Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 11230
I fjor var første året jeg prøvde meg på "skikkelig" show fyrverkeri! Jeg lagde meg en 2" og en 3" mortar og noen sylindriske tigertail shells som jeg fyrte opp på nyttårsaften. Jeg fikk ikke optimal lift, men ganske god stredning av stjernene, noe som tyder på god break.

Som lift og break brukte jeg:
Møllet BP som jeg blandet med 5% dextrin og litt vann slik at jeg fikk en "bindene" konsistens. så granulerte jeg kruttet ved å dra og presse det igjennom ett fint gitter(husker ikke mål men tror det var 2 eller 3mm?)

Jeg har jo i senere tid funnet ut at jeg skulle brukt ris skall som jeg dekket med BP til lift og litt FP i break ladningen(Nitraflash vel og merke, synest kloratbasert er litt skummelt og ustabilt å ha i samme shellet som BP)

Så mitt spørsmål er som følger, kan hva burde jeg endre på? Høres det greit ut det jeg har skrevet over?

Sitat av Xzip Vis innlegg
I fjor var første året jeg prøvde meg på "skikkelig" show fyrverkeri! Jeg lagde meg en 2" og en 3" mortar og noen sylindriske tigertail shells som jeg fyrte opp på nyttårsaften. Jeg fikk ikke optimal lift, men ganske god stredning av stjernene, noe som tyder på god break.

Som lift og break brukte jeg:
Møllet BP som jeg blandet med 5% dextrin og litt vann slik at jeg fikk en "bindene" konsistens. så granulerte jeg kruttet ved å dra og presse det igjennom ett fint gitter(husker ikke mål men tror det var 2 eller 3mm?)

Jeg har jo i senere tid funnet ut at jeg skulle brukt ris skall som jeg dekket med BP til lift og litt FP i break ladningen(Nitraflash vel og merke, synest kloratbasert er litt skummelt og ustabilt å ha i samme shellet som BP)

Så mitt spørsmål er som følger, kan hva burde jeg endre på? Høres det greit ut det jeg har skrevet over?

Vis hele sitatet...
nå holder jeg meg til raketter å div andre effekter å ikke så mye shells,
men bp på puffet ris å risskal tror jeg er litt svakt/ har for lav brannhastighet for å brukes som break i 2-3" shells.
Å pleier vel å som oftest brukes i 6"-shells.

Er heller ikke serlig glad i klorat, prøver å være avholds
men du kan jo prøve KP-dekket puffet ris med forholdene 7:1 som break`? noen andre som har noen innspill?

Edit: Angående liften så ville jeg finmøllet alt først,
å etterpå screenet dextrinen/ eventuelt redgum , Svovelen, kullet å KNO3`en
gjennom en finmasket-sikt 6-8ganger(jeg bruker en sånn fettsprut fanger som du har over stekepanna som sikt, anbeffales!)
Forså å fuktet det med rødsprit/vann 25/75 fra en spray-flaske, (jeg synes også at det er en fordel å bruke varmt vann)
til at det har konsistens som er sånn som fuktig leire,
fast nok til at du kan blande det med hendene å lage en fin klump som ikke fester seg til hanskene.
deretter kan du granulere klumpen, å tørke det på avis-papir

Selv liker jeg bedre å bruke red gum isteden for dextrin, men det er smak og behag.
Sitat av Bowman Vis innlegg
nå holder jeg meg til raketter å div andre effekter å ikke så mye shells,
men bp på puffet ris å risskal tror jeg er litt svakt/ har for lav brannhastighet for å brukes som break i 2-3" shells.
Å pleier vel å som oftest brukes i 6"-shells.

Er heller ikke serlig glad i klorat, prøver å være avholds
men du kan jo prøve KP-dekket puffet ris med forholdene 7:1 som break`? noen andre som har noen innspill?
Vis hele sitatet...
Etter planene hadde jeg tenkt å lage KP eller H3 break, men har ikke fått tak i kaliumperklorat. Klarte faktisk å glemme å skrive det på handlelisten som jeg mailet til vår venn Tomasz (likurg.pl)
Får klare meg med BP, men hva type granulering eventuelt coating på/av BP'en ville dere brukt på burst og lift?
Sitat av Bowman Vis innlegg

Er heller ikke serlig glad i klorat, prøver å være avholds
men du kan jo prøve KP-dekket puffet ris med forholdene 7:1 som break`? noen andre som har noen innspill?

fettsprut fanger som du har over stekepanna som sikt, anbeffales!)
Forså å fuktet det med rødsprit/vann 25/75 fra en spray-flaske, (jeg synes også at det er en fordel å bruke varmt vann)
til at det har konsistens som er sånn som fuktig leire,
fast nok til at du kan blande det med hendene å lage en fin klump som ikke fester seg til hanskene.
deretter kan du granulere klumpen, å tørke det på avis-papir

Selv liker jeg bedre å bruke red gum isteden for dextrin, men det er smak og behag.
Vis hele sitatet...
Trodde først jeg hadde med en nordlending å gjøre, men etterpå la jeg merke til at det bare var deg.

Testet å coate puffet ris med whistle mix.
Dette førte til en temmelig spesiell lyd i det shellet sprakk. Ikke noe smell, men mer et slags gulp fra en eller annen dinosaur.

Med litt meal whistlemix eller FP så tror jeg dette kan være interessant.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Trodde først jeg hadde med en nordlending å gjøre, men etterpå la jeg merke til at det bare var deg.

Testet å coate puffet ris med whistle mix.
Dette førte til en temmelig spesiell lyd i det shellet sprakk. Ikke noe smell, men mer et slags gulp fra en eller annen dinosaur.

Med litt meal whistlemix eller FP så tror jeg dette kan være interessant.
Vis hele sitatet...
Okei? Så coate pufftet ris med FP, vil lage en spesiell break? Dette må jo faktisk testes

Btw, har så sinnsykt mye Granulert BP igjen som jeg gjerne skulle blitt kvitt! Det vil funke å bruke det som lift og break sant? (Har en te-skje med FP i break'en)!
Det er venligst å bruke vanlig granulert svartkrutt itl lift ja! og til break i mindre shells..

Flyr ikke shellet ditt høyt nok...? - Bruk mer lift
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Risskall/BP har mye høyere BP-densitet enn puffet ris/BP har, så risskall burde kunne brukes i 2-3" shells vil jeg tro, men selvfølgelig med litt slow-flash booster
Sitat av Xzip Vis innlegg
Okei? Så coate pufftet ris med FP, vil lage en spesiell break? Dette må jo faktisk testes

Btw, har så sinnsykt mye Granulert BP igjen som jeg gjerne skulle blitt kvitt! Det vil funke å bruke det som lift og break sant? (Har en te-skje med FP i break'en)!
Vis hele sitatet...
Nei, coate med whistle var det jeg mente.

Det skulle ikke være noe i veien for det nei.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nei, coate med whistle var det jeg mente.

Det skulle ikke være noe i veien for det nei.
Vis hele sitatet...
Ahhh, okei! Skal prøves
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Til 3" pleier jeg bruke puffet ris med BP og en booster av omlag 7 gram slowflash (2-1-1 KNO3-S-Al, der KNO3 og S er møllet sammen, og Al er finkornet bright flake.) De brekker omlag slik: http://www.youtube.com/watch?v=49tM6Uu9Dz4

Med litt jevnere stjerner blir de litt finere.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det er ingen grunn til å bruke BP på risskall til lift, granulert krutt gjør jobben, og blir utelukkende brukt på kommersielle varer.
Grunnen til at man bruker risskall i breakcharge er fordi man ønsker en raskere spredning av flammefronten.
En bombe tennes i midten, og det er avgjørende for resultatet at flammene rekker å tenne stjernene før skallet brister.
Risskallene gir breaken en luftig konsistens med mange "lommer" som branngassen kan spre seg raskt i.
På mindre bomber er det ikke plass til tilstrekkelig mengde ordinær break for å gi ønsket spredning, og dermed kommer behovet for booster inn.
Slow flash er super her, men på de mindre kalibrene kan man med fordel bruke 70/30 perk/dark Al.
Her må det testes for å finne de optimale forhold, men det er vel halve moroa, eller hva?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan enda legge til, at ettersom jo større kaliber man skyter, jo svakere break bør man bruke.
Risskall kan f.eks gi problemer i en 8" da det ikke kan komprimeres like mye som puffet ris,
og kan dermed lage en blokkering for flammefronten, så bomben sprekker før stjernene antenner.
Skal dog nevnes at jeg har sett bilder av større shells enn 8" ladet med risskall, men dette er gjerne dobbel petal
shells. Da stjernene tar opp mye plass trenger man høyere "BP-tetthet" får å få tilstrekkelig varme gasser.
I f.eks en enkeltpetal streamer bombe på la oss si 12", vil man heller bruke noe stort og flott som bomullsfrø.
Men antar puffet ris er det mest brukte her på forumet, da ingen her skyter så stort. Puffet ris er flott fra så lavt som 3" og opp til 8". Man kan helt sikkert også bruke puffet ris på større om man ikke har bomullsfrø.
Er det dårlig å bruke KCLO4+AL dark flash som booster i 2-4"shells ?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Neida, det går fint, men det er en hårfin grense mellom suksess og salutt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ahrrrr. Nå gir jeg snart opp
Nå får jeg jo ikke lift i det hele tatt, 2 gangen jeg tester og resutater blir bare flowerpot eller at shellet "fyker" utav. og lander rett ved siden av røret. Siden jeg venter på 50. cal kuler til møllen min , må jeg for tiden klare meg med å knuse ingrediensene i en morter. Problemet er det at jeg sliter med meget dårlig krutt! Jeg granuerer muligens kruttet for lite, det ser omtrent ut som vanlig malt fiter kaffe(ca. 1mm)? Er det noen som har peil hva det er jeg gjør feil?

kan eventuelt legge ut film av kruttet når det brenner vist det er av intresse!
Sitat av Xzip Vis innlegg
Ahrrrr. Nå gir jeg snart opp
Nå får jeg jo ikke lift i det hele tatt, 2 gangen jeg tester og resutater blir bare flowerpot eller at shellet "fyker" utav. og lander rett ved siden av røret. Siden jeg venter på 50. cal kuler til møllen min , må jeg for tiden klare meg med å knuse ingrediensene i en morter. Problemet er det at jeg sliter med meget dårlig krutt! Jeg granuerer muligens kruttet for lite, det ser omtrent ut som vanlig malt fiter kaffe(ca. 1mm)? Er det noen som har peil hva det er jeg gjør feil?

kan eventuelt legge ut film av kruttet når det brenner vist det er av intresse!
Vis hele sitatet...
Legg ut film ja. Kruttet skal ikke brenne sakte fra A til B, det skal brenne i et stort "wosh!".
Sitat av mikkello Vis innlegg
Legg ut film ja. Kruttet skal ikke brenne sakte fra A til B, det skal brenne i et stort "wosh!".
Vis hele sitatet...
Her er video av 5 gram:http://www.youtube.com/watch?v=Lup_GeFqgD4
Sist endret av Xzip; 5. desember 2010 kl. 14:53.
Det brenner altfor tregt ja! Men det er nok 100% sikkert pga du knuser ingrediensene i en morter, du kan ikke forvente krutt av veldig bra kvalitet da.