Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 11077
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis de har tilgang på energi og teknologi nok til å kunne foreta slike reiser innen rimelig tid, skal du ikke se bort i fra at de har nok energi til å lage metaller gjennom fusjon.
Vis hele sitatet...
...som jo bringer opp et interessant poeng: Kardashev-skalaen, som meir eller mindre seier at det er ein samanheng mellom energibruken og det teknologiske nivået til sivilisasjoner. Igjen så er jo sample size lik 1, så det blir relativt mykje tankespinn, om enn meget artig og interessant tankespinn!
Bare for å få et forhold til tiden som har gått så langt og hvor vi kommer inn i bildet.
Om vi tar for oss universsets alder som sies å være mellom 13 og 14 milliarder år og tenker oss at vi gjør om denne alderen til et døgn, da vil menneske komme på banen ca kl. 23.59.58 om jeg ikke tar helt feil.
Vår historie er med andre ord veldig kort sett i forhold til universets historie.

Om vi tar utgangspungt i hva forskningen har kommet fram til så langt, har det vært liv på jorda ca 4 millarder år +/- før vi dukket opp.
Universet har eksistert i mer enn 13 milliarder år før mennsket oppsto.
Poenget mitt er, det har med all sansynelighet oppstått liv andre steder enn på Jorda og da mest sannsynligvis før livet ble til på Jorda og hvertfall før mennesket satte sine ben her for ca 200 000 år siden.
Sist endret av Veggen; 4. april 2010 kl. 20:52.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Det er jo ett håp om at månen europa (rekner med det er riktig navn) kan romme organismer. Månen har mest sannsynlig flytende vann under den tykke isen, eller det er skråsikkert. Romsonden Galileo tok bilder av månen kunne man se sprekkdannelser og vann ble skutt opp fra gaiserer. <-- Sikkert stavet feil...
Mener og huske at romsonden greide å fly gjennom en slik, og de fant ut at det var vann med forbindelser som er nødvendige for liv slik vi kjenner til det her på jorden. Kan det stemme at det er nitrogenforbindelser, kanskje du Provo vet? tror jeg leste at du er en bitter lærer..



Isolasjon: Noen tror universet er rundt, som en ball som vi er inni, annen teori er det smultringformet. Og som du nevner, universet er flatt.
Jeg husker ikke hva disse forskjellige teoriene bygges på, om det er bare matematisk eller om noen av dem tar i bruk resultater fra bakgrunnstråling.


En video som jeg tilfeldigvis fant da jeg lette etter ett annet kart over universet som ble simulert.

http://www.youtube.com/watch?v=bXrXTx94aFg

Men var denne jeg var ute etter; http://www.youtube.com/watch?v=W35SY...eature=related

Litt off-topic, men kanskje noen finner det interessant. Litt lettere og danne seg ett perspektiv over hvor små vi er ved hjelp av denne videoen.

Ingenting er uendelig.
Vis hele sitatet...
Føler jeg må rette noe jeg har skrevet som er totalt feil...
Dette med romsonden som fant antydninger til vann heter Cassini.
Månen heter Enceladus.

http://www.nasa.gov/mission_pages/ca...-20060309.html
Sitat av marsboer Vis innlegg
I Illustrert Vitenskap leste jeg om forskeren Frank Drake som har laget en formel som beregner antall intelligente sivilisasjoner i Melkeveien.

Drake-ligningen: N = R × fp × ne × fl × fi × fc × L

N = samlet antall intelligente sivilisasjoner i Melkeveien
R = årlig antall sollignende stjerner som dannes i Melkeveien
fp = brøkdelen av sollignende stjerner med planeter rundt seg
ne = gjennomsnittsantall jordlignende planeter i et solsystem
fl = brøkdelen av jordlignende planeter der det oppstår liv
fi = brøkdelen av planeter med liv som har utviklet intelligent liv.
fc = livsformer som har teknologi til å sende signaler.
L = den tiden en teknologisk sivilisasjon i gjennomsnitt overlever


Link: http://illvit.no/beregn-antall-fremmede-sivilisasjoner

Med den "kvalifiserte" beregningen til Illustrert Vitenskap har de kommet fram til 25 000 sivilisasjoner i Melkeveien. Hvis det var så mange, hadde vi trolig allerede hørt fra en eller annen sivilisasjon, mener jeg.

Til saken, jeg lurer litt på hva deres beregning basert på ligningen viser. PS! I denne linken over kan du beregne eller så kan du bruke en vanlig kalkulator
Vis hele sitatet...
For alt vi vet kan vi ha blitt kontaktet flere ganger, kornsirklene er noe og tenkte på og vi må ikke glemme alle ryktene om ufo kræsjet på 60 tallet i texas og hvis vi har blitt kontaktet holder staten det sikkert hemmelig
Hvorfor skulle egentlig alle verdens myndigheter holde slikt hemmelig? Hva slags formål skulle det ha hatt? Og hvorfor skulle en høyteknologisk utenomjordisk rase konspirere med myndigheter her på jorden? Og hva i alle dager skulle de konspirert om som skulle fatte denne rasens interesse, og som var avhengig av at den vanlige jord-borger ikke var klar over deres eksistens?
Jeg tror eventuelle romvesener vil være så annerledes og mye mer smarte enn oss mennesker at vi sannsynligvis vil være som apekatter/blekkspruter/delfiner/hvaler er for oss. Husk, det er ikke mye som skiller oss fra sjimpanser. Alikevel er det en hel verden i forskjell.
Sist endret av Isolasjon; 7. april 2010 kl. 18:18.
Hvorfor ville noen ha lyst til å besøke oss?
Jorden er i bunn og grunn en utrolig fin planet, men menneskene ødelegger den, dessverre. Hvem vil vel besøke en planet, med en rase som hater hverandre?
Kan tenke meg det er en rase som har teknologien til å besøke oss, men ikke drepe med. Grunn? Jeg tror de er fredfulle, ikke grådige eller noe alá det..
Sitat av Njord Vis innlegg
Hvorfor ville noen ha lyst til å besøke oss?
Jorden er i bunn og grunn en utrolig fin planet, men menneskene ødelegger den, dessverre. Hvem vil vel besøke en planet, med en rase som hater hverandre?
Vis hele sitatet...
Mange aperaser har stadig "stammekriger" mot hverandre. Gjør det at du mister interessen av å observere de? Eller hva om du kunne kommunisert med de - ville du ikke gjort det heller, fordi de kriger mot hverandre?
Hva med kunstige livsformer? Siden man allerede bruker Jorden som "mal" går vi også ut ifra vår utvikling. Utviklingen innenfor datamaskiner og elektronikk noe av det mest imponerende de siste 50 årene. I 1950 tenkte man gjerne at flygebiler og supertransport var "vanlig" i 2010, men ingen hadde den fjerneste anelse om hvor langt data-teknologien skulle komme.

Om utviklingen fortsetter så kan det ikke være så uendelig lenge til vi klarer å produsere kunstig intelligens med tilstrekkelig læringsevne. Med denne læringsevnen, et fiffig utgangspunkt, evne til å reparere/kopiere seg selv og romferd så har du jo starten på en ny "rase". All kunnskap og teknologi mennesket noengang har kommet fram til lastes inn i hjernen. Deretter vil jo utvikling "forplanting" etc bare skje eksponensielt.

Så gitt at intellektuelt biologisk liv følger samme utvikling som jorden, og det ikke er noen absolutte hindringer (type naturlover), så er det jo en logisk konsekvens at "robotrasen" blir et faktum. En ufølsom 100% objektiv og kalkulerende maskin har på alle måter bedre forutsetninger for å overleve i millioner av år, i motsetning til det teknologiske mennesket som sikkert ikke overlever mer enn et par tusen år(med jævlig mye flaks).

Gitt at alle reiser i verdensrommet foregår i rett under lys-hastighet så vil jo tid være den avgjørende begrensningen for avstand. Å treffe "robotrasen" framfor "moderrasen" vil da bli tusenvis, kanskje millioner av ganger så sannsynlig.

"Although technological progress has been accelerating, it has been limited by the basic intelligence of the human brain, which has not changed significantly for millennia.[citation needed] However with the increasing power of computers and other technologies, it might soon be possible to build a machine that is fundamentally more intelligent than humans.[clarification needed]
If such a machine were built, then the machine itself could build a more intelligent machine. If the machine is more intelligent than humans, then presumably it would be better at building a more intelligent machine"

http://en.wikipedia.org/wiki/Technological_singularity

Det hadde visst et eget begrep allerede :P

*siste avsnitt er en edit jeg la til senere, får ikke endret det no.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg er ganske så sikker på at det finnes intelligent liv andre steder i universet, men tviler på at de har besøkt jorden av følgende muligheter:

a) De vet ikke om oss.
b) De vet om oss, men har ikke muligheten til å komme til oss pga teknologi.
c) De vet om oss, men bryr seg like mye om oss, som du bryr deg om en maurtue du ser ved siden av veien til jobb/skole.

Så forresten på youtube at utenomjordisk intelligent liv blir delt opp i 3 forskjellige typer sivilisasjon.

Type 1: De som kan kontrollere jordskjelv, vær, vulkaner etc
Type 2: De som kan samle energi direkte fra sola. Muligheten til å flytte hele planeten sin, gjennopplive døde stjerner osv...
Type 3: De som kan samle energi fra hele galakser, å er nermest udødelige osv.

Masse mer om de forskjellige typene jeg ikke tokk med fordi jeg ikke husker så mye av det, sikkert noe som ble skrevet feil også.

Vi er forresten type 0, fordi vi enda bruker energi fra planeten selv, som olje, gass, fossil osv. Men han tenkte vi kom til å bli type 1 innen 2100.

Men som sagt så har ikke type 2 eller 3 sivilisasjon noen grunn til å komme til jorda, fordi de ikke trenger noe fra oss, og vi sannsynligvis er like interesant for dem som maur for oss Om de skulle ha bruk for gull, nikkel, kobber, jern osv så hadde de selvfølgelig bare hentet dette fra ubebodde planeter.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det du tenker på er Kardashev-skalaen.

Edit: Som jeg nå ser er nevnt et par hakk lengre opp i tråden...
Sist endret av BomberMan; 25. oktober 2012 kl. 05:31.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det du tenker på er Kardashev-skalaen.

Edit: Som jeg nå ser er nevnt et par hakk lengre opp i tråden...
Vis hele sitatet...
Stemmer det ja.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Drake-ligningen: N = R × fp × ne × fl × fi × fc × L

N = samlet antall intelligente sivilisasjoner i Melkeveien
R = årlig antall sollignende stjerner som dannes i Melkeveien
fp = brøkdelen av sollignende stjerner med planeter rundt seg
ne = gjennomsnittsantall jordlignende planeter i et solsystem
fl = brøkdelen av jordlignende planeter der det oppstår liv
fi = brøkdelen av planeter med liv som har utviklet intelligent liv.
fc = livsformer som har teknologi til å sende signaler.
L = den tiden en teknologisk sivilisasjon i gjennomsnitt overlever
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg skjønner er ikke bare N, men også ne, fl, fi, fc og L ukjente faktorer. Det er altså mange, mange år til man kan få et konkret tall ut av denne formelen.
Kom over denne videoen på youtube i går kveld: http://www.youtube.com/watch?v=8o8rNBtaI_4& hvor astronomer har laget en "katalog" over 86 millioner stjerner i våres egen galakse. Sjansen for at det eksisterer en planet med liv rundt noen av disse stjernene er vel ganske stor?

Det at det kun finnes liv på våres planet, i hele vårt univers er ganske ignorant tenkning etter min mening. Om de ser ut som oss, eller om vi har muligheten til å kontakte de er en annen sak, men det bare MÅ være fler der ute som er like forbauset over dette her som oss.
Sitat av fth Vis innlegg
Sjansen for at det eksisterer en planet med liv rundt noen av disse stjernene er vel ganske stor?
Vis hele sitatet...
Det har vi ikke noe grunnlag for å kunne si noe som helst om.

Det at det kun finnes liv på våres planet, i hele vårt univers er ganske ignorant tenkning etter min mening. Om de ser ut som oss, eller om vi har muligheten til å kontakte de er en annen sak, men det bare MÅ være fler der ute som er like forbauset over dette her som oss.
Vis hele sitatet...
Igjen, vi har ikke noe grunnlag for å kunne si noe som helst om dette. Personlig er jeg enig, jeg tror livsformer finner en nisje der det lar seg gjøre. De grunnleggende komponentene for liv er jo i bunn og grunn ikke så veldig kompliserte. Det er bare snakk om de rette byggematerialene, et gunstig løsemiddel, energi, stabile forhold og tid, så tror jeg nok at livsformer vil utvikle seg før eller siden. Men det er bare personlige spekulasjoner.
Sist endret av Orph; 25. oktober 2012 kl. 12:59.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det har vi ikke noe grunnlag for å kunne si noe som helst om.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skjønner jo at det bare blir synsing, men at det kun skal oppstå form for liv på 1 planet, blandt mange millioner er for meg helt absurd. Man kan selvfølgelig ikke si noe med 100% sikkerthet medmindre vi får muligheten til å faktisk besøke disse planetene å se selv.

Igjen, vi har ikke noe grunnlag for å kunne si noe som helst om dette. Personlig er jeg enig, jeg tror livsformer finner en nisje der det lar seg gjøre. De grunnleggende komponentene for liv er jo i bunn og grunn ikke så veldig kompliserte. Det er bare snakk om de rette byggematerialene, et gunstig løsemiddel, energi, stabile forhold og tid, så tror jeg nok at livsformer vil utvikle seg før eller siden. Men det er bare personlige spekulasjoner.
Vis hele sitatet...
Skjønner dette, men man kan jo så og si, si det med ganske stor sikkerhet at det er form for liv der ute, uten at vitenskapen og forskere har bevis for det. Men selvfølgelig blir det ikke med 100% sikkerhet.
Når det finnes såpass mange galakser ,stjerner og ikke minst jord lignende planeter som har blitt funnet, så er det ganske høy sannsynelighet at det er liv der ute ett sted. Hvis man mener det motsatte, og tror vi på denne jorda er de eneste intelligente her i universet så er man ignorant og dum i mine øyne, selvom det ikke er noe bevis for det.
Sitat av fth Vis innlegg
Nei, jeg skjønner jo at det bare blir synsing, men at det kun skal oppstå form for liv på 1 planet, blandt mange millioner er for meg helt absurd. Man kan selvfølgelig ikke si noe med 100% sikkerthet medmindre vi får muligheten til å faktisk besøke disse planetene å se selv.



Skjønner dette, men man kan jo så og si, si det med ganske stor sikkerhet at det er form for liv der ute, uten at vitenskapen og forskere har bevis for det. Men selvfølgelig blir det ikke med 100% sikkerhet.
Når det finnes såpass mange galakser ,stjerner og ikke minst jord lignende planeter som har blitt funnet, så er det ganske høy sannsynelighet at det er liv der ute ett sted. Hvis man mener det motsatte, og tror vi på denne jorda er de eneste intelligente her i universet så er man ignorant og dum i mine øyne, selvom det ikke er noe bevis for det.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det strider litt mot fornuften å påstå at ikke fantes noe der ute (når man tenker på hvor stort universet er), men jeg synes det blir litt meningsløst å si noe definitivt om den saken, for vi har bare ett datapunkt: Jorden. Om vi finner rester av bakterier på Mars, for eksempel, så vil det være nok til at vi med rimelig stor sikkerhet kan si at liv finnes overalt i universet.
finnes nok endel millioner sivilnasjoner der ute ja. Det har vært på jorda før også. De som bygde pyramidene f.eks. (ingenting å gjære med dagens egyptere, sorry).

Pr. dags dato vil jeg ikke kvalifisere vår "sivilnasjon" som intelligent. Men vi har potensiale! ..
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
finnes nok endel millioner sivilnasjoner der ute ja. Det har vært på jorda før også.
Vis hele sitatet...
Det finnes det ingen bevis for.

De som bygde pyramidene f.eks. (ingenting å gjære med dagens egyptere, sorry).
Vis hele sitatet...
Utdyp.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
finnes nok endel millioner sivilnasjoner der ute ja. Det har vært på jorda før også. De som bygde pyramidene f.eks. (ingenting å gjære med dagens egyptere, sorry).
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? Sett litt for mye på Ancient Aliens? :P
Vet at det er ganske sykt at det har blitt bygget for så mange år siden, men at utenomjordiske vesener kom ned hit, kun for å bygge noen pyramider, for og så dra igjen er litt merkelig.. Da må de ha kjedet seg en god del.

Pr. dags dato vil jeg ikke kvalifisere vår "sivilnasjon" som intelligent. Men vi har potensiale! ..
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg vil si at vi er ganske intelligente, med tanke på all teknologien vi har fremforsket osv. Sjekk ut denne videoen med Jason Silva. En fantastisk person som får virkelig sakt det på en fantastisk måte: http://www.youtube.com/watch?v=SGrnT-6oV4A

Handlingene til visse mennesker, er kanskje ikke så intelligente.
Time will show. To seize. Pyramidene har hatt funksjoner. Geometrien i en pyramide leder til det fysiske "virkelighetsfeltets" grunnsteiner. "Virkeligheten" er naturlig mystisk. Den kan ikke sette i bås og orden av såkalt logisk tankegang av folk med såkalt "sunn fornuft"! Hahaha.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Time will show. To seize. Pyramidene har hatt funksjoner. Geometrien i en pyramide leder til det fysiske "virkelighetsfeltets" grunnsteiner. "Virkeligheten" er naturlig mystisk. Den kan ikke sette i bås og orden av såkalt logisk tankegang av folk med såkalt "sunn fornuft"! Hahaha.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan ikke virkeligheten settes i en bås, og si at; sånn er virkeligheten.
Vi vet knapt hva virkeligheten er for noe i det hele tatt. Så dette sier seg jo selv.
De hadde sikkert en funksjon, og ikke minst ett symbol.
Tror du også at mayaene fikk hjelp av aliens til å finne ut av all den informasjonen de satt med på sin tid?
Sitat av fth Vis innlegg
Selvfølgelig kan ikke virkeligheten settes i en bås, og si at; sånn er virkeligheten.
Vi vet knapt hva virkeligheten er for noe i det hele tatt. Så dette sier seg jo selv.
De hadde sikkert en funksjon, og ikke minst ett symbol.
Tror du også at mayaene fikk hjelp av aliens til å finne ut av all den informasjonen de satt med på sin tid?
Vis hele sitatet...
Hadde vært digg om mayakalenderen er nedtelling til romvesnene skulle ha kommet tilbake til jorda. Tror selvfølgelig ikke det men hadde vært awesome, vis de har fredelige hensikter selvfølgelig.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hadde vært digg om mayakalenderen er nedtelling til romvesnene skulle ha kommet tilbake til jorda. Tror selvfølgelig ikke det men hadde vært awesome, vis de har fredelige hensikter selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært ganske kult, ja
hadde de hatt fiendtlig innstilling, så hadde vi vært ferdig her.
Sist endret av fth; 25. oktober 2012 kl. 15:35.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Såvidt jeg skjønner er ikke bare N, men også ne, fl, fi, fc og L ukjente faktorer. Det er altså mange, mange år til man kan få et konkret tall ut av denne formelen.
Vis hele sitatet...
Det er så store variasjoner i disse faktorene at svaret fra det mest skeptiske til det mest positive varierer fra til ekstrem stor sjanse for at det kun er oss som eksisterer til det finnes mangfoldige tusen andre sivilisasjoner i melkeveien.
Sitat av fth Vis innlegg
Det hadde vært ganske kult, ja
hadde de hatt fiendtlig innstilling, så hadde vi vært ferdig her.
Vis hele sitatet...
Jepp, blir vel nesten som columbus vs indianerne, hvor vi er indianerne

Men, sånn personlig tror jeg ikke "romvesnene" ville kommet ned til jorda å sloss mot oss som i filmer, tror heller de hadde sluppet ut et designer virus i skjul som spres drit raskt elns.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Jepp, blir vel nesten som columbus vs indianerne, hvor vi er indianerne

Men, sånn personlig tror jeg ikke "romvesnene" ville kommet ned til jorda å sloss mot oss som i filmer, tror heller de hadde sluppet ut et designer virus i skjul som spres drit raskt elns.
Vis hele sitatet...
Man kan aldri vite hva slags våpen de muligens hadde hatt.
Kan hende de hadde kolonisert oss, og brukt oss som slaver for den slags skyld :P
Sitat av fth Vis innlegg
Man kan aldri vite hva slags våpen de muligens hadde hatt.
Kan hende de hadde kolonisert oss, og brukt oss som slaver for den slags skyld :P
Vis hele sitatet...
Joda, selvfølgelig. Selv om de sikkert bare kunne lagd roboter som gjør slavejobben mye bedre enn oss

Men tenker bare at, om du skal drepe en løve i et bur, så går du ikke inn i buret med kniv, du skyter den fra utsiden

edit: Dette er jo selvfølgelig bare vill fantasi fra våres side, men ganske morsomt å tenke på
Sist endret av heihallohade; 25. oktober 2012 kl. 16:52.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Time will show. To seize. Pyramidene har hatt funksjoner. Geometrien i en pyramide leder til det fysiske "virkelighetsfeltets" grunnsteiner.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? Har du tilgang til informasjon som vi andre ikke har?

"Virkeligheten" er naturlig mystisk. Den kan ikke sette i bås og orden av såkalt logisk tankegang av folk med såkalt "sunn fornuft"! Hahaha.
Vis hele sitatet...
New-Age pjatt.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Joda, selvfølgelig. Selv om de sikkert bare kunne lagd roboter som gjør slavejobben mye bedre enn oss

Men tenker bare at, om du skal drepe en løve i et bur, så går du ikke inn i buret med kniv, du skyter den fra utsiden

edit: Dette er jo selvfølgelig bare vill fantasi fra våres side, men ganske morsomt å tenke på
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men tviler på at noe av dette foregår ute i universet uansett
Blir litt for sci-fiction aktig.
Kan godt hende at andre sivilisasjoner der ute ser helt like ut som oss, bare lever på en annen måte, siden enkelte meteoritter inneholder deler av oppbygningen av DNA vårt.

New-Age pjatt.
Vis hele sitatet...
Misstenker det selv.
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Pyramidene har hatt funksjoner.
Vis hele sitatet...
Det vet vi vel. Orginalfunksjonen til en pyramide var å fungere som et storslått gravkammer og forhindre gravrøvere å plyndre gravene.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Geometrien i en pyramide leder til det fysiske "virkelighetsfeltets" grunnsteiner.
Vis hele sitatet...
Jeg dør etter å høre en utfyllende forklaring på hva du egentlig mener med den setningen der.

Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
"Virkeligheten" er naturlig mystisk. Den kan ikke sette i bås og orden av såkalt logisk tankegang av folk med såkalt "sunn fornuft"! Hahaha.
Vis hele sitatet...
haha, jo det kan den. Det er av en slik logisk tankegang og sunn fornuft at vi har utviklet teknologisk til det punktet hvor vi er idag, hvor vi ved hjelp av vitenskapen kan forklare spørsmål som for hundre år siden ble besvart med ''gudene gjorde det'', eller noe annet overtroisk fjas.