten, bra farger. Delvis dus bakgrunn, kunne nok ha vært mindre forsyrrende elementer der, som den stygge sofakanten... Fin katt
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Et fint portrettbilde av katten. Den er i fokus midt i bildet, så det ser bra ut.
Dritpent bilde, jeg digger katter også
Katter er jo så fantastisk morsomme dyr Det må jo benyttes når du skal ta bilde av en katt. Dette ble for streit. Og det var ikke ett bra, streit bilde.

Men du hadde fin katt
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Fluffy er søt.
Plasseringen kunne vært i det gyldne snitt på et slikt bilde, husk det til neste gang. Ta gjerne en liten crop!
NEEEI!! mer katter?!

Katten din ser litt snobbete ut. Kanskje du burde kutte ned litt på makrell og melk?

Litt OT: Joda, et ganske stilig bilde. Du har fanget et litt spesielt utrykk på katta di. Noe ble litt stilig.
Men, spar oss for så mye katter?
fiNk's Avatar
Trådstarter
haha! Jeg må le når jeg ser kommentarene her!

OoM : Grunnen til at den ser så snobbete ut, tror jeg er fordi den er 10 sekunder fra å sovne :P
Btw : In my defence, katten får _nesten_ bare tørrfor
Sist endret av fiNk; 31. oktober 2008 kl. 00:30.
Sitat av datagutten
Et fint portrettbilde av katten. Den er i fokus midt i bildet, så det ser bra ut.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde litt av det kunstneriske poenget var at motivet ikke skulle være midt i bildet, men at motivet skal settes i det gylne snitt, sammen med fokuset.
Sitat av piuu
Jeg trodde litt av det kunstneriske poenget var at motivet ikke skulle være midt i bildet, men at motivet skal settes i det gylne snitt, sammen med fokuset.
Vis hele sitatet...
Så det finnes én kunstnerisk regel, og det er det gyldne snitt? Da hadde kunsten fort blitt kjedelig tror jeg.
Sitat av Mushy
Så det finnes én kunstnerisk regel, og det er det gyldne snitt? Da hadde kunsten fort blitt kjedelig tror jeg.
Vis hele sitatet...
Tja, vel greit om det er en regel eller ei - så er det i hvert fall den motiv plasseringen som har blitt brukt mest av kunstnere noen sinne.
Det finnes ingen regler i kunst, derfor det heter kunst...
Noen mener det er kunst å ta en tv, henge den opp på veggen og snu den 180 grader.

Gyldesnitt? neehsj.
Okei okei, det var ment som konstruktiv kritikk til trådstarter, at han kunne plassert katta i det gyldne snitt for å få bildet mer harmonisk. Jeg bare ordlegga meg som en salat.
Sitat av bobbo
Det finnes ingen regler i kunst, derfor det heter kunst...
Vis hele sitatet...
Hva? Er du seriøs nå? Hvordan begrunner du den påstanden?

Bullcrap.
Det finnes tonnevis av regler innen kunst.
Innen alle kunstformer.
Hele greia med å bli en spennende kunster er imho
å kjenne reglene, godt, for så å vri, vende, ignorere, bryte dem.
Om trådstarter hadde vært en profesjonell fotograf
og hadde en bestemt kunstnerisk begrunnelse for å sentrere bildet
så hadde det vært helt streit.
Poenget her er vel mer at han forsøker å lære seg å ta gode bilder.
Plassering av objektet og grunnregler er en viktig del av det.


For meg (som slett ikke har kunnskaper innen fotografi)
framstår bildet som kjedelig.
Ok skarphet og pent nok bilde av en katt,
men hvem bryr seg liksom?
Når jeg sa regler, så mente jeg regler som ikke kan brytes. Det er ingenting som heter "rett" eller "galt" innen kunsten. Det er ikke sånn at alle foto skal tas med det gyldne snitt, selv om dette ser pent ut i mange tilfeller. Kunstens "regler" er som sagt noe folk bør kunne, for så å bryte dem bevisst, men et "bra" bilde er ikke et som følger reglene best mulig. Jeg tror du misforstod meg litt, men poenget mitt var egentlig at kunst generelt ikke er noen eksakt vitenskap, og at det ikke finnes noen formel for det "perfekte foto" eller lignende.

Musikk har tone-skalaen som en "regel", sammen med faste rytmer, men begge kan brytes, så lenge det gjøres bevisst. Foto har det gyldne snitt, bra fokus ol. som "regler". Poenget mitt var at det ikke finnes absolutte lover i kunst. Det finnes ingenting du må/ikke kan gjøre, og derfor heter det kunst.
Jeg er bare drittlei av at folk unnskylder uvitenhet med kunstnerisk integritet.
Greit nok at du faktisk ikke står for det du skrev, men det er noe som skjer hele tiden.
Folk som ønsker å opphøye sitt eller andres verk til noe som ikke kan kritiseres,
fordi det er "kunst".

Når man er i en læreprosess er det ingenting som er viktigere
en vurdering og kritikk, særlig selvkritikk. Opplyste valg og personlig utvikling er essensielt.
Å kalle dette bildet kunst, for så å si at det er bra som det er selv om det ikke følger "reglene"
for ett godt bilde blir for meg bare vås.

Var dette et teknisk godt utført fotografi?
Hadde det en kunsterisk mening?
I min mening, nei. Dermed er det ikke kunst, men en øvelse.
Å da komme og si at han ikke skal bry seg om regler og gode råd blir helt feil.
Jeg sa ikke at dette bildet var fantastisk kunst, men det finnes andre eksempler på bilder med samme "tekniske kvalitet" som er det. Original-posten var veldig OT, og ikke ment til dette bildet, men jeg liker ikke at folk kommer å slenger med regelboka hver gang de skal bedømme et kunstverk. Det blir som å si at de beste maleriene er de som er mest naturtro, noe de ikke er. Hvis du forstod det sånn at jeg mente dette bildet, så beklager jeg.
Folkens....søk litt på det gyldne snitt...
Greit nok at det gylde snitt er både fint å bra, men det er en smule for oppskrytt for meg IMHO.
I mange tilfeller er det mye mer spennende å varrierer i tillegg. Folk som blir for opphengt i "det gyldne snitt" - glemmer ofte de andre viktigste komposisjonsprinsippene.

Med andre er ikke "Det gyldne snitt" alt du bør snakke om på eksamen - da stryker du.
Dessuten er mange bilder som passer bedre som symetriske.
Sitat av Restyle
Greit nok at det gylde snitt er både fint å bra, men det er en smule for oppskrytt for meg IMHO.
I mange tilfeller er det mye mer spennende å varrierer i tillegg. Folk som blir for opphengt i "det gyldne snitt" - glemmer ofte de andre viktigste komposisjonsprinsippene.

Med andre er ikke "Det gyldne snitt" alt du bør snakke om på eksamen - da stryker du.
Dessuten er mange bilder som passer bedre som symetriske.
Vis hele sitatet...
Absolutt, men å si at Det gyldne snitt er tøys, det har jo ingen mål og mening. Det gjør bildet mer interessant, med forbehold om motivet. Det er greit å variere, helt enig, men det kommer helt ann på motivet. Det er bare å prøve et bilde, croppe det midtstilt...også i det gyldne snitt, rule of thirds, hva som helst, og man kan merke forskjell. Jeg gjør det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det finnes ingen regler i kunst, derfor det heter kunst...
Vis hele sitatet...
Klart det finnes regler i kunst. Det finnes hundrevis. Mange kunstnere bryter de bevisst for å gjøre værkene sine mer interessante. Men da er regel nummer en at man først behersker disse reglene.
Sitat av catch21 Vis innlegg
Klart det finnes regler i kunst. Det finnes hundrevis. Mange kunstnere bryter de bevisst for å gjøre værkene sine mer interessante. Men da er regel nummer en at man først behersker disse reglene.
Vis hele sitatet...
Går ikke ann å si det bedre enn det