Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3000
Dette må jeg bare si blir for latterlig. Først og fremst, biler har vikeplikt rettet mot fotgjengerfelt. Bortsett fra i lyskryss, der igjen så er de som kjører ansvarlig for deres plass på veien.

Noen synspungt på dette? (Ja denne er tatt fra vg. Men omgår nesten alle mennesker, derfor jeg tok den hit.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor er det latterlig? Det er jo eit rimelig effektivt tiltak for å tvinge dei som skal krysse vegen til å bli meir oppmerksome på handlinga dei foretar seg.

Eg er absoulutt for dette. Det er alt for mange som går roleg og normalt på fortauet, for å så brått hogge ut i gangfeltet. Gjerne på sykkel også. Og i mørket uten refleks.

I tillegg gjer dei jo folk ei teneste ved å auke merksemda deira, slik at dei har betre sjans til å oppdage evt. bilar...
Her er saken

Jeg annser dette som enda en tullenyhet fra VG. Det anngår ikke oss det er et forslag i en delstat i USA.
Uansett, hva er problemet med at folk snakker i mobiltelefon når de krysser gata? Jeg har nesten blitt påkjørt flere ganger mens jeg enten har hørt på musikk (veldig høyt) eller snakka i telefon, men å lage en regel som sier at det ikke er lov blir bare teit.

Skal vi da ha politi som passer på hvem som snakker i telefon mens de går over gata...
USA har nok teite regler fra før av spør du meg.
Denne saken?

"Dr_Alzheimer vil innføre bøter for ikke å linke til saken man vil diskutere".
Så du mener at det er helt rett at vi skal betale bot for og snakke i Mobilen?
Er det rett og gi begrensingner på eget forbruk?

Grunnen til at jeg mener dette er latterlig, er fordi dette virker som enda
en lov for og styre mennesker, eller tjene penger på det.

Så du mener det er greit at Politiet stopper deg når du går over veien på vei til skolen, mens du snakker med legen din for og ordne deg en ny legetime, eller du snakker med moren din som ligger på sykehuset o.s.v....

Dette går bare ikke, at du ikke kan snakke mens du kjører skjønner jeg, for da er du i et fartøy som kan ta livet av et menneske ved sammenstøt.
Men du kan kun bli påkjørt.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
At du blir påkjørt vil jo overhodet ikke påvirke andre verken psykologisk eller øknomisk?
Selv om biler plikter til å stoppe for fotgjengere i overgangsfelt ser jeg ingen grunn til at fotgjengere ikke skal ha noe ansvar selv.
Rett som det er opplever jeg at voksne folk springer rett ut i veien i et fotgjengerfelt og forventer at biler som kommer noen meter unna i 50 km/t skal stoppe momentant.
Sist endret av z0p; 7. april 2008 kl. 17:21.
Er enig med usikkertja på den her as, et sted må grensen gå for hvor mye sånne små fillelover de skal innføre, som fks at du ikke kan male huset ditt hvilken farge du vil osv, folk som lager så drøye lover og har et så sterkt behov for å bestemme over andre mennesker burde blitt bura inne selv.
Sitat av shinobi
Er enig med usikkertja på den her as, et sted må grensen gå for hvor mye sånne små fillelover de skal innføre, som fks at du ikke kan male huset ditt hvilken farge du vil osv, folk som lager så drøye lover og har et så sterkt behov for å bestemme over andre mennesker burde blitt bura inne selv.
Vis hele sitatet...
Du kan godt male huset i hvilken farge du vil, men ofte er det innlemmet begrensninger i kontrakten du tegner når du kjøper huset eller når du får bygge tillatelse...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Usikkertja
Dette går bare ikke, at du ikke kan snakke mens du kjører skjønner jeg, for da er du i et fartøy som kan ta livet av et menneske ved sammenstøt.
Men du kan kun bli påkjørt.
Vis hele sitatet...
Jepp, men så er det rimelig traumatisk for den som kjører bilen å treffe et anna menneske, og potensielt sett drepe eit anna menneske. Sjølv om føraren er heilt utan objektivt ansvar vil nok vedkommande oppfatte det som sin feil.

I tillegg kostar trafikkulukker samfunnet ufatteleg mykje, i sjukemeldingar, legehjelp og sjukehusopphald, at eg meiner det er eit rimeleg krav frå samfunnet til individet at vedkommande opptrer aktsomt og har merksemda si retta *HEILT OG HOLDENT* mot trafikken når vedkommande ferdast i trafikken. Både for individet sin del og på grunn av skadene ei ulukke påfører samfunnet.
Men hvem er det som sier at man ikke greier å være oppmerksom når man snakker i tlf? jeg greier ivertfall dette helt fint, selv om oppmerksomheten din selfølgelig blir litt begrensa.
Sitat av slashdot
I tillegg kostar trafikkulukker samfunnet ufatteleg mykje, i sjukemeldingar, legehjelp og sjukehusopphald, at eg meiner det er eit rimeleg krav frå samfunnet til individet at vedkommande opptrer aktsomt og har merksemda si retta *HEILT OG HOLDENT* mot trafikken når vedkommande ferdast i trafikken. Både for individet sin del og på grunn av skadene ei ulukke påfører samfunnet.
Vis hele sitatet...
Det er en av grunnene til at man går gjennom trafikk-skole for og ta lappen ikke sant?
For og unngå slike hendelser, jeg mener at det er helt og holdent førerens ansvar.
Overgangsfelt er til for at mennesker skal kunne krysse veien uten fare for og bli påkjørt, eller tar jeg feil?

Derfor blir dette helt absurdt for meg.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Kanskje er det i teorien førerens ansvar, men hva har det å si om du blir påkjørt og kanskje drept?

Det er ofte ikke mulig for bilførere å forutse fotgjengers handling, og det kan i en 50-sone da være vanskelig eller umulig å stoppe om fotgjengeren plutselig finner det for godt å krysse veien uten forvarsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Usikkertja
Det er en av grunnene til at man går gjennom trafikk-skole for og ta lappen ikke sant?
For og unngå slike hendelser, jeg mener at det er helt og holdent førerens ansvar.
Overgangsfelt er til for at mennesker skal kunne krysse veien uten fare for og bli påkjørt, eller tar jeg feil?

Derfor blir dette helt absurdt for meg.
Vis hele sitatet...
Det er ein viktig del av kjøreopplæringa - men enkel fysikk tilseier at det faktisk er plent umulig å stoppe om en syklist eller person veiver rett ut i overgangsfeltet uten å gi teikn til det. I teorien skal ein som bilfører kjøre slik at en *alltid* greier det, men i praksis er det en utopi i dagens trafikkbilde.

Å kreve at dei som ferdast i trafikken bruker oppmerksomheta si på trafikkbildet synst ikkje eg er urimeleg i heile teke - anten det gjeld bilfører eller fotgjenger. Å vere fotgjenger fritek deg ikkje automatisk frå alle plikter. Det gir deg ein del rettar, og ein del plikter. Ein av rettane dine er t.d at du er GARANTERT erstatning frå forsikringsselskapet til bilfører om du vert påkjørt i et fotgjengerfelt. Til gjengjeld for det er det fullt ut rimeleg å krevje at du viser ei viss grad av aktsemd.
Ingen som hadde veivesenet på besøk når de gikk i barneskolen? Der lærte vi ihvertfall at man skal se seg for før man krysser gaten, uansett hva. Første til venstre så til høyre så til venstre og så til høyre igjen, så kan man krysse gaten.
Sitat av z0p
Kanskje er det i teorien førerens ansvar, men hva har det å si om du blir påkjørt og kanskje drept?

Det er ofte ikke mulig for bilførere å forutse fotgjengers handling, og det kan i en 50-sone da være vanskelig eller umulig å stoppe om fotgjengeren plutselig finner det for godt å krysse veien uten forvarsel.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke trenge forvarsel på et overgangsfelt. Det er enkelt og greit til for at mennesker som går, skal kunne krysse en vei uten fare for kjøretøy. Enkelt og greit.....
HVORFOR skal vi da betale bot for og snakke i telefon på vei over et overgangsfelt?

Hvordan blir dette overgangerens feil?
Sitat av Scr0tum
Ingen som hadde veivesenet på besøk når de gikk i barneskolen? Der lærte vi ihvertfall at man skal se seg for før man krysser gaten, uansett hva. Første til venstre så til høyre så til venstre og så til høyre igjen, så kan man krysse gaten.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bar venstre, høyre og venstre, så over?


Uansett, jeg synes dette er tull. Det å gi bot for å snakke i mobiltelefon når man går over gangfelt blir for mye. Noen er kanskje mindre oppmerksomme imens de snakker i mobil. Skal man få bot for å skifte sang på mp3'n sin også, når man krysser gangfeltet? Skal man få bot om man skifter sang/radiokanal imens man kjører bil?

Bare fordi ting utgjør større sjans til en ulykke, kan man ikke lage en lov som gir bot imot det. Det blir bare idiotisk når man tenker over alle ting som potensielt 'kan' være farlig.
Sitat av Usikkertja
Man skal ikke trenge forvarsel på et overgangsfelt. Det er enkelt og greit til for at mennesker som går, skal kunne krysse en vei uten fare for kjøretøy. Enkelt og greit.....
HVORFOR skal vi da betale bot for og snakke i telefon på vei over et overgangsfelt?

Hvordan blir dette overgangerens feil?
Vis hele sitatet...
Enten er du blondt som et brø, eller så gidder du ikke prøve å lese hva de skriver engang.
Det er vel samme faen hvem sin feil det er hvis en unge eller en hvilke som helst person blir overkjørt? Trur du familien tenker *Det var jo ikke hennes feil* ?

Dette er for å forhindre ulykker, og hvis dette bidrar til tryggere trafikksikkerhet ser jeg ikke vitsen med å ikke gjøre det. Selvfølgelig høres det jævlig dumt ut når man fremstiller det slik som noen gjør det. Men hvis du tenker litt dypere enn hjernen din tydeligvis klarer så ser du at dette faktisk kan bidra til gode for begge parter.

Jeg har selv kjørt i kryss der noen uventet går ut i veien. Det er rett og slett mange tullinger som går akkuratt der det passer seg, og forventer at bilen skal klare og stoppe.
Sist endret av Restyle; 7. april 2008 kl. 17:52.
Flott innlegg Volch0k.

Sitat av Restyle
Enten er du blondt som et brø, eller så gidder du ikke prøve å lese hva de skriver engang.
Det er vel samme faen hvem sin feil det er hvis en unge eller en hvilke som helst person blir overkjørt? Trur du familien tenker *Det var jo ikke hennes feil* ?

Dette er for å forhindre ulykker, og hvis dette bidrar til tryggere trafikksikkerhet ser jeg ikke vitsen med å ikke gjøre det. Selvfølgelig høres det jævlig dumt ut når man fremstiller det slik som noen gjør det. Men hvis du tenker litt dypere enn hjernen din tydeligvis klarer så ser du at dette faktisk kan bidra til gode for begge parter.

Jeg har selv kjørt i kryss der noen uventet går ut i veien. Det er rett og slett mange tullinger som går akkuratt der det passer seg, og forventer at bilen skal klare og stoppe.
Vis hele sitatet...
V

Sitat av Volch0k
Bare fordi ting utgjør større sjans til en ulykke, kan man ikke lage en lov som gir bot imot det. Det blir bare idiotisk når man tenker over alle ting som potensielt 'kan' være farlig.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener blir forklart ^
Med mindre det er en politibil som stopper i fotgjengerfeltet når en snakker i telefonen,
vil jeg tro det er så godt som umulig å håndheve denne loven.

Er bedre med en oppfordring om å være mer oppmerksom enn at man skal tvinges vil jeg tro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Usikkertja
Man skal ikke trenge forvarsel på et overgangsfelt. Det er enkelt og greit til for at mennesker som går, skal kunne krysse en vei uten fare for kjøretøy. Enkelt og greit.....
Vis hele sitatet...
Uh... er du totalt tanketom?
Det er slått fast i dom ved ein lagmannsrett at fotgjenger har ei aktsomhetsplikt.

Det er heller ikkje rimelig å vente at fotgjenger skal kunne oppføre seg som idiot utan at det får konsekvensar. Å ferdast i trafikken er å kommunisere hensikter, for å unngå tvetydige situasjoner. Om ein kommuniserer hensikter klart er det vanvittig mykje mindre sjans for at noko galt skal skje. Å kommunisere hensikter kan vere å sjå seg rundt før fotgjengerfelt, sjå mot billisten, svinge tydlig ut mot fotgjengerfeltet isteden for å bråvende etc etc.

Dessuten undervurderer du grovt farten til ein bil. Om du går med vanleg fart, 5-6km/h, beveger du deg om lag halvanna meter i sekundet. Det vil sei at om du bråvender ut i fotgjengerfelt så vil det ta eitt-to sekund før du er ute i vegbana. På den tida har ein bil som køyrer i 30 bevega seg 8-15m. Om den køyrer i 50 har den bevega seg 14-30m... Då seier det seg eigentleg sjølv kor lite tid ein har på å reagere som bilfører.
Sist endret av vidarlo; 7. april 2008 kl. 18:05. Grunn: modererte språkbruken.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Volch0k
Er det ikke bar venstre, høyre og venstre, så over?


Uansett, jeg synes dette er tull. Det å gi bot for å snakke i mobiltelefon når man går over gangfelt blir for mye. Noen er kanskje mindre oppmerksomme imens de snakker i mobil. Skal man få bot for å skifte sang på mp3'n sin også, når man krysser gangfeltet? Skal man få bot om man skifter sang/radiokanal imens man kjører bil?

Bare fordi ting utgjør større sjans til en ulykke, kan man ikke lage en lov som gir bot imot det. Det blir bare idiotisk når man tenker over alle ting som potensielt 'kan' være farlig.
Vis hele sitatet...

Nå er det heller ingen som nevner noe om skifting av sang, så det er meningsløst å diskutere..
Dette er ikke nødvendigvis et tiltak for å sope inn penger, men det gir ihvertfall mulighet til å straffe fotgjengere som viser farlig uaktsomhet i trafikken.
For alle i Norge med skolegang (Noe som er påkrevd) får man undervisning ved overgangsfelt. Så tar jeg ikke feil HAR du fått beskjed om hva man skal gjøre.

Se til en side, så andre siden, så tilbake til første siden.
Og nei er ikke Idiot, du glemmer litt hva greia handler om.
Mener du at man blir mindre oppmerksom på trafikk når
man krysser overgangsfelt? Hvis man har fått opplæring
på barneskole om hvordan man skal krysse veien.

slashdot, at du kaller meg Idiot for og ha mine egene meninger vil jeg ha meg
frabedt.
Synes så absolutt ikke er latterlig. Moblien tar mye oppmerksomhet (Faktisk så mye sier mange at du reagerer bedre med 2 i promille elns. Har ikke noen kilder..) I norge har bilistene vikeplikt for fotgjengere, så da er det bilistens ansvar uansett.
I utlandet derimot tror jeg dette kan gjennomføres for der har fotgjengerene vikeplikt, og hvis man ikke er oppmerksom kan det ende fatalt.

Kommer nok ikke til å bli gjennomført noen steder.
Sitat av Usikkertja
For alle i Norge med skolegang (Noe som er påkrevd) får man undervisning ved overgangsfelt. Så tar jeg ikke feil HAR du fått beskjed om hva man skal gjøre.

Se til en side, så andre siden, så tilbake til første siden.
Og nei er ikke Idiot, du glemmer litt hva greia handler om.
Mener du at man blir mindre oppmerksom på trafikk når
man krysser overgangsfelt? Hvis man har fått opplæring
på barneskole om hvordan man skal krysse veien.

slashdot, at du kaller meg Idiot for og ha mine egene meninger vil jeg ha meg
frabedt.
Vis hele sitatet...
Du mener alle de travle menneskene i Oslo som løper rundt i telefon er like oppmerksomme som de som bruker god tid til å se seg til sidene?

Ikke ALLE ser seg til sidene, de bare går over fordi de har "rettigheten" på sin side.
Det er flere hvert år som blir påkjørt i slike tilfeller. Jeg ser for meg at du sier det samme den dagen du selv sitter i rullestol og ikke kan gå, pga du gikk over en vei uten å følge godt med på trafikken. Dette er en pekepinn på hvor farlig trafikken egentlig er, ikke noe de kommer til å sitte inne i buskene gjemt med kikkert og følge med på.
Sitat av z0p
Nå er det heller ingen som nevner noe om skifting av sang, så det er meningsløst å diskutere..
Dette er ikke nødvendigvis et tiltak for å sope inn penger, men det gir ihvertfall mulighet til å straffe fotgjengere som viser farlig uaktsomhet i trafikken.
Vis hele sitatet...
Dette var bare et ekspemel for å få fram poenget mitt, som sto lengre nede. Vil du virkelig si at det 'farlig uaktsomhet' å snakke i mobiltelefon samtidig som man krysser en vei? Jeg vet at de sier at mannfolk klarer bare å gjøre en ting om gangen, men ærlig talt..

Sitat av Restyle
Du mener alle de travle menneskene i Oslo som løper rundt i telefon er like oppmerksomme som de som bruker god tid til å se seg til sidene?
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke det. Men jeg mener fortsatt at bot imot dette er tull. Poenget mitt er at fordi de er mindre oppmerksomme, og det er større sjans for at en ulykke sjer, kan man ikke gi bot.
Sist endret av Volch0k; 7. april 2008 kl. 18:16.
Bedre sikkerhet ved hjelp av bøter? Har vi ikke vært gjennom slikt tull før? Det høres kjent ut, og har null effekt i praksis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Usikkertja
For alle i Norge med skolegang (Noe som er påkrevd) får man undervisning ved overgangsfelt. Så tar jeg ikke feil HAR du fått beskjed om hva man skal gjøre.

Se til en side, så andre siden, så tilbake til første siden.
Og nei er ikke Idiot, du glemmer litt hva greia handler om.
Mener du at man blir mindre oppmerksom på trafikk når
man krysser overgangsfelt? Hvis man har fått opplæring
på barneskole om hvordan man skal krysse veien.

slashdot, at du kaller meg Idiot for og ha mine egene meninger vil jeg ha meg
frabedt.
Vis hele sitatet...
Ja, sjå seg rundt. Vere aktsom. Viktig stikkord, ettersom du ved å sjå deg rundt kommuniserer til dei rundt deg i trafikken at du faktisk prøver å krysse vegen. Det er *stor* forskjell på å sjå seg rundt og å valse rett ut i fotgjengerfelt.

Eg har aldri sagt at du blir mindre oppmerksom av å krysse vegen - eg seier berre at du som fotgjenger har ei plikt til å gjere alt du kan for å unngå å bli påkjørt. For din eigen, bilføreren og samfunnet sin del. Del av dette er å utvise alminneleg aktsemd, som å bruke tid på trafikkbildet og ikkje mobiltelefonen.

Eg kalte deg idiot (noko eg etterpå modererte en del) fordi du kom med den påstanden at "Man skal ikke trenge forvarsel på et overgangsfelt.". Det er imho rimeleg tanketom påstand for å bruke et pent uttrykk.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Volch0k
Dette var bare et ekspemel for å få fram poenget mitt, som sto lengre nede. Vil du virkelig si at det 'farlig uaktsomhet' å snakke i mobiltelefon samtidig som man krysser en vei? Jeg vet at de sier at mannfolk klarer bare å gjøre en ting om gangen, men ærlig talt..
Vis hele sitatet...
Men er det for mye forlang at fotgjengere tar telefonen bort fra øret når de skal imøtekomme en potesiell farlig situasjon i trafikken? Såfremt at lovverket overholdes med skjønn ser jeg kun et positivt utfall.
Sitat av Volch0k
Jeg mener ikke det. Men jeg mener fortsatt at bot imot dette er tull. Poenget mitt er at fordi de er mindre oppmerksomme, og det er større sjans for at en ulykke sjer, kan man ikke gi bot.
Vis hele sitatet...
Kritikken min var ikke direkte rettet mot deg, jeg respekterer at du har et annet syn på saken, samtidig som jeg ser at du er oppegående nok til å se problemet her. Om dette er riktig fremgangsmåte eller ikke, kan jo selvfølgelig diskuteres. Og vi vil ha mange her inne med ulike syn, det ser jeg også.

Det jeg blir irritert over er slike kommentarer som dette:

Sitat av Usikkertja
Man skal ikke trenge forvarsel på et overgangsfelt. Det er enkelt og greit til for at mennesker som går, skal kunne krysse en vei uten fare for kjøretøy. Enkelt og greit.....
HVORFOR skal vi da betale bot for og snakke i telefon på vei over et overgangsfelt?

Hvordan blir dette overgangerens feil?
Vis hele sitatet...
Måten du utrykker deg på er jo helt på tryne, du som har lært "trafikkregler" i barnehagen bør jo også ha lært at trafikken slettes ikke er noe trygt sted. Stikk motsatt, det er vel så og si der det skjer flest ulykker i hele verden. Hvordan du kan sitte å holde på rettighetene dine så sterk klarer jeg ikke se. Alle bør være med å skape trafikken tryggere, også du som en myk trafikkant, (mennesker osv).

Dersom du blir kjørt over av en bil er det tross alt bare du som blir hardt skadet fysisk sett. Hvem sin feil det er egentlig lite relevant, siden en ulykke som har skjedd, ikke blir kansellert selvom billisten har skylden.
Sitat av Restyle
Dersom du blir kjørt over av en bil er det tross alt bare du som blir hardt skadet fysisk sett. Hvem sin feil det er egentlig lite relevant, siden en ulykke som har skjedd, ikke blir kansellert selvom billisten har skylden.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om ulykkesøyeblikket, men at du skal få bot for og snakke i telefon når du går over et overgangsfelt. Jeg mener det er latterlig at hvis politiet kan stoppe meg, og gi meg en bot for og snakke med en person i telefonen, når jeg går over veien.

At man skal forhindre ulykker er bare positivt. Men denne måten, ved å bøtlegge folk som snakker i telefon på vei over veien, er i mine øyne tåpelig.
Sitat av Usikkertja
Man skal ikke trenge forvarsel på et overgangsfelt. Det er enkelt og greit til for at mennesker som går, skal kunne krysse en vei uten fare for kjøretøy. Enkelt og greit.....
HVORFOR skal vi da betale bot for og snakke i telefon på vei over et overgangsfelt?

Hvordan blir dette overgangerens feil?
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men jeg må spørre fordi jeg virkelig begynte å lure: er du stokk dum?

Det er KLART man trenger forvarsel for å stoppe, samme hva! Ja, du skal være ekstra obs ved fotgjengerfelt, men med mindre du skal stoppe HELT ved ethvert fotgjengerfelt, bare i tilfelle det plutselig kommer en tulling løpende over, så er man 100% avhengig av et visst forvarsel!

Det er en grunn til at fotgjengere SKAL stoppe før de går over et fotgjengerfelt for å sjekke at det er klart.

Bruk nå hodet LITT da.

Sitat av Usikkertja
Det handler ikke om ulykkesøyeblikket, men at du skal få bot for og snakke i telefon når du går over et overgangsfelt. Jeg mener det er latterlig at hvis politiet kan stoppe meg, og gi meg en bot for og snakke med en person i telefonen, når jeg går over veien.

At man skal forhindre ulykker er bare positivt. Men denne måten, ved å bøtlegge folk som snakker i telefon på vei over veien, er i mine øyne tåpelig.
Vis hele sitatet...
Greia er selvsagt at man er mye mindre oppmerksom hvis man går og snakker i telefonen, og dermed øker ulykkessjansen betraktelig, altså skaper du en potensielt farlig situasjon, og kan dermed få bot, akkurat som bilister og syklister kan få det. Samtidig er det faktisk ikke værre enn å si at "to sekunder, jeg skal bare gå over en vei", så tar du mobilen bort fra øret, har den bare i hånda, og fortsetter samtalen når du er over veien.
Sist endret av atomet; 7. april 2008 kl. 20:00.
Sitat av atomet
Unnskyld meg, men jeg må spørre fordi jeg virkelig begynte å lure: er du stokk dum?

Det er KLART man trenger forvarsel for å stoppe, samme hva! Ja, du skal være ekstra obs ved fotgjengerfelt, men med mindre du skal stoppe HELT ved ethvert fotgjengerfelt, bare i tilfelle det plutselig kommer en tulling løpende over, så er man 100% avhengig av et visst forvarsel!

Det er en grunn til at fotgjengere SKAL stoppe før de går over et fotgjengerfelt for å sjekke at det er klart.

Bruk nå hodet LITT da.
Vis hele sitatet...
Hvem SPRINGER over overgangsfelt, MENS de snakker i telefonen?
Før du kaller meg dum, LES hva tråden handler om. (du kan egentlig slette posten din)
Jeg opplever daglig folk som ikke burde kjøre bil. Kjører man på noen i et forgjengerfelt så mister man lappen og får den ikke tilbake på lang lang tid hvis i det hele tatt. Når man nærmer seg et fotgjengerfelt og det er mennesker i nærheten så skal man ikke kjøre i 50 km/t. Da skal man bremse ned og se om vedkommende skal krysse veien. Det som kommer frem i denne tråden bekrefter bare at utrolig mange ikke har fått med seg hvordan dette funker. "kommer man i 50 km/t og noen bråvender og går over veien så er det vanskelig å stoppe". Skremmende er det. Folk blir påkjørt i overgangsfeltet hele tiden. Hører om det stadig vekk. Seneste igår ble en 7åring påkjørt i et fotgjengerfelt her i bergen. For noen uker siden ble jeg nesten påkjørt i et fotgjengerfelt, da var jeg nesten midt uti veien og en bil føyk forbi i det andre feltet og snaiet meg. Livsfarlig å bevege seg i trafikken med sånne folk som ikke aner hvordan lover og regler er.

Uh... er du totalt tanketom?
Det er slått fast i dom ved ein lagmannsrett at fotgjenger har ei aktsomhetsplikt.
Vis hele sitatet...
I den saken ble bilfører fratatt førerkort og ilagt 21 dagers betinget fengsel, og prøvetid på 2 år for brudd på veitrafikkloven? Han ble riktignok ikke dømt for uaktsomt drap, men det har vel ingenting å si? Når man kjører på noen i overgangsfelt så bryter man loven og man blir straffet og ansett som ikke ønsket i trafikken. Det er sånn det skal være. Fotgjengere skal selvsagt bruke sunn fornuft og ikke skape farlige situasjoner, men fotgjengere i overgangsfelt er totalfredet. UANSETT. Når skal folk forstå det??
Sist endret av bo1e; 8. april 2008 kl. 09:22.
Jeg vet ikke hva slags mobiltelefoner enkelte har, men med min klarer jeg fint å stoppe i et veikryss og se meg til høyre og venstre før jeg går over - samtidig som jeg prater.

Og ja - jer er mann
Sitat av catch21
Jeg vet ikke hva slags mobiltelefoner enkelte har, men med min klarer jeg fint å stoppe i et veikryss og se meg til høyre og venstre før jeg går over - samtidig som jeg prater.

Og ja - er er mann
Vis hele sitatet...
KP! Må si meg enig, min mobil dekker heller ikkje til øynene mine - så jeg klarer faktisk å se etter biler samtidig..
Blir det taushetsplikt og da, så det er forbudt å snakke med en evnt "gåpartner" i området rundt gangfeltet for å få fult fokus på biler? Hva med promille, det burde jo hvertfall bli forbudt å gå over fotgjengerfelt mens du er full!

Ja, bil er farlig. Uansett hvor mange toskete lover man innfører så vil folk dø som et resultat av det, enkelt og greit. At folk skal få livene sine gradvis mer amputert for å minimalisere den allerede ekstremt lave risikoen virker bare som et påskudd for stadig mer kontroll og penger.
Norge er et land som er i ferd med å få puter sydd under armene... Jeg sier ikke mer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SecretAgentMan
Norge er et land som er i ferd med å få puter sydd under armene... Jeg sier ikke mer.
Vis hele sitatet...
Nei, du er inne på noko der ettersom dette var eit forslag i USA, og ikkje i Norge... Vi venter vel gjerne til The land of Freedom har gjennomført det...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det finnes også de som vil forby å bruke samme redskaper til f.eks kjøtt og grønnsaker da en sammenblanding av kjøtt og gulrøtters bakterier vistnok skal være skadelig.

Skjønner ikke at folk tør spise lapskaus.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av catch21
Det finnes også de som vil forby å bruke samme redskaper til f.eks kjøtt og grønnsaker da en sammenblanding av kjøtt og gulrøtters bakterier vistnok skal være skadelig.

Skjønner ikke at folk tør spise lapskaus.
Vis hele sitatet...
Uhm... Ja, grunnen til at det er uheldig er at kjøtt som er laga for oppvarming kan inneholde bakterier som er skadelige. Når kjøttet blir varma opp dør dei.

En god del grønnsaker, som salat og slikt, blir brukt rå, og altså vil bakteriane bli overført med kniven, og overleve. Enkel, logisk og fornuftig forklaring.

Om du koker gullrøtene etter å ha kutta dei med samme kniv er det null problem.
Som jeg lærte her om dagen, øynene er det viktigste redskapet i trafikken. Tror ikke det har så mye å si om du snakker i telefonen om du går over et fotgjengerfelt, du bruker trossalt bare føtta. Når du kjører bil bruker du begge bein og begge armer, pluss at du har mer å tenke på. Gå har du jo faktisk øvd på utrolig lengre enn du har kjørt bil, og du bruker bare beina og trenger egentlig bare tenke på deg selv.

Så dette er egentlig ganske idiotisk.
Videosamtaler derimot.. de kan by på trøbbel når du skal over gaten. FORBY 3G!
Hvorfor skal ikke jeg få gå på offentlig territorium som jeg vil, som jeg kunne før disse veiene kom. tasse rundt å kose meg, istendenfor å måtte passe meg for stressa agressive, og ikke minst forrurensende bilister?
Noen tror jo faktisk de eier hele veien bare fordi de sitter i en stor metallklump å ikke kan bli skada. de har jo allerede motorveiene for seg selv.
Synes denne saken er todelt, bilister er like dumme som fotgjengere. Etter et år i oslo så har jeg blitt imponert hvor patetisk DÅRLIG en del bilister er til å stoppe for fotgjengere i fotgjengerfelt. Det som skjer med meg daglig er at de legger seg så langt ut til motsatt side av sitt felt for å spare 2 sekund på å bremse ned.

Det spesielt morsomme er at det er en kø 50meter lengre borte, som til og med jeg kan se.

Men ja, dette tror jeg faktisk er en god sak, at man har mulighet til å bøtlegge fotgjengere. Hvorvidt det blir benyttet i stor skala betviler jeg, men det er paranoid å tro at en bilist skal ha mer ansvar en en fotgjenger. Det er et gjensidig ansvar, er begge flinke så funker det YPPERLIG, er kun den ene ansvarlig så kan det gå gale. Er begge uansvarlig, da synes jeg synd på begge.