Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  601 58204
noen av dere proffe som skal lage en DIGER og da mener jeg >DIGER< fontene?? det hadde vært kult :P

eller kanskje et langt grisehyl som varer et minutt :P

det jeg forbereder er da kun penger.. samler flasker som skal pantes til fyrverkeri også legger jeg til 400 ekstra ^^
Sist endret av kvarburg; 12. august 2010 kl. 00:40.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av kvarburg Vis innlegg
noen av dere proffe som skal lage en DIGER og da mener jeg >DIGER< fontene?? det hadde vært kult :P

eller kanskje et langt grisehyl som varer et minutt :P

det jeg forbereder er da kun penger.. samler flasker som skal pantes til fyrverkeri også legger jeg til 400 ekstra ^^
Vis hele sitatet...
Store Brølerer du tenker på ?

Dei bør ALDRI holdes i handa etter lunta er satt fyr på!
Dei eksploderer ganske kraftig av og til.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
noen av dere proffe som skal lage en DIGER og da mener jeg >DIGER< fontene?? det hadde vært kult :P

eller kanskje et langt grisehyl som varer et minutt :P

det jeg forbereder er da kun penger.. samler flasker som skal pantes til fyrverkeri også legger jeg til 400 ekstra ^^
Vis hele sitatet...
Diger fontene defineres som? Kilovis med comp og 5" diameter rør? 10m høy flamme og som ser ut som en jetmotor? Har laget noen ganske fine og store jeg...

Og jeg hadde SERIØST blitt GAL av et minutt med hyl... Jeg hadde endt på psykriatisk!
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Diger fontene defineres som? Kilovis med comp og 5" diameter rør? 10m høy flamme og som ser ut som en jetmotor? Har laget noen ganske fine og store jeg...

Og jeg hadde SERIØST blitt GAL av et minutt med hyl... Jeg hadde endt på psykriatisk!
Vis hele sitatet...
hehehe :P men du må jo innrømme det hadde vært kult å laga noe sinnsykt støy da så folk begynner å lure på hva det er ^^ du skulla ha filma den ''jetmotoren'' :P
Sitat av kvarburg Vis innlegg
hehehe :P men du må jo innrømme det hadde vært kult å laga noe sinnsykt støy da så folk begynner å lure på hva det er ^^ du skulla ha filma den ''jetmotoren'' :P
Vis hele sitatet...
Jeg laget ikke en som var så stor, men har vurdert det... Den jeg lagde var vel 35mm ID og 20cm lang. Har video ja, men YouTube nekter den... Men hvor stor hadde du i tankene? Hehe...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Jeg laget ikke en som var så stor, men har vurdert det... Den jeg lagde var vel 35mm ID og 20cm lang. Har video ja, men YouTube nekter den... Men hvor stor hadde du i tankene? Hehe...
Vis hele sitatet...
hehe tenkte meg noe sånn som 10-20 cm diameter (på innsiden av pappsylinderen som sikkert må være TYKK) og kanskje 150 cm høy...

eller dette er vel kanskje litt å overdrive da, går jo sikkert extremt mye krutt oppi der.. men hadde jo vært SINNSYKT kult å sett da hehe ^^
Sitat av kvarburg Vis innlegg
hehe tenkte meg noe sånn som 10-20 cm diameter (på innsiden av pappsylinderen som sikkert må være TYKK) og kanskje 150 cm høy...

eller dette er vel kanskje litt å overdrive da, går jo sikkert extremt mye krutt oppi der.. men hadde jo vært SINNSYKT kult å sett da hehe ^^
Vis hele sitatet...
Snu den opp ned, sett på et tre, og sikt godt på ISS...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg


1. Jeg jobber jeg og... Har vel et 30 talls 2" shells liggende.

2. BREMS? Vel, jeg klassifiserer å gå tom for det aller meste SAMTIDIG som en ganske heftig brems.

Jeg har nå omtrent 30 shell liggende klare som nevnt, i tillegg til 14 35mm shells. Når jeg snart får bestillt mer, så skal jeg bestille 100 2" og 2.5" hemis sett og 100 35mm bokser (kamerafilm bokser, hvite fuji type) I tillegg til lunter og litt mer godis...
Jeg vurderer å kutte ut mest mulig komersielt i år slik at jeg heller kan kjøpe inn masse kjemikalier, da jeg faktisk foretrekker det jeg har laget selv. Eneste som er sikkert, er massevis med knatrebånd!
Vis hele sitatet...
Det har du fått creds for også!
Kjedelig å gå tom for vitale ingredienser mens man holder på med noe.
Eller når vekta begynner å kødde feks.
Samtlige av mine vekter går adundas etter en liten stund.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Samtlige av mine vekter går adundas etter en liten stund.
Vis hele sitatet...
Lite tips der. Ikke kjøp de nøyaktige greiene der du kan stikke ting inn under vektplaten.. Der kommer det støv osv inn med en gang, og ødelegger vekta fortere en fy. Jeg har en 1g nøyaktig kjøkkenvekt fra Coop. Hele overflaten av vekta er veieplaten, og den er forseglet utenom de 4 beina den står på, som er der sensorene er. Vesentlig mindre støv inn der... Trenger jo bare en veldig nøyaktig vekt når en blander ørsmå batcher med FP...
kjedelig streiting
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Samtlige av mine vekter går adundas etter en liten stund.
Vis hele sitatet...
Det samme problemet har jeg. Alle de vektene jeg har hatt har begynt å kødde etter noen måneders bruk. Har en fra jula nå, og nå har den begynt å kødde å. Tallene hopper opp ned av seg selv :s. Dog så kosta den ikke akkurat så mye. Noen som vet om noen bra vekter som er lagd til dette formålet? Er kjedelig å ha en vekt som ikke funker ordentlig akkurat når man skal sette seg ned å gjøre no.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Lite tips der. Ikke kjøp de nøyaktige greiene der du kan stikke ting inn under vektplaten.. Der kommer det støv osv inn med en gang, og ødelegger vekta fortere en fy. Jeg har en 1g nøyaktig kjøkkenvekt fra Coop. Hele overflaten av vekta er veieplaten, og den er forseglet utenom de 4 beina den står på, som er der sensorene er. Vesentlig mindre støv inn der... Trenger jo bare en veldig nøyaktig vekt når en blander ørsmå batcher med FP...
Vis hele sitatet...
Greit med nøyaktig vekt når man produserer HE, noe jeg liker veldig godt.

Jeg tenkte akkurat det samme som deg.
At jeg ville ha en støvtett vekt med heldekkende glassplate på toppen.
Det kjøpte jeg også, men nå vil den kun vise måleenhetene i oz.
Tenkte jeg skulle lage en del ETN i forrige uke, men når vekta var slik så mistet jeg rett og slett lysten.

Vekten jeg kjøpte fra weedshop var like elendig.
Dette irriterer meg noe forferdelig.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Greit med nøyaktig vekt når man produserer HE, noe jeg liker veldig godt.

Jeg tenkte akkurat det samme som deg.
At jeg ville ha en støvtett vekt med heldekkende glassplate på toppen.
Det kjøpte jeg også, men nå vil den kun vise måleenhetene i oz.
Tenkte jeg skulle lage en del ETN i forrige uke, men når vekta var slik så mistet jeg rett og slett lysten.

Vekten jeg kjøpte fra weedshop var like elendig.
Dette irriterer meg noe forferdelig.
Vis hele sitatet...
Jeg driver ikke med HE, så det er ikke et problem...

Weedshop ja... Kom over en vekt derfra i Spania i fjor, og den tok kvelden rett etter nyttår... Egentlig ikke, men den må kalibleres, og det vil den ikke...
kjedelig streiting
Har selv hatt en med heldekkende glassflate jeg å. Å den levde ikke særlig mye lengre enn de andre.
Vel... Jeg må da si at produksjon har ikke HELT stanset... Lager quickmatch siden jeg har en del granulert krutt. Bare i dag har jeg laget rundt 20 lengder. Lager med maskeringstape siden dimensjonene av shellene jeg lager krever en relativt tynn og smal hurtiglunte. Stickymatch er for bred og plagsom, og QM med blackmatch er for tykk.
Sist endret av Pyrotecnican; 12. august 2010 kl. 23:04.
Heisann godtfolk!

Blitt lenge siden jeg har stukket innom her nå, hatt andre ting enn pyroteknikk å tenke på i det sisste, men nå kjenner jeg at det virkelig begynner å klø i fingra! Vi har påbegynt noen utbedringer av arbeidslokalene, og planene er vel i første omgang å få det ferdig. Begynner å haste nå hvis vi skal bli ferdige med alle planene før nyttår.

Det har stått ganske stille med produksjonen ganske lenge nå, så vi har nok å gjøre de sisste korte månedene. Vi skal snart komme i gang med testing av diverse veline-stjerne, og hvis alt går etter planen så blir det et fargesprakende show til nyttår!

Fikk ei pakke med 2,5", 4" og 6" hemis, samt endel papprør og "round stars and shells" forleden dag, så da er i alle fall materialene i hus. Satser på å få et par 6" i luften til nyttår, sammen med 10+ 4" og så mange 2,5" som vi rekker å produsere. Gleder meg veldig til å komme i gang nå, alt jeg har rukket er å skrive "to-do liste"
Sitat av sorn Vis innlegg
Heisann godtfolk!

Blitt lenge siden jeg har stukket innom her nå, hatt andre ting enn pyroteknikk å tenke på i det sisste, men nå kjenner jeg at det virkelig begynner å klø i fingra! Vi har påbegynt noen utbedringer av arbeidslokalene, og planene er vel i første omgang å få det ferdig. Begynner å haste nå hvis vi skal bli ferdige med alle planene før nyttår.

Det har stått ganske stille med produksjonen ganske lenge nå, så vi har nok å gjøre de sisste korte månedene. Vi skal snart komme i gang med testing av diverse veline-stjerne, og hvis alt går etter planen så blir det et fargesprakende show til nyttår!

Fikk ei pakke med 2,5", 4" og 6" hemis, samt endel papprør og "round stars and shells" forleden dag, så da er i alle fall materialene i hus. Satser på å få et par 6" i luften til nyttår, sammen med 10+ 4" og så mange 2,5" som vi rekker å produsere. Gleder meg veldig til å komme i gang nå, alt jeg har rukket er å skrive "to-do liste"
Vis hele sitatet...
Det eneste du har på YouTube etter det jeg husker er noen 2.5", og du har bestillt 6" hemis? Geez... Snakk om å gå raskt fram! Nå vet ikke jeg om du har skutt større uten å legge det ut, men det er rask progresjon! Lykke til!
Sist endret av Pyrotecnican; 13. august 2010 kl. 00:34.
Vi skjøt opp 4" forrige nyttår, og det blir nok endel tester av 4" utover høsten/vinteren
Du har nok rett i at det er forholdsvis rask progresjon. Det er i grunn ikke så stor forskjell på selve konstruksjonen fra 4" til 6", selv om alt selvfølgelig blir litt større, med den risikoen det medfører. Jeg lover å være forsiktig i alle fall, forhåndsregler blir tatt

Grunnen til at vi har kjøpt inn 6"-shell er at det åpner muligheter for f.eks. fargeskiftende stjerner, double petal osv. Effekter som er vanskeligere å få til i et 4" shell. Dessuten så var tanken på en flott, enorm gullbrokade litt for fristende til å la være ^^
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vet av noen luringer som like greit startet på 6"
I allefall, når dere skal lage fargeskiftende stjerner, vær sykt nøye på screeningen, så dere får flotte jevne fargeskift.
kan man si at man skal hjelpe fjell-fyrverkeriet i Tromsø med lading, og montering oppe på fjellet??

Eller er det uaktuelt å nevne siden man ikke har laget noe selv?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du får lov å si det Selv skal jeg kjøpe 25 skudds batteri!
Sent på natta, men dog!

Fikk akkurat gjennomført en test av et 4" shell. Svært fornøyd med break - men ikke like fornøyd med filminga. (Kometen ramlet av under oppskyting, så det ble vanskelig å finne kula på himmelen.)

Dette var primært en test av priming og break. Kula veide 339 gram.

http://www.youtube.com/watch?v=66uEbNu7m1w
Jeg må si jeg er rimelig imponert sportyONE! God lift og god break. Jeg liker at du breaker det såpass hardt. Håper å se flere slike filmer fremover, KP!
Takk for tilbakemelding! Hyggelig at du liker!

Er bare ennå grinete for at jeg ikke brukte "normal" komet prodsedyre. Hadde litt hastverk for å få skutt den opp, så jeg jukset litt når jeg festet den, noe jeg fikk svi for i form av at jeg bommet med filminga og missa hele shellet. Uansett var det så stort at jeg ikke hadde fåttt med alt..

Breaken er "medium" vil jeg si - den må nesten være så hard for å få pene linjer ut fra senter. Grei test - og godt og se at priminga funker.
Hvis du virkelig skal teste priminga, så kjør på med litt over normal break. Hvis det funker da så har du en sikkerhetsmargin når du skal bruke shellene i show. Kjipt å se at mange stjerner blir blown blind til nyttår.

Og har selv vært borti kometer som løsner, man må feste dem skikkelig hver eneste gang..hvis du gir de små jævlene muligheten så hopper de av så fort shellet forlater mortaren.
Nytt shell under produksjon. Regner med oppskyting i kveld :-)
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
6"? Vakkert var det i allefall!

Edit: Ja, jeg har elendig øyemål... Uten noen holdepunkter, som en fyrstikkeske el. kunne det like gjerne verdt et 1" på nært hold for alt jeg vet, men syntes 6" så passende ut
Sist endret av Ffojt; 15. august 2010 kl. 19:27.
Nytt shell i lufta i kveld! Klarte å rote det til med kometene igjen, men hadde litt bedre hell med filmingen denne gangen.

http://www.youtube.com/watch?v=yTCUksG2y7M

4" shell - 9 mm runde stjerner. 5:1 ricehull break + 4 gram perk flash. Omtrent identisk break som forrige shell, noe jeg er fornøyd med. Stabilitet i "produksjonen" gjør alt så mye lettere!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Ffojt Vis innlegg
6"? Vakkert var det i allefall!

Edit: Ja, jeg har elendig øyemål... Uten noen holdepunkter, som en fyrstikkeske el. kunne det like gjerne verdt et 1" på nært hold for alt jeg vet, men syntes 6" så passende ut
Vis hele sitatet...
Om du noen gang har sett et 6" shell med en sånn vanlig standard pappkaffekopp for å holde liften, så ser du enkelt at det der ikke er 6"

http://bildr.no/thumb/704390.jpeg
Siden det er lov å si det så må jeg si at det er kanskje siste året det blir fyrt av en 12" på fjellet.
Håper det ikke blir lave skyer slik at det blir av lyst-
Ellers er alle velkomne opp på fjellet for å se på.
En liten test av blå fargekomposisjon:

http://www.youtube.com/watch?v=E0dRF...eature=channel

Fargen er blå, men videokameraet er dårlig på å gjengi dette riktig. Uansett er den veldig lyssterk, så det blir gøy å se den på himmelen.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
En liten test av blå fargekomposisjon:

http://www.youtube.com/watch?v=E0dRF...eature=channel

Fargen er blå, men videokameraet er dårlig på å gjengi dette riktig. Uansett er den veldig lyssterk, så det blir gøy å se den på himmelen.
Vis hele sitatet...
det var en fin lyseblå farge, ihvertfall på filmen.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
En liten test av blå fargekomposisjon:

http://www.youtube.com/watch?v=E0dRF...eature=channel

Fargen er blå, men videokameraet er dårlig på å gjengi dette riktig. Uansett er den veldig lyssterk, så det blir gøy å se den på himmelen.
Vis hele sitatet...
Kan jeg tippe at det er en 25mm stjerne (kanskje 20mm), som muligens skal i en 8" ?

tror jeg skal prøve meg på det systemet selv, er også rimelige å lage, trenger ikke formye av de dyreste kjemikaliene

Tenkte også å tilføye noe til en gammel post her;
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Jeg er faktisk littt usikker på hva tettheten pr. puck ble på, men måleren på pressa viste i overkant av 7 tonn. Skal gjøre noen utregninger etterhvert, men dette var første forsøk og jeg ville bare se at ting fungerte.
Vis hele sitatet...
Tror nå jeg forklarte dette med pressing å trykk i en annen tråd om rakettpressing,
Men kan forklare det igjend

Når du presser så er det trykket du presser med du må vite ,dvs; x-antall bar (kg/cm2)
å ikke kraften, kg, tonn, lb osv da det vil variere etter arealet på det du presser.

Før du presser må du vite, arealet på stempelet/cylinderen på puck pressa, arealet på cylinder på pressa du bruker
å hvor stort trykk du har tenkt å presse med.

-Stempelet på puck pressa di har en diameter på 8cm (?) isåfall vil den ha et areal på 50.25cm2
-La oss si at cylinderen på pressa di har en diameter på 36mm, arealet er da 10.17cm2
-Så skal du presse med fks 400bar (som jeg vil si er litt mye, men bare et eksempel)

Om du nå skal vite hva du skal kunne lese av manometeret på pressa di så må du først;
gange arealet av stempelet på puck-pressa med trykket du skal presse med (400bar), da vil du få 10100kg,
som er kraften du bruker på å presse 50.25cm2 med 400bar/ 400kg/ pr-cm2.

deretter deler du kraften på arealet på cylinderen på pressa di;
10100kg/ 10.17cm2 = 993.11bar
993.11bar vil altså være det du skal lese av manometeret på pressa.


Om du vil finne ut hvor stort trykk du presset puck stempelet med om du presset med en kraft på 7000kg så deler du kraften (7000kg) på aralet på puck stempelet;
7000kg / 50.25cm2 = 139.30bar
da presset du altså puck stempelet/ bp`en med et trykk på 139.30kg/pr cm2.

Har pressa di et manometer som leser av bar så skal du kunne lese av 688.25bar, om den har en cynlinder med et areal på 10.17cm2

Mulig at du vet det, men uansett er det mangen som ikke forstår hvor viktig det er å vite trykket i steden for kraften når de skal presse raketter osv,
Et eksempel er om du skal presse en rakett med en diameter på 12mm som har et areal på 1.13cm2 med et trykk på 400bar,
så vil du trenge en kraft på 452kg,
om du nå presser en rakett med en diameter på 32mm som har et areal på 8.03cm2 med den samme kraften
så vil du kun bruke et trykk på 56,28bar å du vil høyst sansynelig få cato
Om du hadde ganget trykket med arealet så ville du unngått dette.

Selv holder jeg meg enda til bp å ramming når det kommer til raketter

Edit:Beklager hvis det ble litt rotete, begynner å bli litt sent.
Sist endret av Bowman; 23. august 2010 kl. 01:29.
Jeg kommer nok til å bestille nå i månedsskiftet, da jeg får inn en pen slump på konto.

Jeg har, i tillegg til det jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bestille, funnet et SETT med kjemikalier som gjør at en kan lage Rød, Gul, Grønne, Blå og lilla MgAl based stjerner. 200g av hver.

Det er som en av de halvfabrikata middags pakkene en kjøper. "Tilsett kun vann". I dette tilfellet "tilsett kun KClO4". Jeg får med blandingsforhold, så er det en (eller 5) jeg liker så bestiller jeg bulk av de kjemikaliene jeg trenger til de neste gang! Supert med slike "test" sett!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da hadde jeg fått bestillt. Her er det jeg har kjøpt:
50 stk 2.5" hemis
1 stk 2" morter, papp desverre...
30m 3mm visco
450g perc
200g GD Alu
100g titan, sponge
150 35mm filmbokser (Elsker de små rakkerne!)
2kg svovel
450g 325 mesh alu, til D1 glitter.

Så nå er jeg snart i gang igjen med forberedelser til nyttår!!!!
Noen andre enn meg som begynner å føle presset?

Mine planer er:
Shellene jeg allerede har laget:
22 stk 2" Ball shells
Ca 10 2" canister shells
15 stk 35mm shells

Det jeg skal lage:
Opp i mot 50 2,5" shells
En stor haug av 35mm shells
Noen multibreak 35mm shells
Et 50 skudds titansalutt batteri (Orker ikke å rulle mere nå! Jeg er dritlei!)
I hvertfall ett 2" beraq style shell med 11 titansalutt inserts.

Nå kan jeg bare be til guden for hobbypyroteknikere at det blir like fint denne nyttårsfeiringen som i fjor! (Om en ikke så kaldt da! -10*C holder i massevis!)
Sist endret av Pyrotecnican; 4. september 2010 kl. 15:31.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Gratulerer! Mener du kaliumperklorat når du skriver perc?
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Gratulerer! Mener du kaliumperklorat når du skriver perc?
Vis hele sitatet...
Ja stemmer det.. De aller fleste skriver perc istedet for Kaliumperklorat eller potassium PERChlorate på engelsk... Går litt raskere vet du...
jeg driver og samler opp litt mortere til nyttår. på jobben min så har vi plastfolie ruller og når de er tomme kan de brukes som 2" mortere. så skal jeg stikke innom rørleggerbutikken for å bestille PE rør
skal kansje skyte opp noen tester om ikke så alt for lenge.
I kveld bestillte jeg også en ny nøyaktig vekt... Jeg kom på det en anelse sent... Når jeg er livredd for potensialet i flash, og skal lage et 50 skudds titansalutt batteri, nei jeg tror det holder med 2g om gangen takk! Det blit mye flash!

Og foresten Up. Hvis du har rett at KClO4+GDAlu kommer til å forandre på mitt liv, så håper jeg ikke det frorandrer livet i og med at jeg blir døv... Jeg har absolutt ingen anelse om hvor høyt German Dark og Kaliumperklorat smeller i et 3cm langt rør, 6mm ID, 2mm vegger, rullet av vanlig A4 papir... Jeg vil bare prøve det..
Mesteparten av perkloratet jeg har kjøpt er til whistle mix booster til shell osv... Jeg fikk med meg 100g Natrium Benzoat fra Danmark i sommer...
Sist endret av Pyrotecnican; 5. september 2010 kl. 23:37.
Hvor(dan) får dere kjøpt alt der der?

Jeg mener alle ingrediensene til å lage sånt.

Jeg kjøpte KNO3 for å lage røykbombe, men det ble stoppet i toll.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hvor(dan) får dere kjøpt alt der der?

Jeg mener alle ingrediensene til å lage sånt.

Jeg kjøpte KNO3 for å lage røykbombe, men det ble stoppet i toll.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nødig si noe om mine da de er fremdeles på vei i posten... Og egneltig burde ingen si det utenom på PM siden det utvilsomt er noen fra en statlig etat som ønsker å ødelegge denne hobbyen for oss som leser dette...

I så fall, les dette og tenk!!!

Har dere hatt ett innrapportert tilfelle av at en person har blitt drept eller skadet fordi de har LAGET FYRVERKERI FRA BUNNEN AV i Norge? Tror ikke det nei... Men har dere hatt folk som blir skadet av vanlig fyrverkeri? Ja plenty! Så jeg tror, og jeg vet at andre er enige med meg, at fyrverkeri en lager selv er fakrisk på mange måtere tryggere enn det en kjøper. En passer ofte bedre på når en lager det og når en skyter det enn når en har kjøpt det... Har sett folk som tenner et batteri, gjerne ett av de større, og tar, tja, omtrent 4 skritt bort og står og ser på det derfra... Med noe jeg hadde laget selv hadde jeg aldri stått så nærme.

Vi som lager fyrverkeriet selv er somregel det jeg kaller elitegruppen av hobbypyroteknikere. Vi vet at det er farlig i motsetning til mange andre idioter (unskyld språket, men sånn er det altså!) som vanker rundt med en pose fyrverkeri i den ene hånden, en pose alkoholholdig drikke, og en sigarett i munnen... Jeg kommer selv til å ta pyroteknik klasse 4 sertifikat neste år, og tviler på at jeg kommer til å lære noe nytt under kursene, så mye har leg lest og studert..

Samme regla har jeg levert før, men syns det er viktig å gjenta den.

Men KNO3? Hvorfor skulle det bli stoppet i tollen? Hvor kjøpte du det fra? En plass det skriker pyro og eksplosiver fra, og det mest sansynlig er skrevet med store bokstaver utenpå at det kommer fra et pyro filma?
Sist endret av Pyrotecnican; 6. september 2010 kl. 00:24.
Pakker med mer enn ett kilo kaliumnitrat skal sendes som farlig gods i henhold til ADR-reglementene. Det er ikke ulovlig å importere eller besitte for privatpersoner såvidt jeg vet.
Nå har jeg også bestillt en sekk KNO3. Så får alt det jeg har skrevet over og denne i løpet av denne og de to neste ukene regner jeg med.

Men et spørsmål som ikke har blitt svart på som jeg skrev ovenfor:

Er det bare meg som begynnr å føle presset?
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Nå har jeg også bestillt en sekk KNO3. Så får alt det jeg har skrevet over og denne i løpet av denne og de to neste ukene regner jeg med.

Men et spørsmål som ikke har blitt svart på som jeg skrev ovenfor:

Er det bare meg som begynnr å føle presset?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke bare deg. I fjor sto jeg på nyttårsaften og var tom for krutt og hadde for få mortarer. Alt for dårlig planlegging grundet dårlig tid.
Begynte altfor seint, man tror alltid man har så god tid. Men når nyttårsaften nærmer seg begynner det å haste.
Må snart begynne å mølle krutt, skulle gjerne hatt en større kulemølle nå også.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Nei, det er ikke bare deg. I fjor sto jeg på nyttårsaften og var tom for krutt og hadde for få mortarer. Alt for dårlig planlegging grundet dårlig tid.
Begynte altfor seint, man tror alltid man har så god tid. Men når nyttårsaften nærmer seg begynner det å haste.
Må snart begynne å mølle krutt, skulle gjerne hatt en større kulemølle nå også.
Vis hele sitatet...
Dette blir min første nyttårsfeiring med mer hjemmelaget enn kjøpt, så jeg kommer nok til å tabbe meg ut på ett eller annet. Krutt ja! Jeg er så glad jeg har halvannet kilo meal allerede! Men har ikke mye granulert så blir nok litt granulering osv.. I tillegg, selv om jeg ikke hadde aluminium har jeg møllet opp 2kg med D1 Glitter miks. Aluminiumet er på vei i posten nå, så det blir en del stjernedager framover...

Jeg prioriterer å få tak på sånne knatrekuler og Jumping Jacks denne nyttårsfeiringen...
Kulene som effekt i seg selv og som kjerne i rullede stjerner. Jumping Jacks? Jeg ser for meg en rack med 10 stk 35mm shells med mange av de inni. De for deg den effekten!

I tillegg tenker jeg litt på lampare's. Men de må nok settes sammen på nyttårsdagen, ellers kommer bensinen til å komme seg inn i break ladningen...
Sist endret av Pyrotecnican; 6. september 2010 kl. 19:42.
Siden jeg etter tidligere erfaringer vet at det eneste som begrenser meg når det kommer til mengder jeg kan lage av både krutt og andre mikser er oppmalt kull, har jeg nå satt av to kommende fridager, førstkommende fredag og mandag, til utelukkende kullkverning. Jeg syns det er noe dritt, og det er noe sinnsykt hvor mye den gamle Kenwood kjøkkkenmaskinen jeg har bråker når jeg grovknuser kullet i blenderen, så defor passer to fridager det jeg har huset for meg selv til ca 2 tiden, perfekt. Jeg har et vagt håp om å grovkverne ~3kg kull, men har ca 6kg grillkull på lager og jeg skal holde på fra 9 tiden. 5 timer X 2 = 10 timer med grovkverning av kull... Øresus er garantert... Jeg finmøller kullet i kulemøllen etterpå, så den har noe å gjøre fremover mens det jeg har bestillt kommer i posten...

Noen andre enn meg som har begynt å lage ting? Og noen andre som syns det er litt dødt på pyroforumet? Men går ut i fra at når vi nermer oss slutten av oktober begynner folk å bli litt stressede og stikker oftere innom...
Kværne kull er en pokker til drittjobb ja. Har selv nettopp fått en ny 6lb mølle i posten og venter fortsatt på en del saker som ennå ikke har kommet før jeg får begynnt å lage div komp, men tenkte jeg skulle kværne opp ca 5 kg grillkull i løpet av uka. Begynner å føle presset å nekter å gå tom for lift og meal

eneste godt planlagte på nyttårsaften er ett par, 50cm lange, KNSU raketter med HE salutt i tuppen. Nærmere 50g C5H8N4O12 i hvær (oppjusteres muligens til 100-150g pr stk om vellykkede testoppskytinger.)

Så er jeg så heldig å ha kommet over en liten kilo med Hampkull. Blir kult å få testet det, skal vist være virkelig bra til pyro.

Enig i at det er stille på forumet for tiden, er vel fordi folk ennå ikke er helt i "vinterdvale", eller, er for opptatt med planleggingen og arbeid til nyttårsaften skulle en nesten tro, den nærmer seg jo med "sjumils steg"
Sist endret av BlueStarPyro; 8. september 2010 kl. 21:55.
Har også en 6lb mølle og den går jevnt og trutt med kull, krutt, stjernemikser osv... Jeg får nok kull fra en runde til å lage mer enn 1kg med krutt. Ca 100g kull i hver beholder i 3 timer (Lengre om natta). Det blir litt kull etter hvert, men bruker det nesten enda fortere enn det blir møllet.

Jeg håper du har skutt de rakettene før, fordi du skal nødig ha dem stående igjen på bakken og frese, eller bli missiler og treffe noe, eller enda værre, noen?
Og hva er nå C5H8N4O12 igjen?

I det minste har jeg veid opp en god del. Jeg har 2kg tiger tail veid opp og klar til å mølles, samt 500g C6 som jeg skal ha 10% titan i... (Er det for mye?) I tillegg venter 2kg ferdig møllet D1 glitter miks på aluminiumen som er på vei i posten...

Ser for meg lange dager i helgene framover med kutting av stjerner, granulering av krutt. Tror jeg skal gjøre et forsøk og se om det går ann og kutte D1 glitter med veldig lite vann... Det er egentlig den litt kjedelige delen av pyroen. Sette sammen shell derimot er kjempegøy!
Sist endret av Pyrotecnican; 8. september 2010 kl. 23:06.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Og hva er nå C5H8N4O12 igjen?

...samt 500g C6 som jeg skal ha 10% titan i... (Er det for mye?)
Vis hele sitatet...
PETN

Nja, jeg ville vært meget forsiktig med å fleske til med for mye titan.
Miksturen kan ofte bli et rent helvete å jobbe med, men dersom du jobber deg jevnt og trutt oppover mot 10% så finner du kanskje ut av det, uten å ødelegge hele batchen din?
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Og hva er nå C5H8N4O12 igjen?
Vis hele sitatet...
PENT(Pentaeritritol tetranitrat)
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nja, jeg ville vært meget forsiktig med å fleske til med for mye titan.
Vis hele sitatet...
I tillegg er titan dyrt, så jo mindre jo bedre, men vil fremeles ha den fine effekten...