Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1447
Kan noen anbefale noen bra seriøse bøker om pyroteknikk og eksplosiver? Gjerne også bøker med oppskrifter.
Se i bruktbutikker etter gamle leksikon. Det er kule bøker der det står med ingredienser. Er du heldig finner du et med blandingsforhold også.

Men, nå er ikke jeg veldig aktiv innen pyro, så det er godt mulig dette er teit.
Jeg vil anbefale 2bøker som jeg kjøpte i fjord vår som nå forsåvidt hovedsakelig har med pyroteknikk å gjøre,

Nr1
-Pyrotechnic Chemistry,
som titelen sier, er veldig mye å utrolig avansert pyroteknisk kjemi/ å fysikk beskrevet i boka,
å der blir det forklart det meste innen pyroteknisk realtert kjemi, alt fra hva som på virker brennhastigheten, "stobe å glitter kjemi" , kjemiske likninger, termodynamikk osv...


Nr2,
-Lecture notes for the Chemistry of Firework,
Står egentligt en del av det det står i bok nr 1, bare at de ikke går fult så grundig inn i kjemi`en, forklarer det raskt å enkelt.
Men det står mer om pyro i praksis, forklarer en del om quick match , priming av stjerner å div andre ting.

Er bare til å google navnene på bøkene så finner du nok noen som selger de, men hvis du kun skal kjøpe en bok, kjøp nr1.

Anbefaler også AFN bøkene, som du får som pdf-fil fra freepyroinfo , helt gratis


Edit: Anarcy cookingbook/ idiot kokeboka, ALDRI tenk på å se på boka, å helst ikke tenk på navnet engang!
Sist endret av Bowman; 15. januar 2010 kl. 22:19.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av ЂЈД Vis innlegg
anarchy coockbook eller no slikt
Vis hele sitatet...
Bare NHEI!!!

Round Stars and Shells, av David Bleser er en god en
Ellers er alle AFN vistnok bra saker.
Hvis du ikke leser gode bøker og godt lesestoff på forhånd så er det farlig, ja.
Veldig farlig faktisk!
Dessuten må man gå meget varsomt fram også.
No shit

Selvfølgelig er det farlig, men hjelper ikke akkurat at man bruker feilaktige og direkte farlige metoder og oppskrifter fra den boken du nevnte.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det er farlig å kjøre bil uten å ha lært seg nødvendige sikkerhetsrutiner rundt det også.

Kanskje satt litt langt utpå spissen, men allikevel. Jeg mener det samme prinsippet gjelder.

Jeg liker smell, jeg liker kult fyrverkeri. Men kun folk med peiling bør holde på med det, for både sin egen sikkerhet.
Derfor holder bla. jeg meg unna, og overlater det heller til the pros.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvis du prøvde backe opp AC nå Cheroxx, så la meg vri det du sa littegrann:

"Det er farlig å kjøre bil uten å ha lært seg nødvendige sikkerhetsrutiner rundt det også.
Men å lese i AC, er som å dra til den kjørelæreren som sier at jo fortere du kommer deg fra A til B, des fortere er du ute av trafikken, å utgjør deretter ingen fare, å hører du på speedmetal å headbanger beruset på speed, så vil det hjelpe med at du lettere våger trå gassen i bånn!"

Slagord for Anarchist Cookbook Kjøreskole: "Skal du kjøre din bil fra A til B, stikk sprøyta i åra å trå gassen ned!"

EDIT: dette er ikke satt på spissen...
Sist endret av Up; 16. januar 2010 kl. 00:52.
hmm ? det var sarkastisk ment dette omtalte "Anarchist Cookbook" forslaget altså
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nybegynnere trenger ikke vite av navnet. Det er første steg til å lese i det. Det man ikke vet, har man ikke vondt av. Anngående AC, føler jeg det er best slik
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nå ja, det er jo en interessant bok, men etter å ha lest store deler av den, skal det sies at pyroteknisk ville jeg mest sannsynlig ikke sjekket i den for oppskriften på hvordan å KJØPE visco... Ikke veldig nøyaktig skrevet, og det eneste han tenker på er å ikke bli "busta", som han så fint sier det, av politiet, sikkerheten er ikke særlig på topp. Et lite sitat er: "Make sure no one is nearby.... Little shreds of aluminum go all over the place!!". Dette er en eksplosiv pil han har laget som man jo selvfølgelig står godt innenfor radiusen av splintene, hvis man ser på mengden krutt, for ikke å snakke om at den er utviklet som et rent våpen...

Det er fortsatt en kul bok å slå opp i hvis du kjeder deg litt en dag, det er ikke bare syke, ulovlige ting der..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er IKKE en kul bok! Bare inntedanende tullinger tror noe slikt! Så jeg annbefaler deg å skaffe deg litt peiling å skifte mening fort...
En kompis av meg har en stol som har et defekt ben.
Jeg vil tro at TAC fungerer bra til å støtte opp under det benet.

Men ellers så tviler jeg på at den vil funke til å tørke seg i ræva etter et toalettbesøk med en gang!

Det er skummelt med så dårlig og farlig informasjon som er i denne boka ettersom at nybegynnere ofte har en tendens til å følge "tips og triks" som man finner i den.
Dette skaper direkte livsfarlige situasjoner for tullingen som leser boka og de som befinner seg rundt han.

Derfor er det viktig å gjøre det klinkende klart at man ikke aksepterer at denne boka skal leses på annet grunnlag enn hånfliring!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Derfor er det viktig å gjøre det klinkende klart at man ikke aksepterer at denne boka skal leses på annet grunnlag enn hånfliring!
Vis hele sitatet...
Og det krever at man har kompetanse nok til å le av boka. Selv gjør jeg ikke det, da jeg tenker på hvor mange liv som kan bli ødelagt på grunn av en "bok".
Jeg er litt sentimental... Da vi fikk høre om tsunamien andre juledag 2004, så tenkte jeg "Ikke like ille som AC..." så fortsatte jeg dagen.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hehe, ok, jeg er enig i at det er lite info der og lite sikkerhet. Angående pyroteknikken i boka er jeg enig i at den er usikker og på det beste tvilsom, men jeg synes fortsatt en del av de påfunnene der som ikke KUN går ut på å lage faenskap er kule, men jeg skal ikke krangle på det. Når det er sagt vil jeg helst slippe å tørke meg i ræva med, eller støtte opp en stol med boken, i og med at det er en e-bok:P Diskusjonen er over for min del, jeg legger meg flat