Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  392 44925
Sitat av Provo Vis innlegg
Den økte temperaturen i luft og land vil bidra til smelting av polene, som også inneholder store mengder CO2 som vil varmes opp og slippes ut til atmosfæren. Økt overflatetemperatur i vannet vil også gi kraftigere orkaner. Det er ofte påstått av orkaner og sykloner vil opptre oftere i tillegg til å ha høyere intensitet, men akkurat dette er noe uenighet om.
Vis hele sitatet...
Orkaner har vært sjeldne siden 70-tallet frem til nå, hvor det har tatt helt av. Før 70-tallet igjen var det også stille rundt orkaner. Orkaner forårsakes av varm vannoverflate, ja, men i første omgang er det klimaendringer som har forårsaket dem. Disse klimaendringene er ikke menneskeskapte, disse er naturlige sykluser, og du har litt av en oppgave dersom du tenker å motbevise dette.
Orkan-problemet er løst allerede ved hjelp av tuber i vannet. Disse tubenefår bølger over seg, og disse bølgene sender varm vannoverflate ned i et lavere havnivå. Dette igjen presser kaldere vann oppover. Enkelt sier du? Ja, det er enkelt. Det er også utrolig kostnadseffektivt.

Dessuten, hvorfor kan vi ikke forsøke geo-engineering? Det er kostnadseffektivt, resultatet av det kommer i dag, og om resultatet ikke er tilfredsstillende, kan det reverseres nærmest ved et blunk.
Al Gore bruker faktisk 5 ganger mere penger på å informere om global oppvarming per år, enn det det ville kostet det første året med geoengineering.
Sitat av Provo Vis innlegg
Økt mengde CO2 i atmosfæren fører til økt opptak av CO2 i havet, og CO2 reagerer med H2O og gir karbonsyre (H2CO3). Dette gir en forsuring av havet som har drastiske konsekvenser for dyre- og plantelivet. Videre vil den økte mengden CO2 og andre klimagasser tette for varmeutslippet fra jorden ved å blokkere det infrarøde spekteret, noe som øker temperaturen på jorden og i havet. Varmt vann holder dårligere på gass enn kaldt vann, slik at havet så vil begynne å frigi CO2 som stiger, blokkerer og øker temperaturen ytterligere. En positiv tilbakekobling, kalles dette, og er per definisjon en ustabil situasjon.

Den økte temperaturen i luft og land vil bidra til smelting av polene, som også inneholder store mengder CO2 som vil varmes opp og slippes ut til atmosfæren. Økt overflatetemperatur i vannet vil også gi kraftigere orkaner. Det er ofte påstått av orkaner og sykloner vil opptre oftere i tillegg til å ha høyere intensitet, men akkurat dette er noe uenighet om.

Områder som allerede er utsatt for ørkendannelse vil oppleve en akselerasjon av ørkendannelsen og vesentlig lengre tørketider. Det betyr tap av planteliv, som vil minske opptaket av CO2 fra luften i disse områdene, samt at CO2 som er lagret i plantene fra før vil slippes ut i komposteringsprosessen. Flere mennesker og dyr vil dø av heterelaterte sykdommer, og skogbrannfaren i omliggende områder vil øke betraktelig. Dette gir flere og større skogbranner, og vil øke øyeblikksverdien av frigitt CO2. Alt vann som fordamper fra grunnen og havet i disse områdene vil, slik som nå, regne ned igjen i andre områder, men i mye større omfang. Det betyr mindre sollys til de plantene som ikke tørker ut, og det er naturlig å anta nedsatt fotosyntese og dermed nedsatt CO2-opptak av plantene.

Andre tropiske sykdommer som f.eks. malaria vil etterhvert som temperaturen stiger bre seg til å bli globale sykdommer. Parasitter som kun eller helst trives i varme områder, slik som f.eks. hakeorm og hjerteorm vil bli mye mer utbredt og utvikle seg mye raskere. Det betyr flere dødsfall og sykdomsforløp hos dyr og mennesker.

En reduksjon av antall plante- og dyrearter på jorden på grunn av global oppvarming er uungåelig, og de fleste eksperter spår en masseutryddelse innen kort tid. Det er jevnt over antatt at en økning av gjennomsnittstemperaturen på jorden med 3,5 grader Celsius gir en utryddelse av 40%-70% av jordens arter. En omfattende rapport publisert i Nature i 2004 anslår at mellom 15% og 37% av artene kommer til å være utryddet innen år 2050. At dette gir en alvorlig videre forstyrrelse i naturens kretsløp er selvfølgelig.

Så ja, det er farlig med "litt klimaendring".
Vis hele sitatet...
Ok, forklarte meg litt dårlig. Selvsagt er det farlig for mennesker og dyr. Men for jorda totalt er det kanskje positivt! Det har jo vært høy temp her på jorda før uten at dette har ført til annet en korreksjon av livsgrunnlaget for mennesker og dyr. Vi er jo alt for mange på denne planeten. Det blir mer som å putte flere og flere fisk i ett akvarium, til slutt smeller det, uansett tiltak man måtte ta.
Det har jo vært skog på Svalbard og jordbruk på grønnland. Hva forårsaket dette? Og hva problemer førte dette til? ( Ja om man ser vekk fra at nordmennene på grønnland måtte flytte da..) Jeg tar da utgangspunkt i at det ikke bare var ett lokalt fenomen på grønnland, men faktisk global oppvarming.

Men, "masseutrydding" ? Er dette nært forestående ?
Sitat av lambador Vis innlegg
Orkan-problemet er løst allerede ved hjelp av tuber i vannet. Disse tubenefår bølger over seg, og disse bølgene sender varm vannoverflate ned i et lavere havnivå. Dette igjen presser kaldere vann oppover. Enkelt sier du? Ja, det er enkelt. Det er også utrolig kostnadseffektivt.
Vis hele sitatet...
Å si at orkaner er forårsaket av varmt overflatevann, er vel en grov forenkling, men de forsterkes av det. Løsningen du snakker om der, patentert av Bill Gates, er ikke satt til livs enda. Patent er søkt og offentliggjort i Juli i år, men ikke noe mer enn det. Det gjenstår massiv testing, og en enorm økonomisk innsats for å få det ut i livet. Det gjenstår også en utredning om hvorvidt vannutskiftningen vil påvirke miljøet i havet.

Så å si at orkanproblemet er løst er en kraftig bommert.

Sitat av lambador
Dessuten, hvorfor kan vi ikke forsøke geo-engineering? Det er kostnadseffektivt, resultatet av det kommer i dag, og om resultatet ikke er tilfredsstillende, kan det reverseres nærmest ved et blunk. Al Gore bruker faktisk 5 ganger mere penger på å informere om global oppvarming per år, enn det det ville kostet det første året med geoengineering.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan vi prøve det! Det er mange ideer, forslag og planer om å sette i gang slike tiltak, men det er ikke nok alene. Du snakker som om vi ikke har noe tidspress på oss når du sier at det ikke gjør noe om resultatet ikke er tilfredsstillende, men det har vi altså. Utslippene må ned uansett hvordan du vrir og vender på det. Det siste argumentet ditt der er ikke holdbart i det hele tatt, da du ikke kan påvise hva som har størst totaleffekt av å informere verdensbefolkningen om problemets alvorlighet og å forsøke geoengineering med fem ganger så stor pengesum. Jeg ønsker meg dessuten en troverdig kilde for påstanden din.

Sitat av Brulte
Selvsagt er det farlig for mennesker og dyr. Men for jorda totalt er det kanskje positivt!
Vis hele sitatet...
Hvis det er farlig for mennesker, dyr og planter - hva er det igjen å være positivt for da? Hvorvidt vi vil oppleve en stabilisering etter vi har brukt opp alle ikkefornybare energikildene vi har, er det ingen som har svaret på. Det eneste vi vet er at vi vil se store forandringer, og at mesteparten av dyre- og plantelivet vil bli utryddet. Jeg synes ikke dette er noe å ta sjansen på. Satsing på å senke totalbefolkningen er ingen god løsning, spesielt ikke alene, ettersom det vil være nærmest praktisk umulig å gjennomføre, i tillegg til at utslippet av klimagasser ikke vil opphøre med en lavere befolkning. Det er denne nettoøkningen av CO2 og andre gasser som gir en økende temperatur, ikke mengden mennesker.

Sitat av Brulte
Men, "masseutrydding" ? Er dette nært forestående ?
Vis hele sitatet...
Som sagt er det rimelig bred enighet om at 15% til 37% av alle dyre- og plantearter vil være utryddet innen 2050. Så jeg vil mene det er rimelig nært forestående.
Sist endret av Provo; 27. november 2009 kl. 14:37.
Hvis det er farlig for mennesker, dyr og planter - hva er det igjen å være positivt for da? Hvorvidt vi vil oppleve en stabilisering etter vi har brukt opp alle ikkefornybare energikildene vi har, er det ingen som har svaret på. Det eneste vi vet er at vi vil se store forandringer, og at mesteparten av dyre- og plantelivet vil bli utryddet. Jeg synes ikke dette er noe å ta sjansen på. Satsing på å senke totalbefolkningen er ingen god løsning, spesielt ikke alene, ettersom det vil være nærmest praktisk umulig å gjennomføre, i tillegg til at utslippet av klimagasser ikke vil opphøre med en lavere befolkning. Det er denne nettoøkningen av CO2 og andre gasser som gir en økende temperatur, ikke mengden mennesker.


Som sagt er det rimelig bred enighet om at 15% til 37% av alle dyre- og plantearter vil være utryddet innen 2050. Så jeg vil mene det er rimelig nært forestående.[/quote]

For 60 millioner år siden ble dinosaurene utryddet + en masse andre arter. Vi må vell skille mellom å berge oss selv fra vår egen drit og det som jeg trodde var fokus her, opprettholdelsen av ett vist biologisk mangfold både når det gjelder mennesker og andre skapninger. Det er jo ikke sikkert det kan være så mange mennesker på jorden som i dag om det skal fungere. Er det noen som har noe synspunkt på dette med tettheten av menneske på denne jorda?

Vi må uansett "tror" jeg være enige om at det er en limit på mengden folk på denne kloden, uansett miljøtiltak.
Om så hele verden spiste grønnsaker så ville vi presset ut og overkjørt andre arter om vi bare var mange nok.
Tror det er dette hele greia koker ned til.

Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvis det er farlig for mennesker, dyr og planter - hva er det igjen å være positivt for da? Hvorvidt vi vil oppleve en stabilisering etter vi har brukt opp alle ikkefornybare energikildene vi har, er det ingen som har svaret på. Det eneste vi vet er at vi vil se store forandringer, og at mesteparten av dyre- og plantelivet vil bli utryddet. Jeg synes ikke dette er noe å ta sjansen på. Satsing på å senke totalbefolkningen er ingen god løsning, spesielt ikke alene, ettersom det vil være nærmest praktisk umulig å gjennomføre, i tillegg til at utslippet av klimagasser ikke vil opphøre med en lavere befolkning. Det er denne nettoøkningen av CO2 og andre gasser som gir en økende temperatur, ikke mengden mennesker.


Som sagt er det rimelig bred enighet om at 15% til 37% av alle dyre- og plantearter vil være utryddet innen 2050. Så jeg vil mene det er rimelig nært forestående.
Vis hele sitatet...
For 60 millioner år siden ble dinosaurene utryddet + en masse andre arter. Vi må vell skille mellom å berge oss selv fra vår egen drit og det som jeg trodde var fokus her, opprettholdelsen av ett vist biologisk mangfold både når det gjelder mennesker og andre skapninger. Det er jo ikke sikkert det kan være så mange mennesker på jorden som i dag om det skal fungere. Er det noen som har noe synspunkt på dette med tettheten av menneske på denne jorda?

Vi må uansett "tror" jeg være enige om at det er en limit på mengden folk på denne kloden, uansett miljøtiltak.
Om så hele verden spiste grønnsaker så ville vi presset ut og overkjørt andre arter om vi bare var mange nok.
Tror det er dette hele greia koker ned til.[/quote]
Sitat av Provo Vis innlegg
Selvfølgelig kan vi prøve det! Det er mange ideer, forslag og planer om å sette i gang slike tiltak, men det er ikke nok alene. Du snakker som om vi ikke har noe tidspress på oss når du sier at det ikke gjør noe om resultatet ikke er tilfredsstillende, men det har vi altså. Utslippene må ned uansett hvordan du vrir og vender på det. Det siste argumentet ditt der er ikke holdbart i det hele tatt, da du ikke kan påvise hva som har størst totaleffekt av å informere verdensbefolkningen om problemets alvorlighet og å forsøke geoengineering med fem ganger så stor pengesum. Jeg ønsker meg dessuten en troverdig kilde for påstanden din.
Vis hele sitatet...
Dersom vi har et tidspress, som du nå insinuerer at vi har, hvorfor skal vi da forsøke å redusere utslippene, som igjen ikke vil merkes før om 50 år, og først gi ordentlige resultater om 100 år, når C02-verdiene faktisk begynner å normalisere seg?
Nå husker jeg ikke hvilket kjemikalie man har tenkt å bruke for å kjøle ned planeten vha. geoeng, men det er et kjemikalie som støtes ut av jordkloden når store vulkanutbrudd forekommer. Dette kjemikaliet fungerer som en solkrem, og har en kjølende effekt.

Kilden min er Levitt/Dubner. Enhver med et noe normalisert syn på klimaproblemstillingen burde ha hørt om dem.
Sitat av Brulte Vis innlegg
For 60 millioner år siden ble dinosaurene utryddet + en masse andre arter. Vi må vell skille mellom å berge oss selv fra vår egen drit og det som jeg trodde var fokus her, opprettholdelsen av ett vist biologisk mangfold både når det gjelder mennesker og andre skapninger.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her..

Sitat av lambador
Dersom vi har et tidspress, som du nå insinuerer at vi har, hvorfor skal vi da forsøke å redusere utslippene, som igjen ikke vil merkes før om 50 år, og først gi ordentlige resultater om 100 år, når C02-verdiene faktisk begynner å normalisere seg?
Vis hele sitatet...
Mener du at vi ikke har et tidspress? Hvis prosessen ikke er kritisk/tidsavhengig, noe hele verdens klimaforskerstand ville arrestert deg kraftig på, hvorfor da i det hele tatt bry seg meg geoengineering? Sannheten er at vi ikke vet hvor mye vi kan gjøre med geoengineering. Og at effekten av reduserte utslipp ikke gir resultater før om 100 år (hvor du har dette fra vet ikke jeg, men at det tar noe tid har du rett i) er kun et argument for å gjøre noe så raskt som mulig før det går fullstendig over styr.

Sitat av lambador
Nå husker jeg ikke hvilket kjemikalie man har tenkt å bruke for å kjøle ned planeten vha. geoeng, men det er et kjemikalie som støtes ut av jordkloden når store vulkanutbrudd forekommer. Dette kjemikaliet fungerer som en solkrem, og har en kjølende effekt.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer dette kjemikaliet, om jeg tør spørre? Påstanden din er verdiløs når du ikke har navnet på kjemikaliet eller en beskrivelse av prosessen utover at "den fungerer som en solkrem".

Sitat av lambador
Kilden min er Levitt/Dubner. Enhver med et noe normalisert syn på klimaproblemstillingen burde ha hørt om dem.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en kildereferanse, men to etternavn. Det har seg forøvrig slik at Levitt er økonom mens Dubner er journalist. Ingen av de har noen klimaforsknings- eller ingeniørbakgrunn.
Se "age of stupid", så er det en del svar der, forenkla og greit å forstå. Vi er ikke totalt fucked enda, men vi må virkelig få ut fingern. Greia er at vi i vesten virkelig må senke utslippene våre, mens asia++ faktisk kan ØKE utslippene noe siden de har helt latterlig lavt forbruk i forhold til oss.
Hundert Autoren gegen Einstein (Hundre Forfattere mot Einstein) var navnet til en bok som ble sluppet av nazistene tidlig på 1930-tallet. Dette visstnok i forbindelse med en svertekampanje, der nazismen bl.a. forsøkte å svekke Einsteins troverdighet som vitenskapsmann.

Da Einstein hørte om dette skal han ha svart følgende: "Why 100 authors? If I were wrong, then one would have been enough!"

"Greit nok det, men hva har det med klimadebatten å gjøre?" Vel, uavhengig av hva jeg måtte mene om klimaendringene, så synes jeg overskrifter som denne debatten har reflekterer hvordan media og populærvitenskapelige tidsskrifter ofte presenterer vitenskap.

Uansett om den anekdotiske fortellingen om Einstein er sann eller ikke, så er poenget mitt at til syvende og sist er det fakta som teller, ikke hvor mange eller hvem som tror hva.

Sitat av lambador Vis innlegg
Kilden min er Levitt/Dubner. Enhver med et noe normalisert syn på klimaproblemstillingen burde ha hørt om dem.
Vis hele sitatet...
Tenker du her på boken deres, SuperFreakonomics? Som Provo også påpeker, så er det ingen av de to som har en akademisk bakgrunn for å uttale seg om klimaendringene.

Dessuten har jo den boken blitt temmelig kritisk mottatt, både på grunn av direkte faktafeil og fordi den inneholder en del misledende informasjon. For eksempel brukte Levitt og Dubner Ken Caldera, en reell klimaforsker, som kilde for argumentasjonen mot at CO2 er et stort problem -- noe Caldera på sin side ikke er enig i.

Kilde: http://www.e360.yale.edu/content/feature.msp?id=2201
Sist endret av sqrt; 27. november 2009 kl. 22:36.
Seriøst? Jeg trodde rett og slett ikke at det skulle gå an å IKKE tro på menneskeskapte klimaendringer.
Kan det ha en samenheng med at mennesker har veldig vanskelig for å miste håpet? Det at de siste 50 årene har vært de varmeste på 3700 år sikter ganske grovt til menneskelig konservatisme og idioti. Her er det ikke snakk om "Istid", men et glovarmt helvete.
Nei la oss heller få satt i gang storproduksjon av elbiler og tog med tilhørende spor/linjer. Må da være mye bedre å fyre med kullenergi fra kullkraftverk i polen. Hydrogen er heller ikke av veien, spesielt når man ser på virkningsgraden og hvor energien kommer fra.
Ingen som har hørt om CRU hackingen?
Syntes det nesten fortjener en egen tråd, men ikke f om jeg gidder å diskutere noe mer AGW...
Media håndterer selvfølgelig saken som om de var kristne og fant ut at Jesus var homo.

http://heliogenic.blogspot.com/2009/...ng-warmer.html

http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw
Sist endret av BonesCon; 1. desember 2009 kl. 10:00.
Vel, et typisk kullkraftverk i europa har virkningsgrad på et sted mellom 36-47%, og kan komme opp mot 85% hvis elproduksjonen kombineres med levering av (fjern)varme.

En vanlig bensindrevet bil har virkningsgrad på ca 35%

En vanlig elektrisk bil har virkningsgrad på 80-95%.

Det vil si at det faktisk totalt sett er bedre å bruke strøm fra selv ganske skitne kullkraftverk, enn å bruke bensin.
Sitat av atomet Vis innlegg
Vel, et typisk kullkraftverk i europa har virkningsgrad på et sted mellom 36-47%, og kan komme opp mot 85% hvis elproduksjonen kombineres med levering av (fjern)varme.

En vanlig bensindrevet bil har virkningsgrad på ca 35%

En vanlig elektrisk bil har virkningsgrad på 80-95%.

Det vil si at det faktisk totalt sett er bedre å bruke strøm fra selv ganske skitne kullkraftverk, enn å bruke bensin.
Vis hele sitatet...
Nettopp, HVIS. Hold deg til realiteten. Realiteten er ikke sånn, den vil heller ikke være sånn i uoverskuelig fremtid.
"Hvis"? Jeg har da ikke tatt hensyn til fjernvarme-hvis'et i det regnestykket der i det hele tatt (i såfall ville det totale regnestykket for elbilene gi bortimot dobbelt så høy effektivitet som for bensin), så det er vel heller du som burde lære deg å regne:

Total virkningsgrad for en elbil med et typisk europeisk kullkraftverk som strømleverandør:
0,9*0,42=0,37=37%

Dvs selv at realiteten er at selv med et "middels" kullkraftverk, med en nogenlunde moderne elbil, og KUN kullkraft, vil en elbil være mer effektiv enn en bensindrevet bil. I realiteten vil en god del av strømmen komme også fra vannkraft, i tillegg til faktorer som at el (og for den saks skyld h2) er mer fremtidsrettet, og etterhvert vil føre til drastisk mye lavere utslipp, når fjernvarme etterhvert blir bedre utbygd, og for ikke å snakke om at det etterhvert vil bli større og større andel fornybare/rene kilder strømmen kommer fra.

Optimalt burde vi ta med en del flere faktorer i regnestykket, men disse kommer til å spille inn på begge sider, så det gidder jeg ikke her og nå - enden på visa er:
Elbiler ER mer effektive og miljøvennlige enn bensindrevne, samme hvordan du vrir og vender på det. Kanskje du kan klare å få til et regnestykke der de kommer dårligere ut enn bensindrevne, hvis du tar KUN worst-case-tall for elbiler, og KUN best-case for bensindrevne, men det er ikke realiteten, og det var vel den du prøvde å være stor i kjeften om, eller hva?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Nettopp, HVIS. Hold deg til realiteten. Realiteten er ikke sånn, den vil heller ikke være sånn i uoverskuelig fremtid.
Vis hele sitatet...
Det er lite som gjør meg mer oppgitt enn denslags korttenkt argumentasjon.
  1. Nei, herregud så tåpelig å bygge el-biler og tog når store deler av energiutvinningen består av ikke-miljøvennlige alternativer som kullkraft!!
  2. Nei, herregud så tåpelig å bygge ut miljøvennlig energiutvinning når alle likevel kjører rundt i forurensende bensindrevne biler!

Et sted må vi da for pokker begynne, og selv om bl.a. Frp prøver å få deg til å tro på det som er mest behagelig å tro på, altså at klimaendringene er en naturlig prosess hvor mennesker ikke påvirker noe som helst, og vi bor på en svevende sky hvor ingenting kan skade oss, så er det altså ikke slik! Selv om det er én kjøpt og betalt vitenskapsmann fra USA som mener at CO2, metangass og nitrogenoksider er kjempesunt for atmosfæren, så mener resten av verdens ledende klimaforskere - og med god dokumentasjon - at vi er på vei utfor stupet i svært høy fart!
Sist endret av Provo; 1. desember 2009 kl. 11:19.
Værsågod, en ganske grundig gjennomgang fra SFT:
http://www.sft.no/artikkel____40874.aspx
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er lite som gjør meg mer oppgitt enn denslags korttenkt argumentasjon.
  1. Nei, herregud så tåpelig å bygge el-biler og tog når store deler av energiutvinningen består av ikke-miljøvennlige alternativer som kullkraft!!
  2. Nei, herregud så tåpelig å bygge ut miljøvennlig energiutvinning når alle likevel kjører rundt i forurensende bensindrevne biler!

Et sted må vi da for pokker begynne, og selv om bl.a. Frp prøver å få deg til å tro på det som er mest behagelig å tro på, altså at klimaendringene er en naturlig prosess hvor mennesker ikke påvirker noe som helst, og vi bor på en svevende sky hvor ingenting kan skade oss, så er det altså ikke slik! Selv om det er én kjøpt og betalt vitenskapsmann fra USA som mener at CO2, metangass og nitrogenoksider er kjempesunt for atmosfæren, så mener resten av verdens ledende klimaforskere - og med god dokumentasjon - at vi er på vei utfor stupet i svært høy fart!
Vis hele sitatet...
Noen som har hørt om linjetap? Diesel og bensin vil være ledende lenge ennå.
Man kan jo spør seg hva linjetapet blir om man skal sende kullkraft fra polen og ut i nettet i Norge, det må jo bli enormt. Ergo, ineffektivt som bare fan. Kan hende det svarer seg bedre i Polen, eller der de måtte ha kullkraftverk.
Hvordan skulle det forresten gått med landene som har kullkraft om hele verden skulle kjørt elbiler med strøm fra kullkraft? Jo, prisen på strøm hadde gått fullstendig i taket og innbyggerne i de landene hadde faen ikke hatt råd til å varme husene sine.
Tydelig at enkelte ikke har satt seg inn i dette.

Sitat av atomet Vis innlegg
Værsågod, en ganske grundig gjennomgang fra SFT:
http://www.sft.no/artikkel____40874.aspx
Vis hele sitatet...
Grundig og godt, det skal være sikkert. De forutsetter selvsagt at all kraften kommer fra ikke fossile kilder, noe som er helt idiotisk og sprøtt i uoverskuelig fremtid. Men, om vi skal gå over til kraft fra bølger/vind/alger osv kommer regningen til å bli enorm. Vi kan klare den her i landet, men stakkars folk i andre land, de kommer til å fryse ræva av seg, heller ikke kommer de til å ha råd til å kjøre bil eller få ut varer rundt i sitt eget land. Det, er faen meg usosialt det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Noen som har hørt om linjetap? Diesel og bensin vil være ledende lenge ennå.
Man kan jo spør seg hva linjetapet blir om man skal sende kullkraft fra polen og ut i nettet i Norge, det må jo bli enormt.
Vis hele sitatet...
Tapet med å transportere LNG fra Norge til Italia med skip er jo akseptabelt... Tapet med å transportere olje er akseptabelt.

Samanlikna så vil HVDC linjer gi særs lite tap, sjølv fra Polen til Noreg.

Det er forøvrig ingen som har sagt at vi skal transportere straumen langt - poenget er at sjølv med kolfyrte kraftverk så er elbil meir miljøvennlig enn bensin- og dieselbiler. Og kolfyrte kraftverk kan byggast der vi vil, på relativt kort tid.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Ergo, ineffektivt som bare fan. Kan hende det svarer seg bedre i Polen, eller der de måtte ha kullkraftverk.
Vis hele sitatet...
Vi har kraftverk her også.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvordan skulle det forresten gått med landene som har kullkraft om hele verden skulle kjørt elbiler med strøm fra kullkraft? Jo, prisen på strøm hadde gått fullstendig i taket og innbyggerne i de landene hadde faen ikke hatt råd til å varme husene sine.
Vis hele sitatet...
Kvifor det? Prisen for nye kolkraftverk er velkjent og forutsigbar, så aukar behovet kjem det fleire kraftverk. Eg trur ikkje det ville påverke prisane spesielt mykje.

I tillegg er det jo forslag i dag som går på å nytte parkerte el-bilar til å fordele last i nettet, ved å tilby lokal storage, noko som jo vil heve andelen baseload, og senke andelen peak load.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tapet med å transportere LNG fra Norge til Italia med skip er jo akseptabelt... Tapet med å transportere olje er akseptabelt.

Samanlikna så vil HVDC linjer gi særs lite tap, sjølv fra Polen til Noreg.

Du vil da bygge nye linjer i Norge også? Det er ett enormt tap bare på det norske nettet!

Det er forøvrig ingen som har sagt at vi skal transportere straumen langt - poenget er at sjølv med kolfyrte kraftverk så er elbil meir miljøvennlig enn bensin- og dieselbiler. Og kolfyrte kraftverk kan byggast der vi vil, på relativt kort tid.

Du vil bygge kullkraftverk i Norge? Det kommer ikke til å skje så lenge man har en rødgrønn regjering.

Vi har kraftverk her også.

Joda, men skal vi da varme huset med gass? Mye av industrien er alt nedlagt så det er ikke så mye å hente her heller.
Poenget er å ta energi fra ikke fossile resurser noe som i dag er enormt dyrt. Tvilsom om man får velgerne med på å ta denne prisen, om det er gjennom avgifter eller skatter.

Kvifor det? Prisen for nye kolkraftverk er velkjent og forutsigbar, så aukar behovet kjem det fleire kraftverk. Eg trur ikkje det ville påverke prisane spesielt mykje.

Så lenge vi bare fyrer i gang nye kullkraftverk uten å ta vekk den fossile energien så er jeg enig. Men det vil ikke skje, alt som er av olje kommer til å bli pumpet opp. Vellferdsstaten Norge har ikke råd til noe annet.

I tillegg er det jo forslag i dag som går på å nytte parkerte el-bilar til å fordele last i nettet, ved å tilby lokal storage, noko som jo vil heve andelen baseload, og senke andelen peak load.
Vis hele sitatet...
Hvor mange vil dette gjelde for? Ser ikke for meg dette som noen løsning folk vil godta, om politikerne, det være seg rødgrønne eller helt røde eller helt blå innfører noe sånt vil de bli stemt ut ved første stortingsvalg.

Men, jeg har tro på at vi kan betale mye for kraft fra sol, bølger, vind og tidevann/salt. Spørsmålet er om andre land har råd uten å gå på ræv, det tror jeg ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvor mange vil dette gjelde for? Ser ikke for meg dette som noen løsning folk vil godta, om politikerne, det være seg rødgrønne eller helt røde eller helt blå innfører noe sånt vil de bli stemt ut ved første stortingsvalg.
Vis hele sitatet...
Kva svarte du på no? Å auke andelen el-biler, eller at dei er nettogevinst samanlikna med bensinbiler?

Når det gjeld andelen el-biler så er det neppe politisk sjølvmord å gå inn for det?

Og når det gjeld at dei er ubetinga betre så er vel det neppe opp til politikarar å definere?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Men, jeg har tro på at vi kan betale mye for kraft fra sol, bølger, vind og tidevann/salt. Spørsmålet er om andre land har råd uten å gå på ræv, det tror jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det koster å forske på det, men vi er rimelig nær det punktet at fornybar energi ikkje treng vesentlege subsidiar lenger. Eg har sett tal fra USA som peiker på at kostnaden ved solkraft vil krysse 7c/kWh innan dei neste ti åra.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvor mange vil dette gjelde for? Ser ikke for meg dette som noen løsning folk vil godta, om politikerne, det være seg rødgrønne eller helt røde eller helt blå innfører noe sånt vil de bli stemt ut ved første stortingsvalg.

Men, jeg har tro på at vi kan betale mye for kraft fra sol, bølger, vind og tidevann/salt. Spørsmålet er om andre land har råd uten å gå på ræv, det tror jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ærlig talt ikke agendaen din. Hva mener du vi skal gjøre da? Fyre med olje og kjøre Hummer alle mann og gå ned med skipet med høy sigarføring?

To ting må utvilsomt gjøres: Bygge ut mer miljøvennlig energiutvinning mens vi kutter ut den miljøskadelige utvinningen, og gå over til elektrisk drevne biler. Og det må skje så raskt som overhode mulig. Det er fullstendig realistisk så lenge vi slutter å bade egoet i de evige argumentene om at det ikke er realistisk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva svarte du på no? Å auke andelen el-biler, eller at dei er nettogevinst samanlikna med bensinbiler?

Når det gjeld andelen el-biler så er det neppe politisk sjølvmord å gå inn for det?

Nei, det stemmer nok. Men når strømprisen stiger fordi vi kjører den opp på bil skal du se protestene starter. Ergo, det er ikke bruken av el bilen som blir det politiske selvmord, men bruken........

Og når det gjeld at dei er ubetinga betre så er vel det neppe opp til politikarar å definere? Tja, de som har greie på dette gir vell bare ett innspill til politikerne?


Det koster å forske på det, men vi er rimelig nær det punktet at fornybar energi ikkje treng vesentlege subsidiar lenger. Eg har sett tal fra USA som peiker på at kostnaden ved solkraft vil krysse 7c/kWh innan dei neste ti åra.
Vis hele sitatet...
I så fall er dette meget bra, og ett steg i riktig retning. Men hva blir prisen i Norge? Etter avgifter? Prisen må komme ned på ett punkt der den konkurrerer med prisen på fossil energi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
I så fall er dette meget bra, og ett steg i riktig retning. Men hva blir prisen i Norge? Etter avgifter? Prisen må komme ned på ett punkt der den konkurrerer med prisen på fossil energi.
Vis hele sitatet...
Kva har avgifter med det å gjere? Dei kan nyttast som ei form for subsidier ja, men per i dag er kostnaden ved 1kWh elektrisk energi lågare enn for 1kWh bensin - sjølv om ein går ut frå varmeenergien i bensinen. Bensin koster 120-130 øre pr. kWh. Deler du på virkningsgraden øker prisen til opp mot 400 øre per kWh energi.

Amerikanske interesseorganisasjoner operer med pris på 5cent/kWh på vindturbiner.

Eg forstår ikkje agendaen din heller; kva vil du fram til her?

FYI har vi i Noreg 100% fornybar energi (vi er nettoeksportør).
Sitat av Brulte Vis innlegg
I så fall er dette meget bra, og ett steg i riktig retning. Men hva blir prisen i Norge? Etter avgifter? Prisen må komme ned på ett punkt der den konkurrerer med prisen på fossil energi.
Vis hele sitatet...
Ja, for tross alt så ender og grunner alt i hvor mange kroner det blir igjen i din lommebok! Det er to enkle løsninger på dette problemet. Avgifts- og tilskuddsvekting, eller å fjerne muligheten for å velge miljøskadelig energi.
Om jeg har hørt om linjetap? Så du i det hele tatt hva jeg skrev?

Sitat av meg selv
Optimalt burde vi ta med en del flere faktorer i regnestykket, men disse kommer til å spille inn på begge sider, så det gidder jeg ikke her og nå
Vis hele sitatet...
Tror du det er mer effektivt å frakte olje/gass langs landeveien, enn det er å sende strøm gjennom en ledning? I såfall er det på tide med en aldri så liten reality check brulte.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, for tross alt så ender og grunner alt i hvor mange kroner det blir igjen i din lommebok! Det er to enkle løsninger på dette problemet. Avgifts- og tilskuddsvekting, eller å fjerne muligheten for å velge miljøskadelig energi.
Vis hele sitatet...
Min, din, gamle Gunda som går på sosialen osv.............helt riktig.
Skulle likt å sett den som tok kjangsen på å fjerne miljøskadelig energi, da måtte det en revolusjon til. Det er heldigvis ikke revolusjonære krefter i samfunnet store nok til å utgjøre trusselen av en fjert!!!

Om man ser dette i en 50-100 års sammenheng så tror jeg det vil komme bølgekraft, solkraft osv som vil avgjelpe energimangelen i verden som ett tillegg til det fossile. Men sann mine ord, det som er av olje, gass og kull skal tas ut og brukes, så lenge det er økonomi i uttaket.........
Sitat av Brulte Vis innlegg
Noen som har hørt om linjetap? Diesel og bensin vil være ledende lenge ennå.
Man kan jo spør seg hva linjetapet blir om man skal sende kullkraft fra polen og ut i nettet i Norge, det må jo bli enormt. Ergo, ineffektivt som bare fan. Kan hende det svarer seg bedre i Polen, eller der de måtte ha kullkraftverk.
Hvordan skulle det forresten gått med landene som har kullkraft om hele verden skulle kjørt elbiler med strøm fra kullkraft? Jo, prisen på strøm hadde gått fullstendig i taket og innbyggerne i de landene hadde faen ikke hatt råd til å varme husene sine.
Tydelig at enkelte ikke har satt seg inn i dette.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal være helt enig i at enkelte ikke har satt seg inn i dette... Du burde lære deg å regne, lese ordentlig, og gjerne lære deg litt mer om energi, grunnleggende fysikk osv før du prøver å være stor i kjeften.

Den eneste som har sagt at vi bare skal bruke energi fra kullkraft, er deg.

Det jeg skrev derimot, er at SELV HVIS vi forutsetter at all strømmen kommer fra kullkraftverk vil det være mer effektivt med en elbil, enn med en bensinbil.

Grundig og godt, det skal være sikkert. De forutsetter selvsagt at all kraften kommer fra ikke fossile kilder, noe som er helt idiotisk og sprøtt i uoverskuelig fremtid. Men, om vi skal gå over til kraft fra bølger/vind/alger osv kommer regningen til å bli enorm. Vi kan klare den her i landet, men stakkars folk i andre land, de kommer til å fryse ræva av seg, heller ikke kommer de til å ha råd til å kjøre bil eller få ut varer rundt i sitt eget land. Det, er faen meg usosialt det!
Vis hele sitatet...
Er det tallene for CO2-utslipp pr år du snakker om, når du mener at de forutsetter at all kraften kommer fra ikke-fossile kilder?

Ja, det forutsetter de selvsagt der, når utslippet beregnes til å være null, det sier seg selv. Men, energiforbruk i kWh pr år, som står ved siden av, avhenger IKKE av dette. En elbil vil fremdeles bare bruke ca 1/3 av energien en bensinbil vil bruke, og når strømproduksjonen i utgangspunktet er MYE mer effektiv enn det bensinmotoren er, og i stor grad VIL komme fra fornybare kilder - som også på sikt 100% uunngåelig vil være en stadig økende andel, så er enden på visa at elbilen er MYE mer effektiv og miljøvennlig enn en bensinbil, og at den ville ha vært det selv hvis all strømmen ble produsert av et skikkelig skittent og ineffektivt kullkraftverk.

FYI: Vi har ikke noe valg angående bensin/diesel - vi er 100% nødt til å finne andre energibærere i ganske nær fremtid samme hva. I løpet av ikke så alt for mange år, så vil det koste mer energi å utvinne oljen enn det vi får fra den (fordi vi har brukt opp det som var lett tilgjengelig), og da vil det i alle fall bli håpløst dyrt å bruke dette som drivstoff.

Derfor vil det av flere grunner være smart å satse på andre løsninger jo før jo bedre:
1: for å få en mykere overgang,
2: fordi de lett tilgjengelige reservene vil vare lenger og kan dermed brukes til mer kritiske områder - f.ex. kan det kanskje være lurt å beholde det som drivstoff for utrykningskjøretøy inntil vi har et alternativ som gir like mye energi pr vektenhet, siden det er mer kritisk at disse kan komme seg fram så raskt som overhodet mulig enn det er for trafikanter flest,

og sist men ikke minst

3: å bruke så mye som mulig andre energikilder, og f.ex. elektriske biler istedet for fossildrevne, vil senke utslippene og gi oss mer tid til å løse klimaproblematikken.

En bonus med elbiler i stedet for fossilbiler, er også at det vil gi en dramatisk bedring av luftkvaliteten i byene, der det store flertallet av befolkningen faktisk bor.
Sist endret av atomet; 1. desember 2009 kl. 13:00.
Sitat av atomet Vis innlegg
Ja, jeg skal være helt enig i at enkelte ikke har satt seg inn i dette... Du burde lære deg å regne, lese ordentlig, og gjerne lære deg litt mer om energi, grunnleggende fysikk osv før du prøver å være stor i kjeften.

Den eneste som har sagt at vi bare skal bruke energi fra kullkraft, er deg.

Det jeg skrev derimot, er at SELV HVIS vi forutsetter at all strømmen kommer fra kullkraftverk vil det være mer effektivt med en elbil, enn med en bensinbil.



Er det tallene for CO2-utslipp pr år du snakker om, når du mener at de forutsetter at all kraften kommer fra ikke-fossile kilder?

Ja, det forutsetter de selvsagt der, når utslippet beregnes til å være null, det sier seg selv. Men, energiforbruk i kWh pr år, som står ved siden av, avhenger IKKE av dette. En elbil vil fremdeles bare bruke ca 1/3 av energien en bensinbil vil bruke, og når strømproduksjonen i utgangspunktet er MYE mer effektiv enn det bensinmotoren er, og i stor grad VIL komme fra fornybare kilder - som også på sikt 100% uunngåelig vil være en stadig økende andel, så er enden på visa at elbilen er MYE mer effektiv og miljøvennlig enn en bensinbil, og at den ville ha vært det selv hvis all strømmen ble produsert av et skikkelig skittent og ineffektivt kullkraftverk.

FYI: Vi har ikke noe valg angående bensin/diesel - vi er 100% nødt til å finne andre energibærere i ganske nær fremtid samme hva. I løpet av ikke så alt for mange år, så vil det koste mer energi å utvinne oljen enn det vi får fra den (fordi vi har brukt opp det som var lett tilgjengelig), og da vil det i alle fall bli håpløst dyrt å bruke dette som drivstoff.

Derfor vil det av flere grunner være smart å satse på andre løsninger jo før jo bedre:
1: for å få en mykere overgang,
2: fordi de lett tilgjengelige reservene vil vare lenger og kan dermed brukes til mer kritiske områder - f.ex. kan det kanskje være lurt å beholde det som drivstoff for utrykningskjøretøy inntil vi har et alternativ som gir like mye energi pr vektenhet, siden det er mer kritisk at disse kan komme seg fram så raskt som overhodet mulig enn det er for trafikanter flest,

og sist men ikke minst

3: å bruke så mye som mulig andre energikilder, og f.ex. elektriske biler istedet for fossildrevne, vil senke utslippene og gi oss mer tid til å løse klimaproblematikken.

En bonus med elbiler i stedet for fossilbiler, er også at det vil gi en dramatisk bedring av luftkvaliteten i byene, der det store flertallet av befolkningen faktisk bor.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du forstår dette helt. BRUKEN AV FOSSIL ENERGI MÅ NED, det hjelper da faen ikke hvor mange elbiler som kjører på veien om vi ikke kutter ned på co2 utslippene. Det gjør vi ikke med å kjøre elbil. Skulle likt å sett co2 regnskapet på en sånn elbil forutsatt at det ble justert for vannkraft vs kullkraft/andre energikilder. Selvsagt må man regne co2 utslippet på hva som er forholdet mellom de ulike energikildene vi har i DAG, eller blir det ikke reelt.
Og, hvem skal betale regninga for miljøfesten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Tror ikke du forstår dette helt. BRUKEN AV FOSSIL ENERGI MÅ NED, det hjelper da faen ikke hvor mange elbiler som kjører på veien om vi ikke kutter ned på co2 utslippene. Det gjør vi ikke med å kjøre elbil. Skulle likt å sett co2 regnskapet på en sånn elbil forutsatt at det ble justert for vannkraft vs kullkraft/andre energikilder.
Vis hele sitatet...
Les det vi skriv ein gang til.

Og for å stappe det inn med te-skei:
  1. El-biler har lavere snitteffekt enn bensinbiler, og bruker mindre energi på å forflytte seg, samt at dei regenerer energi nedoverbakke og ved bremsing.
  2. El-biler har virkningsgrad på minst det dobbelte av en bensinbil
  3. Kullkraftverk har virkningsgrad på 80-90% med varmegjenvinning, eller 40-50% utan varmegjenvinning.
  4. Sentralisering gjer CO2-fangst langt enklere enn distribuert forbrenning.
Summa summarum vil en total overgang til el-biler, samt forsyning med 100% kullkraft gi mindre CO2-utslepp.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Og, hvem skal betale regninga for miljøfesten?
Vis hele sitatet...
Meg, deg, du og alle andre. Det er noe alle må være med på. Her er det snakk om å endre holdninger. Slik det er nå ville de fleste ikke gå med på alt som må gjøres. Det som må til er at man må satse på holdningskampanjer, og prøve å få folk til å forstå og lære folk miljøbevissthet helt fra barneskolen. Videre må man gjøre det lønnsomt for bedrifter å satse på miljevnnelige løsninger, ved å ha avgifter til ting som skaper utslipp, og subsidier til de som satser miljøvennelig. Videre er utvikling av flere el-biler som mannen i gata kan bruke også viktig.

Det er mye som må gjøres, og man kan ikke gjøre alt på en gang, ta et steg av gangen så er det lettere å få folk med seg på det. Folk like ikke store drastiske endringer, men flere små forandringer over en lengre periode blir til sammen store endringer; og folk klarer å venne seg til det. Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk har å mye i mot el-biler.
Selvsagt må bruken av fossil energi ned, og selvsagt bør så mye som mulig av strømmen som brukes - ikke bare til elbiler, men helt generelt, komme fra fornybare kilder. Men selv de værste kullkraftverkene du klarer å finne er faktisk såpass mye mer effektive og rene enn bensin/dieselmotorer at det vil lønne seg å bruke energi fra disse til å drive elbiler, fremfor å bruke bensin/diesel til å drive tilsvarende mange fossilbiler. Så jo, det vil det hjelpe å bytte ut fossildrevne biler med elbiler. Selvsagt.

Og jo - SELVSAGT må man også ta i betraktning hva man kan regne med av utvikling! Strøm VIL 100% uunngåelig fremover i stadig større grad komme fra fornybare/rene kilder, og dermed vil elbiler bli en stadig renere transportform. Olje vil derimot bli mer og mer krevende å utvinne, og vil dermed bli en stadig mindre ren løsning.

Hvem som skal betale regninga for miljøfesten? Hvem tror du? Vi, alle sammen, det er vi pent nødt til, enten vi vil eller ikke. Forskjellen vil bare være om vi starter nå, og ender opp med en mindre regning som kan betales over lengre tid, eller om vi utsetter det så lenge som mulig, og ender opp med en dramatisk større regning som må betales fort som faan.
Sist endret av atomet; 1. desember 2009 kl. 13:54.
Sitat av atomet Vis innlegg
Selvsagt må bruken av fossil energi ned, og selvsagt bør så mye som mulig av strømmen som brukes - ikke bare til elbiler, men helt generelt, komme fra fornybare kilder. Men selv de værste kullkraftverkene du klarer å finne er faktisk såpass mye mer effektive og rene enn bensin/dieselmotorer at det vil lønne seg å bruke energi fra disse til å drive elbiler, fremfor å bruke bensin/diesel til å drive tilsvarende mange fossilbiler. Så jo, det vil det hjelpe å bytte ut fossildrevne biler med elbiler. Selvsagt.

Og jo - SELVSAGT må man også ta i betraktning hva man kan regne med av utvikling! Strøm VIL 100% uunngåelig fremover i stadig større grad komme fra fornybare/rene kilder, og dermed vil elbiler bli en stadig renere transportform. Olje vil derimot bli mer og mer krevende å utvinne, og vil dermed bli en stadig mindre ren løsning.

Hvem som skal betale regninga for miljøfesten? Hvem tror du? Vi, alle sammen, det er vi pent nødt til, enten vi vil eller ikke. Forskjellen vil bare være om vi starter nå, og ender opp med en mindre regning som kan betales over lengre tid, eller om vi utsetter det så lenge som mulig, og ender opp med en dramatisk større regning som må betales fort som faan.
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig, jeg tror dette ender i den store regningen.
Løsningen på hele greia må være å kunne produsere miljøvennlig energi billigere enn fossil. Tror også vi må tenke på en befolknings endring, det er alt for mange på denne jorda. Mindre folk = Mindre etterspørsel. Om befolkningen øker vil det bli ett større behov med påfølgende press på energi.

Ellers er jeg enig i at det vil komme mer og mer strøm fra fornybar energi/ren energi. Men vil det hjelpe oss så lenge man ikke stopper uttak av fossilt?, neppe. Det er det kun prisen som avgjør.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Løsningen på hele greia må være å kunne produsere miljøvennlig energi billigere enn fossil. Tror også vi må tenke på en befolknings endring, det er alt for mange på denne jorda. Mindre folk = Mindre etterspørsel. Om befolkningen øker vil det bli ett større behov med påfølgende press på energi.
Vis hele sitatet...
Det artige er at vi kan få ned netto energibruk ved å gå over til elektrisk, fornybar energi. For å dekke auken kan vi velje å bygge ut meir kolkraft, eller vi kan bruke pengane på å redusere energibruken, og auke delen fornybar kraft. Det vil sei at det ikkje nødvendigvis blir ekstremt mykje dyrare enn å bare auke dagens produksjon med konvensjonell teknologi.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Ellers er jeg enig i at det vil komme mer og mer strøm fra fornybar energi/ren energi. Men vil det hjelpe oss så lenge man ikke stopper uttak av fossilt?, neppe. Det er det kun prisen som avgjør.
Vis hele sitatet...
Ja, og som nemt tidlegare: prisen er på eit krysningspunkt i dag. Eg trur at innan 2020 så vil fossil energi ha forbigått fornybar energi i kostnad når det gjeld elektrisk kraft frå nettet. Når det gjeld portable energikjelder er eg litt meir pessimistisk.

Forøvrig forstår eg ikkje kva du argumenterer for i heile teke, det verkar som laust samansette tankar om at fornybar energi er bortkasta å prøve på fordi vi aldri kan få det til...
Jeg sliter med å forstå hvorfor du stadig drar inn overbefolkning som ett problem og humanitære katastrofer som en løsning.
Løsningen og målet for menneskeheten må vel være at vi alltid må finne nye måter å overleve på, samtidig som vi blir fler og fler.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Men sann mine ord, det som er av olje, gass og kull skal tas ut og brukes, så lenge det er økonomi i uttaket.........
Vis hele sitatet...
Sitat av Brulte
BRUKEN AV FOSSIL ENERGI MÅ NED, det hjelper da faen ikke hvor mange elbiler som kjører på veien om vi ikke kutter ned på co2 utslippene.
Vis hele sitatet...
------------------------
Sitat av Provo
Det er lite som gjør meg mer oppgitt enn denslags korttenkt argumentasjon.
  1. Nei, herregud så tåpelig å bygge el-biler og tog når store deler av energiutvinningen består av ikke-miljøvennlige alternativer som kullkraft!!
  2. Nei, herregud så tåpelig å bygge ut miljøvennlig energiutvinning når alle likevel kjører rundt i forurensende bensindrevne biler!
Vis hele sitatet...
Sitat av Brulte
det hjelper da faen ikke hvor mange elbiler som kjører på veien om vi ikke kutter ned på co2 utslippene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Brulte
Noen som har hørt om linjetap? Diesel og bensin vil være ledende lenge ennå.
Vis hele sitatet...
------------------------
Sitat av Brulte
Skulle likt å sett den som tok kjangsen på å fjerne miljøskadelig energi, da måtte det en revolusjon til.
Vis hele sitatet...
Sitat av Brulte
Ellers er jeg enig i at det vil komme mer og mer strøm fra fornybar energi/ren energi. Men vil det hjelpe oss så lenge man ikke stopper uttak av fossilt?, neppe.
Vis hele sitatet...
------------------------
Sitat av atomet
Total virkningsgrad for en elbil med et typisk europeisk kullkraftverk som strømleverandør:
0,9*0,42=0,37=37%
Vis hele sitatet...
Sitat av Brulte
Skulle likt å sett co2 regnskapet på en sånn elbil forutsatt at det ble justert for vannkraft vs kullkraft/andre energikilder.
Vis hele sitatet...
Der jeg kommer fra kaller vi slike som deg for troll.
Ja, og som nemt tidlegare: prisen er på eit krysningspunkt i dag. Eg trur at innan 2020 så vil fossil energi ha forbigått fornybar energi i kostnad når det gjeld elektrisk kraft frå nettet. Når det gjeld portable energikjelder er eg litt meir pessimistisk.

Forøvrig forstår eg ikkje kva du argumenterer for i heile teke, det verkar som laust samansette tankar om at fornybar energi er bortkasta å prøve på fordi vi aldri kan få det til...[/quote]

Ingenting hadde gledet mer enn å fått tilgang til så mye ren energi at globale katastrofer kunne vært unngått. Håper virkelig krysningspunktet vil komme før 2020.

Tror vi får det til, men det vil ta mye lengre tid enn man tror, kanskje har jeg feil, la oss håpe det.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg sliter med å forstå hvorfor du stadig drar inn overbefolkning som ett problem og humanitære katastrofer som en løsning.
Løsningen og målet for menneskeheten må vel være at vi alltid må finne nye måter å overleve på, samtidig som vi blir fler og fler.
Vis hele sitatet...
man skulle jo ønske det var sånn, men igjen, akvariums teorien. Om man har ett fast volum (jordkloden), så må det før eller siden gå galt hvis man bare putter oppi flere fisk. Kan godt hende det vil gå 1000 år til smellen kommer, men den kommer, det er sikkert.

Der jeg kommer fra kaller vi slike som deg for troll.[/quote]

Nye diesel motorer i dag har en virkningsgrad på 40%.
Men i utregningen til atomet, ble det tatt hensyn til linjetap? Dette tror jeg er ganske stort på nettet i Norge.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Nye diesel motorer i dag har en virkningsgrad på 40%.
Men i utregningen til atomet, ble det tatt hensyn til linjetap? Dette tror jeg er ganske stort på nettet i Norge.
Vis hele sitatet...
Det kan du tro så mye du vil om, men det er fortsatt bare noe du antar. Det ble heller ikke tatt hensyn til energitapet ved oljepumping, dieselforedling og transport, noe som ville gjort at du hadde kommet enda dårligere ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Nye diesel motorer i dag har en virkningsgrad på 40%.
Men i utregningen til atomet, ble det tatt hensyn til linjetap? Dette tror jeg er ganske stort på nettet i Norge.
Vis hele sitatet...
Dei aller aller beste marine dieselmotorer som kjører på konstant turtall, har tilgang på ekstreme mengder kjølevatn, og går i måned på måned på optimal hastighet når 40-50% ja.

I en bil har du sjelden veldig optimale forhold, hverken når det kjem til kjørling eller konstant turtall for maksimal effektivitet.
Sitat av Brulte Vis innlegg
man skulle jo ønske det var sånn, men igjen, akvariums teorien. Om man har ett fast volum (jordkloden), så må det før eller siden gå galt hvis man bare putter oppi flere fisk. Kan godt hende det vil gå 1000 år til smellen kommer, men den kommer, det er sikkert.
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen som vet hvor vi er om 100år og langt mindre 1000år. Vi kan ha utviklet systemer som lar oss kolonisere Alpha Centauri før den tiden, selv om det ser helt umulig ut i dag. Poenget er uansett at vi må arbeide sammen for nettopp å overleve og at dommedagsprofetier egner seg svært dårlig som argument for noe som helst. Bortsett fra å skremme folk da selvfølgelig, hvis det er ønskelig.
Hopper du bare over halvparten av det jeg skriver brulte? Jeg skriver rett ut at det er flere faktorer jeg ikke har tatt med i utregningen, og det bør vel være ganske tydelig at linjetap ikke er en av disse, men jeg har heller ikke, som Provo nevner over, tatt hensyn til hvor mye energi som går med til å utvinne, raffinere og distribuere bensin/diesel. Og jeg kan love deg at det er ganske mye (tilsvarende 1-2 fat pr 3 fat bare for utvinningen, før vi i det hele tatt har startet på raffineringen). Både selve utvinningen og raffineringen er voldsomt energikrevende, og utvinningen kommer bare til å bli mer og mer krevende i årene framover.

Det slashdot nevner over her er også grunnen til at selv kullkraftverk+elbiler kan være bedre for totalen enn bensin/diesel. En bilmotor går bortimot ALDRI under ideelle forhold, mens et større kraftverk kan gå ved ideelle forhold konstant, for ikke å snakke om at det er lettere å rense avgassene.
Sist endret av atomet; 1. desember 2009 kl. 16:38.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
hundre vitenskapsmenn.. definer vitenskapsmenn

men, saklig igjen:
Jeg tror at det er litt av det ene og litt av det andre..
menneskene bidrar, sola bidrar (muligens mesteparten)
Jeg tror at folk overreagerer, og media hauser opp massene og skremmer folk til å ville betale penger for at miljøet "skal bli bedre"

Lurer egentlig på hvor miljøpengene blir av, vi får det iallefall ikkenoe bedre, vinteren kommer ikke tilbake, sola samarbeider ikke osv.

CO2 avgift er avlatsbrev 2.0
Betal for alt det dumme du har gjort (sluppet ut), eller hva andre har gjort for den sags skyld, ellers havner du.. nei si det
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. I gamle dager måtte du ofre til den kristne gud. Nå er det klimaguden alle skal følge. Ofring av panteflasker til resirkuleringsguden.

Det er IKKE bevist at menneskene har skylden for global oppvarming. Vi blir behandlet som skyldige. Vanligvis er man uskyldig til det motsatte er bevist.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Du har helt rett. I gamle dager måtte du ofre til den kristne gud. Nå er det klimaguden alle skal følge. Ofring av panteflasker til resirkuleringsguden.

Det er IKKE bevist at menneskene har skylden for global oppvarming. Vi blir behandlet som skyldige. Vanligvis er man uskyldig til det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Det der er ikke argumentasjon, du sier ikke noe om hva som har skylden hvis ikke menneske har. Men her kan jeg faktisk hjelpe deg selvom jeg ikke er helt enig med deg.

Foran hver istid så har det vært en varme periode, de siste tusen årene så har det vært istider hvert 10,000-15,000 år. Det er 13,000 år siden siste istid.

Når man ser dette i samenheng med at 90% av all C02 utslipp ikke er meneske skapt så kan man lure på hvor vidt det vi gjør har de største effektene.


PS: Dette er ikke det jeg mener det er bare fakta som sier at menneske ikke har noe å gjøre med istidene å gjøre. Ja jeg vet om alle de andre tingene som påvirker men jeg ser bare ikke noen grun til å nevne de siden de ikke støtter teorien om at menneske ikke har noe å gjøre med klimaendringene.
Flatulence:
Problemet i dette tilfellet, er at hvis vi driter i det inntil videre, og venter med å prøve å gjøre noe til vi kan si det 150% sikkert, så kan løpet være kjørt. Begynner vi kjapt nok så kan vi derimot sannsynligvis gjøre noe.

Derimot - hvis vi begynner i tide, og skulle ta feil, altså at vi IKKE har noen påvirkning på klimaendringene - hva så? Enten går alt bra, og vi har alle blitt i litt bedre form pga mer sykling/gåing og litt mindre bilkjøring, eller så går alt til hælvete samme hva.

Ser du poenget? Å prøve å gjøre noe skader garantert ikke, mens å drite i det, og satse på at det går bra potensielt kan være den største tabba menneskeheten noensinne vil gjøre.
Jeg liker denne tankegangen jeg ble vist en gang:



Vi kan ikke si helt sikkert i hvilken av kolonnene vi er i, i det bilde over - selv om mye tyder at vi er på venstre side og at den er virkelig og menneskeskapt. Men vi kan velge mellom hvilken rad vi ønsker ved å ta et valg mellom å prøve å jobbe i mot dette eller ikke. Ja det vil koster penger, arbeid og kreve omstilling. Men ved å gjøre noe for å ordne op i dette kan vi unngå en stor katastrofe, og på den måten redde mange liv. Hvis den ikke var virkelig har det bare vært en del penger brukt og en del unødvendig arbeid.

Hvis vi ikke gjør noe, og trusselen er virkelig - så vil en katastrofe oppstå, og det vil gi store følger. Hvis vi ikke gjør noe og trusselen ikke er virkelig så vil det ikke skje noen forandring.

Slik jeg tenker her så ser jeg på worst-case-scenario i begge radene, og i den ene er det at vi får litt økonimiske problemer og sløser en dle penger og arbeid ikke på langt nær like ille som en stor miljøkatastrofe som kanskje skjer om vi ikke gjør noe - og jeg mener at vu burde gjøre det vi kan for å unngå denne, selv om det går på bekostning av penger og arbeidskraft. Selvfølgelig lnsker veldig mange å være i ruten "Ingen forandring", men er det virkelig verd å ta sjansen, men tanke på hva som kan skje om vi ikke gjør noe?
La oss si det kommer en ny istid, hvor screwed er vi egentlig da? Blir f.eks. Norge ubeboelig?
Sitat av Semjuel Vis innlegg
La oss si det kommer en ny istid, hvor screwed er vi egentlig da? Blir f.eks. Norge ubeboelig?
Vis hele sitatet...
De første homo sapiens sapiens levde for over 200.000 år siden, hvis de overlevde så burde vi med all vår teknologi kunne gjøre det samme lett.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
De første homo sapiens sapiens levde for over 200.000 år siden, hvis de overlevde så burde vi med all vår teknologi kunne gjøre det samme lett.
Vis hele sitatet...
Det moderne mennesket oppstod for 200 000 år siden. Det var på langt nær bosatt i Norge på den tiden. Det tok omtrent 100 000 år før det var ute fra Afrika.
I forrige istid var vel hele norge dekka med et ganske solid lag is, så hvis noe liknende skulle skje igjen tror jeg vi kan regne Norge som ubeboelig, all teknologi til tross. Med mindre du heter Lars Monsen.
Et stort problem med el biler i Norge, vil være kapasitets problemer i el nettet. Vi har allerede i dag store kapasitetsproblemer mellom forskjellige steder i landet. Dersom mange plutselig skulle velge el bil, så vil prisen på strøm gå kraftig opp. Dette pga den totale etterspørslen, samt at man må bygge en mengde nye linjer til å overføre strømmen med. Litt underlig at miljøbevegelsen, som øsnker el biler, ikke vil ha kraftlinjer til å overføre strømmen med i Hardanger
Liten artikkel om prisområder her: http://www.tu.no/energi/article185522.ece
At en del folk ikke vil ha strømlinjer er idiotisk ja, men jeg tror nok ikke det kommer til å komme en så kraftig og plutselig økning i antall folk som velger elbiler at det vil føre til noen spesiell økning av kapasitetsproblemer i strømnettet.