Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6715
Sorry hvis jeg har lagt denne posten feil sted og om den strider i mot reglene.

Jeg lurte bare på om det er fare for at en molotov kan eksplodere i hendene dine før du kaster den. Kan bensinen inni flasken tar fyr? Vil det isåfall eksplodere rett i trynet på deg?
Bensinen i flaska tar selvfølgelig fyr, er jo det som er meningen. Er vel forsåvidt liten fare for eksplosjon. En molotov cocktail eksploderer vel egentlig ikke i det hele tatt, men når du kaster den så den knuses spres brennende bensin.

Og ja, dette har vel lite med pyroteknikk å gjøre
Trådstarter
6 0
Sitat av cp-nilsen Vis innlegg
Bensinen i flaska tar selvfølgelig fyr, er jo det som er meningen. Er vel forsåvidt liten fare for eksplosjon. En molotov cocktail eksploderer vel egentlig ikke i det hele tatt, men når du kaster den så den knuses spres brennende bensin.

Og ja, dette har vel lite med pyroteknikk å gjøre
Vis hele sitatet...
Ja men hvis bensinen i flasken tar fyr før flasken knuser (hvis det er mulig da), kan det bli en eksplosjon da?
Den tar fyr før den knuser, men det vil jo bare brenne rolig i flasken da det ikke akkurat er flust med oksygen i flasken. Mulig flasken kan bli så varm at den sprekker hvis du holder den veldig lenge men
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Største faren er antakeleg at du får panikk og mister ned flaska i det du tenner på.
Jeg har prøvd og hvis den ikke ble kastet så bare brenner den som et lys.
men vær forsiktig med kluten du tenner på, jeg har brent meg på at det renner brennende bensin fra den.
Trådstarter
6 0
OK. Da har jeg fått svar på det jeg lurer på.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis du fyller flasken helt full slik at ikke noe luft eller annen gass får plass eksploderer den ikke i hånden din. Bensingass eksploderer ikke rent bensin.
Ikke hiv flasken like ved noe brennbart. Hadde noen kamerater i klassen som sa til meg at de hadde testa Molotov Cocktail på en stein i høyt gress. Bensinen spruta og de løp som gale rundt for å slukke små gressbranner her og der i et kvarter.
jeg har gjort dette masse ganger og den har ikke vært noe særlig farlig men pass på kluten i flaske han jeg var med klasket kluten i ryggen så han begynte og brenne og hav viste det ikke sel xD men dette gikk bra men pass på!!
Den tar ikke fyr i hånda di, enkelt nok fordi bensinen i flaska ikke har tilgang på luft, og at flammen fra filla ikke når inn i flaska. Nå skal jeg ikke anbefale deg å stå der og holde i driten imens du synger ferdig hele ja vi elsker, men du trenger ikke bekymre deg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Funker Cocktailen greit med en Colaflaske av glass, rødsprit og en engangsklut?
Har ikke tilgang på Bensin, men rødsprit har jeg i mengder. Hva er best?
Begge deler brenner, you do the math.
Det vil ikke bli like spektakulært å se på som ved bruk av bensin, men det funker.

Men.. Ikke tilgang på bensin? Dette hørtes da mer enn snodig ut syns jeg!
Pappan din har sikkert gressklipper eller motorsag.
Vist jeg skulle lagd det så had e tatt ei glassflaske, fylt opp med bensin eller billig sprit, tetta med trekork og hat en bandasje eller klut bitt bundet til flaskehalsen dyppet i det samma som flaska og tent på det også kasta den... men det kan hende at det gir en dårlig effekt... og eksplosjon blir kun dannet ved høyt trykk og objektet kollapser slik vi kjenner til sprenging, og deler flyr rundt som splinter? eller "vassa e ti mannskitt no"?
Delvis riktig.
Husk i at i en FAE er det slettes ikke nødvendig med høyt trykk for at det skal oppstå en eksplosjon.
Man kan sette fyr på en bensinkanne, til og med pumpene på bensinstasjoner, uten at det eksploderer. Så derfor tror jeg heller ikke at en molotovcocktail vil gjøre det samme.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Delvis riktig.
Husk i at i en FAE er det slettes ikke nødvendig med høyt trykk for at det skal oppstå en eksplosjon.
Vis hele sitatet...
Nå kvalifiserer vel ikke akkurat en molotov til å være FAE heller da.
Sitat av piuu Vis innlegg
Man kan sette fyr på en bensinkanne, til og med pumpene på bensinstasjoner, uten at det eksploderer. Så derfor tror jeg heller ikke at en molotovcocktail vil gjøre det samme.
Vis hele sitatet...
Det er gassen som brenner ikke væska, hvis du hadde hatt en bensinkanne og satt den oppi ett badekar uten kork, så ville gassen seget ut og ned i bunnen av badekaret og du kunne da tent på. Bare bunnen av badekaret ville begynt og brenne og kanna ville ikke eksplodert!
Noen som vet hva de smurte på flaskene til molotov coktailene under 2WW, har lest en plass at i smurte inn flaskene med et slags stoff som gjør bensinen begynner å brenne når flaska knusest og bensinen kommer i kontakt med dette stoffet.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Nå kvalifiserer vel ikke akkurat en molotov til å være FAE heller da.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk helt riktig.

Men jeg tenkte på akkurat dette utsagnet: " og eksplosjon blir kun dannet ved høyt trykk og objektet kollapser slik vi kjenner til sprenging, og deler flyr rundt som splinter? eller "vassa e ti mannskitt no"? "

Det er bare delvis riktig, men nok om det.
Trenger ikke å kverulere mer på det nå. Dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Sitat av phyton Vis innlegg
Noen som vet hva de smurte på flaskene til molotov coktailene under 2WW, har lest en plass at i smurte inn flaskene med et slags stoff som gjør bensinen begynner å brenne når flaska knusest og bensinen kommer i kontakt med dette stoffet.
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia
The Polish home army developed a version[4] which ignited on impact thus avoiding the need to light the fuse before throwing. Ignition was caused by a reaction between concentrated sulfuric acid mixed with the fuel and a mixture of potassium chlorate and sugar which was crystalized from solution onto a rag attached to the bottle.
Vis hele sitatet...
Du finner kanskje mer om du søker.
Correct me if i'm wrong, men vil det ikke starte å brenne med engang den påtendte kluten treffer bensinen?
Som sagt, det er gassen fra bensinen som brenner ikke selve bensinen.

Hell bensin på bakken og tenn på, når det er ferdig med å brenne vil du se at bakken fortsatt er litt våt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
AndyCandy: Jeg utfordrer deg til å sette ei bensinkanne i badekaret og tenne på.
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
Som sagt, det er gassen fra bensinen som brenner ikke selve bensinen.

Hell bensin på bakken og tenn på, når det er ferdig med å brenne vil du se at bakken fortsatt er litt våt.
Vis hele sitatet...
Nei??

Gassen fra bensinen antennes kun hvis man har rett forhold mellom oksygen og gass. Og for å få en eksplosjon så må man ha ca. 14,6 oksygen : 1 gass for at det skal bli komplett.

Og grunnen til at bakken var våt er nettopp pga. feil forhold mellom oksygen og gass.

Så bensin brenner, og gassen fra bensinen eksploderer hvis man har riktig forhold.

Har faktisk sett folk som har stått over bensindamp med en røyk i munnen uten at det har eksplodert, selv om jeg ikke vil anbefale dette
Sist endret av S3MT3X; 12. januar 2009 kl. 05:09.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
AndyCandy: Jeg utfordrer deg til å sette ei bensinkanne i badekaret og tenne på.
Vis hele sitatet...
Dersom denne er full så er det ikke noe problem å gjøre dette. For å slokke den er det bare å skru på korken.

Har selv gjort dette under kontrollerte omstendigheter (sikkerhetskurs) så jeg vet hva jeg snakker om.
Men som S3MT3X sier så ekploderer bensindamp ved blanding ved av en bestemt mengde luft.
Så lenge blandingen ligger mellom den nedre og den øvre ekplosjonsgrensen vil dette eksplodere dersom det antennes.

Derfor er det mulig å gjøre dette når kanna er full og potensielt livsfarlig dersom den ikke er full.
Da kan faktisk blandingen av luft og bensindamp tilfeldigvis være slik at det vil eksplodere.

BomberMan, utfordrer du meg istedenfor eller trekker du utfordringen?
En litt bedre måte å gjøre det på er å korke flaska etter å ha fylt den med bensin, og så dyppe en tampong i bensin å feste denne til flaska.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av arnthugo1st Vis innlegg
Vist jeg skulle lagd det så had e tatt ei glassflaske, fylt opp med bensin eller billig sprit, tetta med trekork og hat en bandasje eller klut bitt bundet til flaskehalsen dyppet i det samma som flaska og tent på det også kasta den... men det kan hende at det gir en dårlig effekt... og eksplosjon blir kun dannet ved høyt trykk og objektet kollapser slik vi kjenner til sprenging, og deler flyr rundt som splinter? eller "vassa e ti mannskitt no"?
Vis hele sitatet...
Det er sånn molotov cocktails/bensinbomber fungerer...
Det er ikke bomber i mine øyne og vil aldri bli det.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Delvis riktig.
Husk i at i en FAE er det slettes ikke nødvendig med høyt trykk for at det skal oppstå en eksplosjon.
Vis hele sitatet...
Ikke sammenlign FAE's med Molotov Cocktails.
FA= = Fuel Air _EXPLOSIVE_.
En eksplosiv miks av fuel og luft, som eksploderer med voldsom kraft.
Vet du ikke tror det, men vil bare nevne så resten av værden ser det, og det ikke blir noen spekulasjoner og missforståelser
Sitat av Kramer Vis innlegg
Correct me if i'm wrong, men vil det ikke starte å brenne med engang den påtendte kluten treffer bensinen?
Vis hele sitatet...
Var dette en respons til meg/phyton?
Poenget er jo at man skal slippe å ha en brennende klut.
Jeg har eksprimentert litt med molotov cocktails før. Er ganske gøy
Har også laget dette i lyspærer mange ganger. Tving av metallgreia, hell oppi bensin, og så en klut.
Så gjør man resten som med en vanlig molotov.
Blander man inn en tredjedel med diesel i en molotov, så får man mørkere flammer
Men siden bensin antennes kun i dampform og rett oksygen mengde (kom på det, var en amerikaner som fylte bensin oppi ei kanne oppi lasteplanet på pickupen, tror han røyka...) plutselig antente det, hele lastplanet så "poff" og mannen brant nesta ihjel... Det ble forsket på hvorfor han overlevde i ettertid.
Men da må det vel være bedre å bruke alkohol istedet? Det ble jo brukt i V1 og V2.
Sitat av Superpølsemann Vis innlegg
Funker Cocktailen greit med en Colaflaske av glass, rødsprit og en engangsklut?
Har ikke tilgang på Bensin, men rødsprit har jeg i mengder. Hva er best?
Vis hele sitatet...
så lenge flaska kan knuse og spre seg sammen med bensinen, går det bare bra.
rødspriten kan jeg desverre ikke kommentere... foreløpig.
Superpølsemann, hva skal denne brukes til om jeg tørr spør?

Bare for å se massevis av store flammer eller har du tenkt å ødelegge noe?
Hvis svaret er ja på det med flammer så bruk bensin med litt olje i. Da henger flammene litt lengre i luften samt at man får litt mørkere farge på flammene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
med olje i bensinen setter det seg også fast i ting, som mensker og vegger og brenner lengre.
molotov cocktails uten olje er ikke skikkelig molotov cocktails...
Eksprimentert en del med bensin, gøy å helle det på sjøen og tenne på, brenner oppå vannet! er ikke bare bensingasser som brenner, bensin brenner det også, men bensingass eksploderer, som i en motor
benisngasser kan også være veldig morsomt å lukte på, men veeeldig farlig!
Lukta litt for lenge på bensin en gang og pluttselig så befant jeg meg i en helt annet værden
Kan det vere kalium klorat? Har ikke stor peiling på dette, men mener å ha lest en plass at polakkene under opprøret i Warsawa laget bensinbomber ved å fylle opp en tomflaske med bensin, ha to skjeer svovelsyre oppi og ta på korken. Deretter oversmurte de flasken med litt kalum klorat. Så ble det hele omvikles i en avis, og kastet mot målet. Flasken knuses, innholdet forbinder seg med kalium klorat og anntenner seg selv. Skulle vist være dødelig effektivt mot stridsvogner.

Som sakt ikke helt sikker på om dette stemmer, men mener å ha lest at det var slik

EDIT: Så ikke at det var en side 2 i threaden. My bad
Sist endret av hoyt; 21. januar 2009 kl. 01:18.
Sitat av sykofant Vis innlegg
med olje i bensinen setter det seg også fast i ting, som mensker og vegger og brenner lengre.
molotov cocktails uten olje er ikke skikkelig molotov cocktails...
Eksprimentert en del med bensin, gøy å helle det på sjøen og tenne på, brenner oppå vannet! er ikke bare bensingasser som brenner, bensin brenner det også, men bensingass eksploderer, som i en motor
benisngasser kan også være veldig morsomt å lukte på, men veeeldig farlig!
Lukta litt for lenge på bensin en gang og pluttselig så befant jeg meg i en helt annet værden
Vis hele sitatet...
Det er ingen væsker som brenner, punktum. Det er dampen som brenner.
så lampolje, der er det bare dampen som brenner der også? bensin brenner og dampen brenner og kan være eksplosiv. vis ikke bensin kan brenne, hvordan forklarer du at bensin kan selvantenne?
Hell bensin på en vegg og tenn på og se hvordan det brenner, da ser du tydlig at selve bensinen brenner, du mener vel kanskje at det ikke brenner uten oksygen eller noe sånt og at det er derfor det må være gass for å brenne? det er feil
Det er bare dampen som brenner. Akkurat som stearin: det er ikke selve stearinen som brenner, det er veka, som igjen gjør at stearinen fordamper, som skaper en rolig og fin reaksjon. Bensin derimot reagerer kraftigere, og dermed fordamper det fortere. Samme prinsipp. Nesten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
så lampolje, der er det bare dampen som brenner der også? bensin brenner og dampen brenner og kan være eksplosiv. vis ikke bensin kan brenne, hvordan forklarer du at bensin kan selvantenne?
Vis hele sitatet...
Bensin fordamper veldig greit sjølv ved et par kuldegrader, og danner nok damp til at det brenner. Når det først har tatt fyr vil varmen fordampe meir.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hell bensin på en vegg og tenn på og se hvordan det brenner, da ser du tydlig at selve bensinen brenner, du mener vel kanskje at det ikke brenner uten oksygen eller noe sånt og at det er derfor det må være gass for å brenne? det er feil
Vis hele sitatet...
Ja, for du ser forskjell på om det er væska eller damplaget en tiendels millimeter over væskenivået som brenner? Sorry mate. Du ser forskjellen tydelig på diesel og bensin - bensin fordamper lett, og du tenner glatt på ei bøtte bensin med ei fyrstikk. Med diesel kan du glømme å få fyr på det med å holde ei fyrstikk over væska - fordi det ikkje er nok damp til å få ei forbrenning der.

Sitat av wikipedia
Like other alkanes, gasoline burns in the vapor phase and, coupled with its volatility, this makes leaks highly dangerous when sources of ignition are present.
Vis hele sitatet...
Eg skal ikkje hevde bestemt at det ikkje finst væsker som brenner, men i tilfellet bensin så er det definitivt dampen som brenner.
mhm, var sikker på at bensin brant jeg, pyrra mye med bensin før og du kan ikke se at det brenner over bensinen, ser ut som om selve bensinen brenner, vis du kaster det på en vegg og tenner på så ser du jo at bensinen brenner i selve veggen!
Den gamle læreren min fortalte også at bensin brenner, men dampen er eksplosiv...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sykofant... Serriøst klarer du ikke skjønne hvordan det funker?!
Herregud.
Les hva slashdot skrev, EN GANG TIL.

Anngående væsker som brenner, så har vi jo altids ting som nitroglycerin.