Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11104
Jeg har en gammel Bosch oppvaskmaskin som driver å lekker vann på gulvet mitt.

Problemet oppstår ikke mens maskinen står på merkelig nok.
Jeg brukte maskinen igår og vil tro vannet rant unna, men når jeg sto opp idag så var kjøkkengulvet klissvått
Kan legge til att i bunnen av oppvaskmaskinen så er det vann helt opp til kanten, så vannet siler ut av døren

Kan det være en vannstopper? (skrudde ikke av kranen igår)

Har lite peiling på slike ting.

Har dere freaks peiling på oppvaskmaskiner?
Setter pris på forslag
Hvis du har vannlekkasjer burde du heller ringe en rørlegger eller noe sånt, fremfor å spørre freak
Ringer ikke rørlegger viss det er noe jeg kan fikse selv, men det er mulig jeg må gjøre det. Selv om problemet ikke er veldig stort.
Kjøp deg en ny vannstopper eller så stenger du vannet med en gang maskina er ferdig.
Beste løsningen er rett og slett å kjøpe en ny maskin da det koster mindre enn vedvarende vannlekasje,også er de mere energi effektive og stillegående.
Det første du må sjekke er at det ikke fins bøy på slangen som går fra maskinen til avløpet. Deretter kan du fjerne slangen fra maskinen og skylle gjennom den med vann for å se at de ikke sitter noe blokkasje inne i slangen.

Sjekk også att det ikke sitter noe mattrester eller andre hinder i avløpsfilteret inne i vaskekammeret. Dette bør rengjøres regelmessig for å hindre at mattbiter osv. setter seg fast i pumpen eller tetter til avløpsfilteret.

En annen årsak kan også være at vann har lekt ut av maskinen ved en eller annen anledning og havnet på bunnplaten under maskinen. De fleste moderne oppvaskmaskiner er nemlig utstyrt med en flottør som sitter i bunnen og utløses dersom det skulle forekomme lekkasje.

Vet ikke om dette hjelper for problemet ditt, men om du har tenkt å gyve løs på oppvaskmaskina di uten noen form for kvalifikasjoner ville jeg uansett lest denne først: http://www.psykoweb.info/8/2012/01/b...eparasjon.html
Sist endret av sibbeee; 9. februar 2012 kl. 13:30.
Har sjekket avløpslange og filter, men vil tro å stenge vannet etter bruk vil hindre flere lekasjer inntil videre.

Viss problemet vedvarer så får jeg bare skru opp og se eller invistere i en ny maskin.
Er vell ikke så mye annet å si, men takk for svar
Ikke mye jeg kan bidra med annet en vage erfaringer fra noen ukers sommerjobb hos min fars rørlegger firma dessverre. Men husker en venn av meg hadde problemere med oppvaskmaskina si for en stund tilbake, han ringte da produsenten å de sendte noen lokale rørleggere avgårde å fikset problemet, gratis. Verdt et forsøk. Ingenting i veien for å overdrive litt heller under en evt samtale med dem
Kan godt være noe med magnetventilen, den ligger normalt sett der vannet tas inn.
Du får prøve å demontere deksel osv rundt maskinen, å se hvor den lekker fra, da har du kommet et skritt videre. Mulig du må feilsøke en komponent med et multimeter, men start med å finn lekkasjen å ta det derfra. Vist du tar noen bilder kan det også bli lettere for oss å prøve å hjelpe deg.

Er gøy å mekke da
Ny maskin koster fort mindre enn rørlegger..
Sitat av lockhead Vis innlegg
Du får prøve å demontere deksel osv rundt maskinen, å se hvor den lekker fra, da har du kommet et skritt videre. Mulig du må feilsøke en komponent med et multimeter, men start med å finn lekkasjen å ta det derfra. Vist du tar noen bilder kan det også bli lettere for oss å prøve å hjelpe deg.

Er gøy å mekke da
Vis hele sitatet...
Toppen av de fleste maskiner er det bare til å rive av med et skrujern. Chances are TS ikke eier et multimeter. Og for noen uten peiling kan det være vanskelig å feilsøke på et kretskort med flere hundre SMD komponenter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis du har vannlekkasjer burde du heller ringe en rørlegger eller noe sånt, fremfor å spørre freak
Vis hele sitatet...
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/285519_10150715394475453_821780452_19725247_7792288_n.jpg
Kommer lekkasjen lenge etter programmet er ferdig?
Du kan jo evt. gå over pakninger i maskina og se om de ser gamle ut. Finnes fort mange videoer på youtube som viser hvordan man bytter pakning (feks "replace gasket bosch dish washer");