Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3466
Politiet, de er utsatt for korrupsjon i nesten alle land, også her i norge.
Men hvordan kan vi hindre dette?

Jeg foreslår følgende løsning:

-Alle offentlige tjenestemenn i tjeneste må bære et trådløst kamera med mikrofon på uniformen sin når de er i tjeneste, felt eller kontor.
-Kameraene må være vanskelige å tukle med og all data bør lastes opp på direkten til en server utenfor politiets kontroll
-Dersom du er i kontakt med politiet på noensomhelst måte bør vedkommende få tilgang på videoene, tilogmed for "kvitterings" formål

Dette gjør det praktisk talt umulig for en offentlig tjenestemann å bryte loven når han/hun er i tjeneste, og med tanke på at de skal tjene folket, hvorfor skulle de ikke være under overvåkning for å beskytte folket fra korrupsjon?

Google søk avslører at dette testes ut i USA, dette bør vi kreve i norge også!
Sist endret av Norsefire; 1. februar 2011 kl. 05:20.
Datatilsynet would be all over it , er ganske mange praktiske problemer som må løses først , feks hva skjer når man går på toalettet? blir kameraene skrudd av da eller ?..
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Politiet, de er utsatt for korrupsjon i nesten alle land, også her i norge.
Men hvordan kan vi hindre dette?

Jeg foreslår følgende løsning:

-Alle offentlige tjenestemenn i tjeneste må bære et trådløst kamera med mikrofon på uniformen sin når de er i tjeneste, felt eller kontor.
-Kameraene må være vanskelige å tukle med og all data bør lastes opp på direkten til en server utenfor politiets kontroll
-Dersom du er i kontakt med politiet på noensomhelst måte bør vedkommende få tilgang på videoene, tilogmed for "kvitterings" formål

Dette gjør det praktisk talt umulig for en offentlig tjenestemann å bryte loven når han/hun er i tjeneste, og med tanke på at de skal tjene folket, hvorfor skulle de ikke være under overvåkning for å beskytte folket fra korrupsjon?

Google søk avslører at dette testes ut i USA, dette bør vi kreve i norge også!
Vis hele sitatet...

Ja, men i Norge er det motsatt: Der skal folket tjene staten og fungere som angivere ovenfor hverandre til politi & regjering.

Men jeg er enig! Chip offentlige tjenestefolk og implantér kamera på dem, ikke sivilbefolkningen!
Sist endret av Prinz_Valium; 1. februar 2011 kl. 06:17.
Å ha kameraet gående mens du er på toalettet er noe du gladelig ofrer for flagg og konge(eller ihvertfall det vi innbiller politi folka=p)
Dette gjør det praktisk talt umulig for en offentlig tjenestemann å bryte loven når han/hun er i tjeneste, og med tanke på at de skal tjene folket, hvorfor skulle de ikke være under overvåkning for å beskytte folket fra korrupsjon?
Vis hele sitatet...
Politiet er allerede underbemannet, tror du dette vil gjøre at flere søker seg inn på politiskolen? Korrupsjon er selvfølgelig en uting, og hvor utbredt det er blant norske politifolk i skadelig omfang er jeg usikker på, men en ting er sikkert og det er at et slikt tiltak vil svekke tilliten den jevne politimann har til folket og staten.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Politiet er allerede underbemannet, tror du dette vil gjøre at flere søker seg inn på politiskolen? Korrupsjon er selvfølgelig en uting, og hvor utbredt det er blant norske politifolk i skadelig omfang er jeg usikker på, men en ting er sikkert og det er at et slikt tiltak vil svekke tilliten den jevne politimann har til folket og staten.
Vis hele sitatet...
det er mer en nok politimenn, det blir bare ikke utlyst stillinger nok
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Politiet er allerede underbemannet, tror du dette vil gjøre at flere søker seg inn på politiskolen? Korrupsjon er selvfølgelig en uting, og hvor utbredt det er blant norske politifolk i skadelig omfang er jeg usikker på, men en ting er sikkert og det er at et slikt tiltak vil svekke tilliten den jevne politimann har til folket og staten.
Vis hele sitatet...
Har vel vært i media veldig lenge nå at det er ALTFOR mange som ikke får jobb som politi etter endt skolegang grunnet for lite jobber tilgjengelig. Så det burde ihvertfall ikke være noe problem.

det er økonomien som sier at dem ikke kan ansette flere.. ikke mangelen på folk
Sist endret av shiiit; 1. februar 2011 kl. 08:30.
Fjerne korrupsjon i en etat med et snev av makt? Tøm fryseren for frost! Innen du er ferdig, så har det kommet ny!
Dette er jeg helt enig i. Har troa på at dette kan rette opp maktforholdet, da de med lov i hånd kan overkjøre hvem som helst de føler for idag.
Høres veldig dyrt ut imo er det ikke bedre å gi høyere lønn?

Mer lønn=mindre korrupsjon?
Sist endret av toxicity; 1. februar 2011 kl. 09:52.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ingen dum idé. Serverne vil neppe ha samme problem mtp innbruddssikkerhet som de serverne som skal lagre data om DLD blir en realitet i Norge.

Politikere kan jo også være korrupte, så de bør også overvåkes. Hele tiden. All aktivitet.

Eller kanskje vi lå på 13. plass mtp korrupsjon i 2008, og det vil være ekstremt vanskelig å gjennomføre dette, og veldig lett å lure systemet, og vi vil få ekstremt lite igjen for det. Ja, sånn var det vettu.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Eller kanskje vi lå på 13. plass mtp korrupsjon i 2008, og det vil være ekstremt vanskelig å gjennomføre dette, og veldig lett å lure systemet, og vi vil få ekstremt lite igjen for det. Ja, sånn var det vettu.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare forsikre meg om at du tolket statistikken rett.
Vi er det 13. minst korrupte landet.
0 er altså mest korrupt i den tabellen, og 10 er minst korrupt.

Regner med at det var det du mente, men slik du skrev det kan misforstås.
lol, er vel ikke noe og lure på? somalia vs danmark liksom...
Gjør det mer attraktivt å bli politimann/kvinne. Altså øk lønna, da vil flere søke, opptakskravene vil bli høyere og de useriøse vil lettere bli luket ut.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg vil bare forsikre meg om at du tolket statistikken rett.
Vi er det 13. minst korrupte landet.
0 er altså mest korrupt i den tabellen, og 10 er minst korrupt.

Regner med at det var det du mente, men slik du skrev det kan misforstås.
Vis hele sitatet...
Det var det vettu. Håpet var at det skulle skinne gjennom med delsetningene etterpå, i tillegg til at folk ville sjekket kilden min (:
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Gjør det mer attraktivt å bli politimann/kvinne. Altså øk lønna, da vil flere søke, opptakskravene vil bli høyere og de useriøse vil lettere bli luket ut.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere; Politifolk er det nok av, men det er ikke nok stillinger.
Sist endret av bronsky; 1. februar 2011 kl. 10:54.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Som nevnt tidligere; Politifolk er det nok av, men det er ikke nok stillinger.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det utdannet flere poltibetjenter enn det er behov for?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvorfor blir det utdannet flere poltibetjenter enn det er behov for?
Vis hele sitatet...
Det var snakk om noen år siden at vi trengte flere politibetjenter, og at alle var sikret jobb etter utdanning!
Men det skjedde ikke, nå sitter veldig mange uten jobb..

Har vært mye i media.. google
Sitat av Norsefire Vis innlegg
-Alle offentlige tjenestemenn i tjeneste må bære et trådløst kamera med mikrofon på uniformen sin når de er i tjeneste, felt eller kontor.
-Kameraene må være vanskelige å tukle med og all data bør lastes opp på direkten til en server utenfor politiets kontroll
-Dersom du er i kontakt med politiet på noensomhelst måte bør vedkommende få tilgang på videoene, tilogmed for "kvitterings" formål

Dette gjør det praktisk talt umulig for en offentlig tjenestemann å bryte loven når han/hun er i tjeneste,
Vis hele sitatet...
Praktisk talt umulig? Det er vel ikke verre enn å holde en hånd foran kamera, eller i verste fall å ta av seg uniformen. Eventuelt kjøre inn i en tunnell. Og om Lure Bottolf er den som smører betjenten hjelper det jo ingenting om Lure Bottolf har tilgang på videoene.

Kanskje vi må ansette en egen politi-vakt for hver politibetjent som følger vedkommende døgnet rundt fysisk eller via video for å hindre korrupsjon? Og når politi-vakten også lar seg smøre ansetter vi et nytt sett politi-vakt-vakter som skal passe på at politi-vaktene passer på at politiet ikke er korrupt. Og når politi-vakt-vakten ser en annen vei i kritiske øyeblikk løser vi det ved å ansette et sett politi-vakt-vakt-vakter.

For den prisen kunne vi sannsynligvis ha betalt de kriminelle for å holde seg lovlydige.
Sist endret av Kråkelefse; 1. februar 2011 kl. 11:51.
Sitat av shiiit Vis innlegg
Det var snakk om noen år siden at vi trengte flere politibetjenter, og at alle var sikret jobb etter utdanning!
Men det skjedde ikke, nå sitter veldig mange uten jobb..

Har vært mye i media.. google
Vis hele sitatet...
Det er mer enn nok stillinger! Men så lenge aspirantene nekter å flytte på seg til dit jobbene er blir det problemer. "Alle" vil jobbe i storbyene og der er det ikke flere ledige jobber. På landsbygda er det stort behov for politifolk...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spørsmålet er om det er så mykje korrupsjon at det er verdt eit så ekstremt og dyrt tiltak. Og vil det fungere mot den typen korrupsjon vi har i Noreg? Det er jo fullt ut mogeleg å begå korrupsjon på fritida også.

Eg trur svaret er at nei, det er ikkje eit godt egna tiltak om i vesentleg grad vil redusere korrupsjon hos politiet. Tiltak som styrking av politiets eigne etterforkingsrutiner trur eg vil hjelpe meir.

Ikkje at eg ser på korrupsjon i politiet som eit problem i Noreg. Eg trur det er sjeldent.
Ideen din vill vell hovedsakelig vise hvorvidt politiet gjør alt etter boka, på godt og vondt. Det vil gjøre det vanskligere for poltifolk å vise skjøn og være greie. Spesielt vis noen firkanta regelryttere blir satt til å sjekke alle videone.

Til tross for det skal jeg ikke si ideen er dårlig, fint når folk bryr seg og prøver å gjøre samfunnet bedre enn det allerede er
Utvides gjerne til politikere og andre i offentlig tjeneste

Poenget er at det å være offentlig tjenestemann/kvinne skal være en tjeneste til folket, og derfor er det like greit å bare eliminere korrupsjons mulighetene.

Er nok ingen perfekt løsning, men et eksempel som kunne vært unngått: En venninde av meg ble angrepet av politiet på byen uten grunn, og da saken skulle opp sto politiet og løy så det rant, og de slapp unna.
Til trådstarter: Kan du dokumenterer norske tilfeller der politiet har vært korrupte?
Med 12 000 ansatte i Norge så er nok ikke korrupsjon noe større eller mindre problem enn i andre bransjer.
Lønna i politietaten bør uansett definitvt opp med minst 25%.

Enkelte jobber vil alltid være basert på tillitt. Det være seg Namsmannen som tømmer dødsbo der den døde ikke hadde pårørende. Det er folk som passer på beslag. I vekterbransjen/bank er det mennesker som passer på penger. osv osv.

Jobber selv i politiet og med 10 års ansinitet (full ansienitet) har jeg 390K i året. Her er ingen tillegg eller ekstra goder. Ingen fri mobil, internett, aviser osv som mange andre offentlige og privat ansatte er vant med.
Så lønna bør definivt økes.

At nyutdannede ikke får jobb skyldes økonomi og politiske valg. Alle de nyutdannede trengs. Men man velger heller å bruke over en milliard på et par hoppbakker og 14 dagers VM (satt litt på spissen).

At det har skjedd at noen politifolk gjennom årene har blitt tatt for å bryte med tillitten de er gitt og f.eks stjålet fra beslag o.l. er ingen hemmelighet. Men disse har også blitt dømt og mistet sine stillinger. Hvor mange er det ikke som jobber i butikk som nasker hver eneste dag? Man regner med at ca 50% av alt svinn skyldes egne ansatte. Så innenfor politiet er det veldig få episoder om man skal se på snittet i forhold til antall ansatte.

Norsefire: Kan det være hun hindret en offentlig tjenestemann i jobben sin? Kan de hende hun hadde fått noen beskjeder eller pålegg på forhånd hun ikke etterfulgte? Hva skjedde egentlig med din veninne?
@Daskeladden

Nei jeg kan ikke dokumentere det, og ser poenget ditt, sier ikke at politikorrupsjon er veldig utbredt her i norge, løsningen var for å gjøre det særdeles vanskelig.
Venninden min hadde vært på byen og var på vei hjem, helt ut av det blå hadde de blitt møtt av 4 betjenter og før hun rakk å si noe som helst var hun lagt i bakken og endte opp med moderate skader, politiet løy om hendelsen og slapp unna, noe som kunne vært forhindret dersom hendelsen hadde vært filmet.

Dette fungerer begge veier, værre for politi å være korrupte og værre for de som blir tatt å lyve om det som skjedde under pågripelse
Når 4 betjenter legger en person i bakken er det definitvt ikke uten grunn.
Det KAN jo ha skjedd at hun lignet en mistenkt de var ute etter. Eller at tilfeldighetene skulle ha det til at hun var midt inne i en konfliktsone? Den historien din høres utenktelig veldig merkelig ut. Det kom nok helt sikkert frem av rettsaken hvorfor de la henne i bakken.
Har ikke alle detaljer ved saken, men saken er at politiet er en organisasjon fullt av mennesker, og som alle andre grupper med mennesker så finner du noen av alle slag, også korrupte.
Poenget er bare at en person i offentlig tjeneste bør være under kontroll så lenge vi skal drive å leke demokrati
Det beste hadde jo selvfølgelig vært en total rekonstruksjon av "systemet", men dette er etverdig alternativ i mellomtiden, og som sagt så blir dette testet ut i USA, så kan jo være at det skjer
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Jeg foreslår følgende løsning:
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vis hele sitatet...
Hva med andre samfunnsproblemer? Jeg har gode kjappe svar til det:
- Skattesnylting:
Digitalisere alle penger, og ta full kontroll over alle bankkontoer.
- Råkjørere:
GPS-mottakere i alle biler som måler farten.
- Voldtekt:
Utstyre alle vaginaer med en sensor som måler om kvinnen nyter det, og koble det opp mot alarmsentral
- Ulovlige innvandrere
Kamera på gaten som scanner øyet til alle og identifiserer.

Ser du at dette begynner å bli en smule problematisk?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva med andre samfunnsproblemer? Jeg har gode kjappe svar til det:
- Skattesnylting:
Digitalisere alle penger, og ta full kontroll over alle bankkontoer.
- Råkjørere:
GPS-mottakere i alle biler som måler farten.
- Voldtekt:
Utstyre alle vaginaer med en sensor som måler om kvinnen nyter det, og koble det opp mot alarmsentral
- Ulovlige innvandrere
Kamera på gaten som scanner øyet til alle og identifiserer.

Ser du at dette begynner å bli en smule problematisk?
Vis hele sitatet...
Ser hvor du vil hen, men som privatperson så har man ikke de samme mulighetene for skittent spill som en politimann.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Norsefire: Jeg ser for meg at dette forslaget, om å overvåke politi, politikere og andre i offentlig tjeneste skal stemmes over på Stortinget. Av politikere altså...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Ser hvor du vil hen, men som privatperson så har man ikke de samme mulighetene for skittent spill som en politimann.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel litt djupare: er det verdt å bruke ressurser på å fjerne eit såpass minimalt problem heilt, eller får vi meir igjen for pengane ved å nytte dei ein annan plass? Og vil eit slikt tiltak redusere det som er problemkorrupsjonen i politiet?
The Merciful One
mr5050's Avatar
dere som er intressert i politikorrupsjon og slikt beurde sjekke ut denne siden som er lagd av en korrupsjonsjeger og privat etterforsker - http://www.brennpunktlarvik.no/
Sitat av slashdot Vis innlegg
Spørsmålet er vel litt djupare: er det verdt å bruke ressurser på å fjerne eit såpass minimalt problem heilt, eller får vi meir igjen for pengane ved å nytte dei ein annan plass? Og vil eit slikt tiltak redusere det som er problemkorrupsjonen i politiet?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, og med tanke på at jeg ikke vet hvor mye noe slikt ville kostet så kan jeg ikke svare på det, men for å gi deg min mening ihvertfall:

Om det har en fornuftig pris: Ja
Hvis ikke: nei
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Godt poeng, og med tanke på at jeg ikke vet hvor mye noe slikt ville kostet så kan jeg ikke svare på det, men for å gi deg min mening ihvertfall:

Om det har en fornuftig pris: Ja
Hvis ikke: nei
Vis hele sitatet...
Det er jo et rimelig åpenbart svar. Om nytteverdien til tiltak er vesentleg større enn summen av kostnader så bør vi iverksette det. Her ser eg prinsipielle innvendinger, i tillegg til det økonomiske:
*Bør ikkje folk vere sikre på at politiet har ei absolutt taushetsplikt, om ein snakker til dei i ein krisesituasjon? Ein kan jo sei ting ein potensielt kan angre på sidan? Og i mine auge er det eit tidspørsmål før slike taper havner i VG...
*Bør ikkje politiet ha ein tanke tillit i befolkinga? Er det rett å demonstrere så tydleg at vi ikkje har tillit? Korleis vil det verke inn på moral?
*Har ikkje politiet rett på ein tanke privatliv, sjølv i tenesta - gitt at dei ikkje utfører tenestelege handlinger?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er jo et rimelig åpenbart svar. Om nytteverdien til tiltak er vesentleg større enn summen av kostnader så bør vi iverksette det. Her ser eg prinsipielle innvendinger, i tillegg til det økonomiske:
Vis hele sitatet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
*Bør ikkje folk vere sikre på at politiet har ei absolutt taushetsplikt, om ein snakker til dei i ein krisesituasjon? Ein kan jo sei ting ein potensielt kan angre på sidan? Og i mine auge er det eit tidspørsmål før slike taper havner i VG...
Vis hele sitatet...
Absolutt taushetsplikt er et menneskapt konsept, ergo eksisterer kun i fantasien, aldri stol helt på menneskapte konstrukter så nei, og meningen med overvåkningen er kun å hente frem opptak når det trengs, eventuellt i rettsaker og lignende, ikke gjennomgå alle detaljer som f.eks toalett besøk med uhyre detalj, dersom det ikke er noen grunn til mistanke er det heller ingen årsak til å hente frem videomateriale, poenget er bare at det skal være tilgjengelig så sannheten kommer frem, er ikke rettferdighet verdt å betale og ofre litt for? er ikke det hele greia med politiet? ofre seg og sin tid for å beskytte og tjene folket og forsvare rettferdighet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
*Bør ikkje politiet ha ein tanke tillit i befolkinga? Er det rett å demonstrere så tydleg at vi ikkje har tillit? Korleis vil det verke inn på moral?
Vis hele sitatet...
I primaten menneske kan en innbilning ha konsekvenser for hele oppførselen, ergo en innbilt makt over folket har psykologiske innvirkninger, hele situasjonen i egypt bør vel være et godt eksempel på hvordan sivil og tjenestemann fort kan komme i krangel, så jeg vet ikke, politiet som en entitet sin tillit til folket tror jeg ikke eksisterer engang, men om du snakker om hver enkelt tjenestemanns tillit så blir det for vanskelig å svare på. Hvordan moralen påvirkes handler om hvordan du legger det frem, hvilke argumenter som brukes, hva som skjer i verden og norge når det skjer, humøret til vedkommende og alle andre, hvorvidt det blir no på de som er involvert gjevnlig rundt den tiden osv osv osv, moralen kan nok bli nedsatt i begynnelsen men som med alt annet av regler og ordninger så lirker det seg inn i hverdagen dersom du innfører det sakte men sikkert.


Sitat av slashdot Vis innlegg
*Har ikkje politiet rett på ein tanke privatliv, sjølv i tenesta - gitt at dei ikkje utfører tenestelege handlinger?
Vis hele sitatet...
Jo og derfor mener jeg at video opptakene kun skal hentes frem ved behov, ikke granskes kontinuerlig, og da hentes ikke toalettbesøk og lignende frem, vi må belage oss på politiets taushetsplikt, politiet får belage seg på de som håndterer videoen sin taushetsplikt
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Datatilsynet would be all over it , er ganske mange praktiske problemer som må løses først , feks hva skjer når man går på toalettet? blir kameraene skrudd av da eller ?..
Vis hele sitatet...
Tviler på at noen så lang kuk at kameraet (som mest sannsyneligvis peiker framover!) tar det opp.

Med mindre du bøyer hele kroppen nedover mot dass.

Tviler på at det skal være et problem, fordi kamerane ikke er innstilte for å lage porno.


Nå tenker jeg at kamerane ikke sitter på hatten eller hode men skuldra eller en plass i nærheten
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Nå tenker jeg at kamerane ikke sitter på hatten eller hode men skuldra eller en plass i nærheten
Vis hele sitatet...
Der hvor walkietalkien sitter, bygg kommunikasjonsutstyret inn i løsningen så blir det overvåket og, og en liten skjerm med snake eller tetris så klager ingen
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Der hvor walkietalkien sitter, bygg kommunikasjonsutstyret inn i løsningen så blir det overvåket og, og en liten skjerm med snake eller tetris så klager ingen
Vis hele sitatet...
Ganske nært skuldra jam.

Eneste som klager på tetris vil være befolkningen når de ser at politiet sitter å spiller spill. Ikke en positiv bedring.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Eneste som klager på tetris vil være befolkningen når de ser at politiet sitter å spiller spill. Ikke en positiv bedring.
Vis hele sitatet...
True men det var en spøk
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Politiet er allerede underbemannet, tror du dette vil gjøre at flere søker seg inn på politiskolen? Korrupsjon er selvfølgelig en uting, og hvor utbredt det er blant norske politifolk i skadelig omfang er jeg usikker på, men en ting er sikkert og det er at et slikt tiltak vil svekke tilliten den jevne politimann har til folket og staten.
Vis hele sitatet...
At de er underbemannet er helt riktig, men du tar feil når du sier at det er lite søkere på politi skolen. Faktisk er det veldig mange søkere, men kravene er veldig strenge for å komme inn på politihøyskolen og som ikke det var nok har ikke de nok midler ( penger ) til å ansette mer en en hvis mengde.
Sitat av Fanfare Vis innlegg
At de er underbemannet er helt riktig, men du tar feil når du sier at det er lite søkere på politi skolen. Faktisk er det veldig mange søkere, men kravene er veldig strenge for å komme inn på politihøyskolen og som ikke det var nok har ikke de nok midler ( penger ) til å ansette mer en en hvis mengde.
Vis hele sitatet...
En teori jeg har anngående dette, som jeg overhodet ikke påstår stemmer, er at regjeringen bevisst holder politiet underbemannet samtidig som de øker inntaket av innvandrere og håper på økt kriminalitet slik at befolkningen selv skal be om mer kontroll.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er mer enn nok stillinger! Men så lenge aspirantene nekter å flytte på seg til dit jobbene er blir det problemer. "Alle" vil jobbe i storbyene og der er det ikke flere ledige jobber. På landsbygda er det stort behov for politifolk...
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke spore av diskusjonen til bemanningsituasjonen, men hva er dette for noe bullshit? Har du i det hele tatt undersøkt LITT utenom å sluke overskriftene fra VG? POD opplyste nylig at det var ca. 140 stillinger nyutdannede kunne søke, men realiteten er at de ikke ser på hvilken ansiennitet stillingen krever. For noen uker siden var det 4 -Fire- ledige stillinger for nyutdannede å søke på.

Det er fremdeles rundt 50 som var ferdigutdannet i juni i fjor som ikke har jobb. Noen kan ikke søke hvor de vil av sosiale grunner, men de fleste søker over hele Norge. Men med et snitt på 50 søkere pr stilling i distriktene og 100 søkere pr. stilling i storbyene går de som har jobbet noen år først i køen.

Det er det som er fakta, og det blir spennende å se hva som skjer når 450 nye stiller seg i køen...
Sitat av shiiit Vis innlegg
Har vel vært i media veldig lenge nå at det er ALTFOR mange som ikke får jobb som politi etter endt skolegang grunnet for lite jobber tilgjengelig. Så det burde ihvertfall ikke være noe problem.

det er økonomien som sier at dem ikke kan ansette flere.. ikke mangelen på folk
Vis hele sitatet...
Ja, dere har rett i det. Det er jeg som har rotet forholdene om hverandre på morgenkvisten. Bøyer hodet i ydmykhet av den feilen.