Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1612
Heisann,

jeg er temmelig fersk når det kommer til å ta bilder. Men jeg prøver så godt jeg kan, og jeg har funnet et bilde jeg liker godt selv som jeg ønsker konstruktiv kritikk på for å forbedre meg.

Bildet er tatt en kveld i begynnelsen av Juli fra et hotelltak i Barcelona.
http://bildr.no/thumb/244161.jpeg


Kamera: Nikon D40
Lukkertid: 30 sek
Blenderåpning: 7,1
ISO: 200
Det plager meg at jeg ikke finner noe hvilepunkt i bildet ditt, blir litt svimmel. Føer også at det mangler litt "liv" i bildet, det ser for meg ut som mange papp/modellhus. Men ellers var det et fint bilde! Du trenger også en mer spennende himmelen, synes jeg. Kan ikke så mye om foto, men det var min mening ihvertfall
Sist endret av loffe; 24. august 2008 kl. 03:23.
Trådstarter
Ok, takker for kommentar..
Av de ca 400 bildene jeg tok på turen, var dette det bildet jeg var mest fornøyd med. Er fullstendig klar over at jeg trenger mer kunnskap om både komposisjon og tekniske detaljer ved bruk av kameraet.. Men er greit å få kommentar på noe av det første jeg har, for å få høre hva jeg gjør feil, og om jeg i det heletatt gjør noe riktig..
Tja jeg syns bildet var fint jeg! Det jeg kan putte fingeren på er kanskje litt med komposisjon. Ser det er litt mer 50/50 på bilde, men hadde vært finere hvis du hadde tatt 2/3-dels himmel og resten hus. Det blir så mye "tak" å sette øynene på

Men ellers syns jeg det var et veldig vakkert bilde, og et supert motiv!
veldig pent bilde.
ser liksom skille mellom fattig og rik på en måte, vanskeli og forklare.
savner litt mere himmel som folk allerede har sakt
Som christian.!.! sa, likte skillet mellom fattige og rike. Kunne hatt litt mere himmel, og litt mindre hus. Men jeg syns det var ett bra bilde uansett. Stå på og kom med flere bilder
Sist endret av moosh; 24. august 2008 kl. 04:28.
Igrunn et spennende bilde.
Gode innstillinger, kanskje skulle prøvd og tatt et med 400 på ISO òg? Synes det er stilige lys i bildet, men det hadde ikke gjort noe med litt mer luft inn i bildet.
Sist endret av Christian; 24. august 2008 kl. 14:14.
dette kunne kanskje vært en god hdr kandidat!

jeg likte også skillet mellom fattig og rik.

det jeg ikke likte er at på fattigdelen er liksom hele dybden jevnt ute av fokus, slik at det til tider kan se ut som om det bare er en kulisse-effekt. det blir på en måte vanskelig å bestemme seg for hva som ligger nærmest i bildet
Bildet i seg selv var ikke fantastisk akkurat, men som VivaLatrina nevner så kunne dette blitt et flott HDR bilde.
Oi fatter ikke at forgtunnen er lysere enn bakrunnen D:
kult
Kjempefint lys og et bra bilde, men det blir litt rotete.. Litt større blender, lavere ISO-tall og kortere lukker hadde blitt bedre kanskje, for det blir så mange forstyrrende elementer når nesten alt er skarpt.

Da hadde du ikke fått til lyset på samme måten, men det kunne blitt et bra HDR-motiv.
Trådstarter
Takker for kommentarer.
Har beskjært bort litt av husene nå, samt litt på sidene, så får vi se om dette ser mye bedre ut enn det første.

http://bildr.no/thumb/244340.jpeg


Tok flere bilder fra samme sted med forskjellige innstillinger, men skal se om noen av de er brukbare.. Tror de fleste bare ble uklare på grunn av lukkertid på 30 sek uten stativ.. Var bare en kant på taket som jeg støttet kameraet mot..
Likte det veldig godt!