Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva skal/vil du stemme i år?
FrP 102 22,62%
H 65 14,41%
V 56 12,42%
SP 16 3,55%
KrF 3 0,67%
AP 106 23,50%
SV 27 5,99%
Rødt 48 10,64%
Andre. 28 6,21%
Stemmegivere: 451. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  116 8696
Sitat av tafsern Vis innlegg
Som du skrev litt over her, du er 18år. Regnet ikke med noe mer intelligent utspill enn dette.
Vis hele sitatet...
"Alle som er 18 år er dumme".
Tror ikke du skal snakke om intelligens.
Da var valget over gutta!
Rød grønn seier i år også. Godt folket har stemt fornuft over sprit og bensin!
SV taper seg, noe jeg selv synes er veldig trist, men, trøster meg på at det er AP som har stjelt stemmene våre
Sitat av OoM Vis innlegg
Da var valget over gutta!
Rød grønn seier i år også. Godt folket har stemt fornuft over sprit og bensin!
SV taper seg, noe jeg selv synes er veldig trist, men, trøster meg på at det er AP som har stjelt stemmene våre
Vis hele sitatet...
Ossen går det ann å si så mye piss? Sprit å Bensin? Hva var det som vant da? Partiet for de som ikke klarer å passe på seg selv, å trenger staten til å gjøre jobben? En grunn til at jeg stemte blått var for å sleppe at "Barnehagetante Staten" skal bestemme over meg hele tiden. Men bra at ihvertfall at AP får mer inflytelse i den rødgrønne regjeringa. Spyr hver gang jeg ser kommi-kjerringa Halvorsen. Heldigvis fikk ikke SV mye innflytelse i den forrige regjeringa, og forhåpentligvis får de ikke mye i den nye.

Det er bra at dem tenker på miljøet osv, men hva er alternativet for en stor del av Norges befolkning? Bruke beina når de har 5 mil til jobb? Eller ta toget som aldri kommer? Det blir for dumt å bl. annet straffe en god del av Norge for å bruke ett fremkomstmiddel de må bruke! Og alle penga som sløses i byråkratiet? Begynner å grine :/. Elbil atm funker jo nesten kun for de som faktisk kan bruke kollektivtransport for å kunne komme seg på jobb. Er ikke så mange ladestasjoner å kollektivfelt utpå landet.

Dog så skal dem ha for å ha fått oss gjennom finanskrisa på en bra måte.
Så dette valgnederlaget er absolutt ikke det værste jeg har vært med på

Hadde dog ikke skada å hatt en ganske mørkeblå politikk i noen år, uten at jeg ville hatt den alt for lenge.

Tilslutt så mener jeg vi bør ha ett mer direkte demokrati. Finnes ingen partier jeg ikke er ganske så uenig med på enkelte punkter. Det blir alt for mye spill slik det er nå.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Det er ikke endelig enda.
Fortsatt svært jevnt og fintellingen kan gjøre mye rart.

Må bare legge til at jeg ble overrasket over den ekstremt lave oppslutningen, 70% er ille!
Vis hele sitatet...
Er faen ikke rart det bare ble 70% oppsluttning. Hva stemte vi på? Forskjellige saker, eller stemte vi på noen forskjellige maktkåte personer som var på rødt og blått lag?

Sitat av sofa Vis innlegg
Dagfinn Høybraaten gråter nesten på TV2. Jeg syns synd i han.
Vis hele sitatet...
Lurer egentlig på hva høyresiden ville sagt hvis "Muslimsk folkeparti" var med i valget. Ett " xxx relgion folkeparti" har ikke noe å gjøre her i norge spør du meg

En ting til. Noen som stusser litt på at de blå fikk flere stemmer en de røde, men fremdeles fikk færre mandater? Bør ikke en person telle like mye, uansett hvor han er ifra?
Sist endret av legalize_it; 15. september 2009 kl. 04:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hurramegrundt! Dette er en seier for forbedring, ikke et nederlag for forandring. De aller aller fleste av oss har det helt supert!

Vi er et samfunn som forsøker å ta vare på de som faller utenfor. De som ikke har samme utgangspunkt som de fleste av oss eller bare har endt opp i en vanskelig livssituasjon, enten det er ved å være født handikappet, med lærevansker eller som kvinne, eller ved å være født inn i en familie med fattigdom og rusproblemer. Med en sosialistisk regjering håper jeg det blir enda bedre for oss alle. Bedre studiefinansiering, fornuftig rehabilitering av kriminelle, en rusomsorg som behandler de rammede som mennesker, god kulturstøtte, gratis tannhelse, økt satsning på fornybar energi, kollektivtransport og forskning hadde vært en god vei videre. At det ikke går an å tjene seg rik samtidig som vi ønsker å utligne urettferdige forskjeller er helt feil.

At vi ikke skal ta ansvar for andre deler av verden eller innse at vi er et lite land med stor potensiell innflytelse er helt feil. Det er få land som er så avhengige av å ha et godt forhold til resten av verden som Norge. Vi er null niks alene. En god utenrikspolitikk går ikke ut på å nekte å ta imot flyktninger vi har forpliktet oss til å ta imot. Vi ønsker dessuten å hjelpe. Dagens valg har vist dette, og det er jeg ekstremt glad for.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Stemmer AP.
De har sittet lenge, og nå bor vi tross alt i verdens beste land. Noe har de gjort riktig.

FRP er noe møl som sanker stemmer på ''billigere sprit, omg slik vil jeg ha det!''
Vis hele sitatet...
Vell valget iår er avgjort og sånn er det.....
Hver 4 nordmann stemmer frp og det gir et signal på at folk er begynner å bli gale av dagens situvasjon......
I tillegg har faktisk ikke frp nevnt det med billigere sprit på lenge. er det noen som "hermer" på frp poltikk så er det høyre!! de nevner alltid billigere sprit og skatter nå om dagen.....

FRp er mere en bare billigere sprit før å si det sånn...
Tåler ikke polsprit likevell, men men... jævla brekningsmiddel...
Det gjør vondt når de mørkeblå nå står å hyler og snakker om Norge som om alle var fattige, vi har det vondt
og at alt nå kommer til å gå til helvete. Virkelighets oppfattningen dems er helt på jordet..

Og til deg legalize_it. Enten kan du sette deg inn i hva SV vil, siden du faktisk bruker argumenter mot SV som SV faktisk er for. Du driter deg totalt ut, og håper du leser poltikken før du uttaler deg nestegang.

Sitat av legalize_it
Heldigvis fikk ikke SV mye innflytelse i den forrige regjeringa, og forhåpentligvis får de ikke mye i den nye.
Vis hele sitatet...
Synes jeg har hørt de blå kvine hele valgkampen om at AP tar til seg for mye SV politikk jeg.
Og, det håper jeg de gjør nå også for den del!

Sitat av legalize_it
Det er bra at dem tenker på miljøet osv, men hva er alternativet for en stor del av Norges befolkning? Bruke beina når de har 5 mil til jobb? Eller ta toget som aldri kommer? Det blir for dumt å bl. annet straffe en god del av Norge for å bruke ett fremkomstmiddel de må bruke! Og alle penga som sløses i byråkratiet? Begynner å grine :/. Elbil atm funker jo nesten kun for de som faktisk kan bruke kollektivtransport for å kunne komme seg på jobb. Er ikke så mange ladestasjoner å kollektivfelt utpå landet.
Vis hele sitatet...
Det er her du driter deg ut. Vi veit veldig godt at bil er en nødvendighet for folk i distrikta. Derfor vil vi også ha en differansiert bensinpris, slik at den er billig i strøk hvor man er avhengig av bilen og dyrere hvor man har mulighet til å ta offentlig transport. Samtidig vil vi også styrke offentlig transport i store byer og på landet. Så du slipper å måtte vente på toget. Samtidig vil vi jo også bygge lyntog/høyhastighetstog fra Bergen til Oslo. En av de mest traffikerte flystrekkningen i hele Europa. Denne banen vil og kunne frakte like mye gods som en 15 felts motorvei.

Det er slike ting som er med å skape et samfunn bygget på rettferdighet og miljø.
Siv Jensen mener jo det ikke bør bygges veier «i grisgrendte strøk på Vestlandet og i Nord-Norge».

edit:
Tenkte jeg skulle si noe om stemmene også, de borgelige fikk noen stemmer fler en de rødgrønne, det er helt sant.
Men, så har jo Sponheim fra dag 1 sagt han ikke vil være med i noe regjering med FrP uansett, så det regjeringssamarbeidet som ble kjørt på TV i hele går, var jo egentlig veldig uvirkelig.
Uansett er jeg glad fra hjerteroten og helt ut i alle fingrer å tær! SV gikk tilbake, men det var veldig forventet da AP har statsministeren og valget har handlet mye om Jens eller Jensen, noe vi ser går igjen hos sentrumspartiene(Venstre, krf og SP) også.
Trist, men, forventet!
Sist endret av oom; 15. september 2009 kl. 17:13.
Noe av det jeg syns er mest morsomt for tida, er hvordan en del borgerlige sipper om at "de egentlig fikk flest stemmer". Ja, sånn er valgordningen i Norge, distriktene er til dels vekta veldig kraftig i forhold til byene. Men hvis den er så utrolig urettferdig, hvorfor forandra dere den ikke når dere hadde muligheten, under Bondevik 1 & 2? Åh, nei, det stemmer det, dere var vel fornøyd med den når den ga dere flertall, det er nå når den ikke gir dere flertall den er urettferdig.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Noe av det jeg syns er mest morsomt for tida, er hvordan en del borgerlige sipper om at "de egentlig fikk flest stemmer". Ja, sånn er valgordningen i Norge, distriktene er til dels vekta veldig kraftig i forhold til byene. Men hvis den er så utrolig urettferdig, hvorfor forandra dere den ikke når dere hadde muligheten, under Bondevik 1 & 2? Åh, nei, det stemmer det, dere var vel fornøyd med den når den ga dere flertall, det er nå når den ikke gir dere flertall den er urettferdig.
Vis hele sitatet...
Exactemento!
Om det bor en samfunnsinteressert skrulling på Finnmarksvidda så skal vel han bli hørt? Vi ville fått et altfor urban-fokusert samfunn om vi kun brydde oss om storbyene. Nå stemte skrullingen i Finnmark på AP, hans stemme talte mer enn enn stemmen til f.eks meg som bor i et område med større befolkning.

Nei denne sippingen er forhåpentligvis over når ettereffektene av valget har lagt seg.
Sitat av Sio Vis innlegg
Exactemento!
Om det bor en samfunnsinteressert skrulling på Finnmarksvidda så skal vel han bli hørt? Vi ville fått et altfor urban-fokusert samfunn om vi kun brydde oss om storbyene. Nå stemte skrullingen i Finnmark på AP, hans stemme talte mer enn enn stemmen til f.eks meg som bor i et område med større befolkning.

Nei denne sippingen er forhåpentligvis over når ettereffektene av valget har lagt seg.
Vis hele sitatet...
Likevel så har jeg en liten følelse av at dersom det var de borgerlige som vant med færre stemmer, så ville de blitt kalt fascister og det ville brutt ut store demonstrasjoner blandt hardcore venstreungdom.

Satt litt på spissen selvfølgelig, men jeg tror ihvertfall det hadde blitt _minst_ like mye klaging.
Sist endret av Gamgee; 16. september 2009 kl. 14:20.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Likevel så har jeg en liten følelse av at dersom det var de borgerlige som vant med færre stemmer, så ville de blitt kalt fascister og det ville brutt ut store demonstrasjoner blandt hardcore venstreungdom.

Satt litt på spissen selvfølgelig, men jeg tror ihvertfall det hadde blitt _minst_ like mye klaging.
Vis hele sitatet...
Vel, ingen av de regjeringsalternativene de borgelige har satt opp, kunne ført til noen borgelig regjering. Det fikk de for lite stemmer til.
Derimot den rødgrønne politikken til AP, SV og SP sammen, fikk nok stemmer til å kunne fortsette!

Det er selvsagt lov å stille spørsmål med denne måten å gjennomføre valget på, men, nå har da de blå ikke klaget på dette før nå, etter de tapte. Ikke noen av de gangene de vant. Det gjorde ikke de rødgrønne heller, bare for å ha sagt det.

Det er en grunn til at så mange ikke en gang vil sitte i regjering med Frepperne. Valget handlet om Jens eller Jensen, noe vi ser på sentrumspartiene og de mindre partiene. Noe som førte til mye stemmer på de store partiene.
Jeg for min del tror ikke Frepperne er så store som valget viser til egentlig.
Tror mange gikk fra sentrumspartiene(Venstre & KrF) og de mindre partiene(SV & SP) til de store(AP og FrP).

Jeg er storfornøyd med valget ihvertfall! SV kunne dog har gjort et bedre valg, men forklaringen klistrer jeg meg til ihvertfall
Sitat av OoM Vis innlegg
Vel, ingen av de regjeringsalternativene de borgelige har satt opp, kunne ført til noen borgelig regjering. Det fikk de for lite stemmer til.
Derimot den rødgrønne politikken til AP, SV og SP sammen, fikk nok stemmer til å kunne fortsette!

Det er selvsagt lov å stille spørsmål med denne måten å gjennomføre valget på, men, nå har da de blå ikke klaget på dette før nå, etter de tapte. Ikke noen av de gangene de vant. Det gjorde ikke de rødgrønne heller, bare for å ha sagt det.

Det er en grunn til at så mange ikke en gang vil sitte i regjering med Frepperne. Valget handlet om Jens eller Jensen, noe vi ser på sentrumspartiene og de mindre partiene. Noe som førte til mye stemmer på de store partiene.
Jeg for min del tror ikke Frepperne er så store som valget viser til egentlig.
Tror mange gikk fra sentrumspartiene(Venstre & KrF) og de mindre partiene(SV & SP) til de store(AP og FrP).

Jeg er storfornøyd med valget ihvertfall! SV kunne dog har gjort et bedre valg, men forklaringen klistrer jeg meg til ihvertfall
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg snakket ikke om koalisjonsregjering, men hvordan en stemme ett sted kan telle mer enn en annen og på den måten føre til at en regjering kan vinne selv om de faktisk har færre stemmer i befolkningen.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Joda, men jeg snakket ikke om koalisjonsregjering, men hvordan en stemme ett sted kan telle mer enn en annen og på den måten føre til at en regjering kan vinne selv om de faktisk har færre stemmer i befolkningen.
Vis hele sitatet...
Det er vel derfor det heter "stortingsvalg" og ikke "regjeringsvalg".

Og til dere som er sinte på Venstre for å ikke ville regjere sammen med frp: Det kan faktisk være frp, og ikke Venstre, som er problemet.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Det er vel derfor det heter "stortingsvalg" og ikke "regjeringsvalg".

Og til dere som er sinte på Venstre for å ikke ville regjere sammen med frp: Det kan faktisk være frp, og ikke Venstre, som er problemet.
Vis hele sitatet...
Dette har ikke nødvendigvis bare med problemer å gjøre. I bunn og grunn er ikke borgelige partier nødvendigvis like, akkuratt som ulike sosialistiske partier deler forskjellige saker og standpunkt. Greia er at Venstre og FrP har to ulike grunnsyn, og av den grunn kanskje ikke er den beste regjeringsmatchen. Det være sagt er jo Venstre det minste partiet på tinget, og at de nekter for sammarbeid (som også ville ha hjulpet deres sak i flere sammenhenger) er jo litt spesiellt. Uansett er det ikke stort å diskutere pr. idag.
Dette valget illustrerer jo hva som er galt med det norske demokratiet:
Hver stemme teller ikke likt.
Min stemme gikk til venstre og min teller ikke like mye som en stemme til arbeiderpartiet:
Venstre 3,9% - 2 mandater
Utregnet der alle hadde teller hadde tellt like mye: 6,6 mandater

Arbeiderpartiet 34,5% - 64 mandater. Egentlig 59,8 mandater.

Mandatstallene som kommer fram har å gjøre med distriktsmandater og utjevningsmandater, en ordning som gjør at din stemme ikke teller like mye som andres stemme.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Nyskjerrig Vis innlegg
Vell valget iår er avgjort og sånn er det.....
Hver 4 nordmann stemmer frp og det gir et signal på at folk er begynner å bli gale av dagens situvasjon......
I tillegg har faktisk ikke frp nevnt det med billigere sprit på lenge. er det noen som "hermer" på frp poltikk så er det høyre!! de nevner alltid billigere sprit og skatter nå om dagen.....

FRp er mere en bare billigere sprit før å si det sånn...
Tåler ikke polsprit likevell, men men... jævla brekningsmiddel...
Vis hele sitatet...
Han som var fra FRP på skolevalget mitt på åpnet med å si "Billigere sprit!". Det neste han nevnte var at vi skulle få lov til å trimme mopedene våre, så kom billigere bensin. Etter det kom billigere bilavgift, så kom utvidet sjenketider.

På min skole nevnte ikke han fra FRP noe annet en de tingene der, menst de andre partiene faktisk snakket om ting som skole relaterte ting.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Likevel så har jeg en liten følelse av at dersom det var de borgerlige som vant med færre stemmer, så ville de blitt kalt fascister og det ville brutt ut store demonstrasjoner blandt hardcore venstreungdom.

Satt litt på spissen selvfølgelig, men jeg tror ihvertfall det hadde blitt _minst_ like mye klaging.
Vis hele sitatet...
Neppe. Klagingen kom nemlig ikke fra ungdom, klagingen kom fra middelaldrene borgerlige. Kan ikke se for meg Jens Stoltenberg som går ut og sier at demokratiet er feil da vi prioriterer folk som bor i ikke urbane strøk. Så den følelsen behøver du ikke ha av noen grunn.