Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1614
Heisann, som noen sikkert har fått med seg, har jeg nettopp bestillt ny PC, og idag har jeg fått alle delene i hus.

Problemet nå, er at jeg ikke får noe signal under start-up.

Jeg hører at PCen starter opp, alle vifter starter og det er en 3-4 lys på hovedkortet som lyser når jeg setter i strømmen.

Noen som har en idè om hva jeg har gjort feil, eventuelt glemt?

Spesifikasjoner finnes her: Hardware.no oppsett

Takker for raske svar, Restyle.

OBS: Legg merke til SLI oppsett.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Prøv uten SLI først? Ta ut minnebrikkene slik at du bare har en satt på.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Har ikke prøvd det riktig enda nei. Har det noe å si?

Har nå satt SLI til "normal", med ett kort - og kun en rambrikke.
Fortsatt ikke signal.

Anyone?
kommer det noe slags infernalsk piping fra skjermkorte?
da må du koble på strøm på kortet.
har du såtte fast den pluggen på hovedkortet, den 4-pins pluggen som skal sitte sånn ca rett under venstre hjørne på cpu-viften.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Ikke noe piping nei.
Fant en 4-pins plugg, men det ga meg ingenting når jeg kobla på de. Har dog en 8-pins plugg på det stedet du sier, men har ikkenoe kabler som kan passe.

Alle vifter går jo, men skjermen får bare ikke signal.

Edit: Bare jeg som loker. Takker så mye christian.!.! - you made my day.
Var 2, 4pins strømkontakter som skulle til
hehe knøla til det når jeg holdt på og
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Enda et problem gitt.

Når jeg fikk starta PCen, gikk jeg i BIOS og endra boot priority til CDROM.
Så starta XP og innstaleres. Når den hadde formatert disken til rundt 99-100% fikk jeg bluescreen.
Husker ikke helt kontrekt hva som sto da.

Vel, jeg tenkte å prøve på nytt - men nå funker det ikke.

Hvis jeg skrur på PCen, og ikke trykker på boot from CDrom, kommer denne feilmeldingen:
"NTLDR is missing"
"Press Ctrl+Alt+Del to restart.

Dersom jeg trykker "click any key to boot from CD" - starter denn, opp - men plutselig kommer det bluescreen hvor det står:
STOP: 0x0000007e (xxxxx++)

Etterfulgt av enten:
USBPORT.sys - Address xxxxxxx base at xxxxxxxxx, datestamp xxxxxxx.
eller
acpi.sys -Address F73c6480 Base at F73AD000, datestamp 41107d27

Jeg skjønner ingenting nå, noen som har peil? Skrik ut.
Kan du ta harddisken å sette den i en annen maskin, for så å formatere den disken. Sett den så tilbake i din maskin å prøv å installer windows på ny.
Hadde også et problem med å installere windows på en maskin "back in the days" løste det ved å formatere den på i en annen maskin, så sette den tilbake i min.
Might work
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Det kan ikke være at jeg må oppdatere BIOS?

Klarer liksom ikke helt å se at det er hardware feil.
Har prøvd å ta vekk SLI, bre ett skjermkort står i.
Har fjernet en RAM brikke, og prøvd begge to til forskjellige tider.

Skal prøve å formatere den via en annen pc nå.

E:
Fant ut at jeg ikke kan formatere fra en annen PC nå, fordi den andre PCen ikke har stor nokk strømforsyvning, eller flere ledige HDD strømutganger :/

E2:
Jeg har BIOS versjon 15, og 16 er nyeste. vet ikke om jeg trenger å oppgradere den jeg?

http://www.abit.com.tw/page/en/downl...ET_TYPE=LGA775

E3:
Nå vet jeg ikke helt hva som har skjedd, men skjermen flimrer :/

Trenger desperat hjelp.
Veldig usikker på om denne er til noe hjelp, men du kan jo for sikkerhetsskyld lese...
http://support.microsoft.com/kb/330182/no

Edit: Lite utdrag... men sjekk linken

På denne siden
Symptom
Årsak
Løsning
Metode 1: Kontrollere at du nok plass på harddisken
Metode 2: Oppdatere datamaskinens BIOS
Metode 3: Deaktivere eller oppdatere enhetsdrivere
Metode 4: Fjerne usignerte drivere
Metode 5: Fjerne alle drivere fra tredjepart
Mer informasjon
Sist endret av Wolfenheart; 6. juni 2008 kl. 01:35.
Vet ikke om dette funker, men kan det funke å resete BIOS?
Feilprodusert disk fra Microsoft. Last ned eller ta kontakt med Microsoft så sende de deg en ny.
Og hvorfor tror du en feilprodusert disk skaper feil i 99-100 % av formateringen? Og hvordan klarte den å legge inn en bootloader når disken kun var 99-100 % formatert? Merkelig. Jeg tror heller det er bad hardware som er feilen, eller en skremmende feilinnstilling i BIOS-en.
Sist endret av THROBiX; 6. juni 2008 kl. 04:32.
THROBiX: Han klarte jo ikke å legge inn hele bootloaderen, siden det kommer opp at NTLDR(NT LoaDeR) mangler.

Lukter defekt harddisk spør du meg.
Klarer du å formatere den i en annen maskin?
Er du sikker på at alle kabler er skikkelig i?
Er alle instillingene i BIOS riktig?
Sånn, jeg (Restyle) er nå hos Kugie for å formatere disken via hans PC.
Holder på med det i dette sekund. Tar jo litt tid, så skal svare om det kommer noen updates på harddisk fronten.

Forresten, noen som vet om en logisk forklaring på at skjermen flimrer? Kommer opp prikker, og noen streker i forskjellige farger over skjermen.

Det første jeg trudde, var at det var noe rart med hovedkortet, og at muligens PCI sporet er feilen til "flimringa" - men som sagt så har jeg ikke så mye peiling på akkuratt den biten.

Men uansett, takker for alle svar hittils.

Sitat av Shadow Reaper
Er du sikker på at alle kabler er skikkelig i?
Er alle instillingene i BIOS riktig?
Vis hele sitatet...
Kabler o.l. er koblet til riktig.
Har ikke endret så mye i BIOS, untatt å sette mus/tastatur til å følge BIOS istedet for OS. Det måtte gjøres for at den skulle komme videre.

Sitat av Deezire
Feilprodusert disk fra Microsoft. Last ned eller ta kontakt med Microsoft så sende de deg en ny.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke funker etter denne formateringen, skal jeg prøve å formatere den med Vista istedet. Har en VistaCD liggende et sted. Så får vi iallefall bekreftet/utelukket det problemet
Har vært i samme situasjon før, hvor NTLDR manglet. Alt jeg trengte å gjøre var å bruke en annen xp-cd å formatere med enn den jeg brukte sist, av en eller annen grunn.
Men uansett, at NTLDR mangler betyr jo feil på software, ikke hardware. Vedder på at du får formatert med en annen CD, evt at Deezire har rett.
Takker bekreftelse på det. Er forsåvidt enig i det.

Det jeg heller er litt småredd for er flimmringa på skjermen :/
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Doh. Det funket ikke, selvom jeg nettopp har formatert den hos Kugie.

Nå vet jeg ikke om det kan ha noe å si:
Men på CDen står det: "The files on this disk is already preinstalled on you harddrive, and may only work with that computer". Samme står det på Vista CDen jeg nettopp prøve å legge inn.

Der står det noe alla "Det fungerer kun med PCen du kjøpte den med". Og "Fungerer kun med nykjøpt PC fra komplett" eller noe.

Så over til spørsmålet:
Jeg trur jeg har to valg:

1. Laste ned XP og brenne ut en bootable CD.
2. Installere XP på min harddisk, via Kugie sin PC (Han har AMD prosessor o.l.)

Kan valg 2 funke? Eller er jeg nødt til å ta 1?
At du får BSOD når du prøver å boote CD-en er jo værre. At NTLDR er jo logisk iom. at du ikke fullførte installasjonen. Jeg hadde nok prøvd å kjøre en memory test var jeg deg. Memtest86 f.eks. dersom du får samme resultat med en annen XP-plate.
Sist endret av newsflash; 6. juni 2008 kl. 20:26.
Vel, jeg hater vista. Last ned en xp-volum, eller pm meg om du trenger den, eller nøkkel. Men sjekk først om du finner drivere for xp til brikkesett, og grafikk. Stortsett bare sett det problemet på nyere laptop, men sleit noe jævlig ned en fs desktop ifjor.
Kjør xp,om du kan, lykke til
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Sitat av pidget
Vel, jeg hater vista. Last ned en xp-volum, eller pm meg om du trenger den, eller nøkkel. Men sjekk først om du finner drivere for xp til brikkesett, og grafikk. Stortsett bare sett det problemet på nyere laptop, men sleit noe jævlig ned en fs desktop ifjor.
Kjør xp,om du kan, lykke til
Vis hele sitatet...
Hehe, takker for det.
Holder på å laste ned XP Pro SP3 på piratbukta, så skal jeg prøve å få det til via den.
Så får håpe det funker først, ellers tar jeg kontakt =)

Jeg trur grunnen til at jeg ikke fikk det til med Vista eller XP-Cden, er at begge dem var "beregnet" på PCer med AMD brikkesett, men hva vet jeg. Blir spennende å se.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Okei, da har jeg testet den nye PCen. Og jeg får bluescreen der også. Begynner å frykte enten hovedkort feil, eller BIOS feil.

Jeg har testet med forskjellige skjermkort, med og uten SLI, tatt ut en og en RAM brikke og ingen forskjell what so ever.

Samtidig har jeg prøvd å kjøre i fail-safe mode, og optimized mode (BIOS instilling) og fortsatt ingen forskjell.

Vet ikke om jeg har alt riktig. Hvis jeg skriver opp alle instillingene i BIOS her, noen som har peil nok til å fortelle meg om det står riktig?

Eventuelt, bør jeg flashe BIOS til seneste versjon?

Dette er en quote fra en replay på komplett, angående hovedkortet:
Veldig bra hovedkort, men noen "vanskeligheter" var det :-) 1) Måtte endre til "bios" på tastatur og mus, ellers fungerte den ikke etter bios! 2) Du må flashe bios til nyeste versjon, ved å bruke en eldre (65nm eller 90nm) cpu, om du skal bruke 1333mhz FSB 3) Pass på å ha med deg cd'en, da windows xp ikke finner nettverks-kortet, etc. :P
Vis hele sitatet...
Flashe ved å bruke en eldre versjon? Den delen skjønte jeg ikke.
Er åpen for det meste av forslag.

Kommer forresten fortsatt usbport.sys feilmelding, og noen ganger klarer jeg å komme meg til der jeg velger hvor jeg skal installere windows, men det klikker like etter.

Takker for svar igjen, Restyle.

Kan samtidig være verdt og nevne at det ikke hjalp og formatere disken via en annen PC, eller å brenne en ny bootable CD.

Sitat av oifind
At du får BSOD når du prøver å boote CD-en er jo værre. At NTLDR er jo logisk iom. at du ikke fullførte installasjonen. Jeg hadde nok prøvd å kjøre en memory test var jeg deg. Memtest86 f.eks. dersom du får samme resultat med en annen XP-plate.
Vis hele sitatet...
Hvordan kjører jeg Memtest86? Fra BIOS? Isåfall hvordan.
Last ned , brenn, start fra CD.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Det skal jeg gjøre hvis det ikke funker nå!
Sitter å ber på mine knær.

Leste i manualen at hovedkortet var optimert for 1066FSB, mens CPU-en min kjørte på 1333 (E8400). Satte den ned i BIOS til 1066 nå, etter at jeg hadde clearet og resatt BIOS.

Nå har den kommet lengre enn noen gang.
Ser XP logoen!
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
---------------

Okei ;D
Da har jeg klart og boote opp xp, og er egentlig ganske fornøyd med det.
Flimringa ble borte etter noen reboots og driverinstall, så alt i alt er jeg så happy man kan bli.

Takker og bukker for all hjelp - mvh. en lite BIOS-kyndig.

Det eneste som mangler nå, er å sette i SLI og håpe det funker